Citat:
Ursprungligen postat av
dronesoul
Empatistörd utan samvete (sociopat/psykopat) och/eller borderline och/eller någon sorts diagnos som gör en helt funktionshindrad socialt, eller vad tror du?
Jag är inte rätt person att svara på det.
Det man kan ana är väl drag av empatistörning och stor förmåga till att manipulera/gaslighta andra. Snar till att ljuga, i stort och smått. Utåtriktad, men kan av vissa upplevas som udda. Går över gränser, distanslös.
I rätten och även i förhör, skrattar SD på "fel ställen", vilket förhörsledarna reagerar på. Även i TR reagerade man på det och hans försvarare fick försöka föklara "bort det".
SD sa ofta att han aldrig kunde sörja Lena, han fick inte den tiden. Kanske förvånade det honom själv att han saknade den förmågan?
Nu spekulerar jag helt fritt, men funderar på om SD kunde vara så socialt tondöv i vissa situationer, för att han var väldigt empatistörd? Att det var för svårt att förstå hur andra tänker och reagerar, så att det blev stört omöjligt att klura ut det?
Kanske också att hans egen vilja att alltid få ut en vinning av situationen, att alltid vara den som har övertaget, gör att han får svårt att vänta ut sin tid? Måste få snabbt övertag, leka katt- och -råtta är den njutning han kan få direkt, hellre än att bida sin tid?
Utan att veta säkert, ror jag att SD inte led så mycket av sina tillkortakommanden. Därför tror jag inte så mycket på borderline.
Men trots allt vi läst och hört från FUP, geocahingforumet, rättegångar osv, så kan man inte veta exakt vem SD är. Han fungerar ju i vissa sammanhang också, t om verkar det som att han funkar ganska bra på jobbet, grannar och med sina kompisar.
Det är väl om man synar realtionerna på djupet, som man skulle märka avvikelser. T ex anar man ju att SD har ett grepp på JG.
Och på Lena.
Säkert (det är min tro) även HD.
Tillägg:
Ser nu att Maviel svarat på ditt inlägg och jag har varit helt inne på att du frågade om SD.
Kanske jag missuppfattade dig helt och hållet.