Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Om du arbetar med nedskalade modeller av verkligheten, och försöker ta reda på hur något kan se ut från ett mänskligt ögas perspektiv i samma nedskalade modell av verkligheten, så måste du självklart ha en skalenlig vy av det du tittar på. Är det verkligen så svårt att förstå?
Exemplet med dina fingrar eller glasen är bara en demonstration att någonting högre än någonting annat, kan tyckas stå lägre om det förflyttas bort från betraktaten. Precis som med tornet och berget. Det är ingen omöjlighet i en kurvlös värld, som ni vill få det att framstå.
1. Förnekar du att vi vet höjden på tornets topp (i filmklippet/bilden) över markytan? Svara ja eller nej.
2. Förnekar du att vi vet höjden på tornets topp (i filmklippet/bilden) över havsnivån? Svara ja eller nej.
3. Förnekar du att vi vet högen på dom olika bergstopparna (i filmklippet/bilden) över havsnivån? Svara ja eller nej.
4. Förnekar du att vi vet avståndet mellan tornet (i filmklippet/bilden) och dom olika bergstopparna (i filmklippet/bilden)? Svara ja eller nej.
5. Förnekar du att vi vet avståndet mellan kamerans plats för filmklippet/bilden och tornet (i filmklippet/bilden)? Svara ja eller nej.
6. Förnekar du att vi vet avståndet mellan kamerans plats för filmklippet/bilden och bergstopparna (i filmklippet/bilden)? Svara ja eller nej.
7. Förnekar du möjligheten att räkna ut längd, höjd samt vinklar i en triangel när vi har vissa kända världen (det som skolan lär ut i grundskolan)? Svara ja eller nej.
8. Förnekar du att det är möjligt att räkna ut (med matematik på grundskolenivå) hur toppen på berget hade hamnat gentemot toppen på tornet från en betraktare på platsen där filmen/bilden är tagen. Detta hur det hade sett ut både på en platt jord och på en rund jord med omkretsen 40.075 km? Svara med ja eller nej.
Du behöver inte ta upp att det är ledande frågor.
Du behöver inte tro jag ska lura dig.
Du behöver inte säga att jag inte kan tvinga dig svara på frågor.
Kan du bara svara på frågorna! För vi måste förstå om du är kapabel att förstå grundskolans matematik och/eller om du förnekar att vi faktiskt kan använda denna matematik för att räkna ut olika saker som tex höjd på berg, avstånd mellan olika platsar etc.
Låt mig gissa, du kommer inte svara på frågorna eller så kommer du ignorera mig.