Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
1. Nej, det tror jag inte den gör. Vajern går över en platt yta hela vägen fram till mig. Horisontlinjen och vad jag ser framför mig hindrar inte detta från att vara möjligt.
2. Säkert. Men varför skulle ljuset kunna ta sig 'förbi' horisontlinjen och in i mina ögon, när jag inte kan se vajerns fäste?
Bygger vidare på
Jazzils pedagogiska scenario.
Samma långa vajer med Turning Torso i bortre änden, men anta nu att en fullstor kopia av Turning Torso kallat Sillens torn är byggt vid den ände av vajern där du står.
A. Du står på taket av Sillens torn med ögonen 2 meter ovanför taket. Vajern spänns till en rak linje mellan 2 meter höga stolpar på taket av vardera torn och en stark ljuskälla placeras vid vajerns fästpunkt 2 meter ovanför taket på Turning Tirso
Fråga 1: Kommer ljuset från vajerns fästpunkt 2 meter ovanför taket på Turning Torso gå parallellt med vajern mot fästpunkten 2 meter ovanför taket på Sillens torn där du står och tittar längs med vajern som är i ögonhöjd med dig?
Fråga 2: Kommer du kunna se ljuset vid vajerns fästpunkt om ljuskällan är stark nog?
Fråga 3: Kommer du kunna zooma in ljuskällan och vajerns fästpunkt med en Nikon P1000 i höjd med vajern?
B. Vajern sänks parallellt på båda tornen och du fortsätter befinna dig exakt i ögonhöjd med vajern. Sänkningen av vajern upphör när den precis tangerar horisonten.
Vajern befinner sig nu X meter upp på såväl Turning Torso som Sillens torn och du står också med ögonen på höjden X och tittar längs med den sträckta vajern som precis tangerar horisonten Y meter bort från dig.
Fråga 1: Kommer ljuset från vajerns fästpunkt X meter upp på Turning Torso gå parallellt med vajern mot fästpunkten X meter upp på Sillens torn där du står och tittar längs vajern som är i ögonhöjd med dig?
Fråga 2: Kommer du kunna se ljuset vid vajerns fästpunkt om ljuskällan är stark nog?
Fråga 3: Kommer du kunna zooma in ljuskällan och vajerns fästpunkt med en Nikon P1000 i höjd med vajern?
Fråga 4: Förändras avståndet till horisonten när du använder kameran?
C. En husflyttarfirma sätter hjul på Turning Torso och flyttar tornet så det nu befinner sig dubbelt så långt bort från dig. Vajerns längd dubblas och den fästs återigen X meter upp på Turning Torso.
Du befinner dig på exakt samma observationsplats i Sillens torn med ögonen på höjden X meter och tittar längs med den nu dubbelt så långa vajern som går i en rak linje till fästpunkten X meter upp på Turning Torso.
Eftersom du inte flyttat på dig är din observationsplats helt oförändrad och därmed befinner sig horisonten fortfarande Y meter bort från dig. Avståndet till horisonen är alltså oförändrat.
Fråga 1: Kommer ljuset från vajerns fästpunkt X meter upp på Turning Torso gå parallellt med vajern mot fästpunkten X meter upp på Sillens torn där du står och tittar längs vajern som är i ögonhöjd med dig?
Fråga 2: Kommer du kunna se ljuset om ljuskällan vid vajerns fästpunkt är stark nog?
Fråga 4: Tangerar vajern fortfarande horisonten Y meter bort från dig?
Fråga 5: Om ljuskällan inte syns, varken med ögonen eller kameran, och vajern inte längre tangerar horisonten kommer ljuskällan bli synlig igen om fästpunkten på Turning Torso flyttas uppåt tills vajern återigen tangerar horisonten Y meter bort från dig?
Befinner sig fästpunkten på Turning Torso då på en höjd som är högre än punkten X på Sillens torn?
Svara bara ärligt på frågorna, inga utsvävningar eller svammel.