2021-06-16, 14:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Återigen, denna tråd handlar nog mer om fri vilja som en mer fysisk eller filosofisk möjlighet. Inte som ett mysigt begrepp för att hantera etik...?

(Det är ologiskt eftersom du styr dina handlingar lika lite som du styr dina hjärtslag...)

Fri vilja är inget fysiskt!

Tror du det?
Citera
2021-06-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Fri vilja är inget fysiskt!

Tror du det?

Jag trot inte det existerar alls, så frågan blir lite konstig.

Men nej, kalla det vad du vill. Fenomen, fysiskt... Oavsett så borde det vara del av universum. Om du kör med en definition som är helt abstrakt, så hör det nog inte hemma riktigt i denna tråd...?

(Och då kanske vi menar samma sak, inget som kan kallas fri vilja existerar i detta universum. Även om vi sedan benämner något abstrakt som fri vilja)
Citera
2021-06-16, 14:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Återigen, denna tråd handlar nog mer om fri vilja som en mer fysisk eller filosofisk möjlighet. Inte som ett mysigt begrepp för att hantera etik...?

(Det är ologiskt eftersom du styr dina handlingar lika lite som du styr dina hjärtslag...)

Det finns en meningsfull distinktion mellan handlingar och hjärtslag eftersom handlingar är manipulerbara genom sociala uttryck.
Detta faktum ligger till grund för begrepp som fri vilja.
Citera
2021-06-16, 14:47
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Jaså?

Så, en vän till mig säger: lyssna nu, du är min vän och därför måste jag säga saker som det är; du kan inte fortsätta dricka som djävulen själv varje natt, du håller på att bli en alkoholist! Du behöver seriöst ta kontroll över dig själv!

Så jag går till läkaren, han säger: det är något fel på ditt hjärta, kan du försöka få det att slå normalt?

Är dessa två scenarion ungefär lika tycker du?
Citera
2021-06-16, 15:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du förstår vad ett motsägelsebevis är va?

Det har inget att göra med huruvida kausalitet råder eller ej...

Du behöver inte tänka på huruvida kausalitet gäller, det räcker med att du pekar på i min logik/påståenden som är felaktigt.

Det finns ingen motsägelse egentligen.
Den uppstår för att du tror att Fri vilja betyder något som tillfälligt sätter kausaliteten ur spel.
Varför tror du det? Har någon sagt det?
Om du håller fingrarna i styr och låter bli att ta bort och lägga till kausaliteten efter behag så slipper du motsägelser.
Citera
2021-06-16, 15:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Vad kan jag styra?

Kan jag styra en bil anser du? Eller anser du att jag styr bilen lika lite som mina hjärtslag och därför inte behöver någon ratt?

Är det den logiken eller någon annan logik. Förklara.
Citera
2021-06-16, 15:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Mysigt? Det finns inget "mysigt" med att ta ansvar för sina handlingar och sitt liv.
"Mysigt" är väl att förneka den fria viljan i tron att man undslipper livets utmaningar?

Ja denna tråd handlar säkert mer om det fysiska för att människor i allmänhet inte förstår konceptet.
Det ligger liksom i sakens natur då vi inte evolverat för att metaanalysera våra tankeverktyg.
Citera
2021-06-16, 21:01
Medlem
Kleops avatar
Kan nån fri vilja-förespråkare definiera begreppet?
Citera
2021-06-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Kan nån fri vilja-förespråkare definiera begreppet?
Viljan är fri om olika personer skulle kunna välja olika i samma situation. Då beror den bara på oss själva och inte på något annat.
Citera
2021-06-16, 23:35
Medlem
Citat:
Det finns ingen motsägelse egentligen.
Den uppstår för att du tror att Fri vilja betyder något som tillfälligt sätter kausaliteten ur spel.
Varför tror du det? Har någon sagt det?
Om du håller fingrarna i styr och låter bli att ta bort och lägga till kausaliteten efter behag så slipper du motsägelser.

Du förstår verkligen inte ett motsägelse-argument...
Citera
2021-06-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jaså?

Så, en vän till mig säger: lyssna nu, du är min vän och därför måste jag säga saker som det är; du kan inte fortsätta dricka som djävulen själv varje natt, du håller på att bli en alkoholist! Du behöver seriöst ta kontroll över dig själv!

Så jag går till läkaren, han säger: det är något fel på ditt hjärta, kan du försöka få det att slå normalt?

Är dessa två scenarion ungefär lika tycker du?

Ja, man undrar ju varför alkoholister inte bara slutar. Nästan som att de inte är fria att bestämma själva.
Citera
2021-06-16, 23:37
Medlem
Citat:
Vad kan jag styra?

Kan jag styra en bil anser du? Eller anser du att jag styr bilen lika lite som mina hjärtslag och därför inte behöver någon ratt?

Är det den logiken eller någon annan logik. Förklara.

Jo, du styr väl över en bil. Precis som universum styr över dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in