2021-06-17, 12:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Bort från Örebro.
Tidigare skrev någon att han skulle flytta till sin stuga men den finns väl närmare Örebro?
Åmmeberg vill jag minnas att det heter.

Edit: verkar ligga sydväst om Örebro, ett antal mil.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-06-17 kl. 12:09.
Citera
2021-06-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag klistrar överhuvudtaget inte nån åsikt.
Jag skrev nyss till notknapparen att behåll du din åsikt så behåller jag min.

Jag har en åsikt om HD, en åsikt jag skapat mig via läsning av FUP.
Den är konstant ifrågasatt och det matas på om misshandlade och förtryckta kvinnor i generella termer - likt dig i spoiler.

Om ni nu anser att hon är ett offer. FINE.
JAG kommer dock inte köpa den bilden.

Jag såg det, jag uppskattar att uttryckte dig trevligt och sakligt.
Citera
2021-06-17, 12:30
Medlem
Honan6s avatar
Många frågetecken kvar
Den här tråden kommer sannolikt vara aktiv lång tid framåt för att vi fått inblick i en till viss del obegriplig mordhistoria där det finns många frågetecken.

Vi vet att Lena mördades genom slag mot huvudet och ansiktet bakom planket för tre år sen, men var är det misstänkta tillhygget - hans chefs saknade domkraftskaft?

Vi vet att Stefan var fri när domen från HR meddelades och att han befann sig i Folketo'rp när det förkunnades en fällande dom om 18 års fängelse för mord. Han tog då sitt liv, någon på platsen larmade till polisen, en blev anhållen misstänkt några timmar och tråden undrar förstås hur han tog sitt liv, vem blev anhållen och vem ringde polisen på direktnummer istället för att ringa 112?

De flesta tror att f d svärfar var den som blev anhållen och någon i tråden har skrivit att Stefan tog sitt liv genom att skära en kniv i halsen, men vet vi om det stämmer?

Tidiga obesvarade frågetecken
Visste HD tidigt att LW var död och vart hon låg?
Varför raderade HD i sin mobil för datumen 14-16 maj?
Varför JG ringde polisen och ville att de skulle leta efter Lena hos HD?
Varför raderade JG i sin mobil mitt under pågående förhör?

HD:s psykiska hälsa
HD har haft skov med djupa depressioner och psykoser har nämnts
Hon har velat dö, haft diskussioner med SD om familjemord och verka tycka det är helt normalt
Hon nämner själv att hon behöver livslång medicinering

HD:s livspartner SD har skyddats med hennes glömska, han dömdes för mord och har tagit livet av sig. Det är ganska troligt att hon inte är rekommenderad att vara ensam med deras döttrar nu eller så får hon helt enkelt inte vara ensam med dem innan en riskanalys gjorts gällande hennes psykiska hälsa? Någon som vet hur det ligger till?

Barnen vana
Det är nog bra att HD är ute och skiner som en sol med sina GC-vänner Karm*nsbo och Gr*m170 istället för att vara med barnen - de är vana sen födsel att vara utan sina föräldrar.
Barnen har växt upp med en mamma som mått psykiskt dåligt i intervaller och med en domderande pappa och de har sannolikt haft det bättre hos sina mor- och farföräldrar än om de skulle följt med på föräldrarnas äventyrsresor. Döttrarna ser inte ut att ha tagit någon skada fast de kan ha utsatts för väldiga risker om de varit själva med HD när hon mådde dåligt eller när SD fick tokiga infall och spelade teater för omgivningen.

Senast redigerad av Honan6 2021-06-17 kl. 12:35.
Citera
2021-06-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Stämmer att misstanken var mord (alt. människorov)

https://imgur.com/gallery/5jQDPeS
Det framgår av dokumentet att misstankarna som delgavs i förhör avsåg "mord alternativt skyddande av brottsling".

Vid ett misstankeförhör så utgör de delgivna misstankarna innan förhöret startar själva ramen för vad förhören kan komma att omfatta. Även om man inledningsvis bara har konkreta misstankar om skyddande av brottsling (genom städning av bostad) så kan man komma att även vilja ställa frågor om andra former av medverkan beroende på vad som eventuellt framkommer i förhören.
Citera
2021-06-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Många frågetecken kvar
Den här tråden kommer sannolikt vara aktiv lång tid framåt för att vi fått inblick i en till viss del obegriplig mordhistoria där det finns många frågetecken.

Vi vet att Lena mördades genom slag mot huvudet och ansiktet bakom planket för tre år sen, men var är det misstänkta tillhygget - hans chefs saknade domkraftskaft?

Vi vet att Stefan var fri när domen från HR meddelades och att han befann sig i Folketo'rp när det förkunnades en fällande dom om 18 års fängelse för mord. Han tog då sitt liv, någon på platsen larmade till polisen, en blev anhållen misstänkt några timmar och tråden undrar förstås hur han tog sitt liv, vem blev anhållen och vem ringde polisen på direktnummer istället för att ringa 112?

De flesta tror att f d svärfar var den som blev anhållen och någon i tråden har skrivit att Stefan tog sitt liv genom att skära en kniv i halsen, men vet vi om det stämmer?

Tidiga obesvarade frågetecken
Visste HD tidigt att LW var död och vart hon låg?
Varför raderade HD i sin mobil för datumen 14-16 maj?
Varför JG ringde polisen och ville att de skulle leta efter Lena hos HD?
Varför raderade JG i sin mobil mitt under pågående förhör?

HD:s psykiska hälsa
HD har haft skov med djupa depressioner och psykoser har nämnts
Hon har velat dö, haft diskussioner med SD om familjemord och verka tycka det är helt normalt
Hon nämner själv att hon behöver livslång medicinering

HD:s livspartner SD har skyddats med hennes glömska, han dömdes för mord och har tagit livet av sig. Det är ganska troligt att hon inte är rekommenderad att vara ensam med deras döttrar nu eller så får hon helt enkelt inte vara ensam med dem innan en riskanalys gjorts gällande hennes psykiska hälsa? Någon som vet hur det ligger till?

Barnen vana
Det är nog bra att HD är ute och skiner som en sol med sina GC-vänner Karm*nsbo och Gr*m170 istället för att vara med barnen - de är vana sen födsel att vara utan sina föräldrar.
Barnen har växt upp med en mamma som mått psykiskt dåligt i intervaller och med en domderande pappa och de har sannolikt haft det bättre hos sina mor- och farföräldrar än om de skulle följt med på föräldrarnas äventyrsresor. Döttrarna ser inte ut att ha tagit någon skada fast de kan ha utsatts för väldiga risker om de varit själva med HD när hon mådde dåligt eller när SD fick tokiga infall och spelade teater för omgivningen.

Man mår illa av att se (och höra) denna gränslösa individ. Han bara måste vara i centrum. Hans beteende gentemot det supersöta lilla 3 veckorsbarnet är häpnadsväckande och djupt oroande.

Man kan fråga sig vad mer av den sortens asociala och rentav farliga beteende vi ser på filmen, som barnen har fått utstå under sin uppväxt...och en mamma som inte säger ett dugg...

Usch!
Citera
2021-06-17, 12:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man mår illa av att se (och höra) denna gränslösa individ. Han bara måste vara i centrum. Hans beteende gentemot det supersöta lilla 3 veckorsbarnet är häpnadsväckande och djupt oroande.

Man kan fråga sig vad mer av den sortens asociala och rentav farliga beteende vi ser på filmen, som barnen har fått utstå under sin uppväxt...och en mamma som inte säger ett dugg...

Usch!

Klockren analys från barnen D att ”pappa kan ha oss udda veckor för han är udda” - som nämndes i ett inlägg för ett tag sen.

(Jag har ingen AB på det, men tänker att det stämmer.)
Citera
2021-06-17, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Klockren analys från barnen D att ”pappa kan ha oss udda veckor för han är udda” - som nämndes i ett inlägg för ett tag sen.

(Jag har ingen AB på det, men tänker att det stämmer.)
Det stämmer, jag nämnde det och här är citat:

HD: Det var inte alls svårt. S frågade vilken dag jag flyttar och om tjejerna skulle med då. Vilken vecka det var då. W sa då att det passade bra att vara hos pappa på udda veckor för han är udda! Jag flinade in att jag jobbade udda och sen var det besmt. "
Ab 165
Citera
2021-06-17, 14:27
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men är inte utredningshäktning en häktning som sker just på den lägre graden av misstanke?

Man får inte häkta någon på den lägre graden av misstanke, utom i undandtagsfall. Det är om det är av synnerlig vikt för vidare utredning och då inte ängre än en vecka på den lägre graden, utan under denna tid behöver man få ihop till på annolika för att kunna hålla kvar personen i häktet vid nästa häktesförhandling?

Så om jag fattat det rätt så släpptes ju HD efter denna vecka då bevisningen inte räckte till misstankegraden på sannolika skäl.

Allt om juridik:

"Utredningshäktning
Häktning av den som bara är skäligen misstänkt för brott. Sådan häktning får ske om det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet. Ny häktesförhandling ska då hållas inom en vecka från häktningsbeslutet.
"

https://www.alltomjuridik.se/ordlista/utredningshaktning/

Lawline:

"[...]Det finns dock ett undantag från ovanstående regel om häktning, och det är utredningshäktning. Det innebär att den som är skäligen misstänkt för brott får häktas enligt ovanstående regler ifall det är av synnerlig vikt att personen hålls i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet (24 kap. 3 § RB). Enligt 24 kap. 19 § RB får dock inte utredningshäktning vara i längre än en vecka. Efter en vecka måste åklagaren framlägga bevis som leder till att misstankegraden höjs till sannolika skäl, annars ska personen släppas från häktet."

https://lawline.se/answers/skaligen-misstankt-och-haktad

Tack för ditt svar, ja där ser man svart på vitt.
Citera
2021-06-17, 15:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Men är inte utredningshäktning en häktning som sker just på den lägre graden av misstanke?

Man får inte häkta någon på den lägre graden av misstanke, utom i undandtagsfall. Det är om det är av synnerlig vikt för vidare utredning och då inte ängre än en vecka på den lägre graden, utan under denna tid behöver man få ihop till på annolika för att kunna hålla kvar personen i häktet vid nästa häktesförhandling?

Så om jag fattat det rätt så släpptes ju HD efter denna vecka då bevisningen inte räckte till misstankegraden på sannolika skäl.

Allt om juridik:

"Utredningshäktning
Häktning av den som bara är skäligen misstänkt för brott. Sådan häktning får ske om det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet. Ny häktesförhandling ska då hållas inom en vecka från häktningsbeslutet.
"

https://www.alltomjuridik.se/ordlista/utredningshaktning/

Lawline:

"[...]Det finns dock ett undantag från ovanstående regel om häktning, och det är utredningshäktning. Det innebär att den som är skäligen misstänkt för brott får häktas enligt ovanstående regler ifall det är av synnerlig vikt att personen hålls i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet (24 kap. 3 § RB). Enligt 24 kap. 19 § RB får dock inte utredningshäktning vara i längre än en vecka. Efter en vecka måste åklagaren framlägga bevis som leder till att misstankegraden höjs till sannolika skäl, annars ska personen släppas från häktet."

https://lawline.se/answers/skaligen-misstankt-och-haktad
Blev det bättre än det polisen skriver på sin hemsida, dvs att hon var skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström?

En sån väldig utläggning när det inte når upp till sannolika och hon släpps och sen är fortsatt misstänkt till dec.
Citera
2021-06-17, 15:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Blev det bättre än det polisen skriver på sin hemsida, dvs att hon var skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström?

En sån väldig utläggning när det inte når upp till sannolika och hon släpps och sen är fortsatt misstänkt till dec.

Men vad menar du?

Du hade ju fel?

Du skrev mycket nedlåtande till Firebird som skrev att HD var utredningshäktad på den lägre graden:

"Vad svamlar du om?
Utredningshäktad?

HD var häktad för mord, skäligen misstänkt.
"

Istället för att erkänna att du har fel, börjar du på nytt angripa mig.

Jag har tappat förtroendet för dig, hur du hanterar fakta och hur du agerar när du har fel.

Firebird har bett om ursäkt (som hade rätt) medan du aldrig kan erkänna ett fel.
Inte ens när det finns svart på vitt.
Citera
2021-06-17, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Men vad menar du?

Du hade ju fel?

Du skrev mycket nedlåtande till Firebird som skrev att HD var utredningshäktad på den lägre graden:

"Vad svamlar du om?
Utredningshäktad?

HD var häktad för mord, skäligen misstänkt.
"

Istället för att erkänna att du har fel, börjar du på nytt angripa mig.

Jag har tappat förtroendet för dig, hur du hanterar fakta och hur du agerar när du har fel.

Firebird har bett om ursäkt (som hade rätt) medan du aldrig kan erkänna ett fel.
Inte ens när det finns svart på vitt.
Har jag fel?
"Personen var skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström."

Mvh, polisen.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/nerlagd-forundersokning-mord/
Citera
2021-06-17, 16:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det handlar inte om att skydda en utsatt kvinna. Det handlar om att rätt ska vara rätt, Och hon är faktiskt oskyldig tills motsatsen är bevisad och då får du och Develi tycka vad fan ni vill om den saken.
Men att du och Develi mer eller mindre idiotförklarar tråddeltagare är inte ok. Alla har rätt till sin åsikt eller hur?? Men om du och Devlli kan göra en Avel och lämna bevis på att Hanna är skyldig så är nog saken i box och åklagaren väcker åtal mot Hanna. Men fram tills dess så ska hon betraktas som oskyldig oavsett hur många golvbrunnar hon har rensat.

Absolut håller med - dig i grunden.

Men - och ett stort MEN - nu är Flashback inte en domstol utan ett debattforum. Här diskuterar vi, gräver och dissekerar vi brottsfall och förundersökningar. Var och en är i sin fulla rätt att utrycka sina funderingar och spekulationer här på forumet.

Jag anger i mina inlägg jag MISSTÄNKER, eller TROR. Det är skillnad mot att skriva att man VET.

Så du får tycka och spekulera, eller inte, hur mycket eller hur lite du vill, - precis som jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in