2021-06-16, 18:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
SVT skrev förra veckan att närmre 1/4 av befolkningen nu har naturliga antikroppar. När de som nu har vaccinerats får sin andra dos torde flockimmuniteten räcka för att förhindra allt för hårt tryck på sjukvården.
Då kan man fundera på varför FHM trycker på vikten av att alla bör vaccinera sig och då med två doser.
Troligen hänger det ihop med mutation Delta och att man inte vill gå ut och skrämma folk som bara har antikroppar från covid.
Så ropa inte hej ännu.
Citera
2021-06-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte hur du har det men jag släpper inte vem som helst innanför min dörr, kanske har du svängdörrar hemma? Inte konstigt du blev smittad då med påföljande covid-demens. Mitt hus är i tip-top skick med komplett utbytt elsystem, just för att det inte ska brinna ner. Du vet så där lite förebyggande, ungefär som att ha beredskapslager och så, vilket Sverige saknade.
Större risk att det blir varmgång med mera i ett nytt än ett orört elsystem på grund av dålig kontakt.
Jag skulle inte våga sova i ditt hus de närmaste tre åren, innan jag var säker på att allt är korrekt installerat.
Citera
2021-06-16, 18:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då kan man fundera på varför FHM trycker på vikten av att alla bör vaccinera sig och då med två doser.
Troligen hänger det ihop med mutation Delta och att man inte vill gå ut och skrämma folk som bara har antikroppar från covid.
Så ropa inte hej ännu.
Personligen är jag övertygad om att naturlig immunitet ger fint skydd, då immunrespons vid vaccination efter infektion är rejäl.

"Findings The post-vaccine levels of spike-specific IgG and neutralizing antibodies against the SARS-CoV-2 wild type and all three variants of concern were similar or higher in participants receiving a single dose of ChAdOx1 nCoV-19 vaccine post SARS-CoV-2 infection (both < 11 months post infection (n=37) and ≥ 11 months infection (n=46)) compared to participants who received two doses of BNT162b2 vaccine (n=149).

Interpretation Our data support that a single dose ChAdOx1 nCoV-19 vaccine serves as an effective immune booster after priming with natural SARS-CoV-2 infection up to at least 11 months post infection."
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.05.08.21256866v1

En infektion av Delta kommer att ge snabb respons. Nu säger ju inte studien just det, men anledningen till den respons som sågs är immunitet mot spikproteinet. Då Delta har fler gemensamma punkter med både Alfa och ursprungsviruset kommer naturlig immunitet att respondera på Delta och bredda immuniteten ännu mer.

Edit;
Varför FHM vill vaccinerna alla med två doser är väl kanhända därför att studier angående naturlig immunitet ännu inte är färdiga? Tex är den jag länkade till inte peer reviewed.
Senast redigerad av LadySweden 2021-06-16 kl. 18:42.
Citera
2021-06-16, 18:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Naturligtvis bryr sig viruset om att folk reser. Påståendet att viruset inte skulle bry sig om resor, är lika dumt som påståendet att virus inte skulle bry sig om gränser.

För att kunna spridas, så är viruset helt beroende av att människor reser. Viruset klarar bara att förflytta sig några få meter på egen hand.

Såvida viruset hade stängts ute, så hade vi inte behövt "lockdown" eller andra restriktioner inne i landet. Men nu är det för sent att stänga ute viruset. Nu får vi snällt betala priset för att vi var dumma nog att släppa in ännu en variant av viruset.
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad är ”priset” ?

Mer restriktioner än vad som annars hade behövts. Jag har haft en förhoppning att sommaren ska innebära att svenskarna får semester från restriktionerna. Idrott och spelningar inför publik hade kunnat tillåtas. Ungdomarna borde ha fått använda sommaren till att leva ett normalt ungdomsliv.

Vi vet ju att smittspridningen minskar under sommaren. Men nu har ju ännu en ny variant fått komma in i Sverige, vilket kan komma att hålla smittspridningen uppe.

Förutom restriktioner, så får vi därtill betala ett pris i form av fler sjukfall. Sjukhuspersonalen är i stort behov av vila. Men den indiska variantens ankomst kan innebära att det blir svårare för vårdpersonalen att få sin semester.
Citera
2021-06-16, 19:00
Medlem
AreYouBacks avatar
Aftonbladet:

"Delta-varianten fortsätter att sprida sig snabbt i Storbritannien.

Under onsdagen registrerades över 9 055 nya smittofall det senaste dygnet, rapporterar Sky News.

Det är det högsta antalet på ett dygn sedan februari. Ytterligare nio personer har dött med covid-19.

I går tisdag rapporterade Storbritannien 7 673 nya smittofall och 10 dödsfall.

Totalt har över 30,4 miljoner invånare blivit fullvaccinerade och över 42 miljoner har fått en dos."

Ehhhh..... Europa öppnar upp och här dundrar Delta varianten in över oss. What the fuck? Jag skiter i om "alla" är vaccinerade. Shit is about to happen. Hur många % vaccinerade har vi mot % inte vaccinerade?
Citera
2021-06-16, 19:03
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så ropa inte hej ännu.
Vår folkhälsomyndighet - som tidigare var så inkompetent att självutnämnda experter här i tråden visste bättre - sitter alltså nu på topphemlig information som ingen annan folkhälsomyndighet i världen besitter.

Blir ni inte trötta på allt mentalt krumbuktande när ni letar nya saker att vara rädda för?
Citera
2021-06-16, 19:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Större risk att det blir varmgång med mera i ett nytt än ett orört elsystem på grund av dålig kontakt.
Jag skulle inte våga sova i ditt hus de närmaste tre åren, innan jag var säker på att allt är korrekt installerat.

Iofs off topic.
Nu är det ju mer än 3 år sedan det byttes. Varmgång fick jag när jag körde ångbastun, det smälte fint på skenan. Känner mig rätt lugn nu

Ett land borde ha beredskapslager och övningar i en pandemi då och då istället för att bli tagna med byxorna nere.
Citera
2021-06-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vår folkhälsomyndighet - som tidigare var så inkompetent att självutnämnda experter här i tråden visste bättre - sitter alltså nu på topphemlig information som ingen annan folkhälsomyndighet i världen besitter.

Blir ni inte trötta på allt mentalt krumbuktande när ni letar nya saker att vara rädda för?
I de här hälsotrådarna huserar det en stor del hypokondriker och speciellt i den här tråden dräller det av hypokondriker som skall oja sig om allt.
Citera
2021-06-16, 20:14
Medlem
Rainmans avatar
om två veckor smäller det till då tar delta varianten ett rejält grepp om sverige och det blir en fullskalig spridning med död och elände som resultat
Citera
2021-06-16, 20:48
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mer restriktioner än vad som annars hade behövts. Jag har haft en förhoppning att sommaren ska innebära att svenskarna får semester från restriktionerna. Idrott och spelningar inför publik hade kunnat tillåtas. Ungdomarna borde ha fått använda sommaren till att leva ett normalt ungdomsliv.

Vi vet ju att smittspridningen minskar under sommaren. Men nu har ju ännu en ny variant fått komma in i Sverige, vilket kan komma att hålla smittspridningen uppe.

Förutom restriktioner, så får vi därtill betala ett pris i form av fler sjukfall. Sjukhuspersonalen är i stort behov av vila. Men den indiska variantens ankomst kan innebära att det blir svårare för vårdpersonalen att få sin semester.

Ja.. vi väntar alla med spänning på den utannonserade riktiga "mördarmutationen".. det har snackats om den ett tag nu men än har Vaccinfanatikernas förhoppningar inte infriats.

och självklart, det som är viktigast och är främsta anledningen till att införa frihetsberövande tvångsåtgärder införts... låt vårdpersonalen få vila ut med minst 4 veckors sammanhängande semester... de är de enda som sliter hårt och är utarbetade i detta land
Citera
2021-06-16, 20:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det som är så mysigt med hela tanken med tvång, är att man aldrig kan få detta ogjort sedan heller. Detta är för livet. Så hur vissa(majoriteten?)kan tycka att det är ett så lätt beslut att man t.om är ivrig efter sprutan är för mig lite av en gåta. Men propagandan är väl stark gissar jag, om man inte är medveten...

..flock-.. eller rättare sagt , får-mentaliteten .. är starkare än vad många vill erkänna för sig själv
Citera
2021-06-16, 21:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
om två veckor smäller det till då tar delta varianten ett rejält grepp om sverige och det blir en fullskalig spridning med död och elände som resultat

90% av alla fall i England är nu deltavarianten sen en månad tillbaka och vi ser inte tillstymmelse till att antal döda skulle stiga.
Antal vaccinerade i Sverige och Englad skiljer sig inte mycekt nu. Dom ligger ca 10%enheter före.

Det är game over för covid19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in