2021-06-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Och du kan läsa förhör med väninnan i Skottland och extradottern. Och läsa vad LW själv skrev om det till väninnan i Skottland.

Absolut Smokey, det kan jag göra.
Citera
2021-06-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vet inte om du fick svar på din fråga. Vi ska ju vara försiktiga med alla barnen men SDs bil bör ju stå utan ägare när han är avliden, innan den hamnar hos annan person. T äger väl en mopedbil som också stod skriven på SD? W har bott hos HD men är man under 16 så syns man inte "öppet".

Då fattar jag. Instämmer om barnen,
Citera
2021-06-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är extremt svårt att diskutera med dig, då du glider iväg från sakfrågan och börjar prata om annat, förutom att det haglar aggressiva och nedsättande meningar, såsom att du bara skumläser mina inlägg eller att du ger f-n i vad jag tycker.

Vi diskuterade inte om HD var hjärntvättad eller om HD var en marionett, utan nu ville jag veta varifrån du fått uppgiften att HD hade fått JO att ta avstånd från och behandla Lena fult.

Det handlade inte om vilken åsikt vi har om HD.

Eftersom det är trådens nuvarande ämne, om HD är skyldig eller inte, så är det viktigt att var och en tar ansvar för att de uppgifter som kommer ut inte blir till trådsanningar som nya trådsanningar byggs på.

Särskilt viktigt är det då HD numera är avskriven och mordet anses uppklart, begått av en ensam gäningsman enligt domen.

Du har tydligt deklarerat att du har noll empati med HD och inte heller hennes barn (de mår ju bra enligt HD, och Lenas barn är de verkliga offren), vilket nturligtvis gör det svårt att få dig att ta ansvar för hur du drar slutsatser och hur du för fram dom i tråden.

Lika ensidigt, svart- vitt, och ofta på lösa boliner som vissa andra i tråden svartmålar Lena, svartmålar du HD enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet precis hur du förklarar allt kring HD och att vi anser diametralt olika är ett faktum.
För min del är inte HD likt en marionett som SD hjärntvättat efter läsning i FUP.
Jag skumläser dina inlägg och tror inte för fem öre på den bild du vill presentera.

Jag ser henne som extremt hatisk, att hon sätter riktlinjer och har krav, är inte nåt svagt väsen i SDs händer längre när hon frisknat till och jag tror hon är hämndbenägen.

Behåll du din åsikt, så behåller jag min.

Tack för detta nötis. Develi jag upplever också att du är väldigt svart-vit i ditt sätt att resonera.

Det gör att eventuella poänger med ditt resonemang inte kommer fram.

Istället svarar du med; "ingen ska säga åt mig vad jag ska skriva! jag skiter i vad du säger! och du är en fjant! och har sexuella böjelser för den eller den trådskribenten, därför håller du med henom".

Du klistrar på folk åsikter, tex att man skulle se HD som ett "hjälplöst offer" utan egen kraft.

Trots att man förklarat i inlägg efter inlägg att man inte alls tycker så, utan bara vill belysa det faktum att det är möjligt att en person faktiskt kan vara offer och förövare på samma gång.

Citera
2021-06-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Läsförståelse Smokey. Brytpunkt och konflikt är absolut inte samma sak som att "efter det bestämde hon sig för att aldrig mer sova där".
Lyssna på NWs förhör.

Vart kan man lyssna på NWs förhör? Kan du länka? PLZ
Citera
2021-06-17, 10:29
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Det blir väl ett etiskt dilemma utan något riktigt bra svar.

Jag kan förstå E, det måste ha blivit en mindre chock. Det är ju en sak att mamma ligger i samma säng, det är en slags ööverenskommelse när det inte finns bra rum och sängar till alla. Lena "offrade" ju sig lite för att E skulle få ha eget när hon var där och Lena fick ta det som blev över.

Så den säng som de delade på borde Lena inte låteit någon främmande person ligga i på det sättet. Här handlar det ju också om känsliga saker, som att mamma har ett sexliv (som barn ofta inte helst vill veta om) och att detta sker i "min" säng. Det är en sfär där man känner sig hemma, som sitt revir och en trygghet.

Samtidigt blir det ju ett dilemma, då Lena är en vuxen person med behov av privatliv.
Det är inte orimligt att ha gäster övernattande när det blev för sent och för långt.

Lena förstod ju att E tog ila vid sig.

Det är väl så som det är i livet tyvärr. Det finns inte alltid bra och enkl lösningar och det finns flera rätt och flera fel.

Jag kan också tycka att man som barn till skild föräldrar, dvs två hem, ska ha rätt att komma hem när man vill. Inte alltid vara tvungen att höra av sig först, även om det är bra att göra det.

Detta är ju som du säger, något man får räkna med kan hända.

Precis så är det, livet händer.
Utan att man, som vissa gör, behöver dra alltför stora växlar på just denna enskilda händelser.

Hur det borde ha skötts finns väl ett par olika svar på. Tex att LW kunde ha svarat i telefon. Eller inte haft på ljudlöst (om det nu var det som var fallet). Eller att EW kunde ha tagit en annan tröja. Eller att EW kunde ha knackat på dörren till sovrummet och väntat på svar (om hon nu inte gjorde det. Hon kanske också kunde ha anat att det fanns ”främmande” i huset, kanske lite extra kängor och väskor i hallen indikerade det, vad vet jag.)

Men att använda den här händelsen för att fortsätta smutskastningen av LW tycker jag är obefogat. Det (finns och framförallt) fanns skribent(er) som gjorde ännu större affär av denna episod, och där passerades alla lågvattenmärken, med marginal.
Citera
2021-06-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nowami

Längst eller nästan längst ner bland länkarna i trådstarten/ första sidan finns en länk som går till en massa ljudfiler. Klicka där och scrolla bland dem så hittar du.
Citera
2021-06-17, 10:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nowami

Ibland funkar det inte från gofile.
Då brukar jag gå in på jonehrsson (Tingsrättspodden) och klicka på Hjärstamordet.
Först kommer en massa dokument, dom etc, men sen ligger ljudfiler. De brukar funka!
Citera
2021-06-17, 11:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack för detta nötis. Develi jag upplever också att du är väldigt svart-vit i ditt sätt att resonera.

Det gör att eventuella poänger med ditt resonemang inte kommer fram.

Istället svarar du med; "ingen ska säga åt mig vad jag ska skriva! jag skiter i vad du säger! och du är en fjant! och har sexuella böjelser för den eller den trådskribenten, därför håller du med henom".

Du klistrar på folk åsikter, tex att man skulle se HD som ett "hjälplöst offer" utan egen kraft.

Trots att man förklarat i inlägg efter inlägg att man inte alls tycker så, utan bara vill belysa det faktum att det är möjligt att en person faktiskt kan vara offer och förövare på samma gång.

Jag klistrar överhuvudtaget inte nån åsikt.
Jag skrev nyss till notknapparen att behåll du din åsikt så behåller jag min.

Jag har en åsikt om HD, en åsikt jag skapat mig via läsning av FUP.
Den är konstant ifrågasatt och det matas på om misshandlade och förtryckta kvinnor i generella termer - likt dig i spoiler.

Om ni nu anser att hon är ett offer. FINE.
JAG kommer dock inte köpa den bilden.
Citera
2021-06-17, 11:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon kan vara trygg nu när SD är död och han inte har hållhake på henne. Case closed.
Exakt så tror jag också och det är eftersom SD begick självmord.
Det hade säkert funnits mer att utreda om HD:s delaktighet i och med att SD dömdes.
Då kanske SD hade golat också för att skylla ifrån sig.
Men det finns inga bevis mot HD och SD är död så vi måste acceptera att fallet är avslutat, oavsett hur misstänkt HD har uppfört sig.

Fallet kan nog bara återupptas om någon bestämmer sig för att lätta sitt hjärta men det tror jag inte vi ska räkna med.
Citera
2021-06-17, 11:44
Medlem
Citat:
Men är inte utredningshäktning en häktning som sker just på den lägre graden av misstanke?

Man får inte häkta någon på den lägre graden av misstanke, utom i undandtagsfall. Det är om det är av synnerlig vikt för vidare utredning och då inte ängre än en vecka på den lägre graden, utan under denna tid behöver man få ihop till på annolika för att kunna hålla kvar personen i häktet vid nästa häktesförhandling?

Så om jag fattat det rätt så släpptes ju HD efter denna vecka då bevisningen inte räckte till misstankegraden på sannolika skäl.

Allt om juridik:

"Utredningshäktning
Häktning av den som bara är skäligen misstänkt för brott. Sådan häktning får ske om det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet. Ny häktesförhandling ska då hållas inom en vecka från häktningsbeslutet.
"

https://www.alltomjuridik.se/ordlista/utredningshaktning/

Lawline:

"[...]Det finns dock ett undantag från ovanstående regel om häktning, och det är utredningshäktning. Det innebär att den som är skäligen misstänkt för brott får häktas enligt ovanstående regler ifall det är av synnerlig vikt att personen hålls i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet (24 kap. 3 § RB). Enligt 24 kap. 19 § RB får dock inte utredningshäktning vara i längre än en vecka. Efter en vecka måste åklagaren framlägga bevis som leder till att misstankegraden höjs till sannolika skäl, annars ska personen släppas från häktet."

https://lawline.se/answers/skaligen-misstankt-och-haktad

Här har vi ett exempel på när det blir ”lite” tokigt i tråden vad gäller fakta och tongivande skribenter som Develi. Hon länkade till Sveriges Radio där det stod i artikeln att HD häktats för mord.

Men ja det är en utredningshäktning när det är skäligen misstänkt. Då måste den prövas inom en vecka.
Två veckor gäller väl för sannolika skäl då som jämförelse.

(Finns generalregeln också som ger möjlighet till häktning en vecka om det är bötesstraff och sannolika skäl om t.ex personen inte vill uppge sitt namn osv.)

Så nu är tråden inne i en fas när HD ska granskas och då går det inte att komma med ej sanningsriktiga uppgifter.
Har man inte ens koll på under vilka förutsättningar hon var häktad så är ju frågan hur bra koll man har på annat också.

Så om någon är förvånad över att jag ”legat på” främst Develi så är det just pga att ovanstående typ av felaktigheter dyker upp rätt ofta.

Tråden börjar mer och mer likna en Ding Ding Värld. Den ena galnare teorin än den andra. Och upprepningar av sånt som man läst tusen gånger. Bokstavligt talat.

Bra du finns kvar i tråden Nötis som just är bra på att hålla koll på dessa lösa boliner.

Sen menar många att detta är ett debattforum och då får man köpa att bli ifrågasatt. Just av ovan tydliga exempel som grund då.

Vad har egentligen kommit fram sedan fupen om HD? Nån som har en lista?

Hon har tagit en burk i föräldrarnas kvarter under SD:s förhandling verkar vara det enda och hetaste spåret?

Eller var det att de sovit i samma tält?

Det ser väldigt väldigt tunt ut vad gäller nya bevis i denna ”granskning” som tråden nu ägnar sig åt.

Polisen körde lite hårt med HD där en vecka hösten 2019 för att komma åt SD. Ni kanske får nöja er med det då polisen inte kommer lyfta ett finger vad gäller henne igen.
Senast redigerad av Avel 2021-06-17 kl. 11:54.
Citera
2021-06-17, 11:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och JG har nu flyttat från lägenheten i Örebro.
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Tillsammans med LI vad jag kan förstå.
Bort från Örebro.
Tidigare skrev någon att han skulle flytta till sin stuga men den finns väl närmare Örebro?
Citera
2021-06-17, 11:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Stefan Davidsson är dömd för mordet på Lena.
HD har uttryckt ett sånt hat mot Lena och har skyddat Stefan.
HD är inte utan skuld.
Se bara den ring som hon nu bär, en omlottring, på vänster hand.
Vad tänker hon när hon trär på den, tror du?
Det har tidigare beskrivits i tråden att HD härmade LW i klädstil och annat.
LW hade en omlottring så då är det inte konstigt att HD har en också.
Tror HD att hon ska bli lika attraktiv som LW var om hon härmar hennes stil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in