Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-16, 15:15
Medlem
svampdamps avatar
Hur pass svårt är det att återhämta sig från ett hjärtstillestånd? Tänker på de som gör hjärtoperationer flåsar bara av att gå några meter. Varför är det så?
Citera
2021-06-16, 15:24
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hur pass svårt är det att återhämta sig från ett hjärtstillestånd? Tänker på de som gör hjärtoperationer flåsar bara av att gå några meter. Varför är det så?

Den viktigaste parametern är tiden. Hur länge pågick cirkulationsavbrottet? Varje sekund är viktig när det gäller hjärnan, som kontinuerligt får kämpa emot den irreversibla skadan som åsamkas under hypoxitillståndet. En annan parameter är pat. ålder. Ju yngre, desto bättre prognos. En tredje parameter är kroppstemperatur. Ju lägre, desto bättre.
Senast redigerad av löktårta 2021-06-16 kl. 15:27.
Citera
2021-06-16, 15:31
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Här är några fotbollsspelare som dött av hjärtstopp. Finns fler.

(( LÅNG LISTA ))

Den mörka verkligheten är att det inte direkt är första gången. Inget nytt sedan covid kom med andra ord.

Precis vad jag har vidhållit hela tiden. Detta är långt ifrån ovanligt! Ofta handlar det om dolda hjärtfel. De här personerna hade förmodligen kunnat leva ett normallångt liv utan den påfrestning som elitidrottandet utgjorde. Samma fenomen drabbar även ex.v maratonlöpare. Elitidrott, i sig, är inte ett dugg hälsosamt. Det blir bara "hälsosamt" om man jämför med patologiska livsstillsfaktorer som diabetes, rökning, stillasittande, missbruk, samt saker som cancer/hjärtfel i släkten etc. Vardagsmotion: stort stöd inom litteraturen. Elitidrott: skadligt för hälsan.
Senast redigerad av löktårta 2021-06-16 kl. 15:39.
Citera
2021-06-16, 15:48
Medlem
Ribblods avatar
Jag överlevde ett hjärtstopp vid idrottsutövning. För att svara på era frågor:

Det behöver inte bara vara infarkt eller attack. Det tog ett halvår att hitta mitt fel efter genprover.

Han kommer garanterat få en ICD.
Är det slutspelat? Ja, det finns en stor chans att det är över.

Att återhämta sig från ett hjärtstopp? Ja, det är inte särskilt kul. Du är trött & långsam, det mesta blir jobbigt och lägg därtill på den psykiska påfrestningen, vad som egentligen hänt. Tog över ett halvår för mig.
Citera
2021-06-16, 15:50
Medlem
Ribblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsToLate
1. AVRC är svårare diagnos att hitta. Kan ha gått under radarn. Men talar emot då det torde kunnat misstänkas under screening med hjärteko och EKG

2. Myokardit. Behöver uteslutas som genes.

3. Hypertrof kardiomyopati borde ha hittats. Dels är de flesta fallen ärftliga och dels torde de göra hjärteko och EKG. Talar emot denna diagnos.

4. Ischemisk hjärtsjukdom. Finns det inget som talar för.

5. LQTS. Torde hittats under screening i livet.

6. Klaffvitier eller kongenitala fel. Torde hittats tidigare

7. Infiltrativa kardiomyopatier. Låg sannolikhet

8. Dilaterad kardiomyopati. Torde kunna uteslutas pga att han hade god EF.

1 eller 2 är kanske mer sannolikt än de andra.
Säker på att LQTS hittas genom vanlig screening? Syns inte på ett vanligt EKG. Krävdes genprover för att hitta på mig
Citera
2021-06-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribblod
Jag överlevde ett hjärtstopp vid idrottsutövning. För att svara på era frågor:

Det behöver inte bara vara infarkt eller attack. Det tog ett halvår att hitta mitt fel efter genprover.

Han kommer garanterat få en ICD.
Är det slutspelat? Ja, det finns en stor chans att det är över.

Att återhämta sig från ett hjärtstopp? Ja, det är inte särskilt kul. Du är trött & långsam, det mesta blir jobbigt och lägg därtill på den psykiska påfrestningen, vad som egentligen hänt. Tog över ett halvår för mig.

Beklagar. Hur är det idag gällande träning? Är det mest lätt motion som får upp pulsen något som gäller eller kan man tex jogga och köra lättare intervaller där pulsen blir högre?

Angående Eriksen så tror jag inte att han fick en infarkt, utan att det handlar om ett dolt hjärtfel. Om jag förstått det rätt så kan det vara svårt att upptäcka dolda hjärtfel hos vältränade idrottsmän.
Citera
2021-06-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Precis vad jag har vidhållit hela tiden. Detta är långt ifrån ovanligt! Ofta handlar det om dolda hjärtfel. De här personerna hade förmodligen kunnat leva ett normallångt liv utan den påfrestning som elitidrottandet utgjorde. Samma fenomen drabbar även ex.v maratonlöpare. Elitidrott, i sig, är inte ett dugg hälsosamt. Det blir bara "hälsosamt" om man jämför med patologiska livsstillsfaktorer som diabetes, rökning, stillasittande, missbruk, samt saker som cancer/hjärtfel i släkten etc. Vardagsmotion: stort stöd inom litteraturen. Elitidrott: skadligt för hälsan.

Det finns på youtube ett antal filmer där läkare och pratar om händelsen med Eriksen. I en av dem som nämner han att när de fick studera EKG från en elitidrottsman och en hjärtsjuk person så kunde inte se någon skillnad.

En elitidrottsmans får ju bland annat förstorat hjärta. Men de kan även se bristningar små bristningar i hjärtat.

När de utövar sin idrott som exempelvis fotboll så belastar de hjärtat under lång tid och då finns det mindre marginaler om något skulle hända.
Citera
2021-06-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Hjärtat är ju egentligen bara en muskel som är gjort för att pumpa runt blodet som bla transporterar syre. Får man en skada på det så fungerar det sämre.

Samma sak är ju om du får en skada på en annan muskel. Sträcker du exempelvis lårmuskeln så kommer den att fungera sämre och man kommer att halta.
Citera
2021-06-16, 16:26
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Nån som är uppdaterad hur det går för honom? Det senaste jag hörde var att han "fortfarande är stabil" vad det nu betyder. Man kan väl va hjärndöd och stabil
Citera
2021-06-16, 16:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Nån som är uppdaterad hur det går för honom? Det senaste jag hörde var att han "fortfarande är stabil" vad det nu betyder. Man kan väl va hjärndöd och stabil

Han snackar ju och är vaken och kry. Det man inte vet ännu är vad som orsakade hjärtstoppet. Därav ligger han kvar under uppsikt.
Citera
2021-06-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Beklagar. Hur är det idag gällande träning? Är det mest lätt motion som får upp pulsen något som gäller eller kan man tex jogga och köra lättare intervaller där pulsen blir högre?

Angående Eriksen så tror jag inte att han fick en infarkt, utan att det handlar om ett dolt hjärtfel. Om jag förstått det rätt så kan det vara svårt att upptäcka dolda hjärtfel hos vältränade idrottsmän.

Ett hjärtstopp är oftast flimmer på hjärta. Dvs det får i otakt och klarar inte av att pumpa blod.

En hjärtinfarkt är en blodpropp som blockerar blodkärlen i hjärtat. En infarkt kan du inte elkonvertera utan då krävs det någon form av operation exempelvis ballong sprängning

Enligt uppgifterna i media så hade ju Eriksen ett hjärtstopp.

https://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/hjartsjukdomar/plotsligt-hjartstopp/
https://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/hjartsjukdomar/hjartinfarkt/
Citera
2021-06-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp

Han är vid medvetande. Pratar med lagkamrater o.s.v. Igår postade han en bild på sociala medier där han gav tummen upp.

Tydligen så såg han de sista 10 minuterna mellan Danmark och Finland. Låter bisarrt med tanke på att han bara någon timma innan dess var nära att mista livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in