Tycker det är så konstigt. Här i tråden bekräftas att Agne Fredricson är far till Vendela (och hennes syster Signe).
Vendela ger rätt svidande kritik mot skolan i dokumentären, att hon inte öppnat en bok under hela sin skoltid och om rena diktatorsfasoner då barnen ska skapa djur och hur de ska måla. (Jag kommer inte ihåg all kritik som hon gav i programmet. Jag får titta igen. Men jag anser hennes vittnesmål om skolan är hårresande.)
Och så ser man i denna DN-artikel att hennes far är styrelseledamot för Solvikskolan och leder förändringsarbetet av den nu efter den kritiska dokumentären.
https://www.dn.se/sverige/tvarvandningen-darfor-fick-waldorfskolan-solvik-vara-kvar/
Citat:
Det är eftermiddag och de yngre barnen har redan avslutat sin skoldag när Solviks nytillträdde skolchef Peter Friemann och styrelseledamoten Agne Fredricson tar emot DN. Dokumentären har rört om och accelererat det redan påbörjade förändringsarbetet, säger de. Hösten 2011 kom en ny läroplan för den svenska grundskolan och för första gången i Solviks historia anpassade sig skolan i högre grad till lagstiftningen.
Och föräldrar som är ännu mer upprivna av sin skoltid på Solvik, har idag sina ungar på skolan, som ni påpekat i tråden. Typ Tuvali var det bland annat va?
Det är ju som att det varit en dokumentär om en familj, där barnen gör uppror mot sina egna föräldrar genom att medverka i dokumentären, men de kan inte klippa banden helt ändå?