2021-06-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Viljan är fri om olika personer skulle kunna välja olika i samma situation. Då beror den bara på oss själva och inte på något annat.

En person som bara kan välja höger, och en som bara kan välja vänster, är alltså exempel på din "fria vilja"...

Kanske inte en klockren definition.
Citera
2021-06-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
En person som bara kan välja höger, och en som bara kan välja vänster, är alltså exempel på din "fria vilja"...

Kanske inte en klockren definition.
På vilket vis är det inte en klockren definition? Vet du ens vad ordet definition betyder?
Citera
2021-06-16, 23:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, man undrar ju varför alkoholister inte bara slutar. Nästan som att de inte är fria att bestämma själva.

Varför slutar några alkoholister? Varför lyckades rekordmånga sluta när man tillämpade experimentell LSD-terapi på 60-talet?

Du flyr annars undan den uppenbara skillnaderna mellan hjärtproblem och saker som har med medvetandet att göra, vi söker ju tala till den bättre människan inom de vi känner för att ändra sig, men inte att laga sitt hjärta. Ibland lyckas man.
Citera
2021-06-17, 00:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jo, du styr väl över en bil. Precis som universum styr över dig.

Så jag kan styra över något alltså?
Citera
2021-06-17, 00:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du förstår verkligen inte ett motsägelse-argument...

Nej inte om motsägelsen är framtvingad av en felaktig premiss.
Då ser jag bara ett argumentationsfel.
Citera
2021-06-17, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Fri vilja är inget fysiskt!

Tror du det?

Viljan är fysisk. Den är elektrokemiska processer i hjärnan, som i sin tur beror på gener, livsupplevelser, kanske väder och klimat mm mm. Det enda som är uppenbart är att den inte är fri, hur mycket optimister än slår knut på sig själva.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2021-06-17 kl. 12:40.
Citera
2021-06-17, 12:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej, men A, och B, styrs sedan av C som är utanför människokroppen... Vilket man sällar menar med fri vilja...
Va..?
De olika delarna av vår hjärna får in information från omvärlden. Baserat på detta väljer vi vad vi ska göra. Vi styrs inte av informationen, vi väljer. Fritt, dvs i t ex i mitt fall kan inte du styra min vilja.
Citera
2021-06-17, 14:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej, men A, och B, styrs sedan av C som är utanför människokroppen... Vilket man sällar menar med fri vilja...

Det är bara filosofer som någonsin har menat något med fri vilja.
Vanliga Homo Sapiens menar inget alls i den specifika bemärkelse som kännetecknar en definition.

Vanliga Homo Sapiens projicerar en föreställning om något som är intimt förknippat med vardagliga utmaningar i en social kontext. Deras mun gör ljud som vi kallar för ord.
Dessa ord pekar på denna sociala kontext. Utanför denna kontext är det bara ljud.

Om vi gör experiment på hjärnan, som Libets experiment t ex så hittar vi inte denna sociala kontext därinne såklart eftersom den inte finns där.

Detta har dock Homo Sapiens väldigt väldigt svårt att greppa eftersom HomoSapiens bara är en dum apa som nyligen sprang omkring på savannen.
Citera
2021-06-17, 14:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Viljan är fysisk. Den är elektrokemiska processer i hjärnan, som i sin tur beror på gener, livsupplevelser, kanske väder och klimat mm mm. Det enda som är uppenbart är att den inte är fri, hur mycket optimister än slår knut på sig själva.

Föreställningen om viljans frihet speglar situationer där en människa är fri från uppenbar manipulation.
Som när du frivilligt skriver under ett kontrakt och ingen tvingar dig att göra det.

Varifrån kommer din motivation att ställa löjliga och helt meningslösa krav på innebörden av ordet frihet? Det kan man också kalla att "slå knut på sig själv".
Citera
2021-06-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej inte om motsägelsen är framtvingad av en felaktig premiss.
Då ser jag bara ett argumentationsfel.

Ah, vilken är den felaktiga premissen?
Citera
2021-06-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
På vilket vis är det inte en klockren definition? Vet du ens vad ordet definition betyder?

Som jag belyste, så leder din definition till att förekomsten av två personer som uppenbart inte har någon fri vilja, utgör fri vilja.
Citera
2021-06-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Varför slutar några alkoholister? Varför lyckades rekordmånga sluta när man tillämpade experimentell LSD-terapi på 60-talet?

Du flyr annars undan den uppenbara skillnaderna mellan hjärtproblem och saker som har med medvetandet att göra, vi söker ju tala till den bättre människan inom de vi känner för att ändra sig, men inte att laga sitt hjärta. Ibland lyckas man.

Nu är ju min poäng att medvetandet inte tar några beslut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in