2021-06-16, 23:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vår folkhälsomyndighet - som tidigare var så inkompetent att självutnämnda experter här i tråden visste bättre - sitter alltså nu på topphemlig information som ingen annan folkhälsomyndighet i världen besitter.

Blir ni inte trötta på allt mentalt krumbuktande när ni letar nya saker att vara rädda för?
Det är nog du antivaxxer som behöver vara orolig.
Vi fullvaccinerade lever ett fritt liv redan.

Vi "experter" har varit i denna tråd sedan januari 2020 och sett detta blomma upp och utveckla sig. medan du satt i ditt pojkrum och lekte med dig själv. Vi som haft öppet sinne och tagit till oss information om virusets funktion har de flesta hållit sig friska.

Oavsett vad folkhälsomyndigheten vet eller tror sig veta går de inte ut med hela sanningen/informationen då det skulle skapa panik i samhället. Se bara på hur de hanterade fenomenet med att de utan symptom kunde föra smittan vidare, flera dygn före de fick symptom.
De visste det med stor sannolikhet men hade skapat panik om de gått ut med det våren 2020.
Vi som följt tråden har fått ta del av detta och kunnat agera därefter.

Släck nu lampan i ditt pojkrum och händerna på täcket.
Citera
2021-06-16, 23:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja det är ju fördelen med att stänga ner SmiNet. 5 dagar utan dödsfall, men man får ju vara bra svagbegåvad om man tror att det är sant. Men kanske nu Tegnell kan gå ut i media och skryta över att det nu dör färre i Sverige en i Norge. Det är väl det som har varit hans största förhoppningar hela tiden. Så var det så enkelt att uppnå, bara stänga av SmiNet.

Smutskastningskampanjen mot Tegnell fortsätter

Uppdragsgivaren regeringen förpassade konsulten Tegnell till baksätet pga av att han gick mot strömmen och inte valde den hårda linjen. Det blev tydligt då att regeringen fått order uppifrån att ställa sig i ledet i EU klassen... och det var då Sverige körde igång sin massiva vaccinationskampanj. Nov 2020

Man anar att Tegnell kan bli ett problem... därav smutskastningen
Citera
2021-06-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är nog du antivaxxer som behöver vara orolig.
Vi fullvaccinerade lever ett fritt liv redan.

Vi "experter" har varit i denna tråd sedan januari 2020 och sett detta blomma upp och utveckla sig. medan du satt i ditt pojkrum och lekte med dig själv. Vi som haft öppet sinne och tagit till oss information om virusets funktion har de flesta hållit sig friska.

Oavsett vad folkhälsomyndigheten vet eller tror sig veta går de inte ut med hela sanningen/informationen då det skulle skapa panik i samhället. Se bara på hur de hanterade fenomenet med att de utan symptom kunde föra smittan vidare, flera dygn före de fick symptom.
De visste det med stor sannolikhet men hade skapat panik om de gått ut med det våren 2020.
Vi som följt tråden har fått ta del av detta och kunnat agera därefter.

Släck nu lampan i ditt pojkrum och händerna på täcket.
Har du kvar toapappret du köpte i mars 2020?
Citera
2021-06-16, 23:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Smutskastningskampanjen mot Tegnell fortsätter

Uppdragsgivaren regeringen förpassade konsulten Tegnell till baksätet pga av att han gick mot strömmen och inte valde den hårda linjen. Det blev tydligt då att regeringen fått order uppifrån att ställa sig i ledet i EU klassen... och det var då Sverige körde igång sin massiva vaccinationskampanj. Nov 2020

Man anar att Tegnell kan bli ett problem... därav smutskastningen
Fast han är rätt så fin på att smutskasta sig själv också. Bara det exemplet jag drog upp. Stå på en presskonferens och utrycka förhoppningar att Sverige skulle klara en ev. andra våg bättre en Norge. Varför över huvud taget ha förhoppningar på att det ska gå dåligt för Norge.

Eller varför inte på halloween då Statsministern, kungen och Fohm gick ut med att barn inte skulle gå på bus och godis. Samtidigt så gick Tegnell ut och uppmanade oss att skicka ut barnen på bus och godis.

Han kör ju någon slags en mans show och det har ingen gett honom befogenhet till.

Hur osmakligt var det inte heller i början av pandemin, då vi lät våra gamla dö samtidigt missade Tegnell inte en chans att stå i rampljuset och var till och med med på en talkshow.

Problemet är ju inte om man väljer den hårda vägen eller den mjuka vägen. Utan om man klarar av att vara handlingskraftig när det behövs. Bara ta dessa typnings-PCR test som vi slutade med på Fohm begäran när vi behövde de som mest.
Citera
2021-06-17, 00:24
Medlem
Någon som har aning om man kan resa in till Sverige om man är bosatt i Norge?
Mina id-handlingar har passerat ur tid nu och sitter här nu utan giltiga id handlingar
Har försökt förstå dessa inreseförbud som gäller. Men det känns så ovisst.

Det som försvårar är ju att jag inte har någon Giltig id-handling alls, är jag tvungen att isåfall befinna mig på svensk mark från dagen jag stiger in i polisstationen tills jag får ett nytt?
Jag räknas som helsepersonal. Seriösa svar tack.
Citera
2021-06-17, 00:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det kan ta flera veckor innan regionernas smittskyddsläkare får svar på om de positiva prover de skickar in för sekvensering innehåller covid-mutationer.

Så var det i Blekinge, där en person testades positivt 8 april – först den 17 maj fick regionen veta att det rörde sig om den då kallade indiska mutationen, i dag kallad delta.

Det fick regionens smittskyddsläkare Bengt Wittesjö att frångå Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att bara skicka in vart tionde positivt prov – i stället skickades alla in.

– Om vi bara hade gjort det vi var tvungna att göra, så hade det tagit fyra fem veckor innan vi hade vetat om att vi hade ett utbrott i Sölvesborg, säger Wittesjö till TV4.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kritik-mot-fhm-langsam-hanteringen-av-deltatest/

FMH verkar göra vad de kan för att få in Deltavarianten i allmän spridning i landet.
Citera
2021-06-17, 01:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/kvallsposten/kritik-mot-fhm-langsam-hanteringen-av-deltatest/

FMH verkar göra vad de kan för att få in Deltavarianten i allmän spridning i landet.

Det är så jävla dåligt hanterat så att det gränsar till ren kriminell underlåtenhet.

Citat:
Det kan ta flera veckor innan regionernas smittskyddsläkare får svar på om de positiva prover de skickar in för sekvensering innehåller covid-mutationer.

Så var det i Blekinge, där en person testades positivt 8 april – först den 17 maj fick regionen veta att det rörde sig om den då kallade indiska mutationen, i dag kallad delta.

Det fick regionens smittskyddsläkare Bengt Wittesjö att frångå Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att bara skicka in vart tionde positivt prov – i stället skickades alla in.

– Om vi bara hade gjort det vi var tvungna att göra, så hade det tagit fyra fem veckor innan vi hade vetat om att vi hade ett utbrott i Sölvesborg, säger Wittesjö till TV4.
Senast redigerad av LeeVan 2021-06-17 kl. 01:21.
Citera
2021-06-17, 02:09
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Någon som har aning om man kan resa in till Sverige om man är bosatt i Norge?
Mina id-handlingar har passerat ur tid nu och sitter här nu utan giltiga id handlingar
Har försökt förstå dessa inreseförbud som gäller. Men det känns så ovisst.

Det som försvårar är ju att jag inte har någon Giltig id-handling alls, är jag tvungen att isåfall befinna mig på svensk mark från dagen jag stiger in i polisstationen tills jag får ett nytt?
Jag räknas som helsepersonal. Seriösa svar tack.
Du måste ansöka om tillstånd för att lämna Norge: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/informasjon-til-helsepersonell-om-utenlandsreiser

Eftersom du inte har någon legitimation behöver du ha med dig förälder, syskon eller barn över 18 som intygar din identitet. Du behöver befinna dig i Sverige tills du får ett nytt ID.
Citera
2021-06-17, 04:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är så jävla dåligt hanterat så att det gränsar till ren kriminell underlåtenhet.

Citat:

Jag tror att det hade varit bättre, om FHM inte hade lagt sig i detta med coronan alls, utan fortsatt med sina genusstudier eller vad de nu gör i övrigt - och i stället låtit respektive smittskyddsläkare i varje region sköta coronahanteringen på sitt sätt. Med fullt mandat att sätta upp vägspärrar vid gränserna till andra regioner, införa nattliga utgångsförbud, stänga skolor och sådant. Nästan alla regioner skulle nämligen i så fall ha uppnått ett bättre resultat, med färre sjuka och döda. Den enda smittskyddsläkaren i landet som är på Tegnells uselhetsnivå är väl den där Britt Någonting i Östergötland. Minns någon blunder från den i Blekinge alldeles i början också...
Citera
2021-06-17, 05:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Har du kvar toapappret du köpte i mars 2020?
Citera
2021-06-17, 06:09
Medlem
Alle positive Corona prøver har siden 13 januar været undersøgt med PCR- test for mutationer.
Svar på prøverne foreligger indenfor 12 til 14 timer:

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/nye-pcr-tests-skal-styrke-kontrollen-med-muterede-varianter

Sådan er lordelingen af mutationer i Danmark PT:

https://files.ssi.dk/covid19/virusvarianter/status/virusvarianter-covid-19-16062021-lo85
Citera
2021-06-17, 06:14
Medlem
revodnebs avatar
Nya Zeeland briljerar igen:

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-17/nya-zeelands-ekonomi-pa-forpandeminiva

Citat:
Nya Zeelands ekonomi på förpandeminivå
Ekonomi

17 juni 2021 05:48

Nya Zeeland, som hållit sig isolerat under stora delar av pandemin, visar tillväxt. – Ekonomin har beslutsamt återvänt till förcovidnivåer, säger Kiwibanks chefsekonomi Jarrod Kerr.

Stenhårda beslut, snabb nedstängning och sen håller man gränsen. Hur svårt kan det vara liksom Tegnell? Man väntar inte medan fienden väller över gränsen och gräver ner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in