2021-06-16, 01:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
"Ett mer komplext mönster av återupplevande sker vid upprepningstvång, som innebär att personen försätter sig i liknande situationer igen som traumat inträffade i, vilket ökar risken för reviktimisering. Syftet med upprepningstvång är enligt psykoanalytisk teori att utagera olösta psykiska konflikter. Vid komplicerade former av återupplevande kan personen identifiera sig med förövaren (om det finns någon)."

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85terupplevande

"Termen kan också användas för att beteckna upprepandet av ett beteende eller livsmönster i bredare bemärkelse, vilket är en central del i Sigmund Freuds teori om psykets mekanismer, där upprepningstvånget beskriver ett upprepat beteendemönster som etablerades under en stressande eller svår del av barndomen. Syftet med upprepningstvånget är enligt psykoanalysen att bearbeta och utagera olösta konflikter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upprepningstv%C3%A5ng

Men sen verkar många ha nära band till varandra. Vissa är släkt. De bor kvar i Järna och har starka kopplingar till varandra som släkt och vänner. Det är väl svårt att ta sig ur sammanhanget om de bor kvar, även om de inser att de varit utsatta för misshandel?

Och ta bara barnen till Pär som faktiskt i dokumentären var rejält kritiska. "Fucking skitskolan som gjort så många trasiga barn", Stark kritik mot sin egen förälder, Pärs son. Typ skäller ut honom i dokumentären. Pappan har varit helt frånvarande och gjort sonen jättetrasig med total ignorans mot honom som barn.
Pär som på sektledarsätt tror att det är rätt att behandla sina ungar som luft, och inte ha några som helst starkare kopplingar till sina egna barn gentemot andra barn.

Sen är Pärs barn arga på Jasper efter dokumentären. De gick ju ut med kritik i Aftonbladet mot Jasper.
De är extremt beroende av varandra det där sektsällskapet Solvik verkar det.

Trots att de är trasiga, så kan de ändå inte bryta sig loss ifrån det? Trots att de är superkritiska så verkar fastbundenheten kvarstå?
De bor ju kvar i Järna. De är beroende av allt kring trakten?
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-16 kl. 01:31.
Citera
2021-06-16, 08:55
Medlem
BobboSundgrens avatar
DN har avslöjat att den antroposofiska Vidarstiftelsen, som finansierade Vidarkliniken, gav Solviksskolan 70 000 kr 1997.

Det var väl samma år som Jasper Lakes anhörige fick sluta som lärare - för att han slog elever, fru och barn? Skolans ledning hade länge känt till hans våld, enligt min källa, som satt med på Karin Lindborgs möte med Lakes anhörige. Där konfronterade hon honom om våldet. Karin var Pär Ahlboms fru - och avled förra året.

Vidarstiftelsen gav pengar till en verksamhet där ledningen ska ha varit medveten om att flera lärare slog elever (det går ju även rykten om en annan man, som är bror till en fd rikskänd myndighetschef samt kvinnan som åtalades). Borde de inte haft bättre koll?
Citera
2021-06-16, 20:35
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men sen verkar många ha nära band till varandra. Vissa är släkt. De bor kvar i Järna och har starka kopplingar till varandra som släkt och vänner. Det är väl svårt att ta sig ur sammanhanget om de bor kvar, även om de inser att de varit utsatta för misshandel?

Och ta bara barnen till Pär som faktiskt i dokumentären var rejält kritiska. "Fucking skitskolan som gjort så många trasiga barn", Stark kritik mot sin egen förälder, Pärs son. Typ skäller ut honom i dokumentären. Pappan har varit helt frånvarande och gjort sonen jättetrasig med total ignorans mot honom som barn.
Pär som på sektledarsätt tror att det är rätt att behandla sina ungar som luft, och inte ha några som helst starkare kopplingar till sina egna barn gentemot andra barn.

Sen är Pärs barn arga på Jasper efter dokumentären. De gick ju ut med kritik i Aftonbladet mot Jasper.
De är extremt beroende av varandra det där sektsällskapet Solvik verkar det.

Trots att de är trasiga, så kan de ändå inte bryta sig loss ifrån det? Trots att de är superkritiska så verkar fastbundenheten kvarstå?
De bor ju kvar i Järna. De är beroende av allt kring trakten?

Ja, det kan jag mycket väl tänka mig kan ligga något i det du skriver, gällande släkt och vänner. Man har kvar kopplingar till rörelsen och det är svårt att bryta sig loss - kanske vill man inte bryta sig loss? Förvisso är inte hela antroposofin eller Waldorf enbart negativt, min uppfattning är att Solviksskolan sticker ut, självklart mer extremare då än nu. Där kan jag finna det märkligt att man gått på Solviksskolan som elev, har mycket negativa erfarenheter från den tiden och skolan, men ÄNDÅ sätter sina barn där. Som en i dokumentären berättade om. I sådana fall kan det mycket väl beror på någon djupt rotad traumatisering, som medför ett indirekt behov av att återuppleva det. Det kan grunda sig i något så enkelt om att försöka förstå, eller bearbeta...

Pärs son har garanterat haft en tuff uppväxt, det såg man även på honom och man kände empati med honom när han berättade sin historia. Fadern har troligen inte visat någon kärlek alls till honom under uppväxten. Det talades väl även om diagnoser hos Pär, antisocial? Oförmåga att kunna älska?

Det är nog svårt att lämna Järna bakom sig, jag har varit där en del och tycker det är en mycket vacker plats och en mysig liten ort. Kanske "överskuggas" de sämre sidorna gällande antroposofin av de positiva? Jag tror att dokumentären om Solviksskolan inte ger en korrekt bild av antroposofin i sig och just Waldorf-pedagogiken.

Svårt att spekulera kring hur som, det bäste vore ifall någon som gått igenom det hela själv berättar öppet om hur man resonerar.
Citera
2021-06-16, 22:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Pärs son har garanterat haft en tuff uppväxt, det såg man även på honom och man kände empati med honom när han berättade sin historia. Fadern har troligen inte visat någon kärlek alls till honom under uppväxten. Det talades väl även om diagnoser hos Pär, antisocial? Oförmåga att kunna älska?

Det är nog svårt att lämna Järna bakom sig, jag har varit där en del och tycker det är en mycket vacker plats och en mysig liten ort. Kanske "överskuggas" de sämre sidorna gällande antroposofin av de positiva? Jag tror att dokumentären om Solviksskolan inte ger en korrekt bild av antroposofin i sig och just Waldorf-pedagogiken.

Svårt att spekulera kring hur som, det bäste vore ifall någon som gått igenom det hela själv berättar öppet om hur man resonerar.

Ja, Pärs son såg verkligen ut att ha haft en tuff uppväxt. Härjad liksom.Droger? Fängelse?
Han såg ju inte ut som urtypen av antroposoferna i Järna.

(Jag har också stött på Järnabor i olika sammanhang. Dock har jag inte varit där ute. Jag har en vän som arbetat i deras butik. Jag har inte orkat pallra mig dit, så satans långt ju.)
Citera
2021-06-16, 23:10
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, Pärs son såg verkligen ut att ha haft en tuff uppväxt. Härjad liksom.Droger? Fängelse?
Han såg ju inte ut som urtypen av antroposoferna i Järna.

(Jag har också stött på Järnabor i olika sammanhang. Dock har jag inte varit där ute. Jag har en vän som arbetat i deras butik. Jag har inte orkat pallra mig dit, så satans långt ju.)

Känner lite att det är felaktigt att diskutera kring honom och hur han drabbats, detta eftersom att inte trådens frågeställning egentligen handlar om det och att han som person inte aktivt deltar här. Men vi kör på. Utifrån hur jag uppfattade det så såg han ledsen ut, inte specifikt härjad ut. Det verkar vara en bra kille, och huruvida denne tar droger eller inte är irrelevant. Jag tror att det är mycket tärande att ha aktiv kontakt under sin uppväxt med en fader som inte "älskar" en eller visar den typen av känslor.

Eftersom att det blir väldigt tydligt hur hans uppväxt har varit så är det absolut inget konstigt i det heller i att man får den uppfattningen. Det verkar vara en intelligent kille som under sin uppväxt, och även kring vuxen ålder, resonerat och tänkt mycket kring just hur fadern betett sig. Det kommer ju även ett telefonsamtal om att hans mor ligger på dödsbädden, det ser vi ju även påverka Pär starkt. Klart detta kan ha varit aktuellt när inspelningen gjordes.

Man kan ju hoppas på att sonen och Pär kommer till någon form av reson, men jag tror att det är svårt. Pär är Pär, han SKITER i vilket, det uttryckte han rätt öppet när det talades om hur han fungerat, agerat. Jag önskar dock att sonen på något sätt kan komma över traumat, och förhoppningsvis hitta någon som älskar honom genuint, vilket han förtjänar. Jag tror att Pär kommer undan med mycket just p.g.a. hans ålder, han är gammal, sårbar, ger uttryck för att han kanske ångrar sig lite gällande ditten och datten. Men kan man lära en gammal hund att sitta?

Nej, sonen är någon att respektera. Han talar öppet och tydligt med hur han känner och uttrycker ett visst hat gentemot rörelsen och pappan Pär. Trist nog lär han dock älska sin pappa, och det är något som skiljer dessa rent genetiskt - sonen kan älska, Pär kan det inte...
Senast redigerad av stockcock 2021-06-16 kl. 23:13.
Citera
2021-06-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
DN har avslöjat att den antroposofiska Vidarstiftelsen, som finansierade Vidarkliniken, gav Solviksskolan 70 000 kr 1997.

Det var väl samma år som Jasper Lakes anhörige fick sluta som lärare - för att han slog elever, fru och barn? Skolans ledning hade länge känt till hans våld, enligt min källa, som satt med på Karin Lindborgs möte med Lakes anhörige. Där konfronterade hon honom om våldet. Karin var Pär Ahlboms fru - och avled förra året.

Vidarstiftelsen gav pengar till en verksamhet där ledningen ska ha varit medveten om att flera lärare slog elever (det går ju även rykten om en annan man, som är bror till en fd rikskänd myndighetschef samt kvinnan som åtalades). Borde de inte haft bättre koll?

Det hela är så konstigt för ingen i Vidarstiftelsen har haft några av sina barn på Solvik. Pengarna gick till en smedja som finns på skolan.
Citera
2021-06-16, 23:29
Medlem
stockcocks avatar
Just det, mannen som det talas tyst om?

https://www.youtube.com/channel/*COU5p3JdB87SGuQj3S8sVUQ

https://www.facebook.com/ale*ander.kieding

Kan vi inte bara kör ut det så att det slutar tramsas? Sluta FAN mjäka.

* = U
* = x

Typ 300 profilbilder, och gift med en 300 år yngre tjej. Fram med filmen nu Jasper, varför mjäka om att din styvfarsa är ett svin med narcissistisk personlighetsstörning. Du släppte dokumentären, du visste att vi skulle se den. Ska vi bilda oss en starkare förståelse ge oss allt, vi har din rygg.

Gubben vill ju synas, här har vi gratis PR!
Senast redigerad av stockcock 2021-06-16 kl. 23:35.
Citera
2021-06-16, 23:41
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren

Finns det dokumenterat eller är det hörsägen? Påstår inte att det du skriver är falska uppgifter, men ser bättre ut om man kan styrka det. Känns ju annars trevligt att en elev som drabbats av svårt trauma p.g.a. misshandel i skolan från en lärare, som sedan begår självmord, får någon sorts form av återupprättelse - tyvärr inte via samvetskval av vuxna som medverkade till traumat.
Citera
2021-06-17, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Det är vad hjärnforskningen säger.

Jag är öppen för att jag har fel, men jag vill
gärna läsa om det själv. Har du nån länk till
sån forskning?

När det gäller att lära sig ett främmmande
språk så har det ju visat sig att vuxna är
mycket bättre på det än barn när det gäller
en ren klassrumssituation. Om man däremot
skickar en vuxen och ett barn till ett
annat land, till en gatusituation, så lär sig
barnet snabbare. Barn lär sig dessutom
uttalet bättre än vuxna.
Citera
2021-06-17, 16:29
Medlem
BobboSundgrens avatar
I senaste avsnittet av Sektpodden läser Rigmor Robèrt upp ett öppet brev från L:s föräldrar. L är gift med den som jag kallar Solviksmannen (föräldrarna använder min benämning), som även Expressen har tagit upp - och föräldrarna anser att han utsätter henne för psykiskt våld och manipulation. Vi talar alltså om Jasper Lakes styvfar.
Citera
2021-06-17, 16:42
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Finns det dokumenterat eller är det hörsägen? Påstår inte att det du skriver är falska uppgifter, men ser bättre ut om man kan styrka det. Känns ju annars trevligt att en elev som drabbats av svårt trauma p.g.a. misshandel i skolan från en lärare, som sedan begår självmord, får någon sorts form av återupprättelse - tyvärr inte via samvetskval av vuxna som medverkade till traumat.

Ja, DN frågade först Kumlander och han förnekade, sedan hittade DN ett protokoll.
Citera
2021-06-17, 17:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Känner lite att det är felaktigt att diskutera kring honom och hur han drabbats, detta eftersom att inte trådens frågeställning egentligen handlar om det och att han som person inte aktivt deltar här. Men vi kör på. Utifrån hur jag uppfattade det så såg han ledsen ut, inte specifikt härjad ut. Det verkar vara en bra kille, och huruvida denne tar droger eller inte är irrelevant. Jag tror att det är mycket tärande att ha aktiv kontakt under sin uppväxt med en fader som inte "älskar" en eller visar den typen av känslor.

Eftersom att det blir väldigt tydligt hur hans uppväxt har varit så är det absolut inget konstigt i det heller i att man får den uppfattningen. Det verkar vara en intelligent kille som under sin uppväxt, och även kring vuxen ålder, resonerat och tänkt mycket kring just hur fadern betett sig. Det kommer ju även ett telefonsamtal om att hans mor ligger på dödsbädden, det ser vi ju även påverka Pär starkt. Klart detta kan ha varit aktuellt när inspelningen gjordes.

Man kan ju hoppas på att sonen och Pär kommer till någon form av reson, men jag tror att det är svårt. Pär är Pär, han SKITER i vilket, det uttryckte han rätt öppet när det talades om hur han fungerat, agerat. Jag önskar dock att sonen på något sätt kan komma över traumat, och förhoppningsvis hitta någon som älskar honom genuint, vilket han förtjänar. Jag tror att Pär kommer undan med mycket just p.g.a. hans ålder, han är gammal, sårbar, ger uttryck för att han kanske ångrar sig lite gällande ditten och datten. Men kan man lära en gammal hund att sitta?

Nej, sonen är någon att respektera. Han talar öppet och tydligt med hur han känner och uttrycker ett visst hat gentemot rörelsen och pappan Pär. Trist nog lär han dock älska sin pappa, och det är något som skiljer dessa rent genetiskt - sonen kan älska, Pär kan det inte...

Jo, sonen är sannerligen vettig och sund som gör upp med Pär. Jag tyckte bara han såg lite härjad ut (lite sådär "småkriminell-look" i sin trasighet) men behöver absolut inte vara det.
Det kan liksom vara ett utseende bara.

Men att han tagit väldigt illa av sin uppväxt tycker jag det lyser om honom.
Syrran verkade ha klarat det bättre?

Sonen tar ju inte tillbaka i Expressen-artikeln sin starka kritik mot skolan och Pär, men han tycker bara att 10 huvuden till ska rulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in