2021-06-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Antroposofiska läkare har en vanlig läkarexamen i grunden. Mig veterligen är tjejen vanlig läkare
Ja precis, det var därför jag undrade om hon var läkare som trodde på antroposofiska metoder?
Citera
2021-06-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
Ja precis, det var därför jag undrade om hon var läkare som trodde på antroposofiska metoder?

Jag förstår, jag har aldrig hört hennes namn i antropofiska sammanhang.
Termin 2 på det kommunala gymnasiet fick hon ett stipendium, jag tror det var för hennes ambitiösa studier i tyska.
Jag träffade henne i ett sammanhang och frågade då lite om övergången från Solvik till vanligt gymnasium.
Hon sade att det var lite kämpigt ungefär två månader men att hon hade fått stark vilja, kämparglöd och bra självförtroende på Solvik. Hon var gravt mobbad innan hon kom dit.
Sedan har jag sett hennes namn i läkarsammanhang. Hon är barnläkare idag.
Citera
2021-06-11, 13:44
Medlem
[quote=QuadraticFormula|75788799]Efter att kollat på den första delen av dokumentären bekräftas enbart mina fördomar om att Waldorfskolan. Barnen som gått där är handikappade resten av livet i sin brist på kunskap att skriva och matematik.
Vissa saker man märker från Waldorf är arbete med trä, teaterpjäser, musik och lek i farlig miljö. Det är inte direkt saker som barnen själva hittat på. Musik, träslöjd och teater är inte riktigt de högst avlönade yrkena. Jag är särskilt tveksam till om personerna som gått Waldorf någonsin klarat av en universitetsutbildning som kräver bra kunskap om matematik eller med mycket att läsa och skriva, t.ex. jurist"

Har själv gått på en Waldorfskola, men vår var kanske en mer light version. Fanns mycket flum som eurytmi, sjunga i kör, spela musik, och vi spenderade mycket tid ute i naturen.

Våra lärare såg dock till att vi fick väldigt bra kunskaper och ofta var vi 1-2 år före i tex matematik jämfört med kommunala skolor. Dock tror jag det var unikt för den skolan och våra lärare. Ska man välja en Waldorfskola ska man inte välja de mest extrema skolorna där man inte får spela fotboll eller bära svarta kläder. Men de vanliga Waldorfskolorna är nog mycket bättre än kommunala skolor eftersom man får mycket tid att leka, utveckla sin kreativitet och vara ute i naturen.

Mina bekanta, som jag fortfarande har kontakt med, är idag bl.a. ingenjörer, programmerare, marknadsförare och många är egenföretagare .. en del blev musiker eller konstnärer. Det går väldigt bra för de flesta. Långt bättre än för genomsnittsvensken (men som sagt kanske var unikt för den klassen och den skolan).

Den stora skillnaden tror jag är att vi har ett mer kreativt tänkande och bra fantasi - vilket faktiskt hjälper en i många yrken, men som sagt man ska undvika de mest sekt-liknande skolorna. Vår skola var relativt likt en kommunal skola men med mer naturupplevelser, musik och mindre multikultur.
Senast redigerad av Nicous 2021-06-11 kl. 13:58.
Citera
2021-06-12, 00:30
Medlem
VemBudars avatar
[quote=Nicous|76184053]
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Efter att kollat på den första delen av dokumentären bekräftas enbart mina fördomar om att Waldorfskolan. Barnen som gått där är handikappade resten av livet i sin brist på kunskap att skriva och matematik.
Vissa saker man märker från Waldorf är arbete med trä, teaterpjäser, musik och lek i farlig miljö. Det är inte direkt saker som barnen själva hittat på. Musik, träslöjd och teater är inte riktigt de högst avlönade yrkena. Jag är särskilt tveksam till om personerna som gått Waldorf någonsin klarat av en universitetsutbildning som kräver bra kunskap om matematik eller med mycket att läsa och skriva, t.ex. jurist"

Har själv gått på en Waldorfskola, men vår var kanske en mer light version. Fanns mycket flum som eurytmi, sjunga i kör, spela musik, och vi spenderade mycket tid ute i naturen.

Våra lärare såg dock till att vi fick väldigt bra kunskaper och ofta var vi 1-2 år före i tex matematik jämfört med kommunala skolor. Dock tror jag det var unikt för den skolan och våra lärare. Ska man välja en Waldorfskola ska man inte välja de mest extrema skolorna där man inte får spela fotboll eller bära svarta kläder. Men de vanliga Waldorfskolorna är nog mycket bättre än kommunala skolor eftersom man får mycket tid att leka, utveckla sin kreativitet och vara ute i naturen.

Mina bekanta, som jag fortfarande har kontakt med, är idag bl.a. ingenjörer, programmerare, marknadsförare och många är egenföretagare .. en del blev musiker eller konstnärer. Det går väldigt bra för de flesta. Långt bättre än för genomsnittsvensken (men som sagt kanske var unikt för den klassen och den skolan).

Den stora skillnaden tror jag är att vi har ett mer kreativt tänkande och bra fantasi - vilket faktiskt hjälper en i många yrken, men som sagt man ska undvika de mest sekt-liknande skolorna. Vår skola var relativt likt en kommunal skola men med mer naturupplevelser, musik och mindre multikultur.

Den stora skillnaden är snarare att ni hade bättre gener än genomsnittssvensken?
Citera
2021-06-13, 15:35
Medlem
dialektikers avatar
Tycker det är så konstigt. Här i tråden bekräftas att Agne Fredricson är far till Vendela (och hennes syster Signe).

Vendela ger rätt svidande kritik mot skolan i dokumentären, att hon inte öppnat en bok under hela sin skoltid och om rena diktatorsfasoner då barnen ska skapa djur och hur de ska måla. (Jag kommer inte ihåg all kritik som hon gav i programmet. Jag får titta igen. Men jag anser hennes vittnesmål om skolan är hårresande.)

Och så ser man i denna DN-artikel att hennes far är styrelseledamot för Solvikskolan och leder förändringsarbetet av den nu efter den kritiska dokumentären.

https://www.dn.se/sverige/tvarvandningen-darfor-fick-waldorfskolan-solvik-vara-kvar/

Citat:
Det är eftermiddag och de yngre barnen har redan avslutat sin skoldag när Solviks nytillträdde skolchef Peter Friemann och styrelseledamoten Agne Fredricson tar emot DN. Dokumentären har rört om och accelererat det redan påbörjade förändringsarbetet, säger de. Hösten 2011 kom en ny läroplan för den svenska grundskolan och för första gången i Solviks historia anpassade sig skolan i högre grad till lagstiftningen.

Och föräldrar som är ännu mer upprivna av sin skoltid på Solvik, har idag sina ungar på skolan, som ni påpekat i tråden. Typ Tuvali var det bland annat va?

Det är ju som att det varit en dokumentär om en familj, där barnen gör uppror mot sina egna föräldrar genom att medverka i dokumentären, men de kan inte klippa banden helt ändå?
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-13 kl. 15:46.
Citera
2021-06-14, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Tycker det är så konstigt. Här i tråden bekräftas att Agne Fredricson är far till Vendela (och hennes syster Signe).

Vendela ger rätt svidande kritik mot skolan i dokumentären, att hon inte öppnat en bok under hela sin skoltid och om rena diktatorsfasoner då barnen ska skapa djur och hur de ska måla. (Jag kommer inte ihåg all kritik som hon gav i programmet. Jag får titta igen. Men jag anser hennes vittnesmål om skolan är hårresande.)

Och så ser man i denna DN-artikel att hennes far är styrelseledamot för Solvikskolan och leder förändringsarbetet av den nu efter den kritiska dokumentären.

https://www.dn.se/sverige/tvarvandningen-darfor-fick-waldorfskolan-solvik-vara-kvar/

Och föräldrar som är ännu mer upprivna av sin skoltid på Solvik, har idag sina ungar på skolan, som ni påpekat i tråden. Typ Tuvali var det bland annat va?

Det är ju som att det varit en dokumentär om en familj, där barnen gör uppror mot sina egna föräldrar genom att medverka i dokumentären, men de kan inte klippa banden helt ändå?

Jag tror det här är en uppgörelse mellan Jasper och hans styvfar. Sen valde han ut de kritiska rösterna och klippte ihop dem till något som inte är helt helt.
Detta förringar inte det helvete vissa barn fick genomlida på skolan.
Att Tuvali valde solvik är svårt att förstå om man bara utgår ifrån vad i intervjun som kom med i dokumentären. Något positivt måste ju funnits, hon kan väl inte avsky sina barn och sätta dem i en skola hon inte tror på?
Hennes avsky riktades mest emot Helena W. Den lärare som hon ansåg kom in med mobbing.
En kvinna jag talat med hade just HW som lärare och beskriver henne som strukturerad, varm, glad och rolig och absolut ingen mobbande typ. Vad ska man tro, vem ska man lita på?
Jag vet inte om A gne F arbetade på Solvik på den tiden hans barn gick där. Jag är inte så säker på det.
Citera
2021-06-14, 19:19
Medlem
har bara sett två avsnitt, såg precis klart det andra, och det är verkligen inte ofta jag känner att någon verkligen förtjänar att känna stark otrygghet, men jag tycker samtliga lärare där förtjänar att behöva se sig över axeln resten av sina patetiska liv. ingen borde visserligen ta ett straff för mord på dessa idioter, ovärt att offra livet för asen, men Hells Angels borde verkligen göra ett besök till samtliga och förklara att det från och med nu kan smälla _precis när som helst_. precis SÅ upprörd är jag.
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-14 kl. 19:21.
Citera
2021-06-14, 19:50
Medlem
Pär, den jävla fittkukhorungen, är ju ett skolboksexempel på en narcissist. Han kan inte ta kritik, han har inte gjort fel alls, han sprider och genomsyras av sektmentalitet, en klassisk jag-har-rätt-alla-andra-har-fel-och-förstår-inte-min-genialitet-självuppfattning.

Vidare så är han uppenbart helt empatilös och både accepterar och bidrar till svår mobbning av barn, till den grad att ett av barnen tar livet av sig som vuxen, efter att ha blivit grovt mobbad av både lärarna och de av lärarna påeldade eleverna (ganska säker på att det är självmord, det är ju kutym att inte informera om självmord som dödsorsak utan ett ha ett godkännande från anhöriga. om dödsorsaken är en annan så skulle de nog ha berättat det).

Han är till och med så narcissistisk att han inte ens kan hålla sig till Walfdorftänket i sig, utan har givetvis ”bättre” idéer själv.
Han har uppenbarligen svårt att se sig som enbart en simpel följare av antropomorfismen, utan måste givetvis ge sig själv den viktiga roll han tycker att han förtjänar, med den storhet han besitter.
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-14 kl. 20:24.
Citera
2021-06-15, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Efter 10 års ålder är det väldigt svårt att lära sig läsa.

Jag vet inte om det stämmer. Jag lärde mig
att läsa ryska utan problem i vuxen ålder.

Detta är absolut inget försvar av Solviksskolan,
och självklart så ska barn få lära sig att läsa
redan i första klass.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2021-06-15 kl. 03:32.
Citera
2021-06-15, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Jag kan inte för mitt liv förstå att de som haft traumatiska upplevelser, kan utsätta sina egna barn för samma sak, når de vet att samma människor styr än idag. Det är förfärligt.
Som mannen som var hårt mobbad, som säger att sonen fick samma hemska behandling som han själv utsatts för. Jag fattar inte.
Citera
2021-06-16, 00:27
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag kan inte för mitt liv förstå att de som haft traumatiska upplevelser, kan utsätta sina egna barn för samma sak, når de vet att samma människor styr än idag. Det är förfärligt.
Som mannen som var hårt mobbad, som säger att sonen fick samma hemska behandling som han själv utsatts för. Jag fattar inte.

"Ett mer komplext mönster av återupplevande sker vid upprepningstvång, som innebär att personen försätter sig i liknande situationer igen som traumat inträffade i, vilket ökar risken för reviktimisering. Syftet med upprepningstvång är enligt psykoanalytisk teori att utagera olösta psykiska konflikter. Vid komplicerade former av återupplevande kan personen identifiera sig med förövaren (om det finns någon)."

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85terupplevande

"Termen kan också användas för att beteckna upprepandet av ett beteende eller livsmönster i bredare bemärkelse, vilket är en central del i Sigmund Freuds teori om psykets mekanismer, där upprepningstvånget beskriver ett upprepat beteendemönster som etablerades under en stressande eller svår del av barndomen. Syftet med upprepningstvånget är enligt psykoanalysen att bearbeta och utagera olösta konflikter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upprepningstv%C3%A5ng
Citera
2021-06-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag vet inte om det stämmer. Jag lärde mig
att läsa ryska utan problem i vuxen ålder.

Detta är absolut inget försvar av Solviksskolan,
och självklart så ska barn få lära sig att läsa
redan i första klass.

Det är vad hjärnforskningen säger. Att lära läsa nytt språk som vuxen: du kan koderna för läsning, därför funkar det.
För mig är det inte självklart att alla barn kan lära sig läsa i ettan, barn är olika på området. Ettan eller tvåan är det vanligaste. Själv var jag drygt fyra år när jag lärde mig läsa men det var ingen fördel i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in