Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ett hjärtstopp är oftast flimmer på hjärta. Dvs det får i otakt och klarar inte av att pumpa blod.

En hjärtinfarkt är en blodpropp som blockerar blodkärlen i hjärtat. En infarkt kan du inte elkonvertera utan då krävs det någon form av operation exempelvis ballong sprängning

Enligt uppgifterna i media så hade ju Eriksen ett hjärtstopp.

https://www.hjart-lungfonden.se/sjuk...gt-hjartstopp/
https://www.hjart-lungfonden.se/sjuk.../hjartinfarkt/

Precis. Hjärtstopp. Jag vet att en infarkt kan leda till hjärtstopp, men det låtet knappast troligt att han sprang runt på planen, fick en infarkt för att sedan fortsätta spela och få ett hjärtstopp.
Citera
2021-06-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribblod
Jag överlevde ett hjärtstopp vid idrottsutövning. För att svara på era frågor:

Det behöver inte bara vara infarkt eller attack. Det tog ett halvår att hitta mitt fel efter genprover.

Han kommer garanterat få en ICD.
Är det slutspelat? Ja, det finns en stor chans att det är över.

Att återhämta sig från ett hjärtstopp? Ja, det är inte särskilt kul. Du är trött & långsam, det mesta blir jobbigt och lägg därtill på den psykiska påfrestningen, vad som egentligen hänt. Tog över ett halvår för mig.

Mest troligen så är det slutspelat för Eriksen. Men det finns en professionell fotbollsspelare med en ICD som spelar i Ajax och Holländska landslaget. Så det är inte helt säkert att han slutar spela fotboll på professionell nivå.

Om jag förstod dig rätt så tog det ett halvår för dig att återhämta. Jag antar att det var efter att du hade påbörjat behandlingen och eventuellt blivit opererad.

Har det tagit ett halvår för dig så lär det ta längre tid för Eriksen innan han är form att spela en match. Ska man klara av det i hans ålder när det inte finns så många år kvar på karriären med en ICD i kroppen så krävs det ett riktigt starkt psyke.
Citera
2021-06-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsToLate
Har hängt med lite hjälpligt kring detta. Videon klargjorde ju allting.

Klart och tydligt med kompressioner tidigt och deffen 03.30. Detta är ju S-HLR och det går ju inte deffa om det inte är en sådan rytm.

Då är ju karriären över. ICD alt - beroende på genes- Pacemaker med ICD. Tråkigt. Han var duktig? Hänger inte med i fotboll annat än hjälpligt i EM/VM,

För övrigt. Sluta tugga om det där jävla vaccinet. Det kan ni väl vänta med till the usual suspects uteslutits och man inte finner någon rimlig förklaring. Om det skulle hamna där.

Jag har tittat på videon från händelsen. Bara funderar lite. Lagläkarna var snabbt framme, efter cirka 20 sekunder. Men det dröjde nästan 2 minuter innan dom påbörjade hjärtkompressioner. Får intryck att hjärtstoppet skedde tidigare än så, sannolikt direkt vid kollapsen? Trots att lagdoktorn vid senare intervju sa att andning och puls fanns i början så kan jag inte låta bli att undra, utefter hur det såg ut på videon... Sen när arena-medicals var på plats rullade det ju på som tåget! Titta på den store killen som viftar till sig ryggsäcken med defibrillator direkt vid hlr-start, och deff sen inom 90 sek. Sen hlr av medicals, snabbare och med större energi. Ska icke alls dissa lagläkarna, bara inse att dom nog är mindre vana vid detta. Men allt är bättre än inget och det gick ju bra tack och lov! Jag jobbar i vården med helt andra saker men får träna hlr en gång per år, vilket jag är tacksam för. Alla bör träna detta såklart.
Citera
2021-06-16, 17:45
Medlem
geek12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissStrix
Jag har tittat på videon från händelsen. Bara funderar lite. Lagläkarna var snabbt framme, efter cirka 20 sekunder. Men det dröjde nästan 2 minuter innan dom påbörjade hjärtkompressioner. Får intryck att hjärtstoppet skedde tidigare än så, sannolikt direkt vid kollapsen? Trots att lagdoktorn vid senare intervju sa att andning och puls fanns i början så kan jag inte låta bli att undra, utefter hur det såg ut på videon... Sen när arena-medicals var på plats rullade det ju på som tåget! Titta på den store killen som viftar till sig ryggsäcken med defibrillator direkt vid hlr-start, och deff sen inom 90 sek. Sen hlr av medicals, snabbare och med större energi. Ska icke alls dissa lagläkarna, bara inse att dom nog är mindre vana vid detta. Men allt är bättre än inget och det gick ju bra tack och lov! Jag jobbar i vården med helt andra saker men får träna hlr en gång per år, vilket jag är tacksam för. Alla bör träna detta såklart.

Tydligen så hade han puls o andades i början, men tillslut så stannade hjärtat, så han hade ju väldans tur där, så han fick hjälp på sekunden när han fick hjärtstopp.
Citera
2021-06-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geek12
Tydligen så hade han puls o andades i början, men tillslut så stannade hjärtat, så han hade ju väldans tur där, så han fick hjälp på sekunden när han fick hjärtstopp.

Det kan vara så, men kan ifrågasättas också pga hur det såg ut på videon. Nu spelar det ju ingen roll pga gick bra. Men om han dött tänker jag att det kunnat debatteras. Bättre att börja hlr för tidigt än för sent tänker jag.
Citera
2021-06-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissStrix
Det kan vara så, men kan ifrågasättas också pga hur det såg ut på videon. Nu spelar det ju ingen roll pga gick bra. Men om han dött tänker jag att det kunnat debatteras. Bättre att börja hlr för tidigt än för sent tänker jag.

Håller med, baserat vad man såg live. Märkligt att han hade puls o allt men sedan Inte? Aja, han lever nu och hoppas han skiter i fotbollen och lever på sina intjänade stålar tillsammans med familjen när allt detta är över och man vet varför osv.
Citera
2021-06-16, 20:37
Avstängd
Det verkar märkligt att han föll ihop på det där sättet utan att hjärtat hade stannat.
Citera
2021-06-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det verkar märkligt att han föll ihop på det där sättet utan att hjärtat hade stannat.

Mest troligen så fick han störning på hjärtrytmen så att det inte klarade av att pumpa blodet lika bra, dvs det som brukar kallas hjärtflimmer och tippade omkull. Men fortfarande klarade hjärtat att pumpa lite blod och han hade puls. Mest troligen så ökade flimret efter någon minut och då tappade han pulsen. Det är inget konstigt med det utan är nog ett rätt så normalt förlopp.

En släktning till mig tippade omkull på hade då en puls på över 200. Vi kallade på ambulans och när den kom så la hjärtat av och de var tvungen att använda hjärtstataren. Det hen fick var hjärtflimmer och det var därför pulsen var väldigt hög. När ambulansen kom så hade flimret ökat så pass mycket att det inte klarade av att pumpa. Nu lever hen med en ICD.
Senast redigerad av zapohd 2021-06-16 kl. 20:54.
Citera
2021-06-16, 21:05
Citat:
Det finns på youtube ett antal filmer där läkare och pratar om händelsen med Eriksen. I en av dem som nämner han att när de fick studera EKG från en elitidrottsman och en hjärtsjuk person så kunde inte se någon skillnad.

Detta är precis vad jag talar om.

Citat:
de utövar sin idrott som exempelvis fotboll så belastar de hjärtat under lång tid och då finns det mindre marginaler om något skulle hända.

Ja. Har du en dold defekt på hjärtat så är marginalerna snävare än för oss andra. Vi som har fungerade hjärta lägger oss när det blir för mycket. Elitidrottare med dolda hjärtfel har ingen aning och kör på som vanligt in i kaklet.
Citera
2021-06-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Håller med, baserat vad man såg live. Märkligt att han hade puls o allt men sedan Inte? Aja, han lever nu och hoppas han skiter i fotbollen och lever på sina intjänade stålar tillsammans med familjen när allt detta är över och man vet varför osv.
Ja det var min första tanke, varför inte kompressioner omgående.
Men dom vet ju givetvis, ser ju rörelser och hör andning mm. Jävligt snyggt skött, starkt av alla som sysslat med akutsjukvård.
Citera
2021-06-16, 22:12
Medlem
Citat:
Mest troligen så fick han störning på hjärtrytmen så att det inte klarade av att pumpa blodet lika bra, dvs det som brukar kallas hjärtflimmer och tippade omkull. Men fortfarande klarade hjärtat att pumpa lite blod och han hade puls. Mest troligen så ökade flimret efter någon minut och då tappade han pulsen. Det är inget konstigt med det utan är nog ett rätt så normalt förlopp.

En släktning till mig tippade omkull på hade då en puls på över 200. Vi kallade på ambulans och när den kom så la hjärtat av och de var tvungen att använda hjärtstataren. Det hen fick var hjärtflimmer och det var därför pulsen var väldigt hög. När ambulansen kom så hade flimret ökat så pass mycket att det inte klarade av att pumpa. Nu lever hen med en ICD.

Låter som ett rimligt händelseförlopp.

Ni som undrar varför man inte har hittat felet än. Han har spelat fotboll nästan halva sitt liv professionellt och möjligen aldrig varit misstänkt att ha fel på hjärtat, hur ska det upptäckas nu på några dagar. Om och när det konstateras så får Eriksen reda på det och det är upp till honom att informera vidare.
Citera
2021-06-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ja det var min första tanke, varför inte kompressioner omgående.
Men dom vet ju givetvis, ser ju rörelser och hör andning mm. Jävligt snyggt skött, starkt av alla som sysslat med akutsjukvård.

Simon Kjaer utförde de första stegen innan kompressioner. Han frigjorde Eriksens luftvägar. Vid den tidpunkten hade Eriksen fortfarande puls. Det var först efter att läkarna kom in som allt blev värre och hjärtat stannade. Precis som du säger sköttes allt jävligt snyggt. Både från Simon Kjaer och sjukvårdarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in