2021-06-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Åter, gå tillbaka hit (FB) Flat Earth--Jorden är platt så får du en bra beskrivning av vad vi skulle se på en teoretisk platt jord och varför.

"Om betraktaren lyfter blicken skulle man fortsätta se markytan resa sig som en vägg som omsluter betraktaren i alla riktninga"

Vad händer med himlen, då? Den måste följa perspektivet 'lagar' även den. Glöm inte det.

Nä, den där förklaringen tycker jag saknar förankring i verkligheten.
Citera
2021-06-13, 22:23
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du vet att om jag ritar en bild över ett platt vattendrag sett från sidan, så skulle samma platta vattendraget upplevas annorlunda sett från mitt perspektiv när jag står vid stranden? Det skulle till synes höja sig mot himlen och så småningom skulle ett helt platt vattendrag
framkalla en...

Horisont. Wow. Vad sjukt. Inga kurvor involverade.

Men vi fortsätter låtsas som att kurvor är nödvändiga för att skapa en horisont. Visst?

Eftersom jag blir galen lika mycket på er plattjordare som dom som försöker förklara att du har fel så får jag väl hoppa in.

Jag kommer nu förklara ett senario för dig.
Visa att du är kapabel att svara på frågorna.

Scenariet är för att förklara att det inte är ett perspektivet eller någon magisk kraft som döljer halva Turning Torso.

* Du står på ett avstånd från tornet att du enbart det halva tornet.

* Du står med din ögonhöjd 2 meter över havet.

* Du har en vajer som är fäst på tornet på 2 meters höjd över havet.

* Denna vajer går i en helt rak linje bort till till dig där den är fäst 2 meter över havet.

Fråga 1: Kommer vajern aldrig röra havet mellan dig och tornet. Om inte, varför?

Fråga 2: Kommer inte ljuset från vajerns fästpunkt på tornet gå parallellt med vajern mot fästpunkten borta på andra sidan där du står? Om inte, varför.

Nej, du behöver inte ta upp om ledande frågor.
Nej, du behöver inte ta upp att jag tvingar dig svara på frågor.
Visa att du faktiskt är förmögen att svara på frågor som i slutändan förklarar hur det ligger till.
Citera
2021-06-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Eftersom jag blir galen lika mycket på er plattjordare som dom som försöker förklara att du har fel så får jag väl hoppa in.

Jag kommer nu förklara ett senario för dig.
Visa att du är kapabel att svara på frågorna.

Scenariet är för att förklara att det inte är ett perspektivet eller någon magisk kraft som döljer halva Turning Torso.

* Du står på ett avstånd från tornet att du enbart det halva tornet.

* Du står med din ögonhöjd 2 meter över havet.

* Du har en vajer som är fäst på tornet på 2 meters höjd över havet.

* Denna vajer går i en helt rak linje bort till till dig där den är fäst 2 meter över havet.

Fråga 1: Kommer vajern aldrig röra havet mellan dig och tornet. Om inte, varför?

Fråga 2: Kommer inte ljuset från vajerns fästpunkt på tornet gå parallellt med vajern mot fästpunkten borta på andra sidan där du står? Om inte, varför.

Nej, du behöver inte ta upp om ledande frågor.
Nej, du behöver inte ta upp att jag tvingar dig svara på frågor.
Visa att du faktiskt är förmögen att svara på frågor som i slutändan förklarar hur det ligger till.

1. Nej, det tror jag inte den gör. Vajern går över en platt yta hela vägen fram till mig. Horisontlinjen och vad jag ser framför mig hindrar inte detta från att vara möjligt.

2. Säkert. Men varför skulle ljuset kunna ta sig 'förbi' horisontlinjen och in i mina ögon, när jag inte kan se vajerns fäste?
Citera
2021-06-13, 23:06
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
1. Nej, det tror jag inte den gör. Vajern går över en platt yta hela vägen fram till mig. Horisontlinjen och vad jag ser framför mig hindrar inte detta från att vara möjligt.

2. Säkert. Men varför skulle ljuset kunna ta sig 'förbi' horisontlinjen och in i mina ögon, när jag inte kan se vajerns fäste?

Svar på 1: Vad du tror är helt irrelevanta. Svaret är att den kommer ligga nere i vattnet. Eftersom ljuset följer vajern.

Svar på 2: Därför att något skymmer den, det är jorden (vattnet).

Jag kommer troligen inte orka tjata mer då du självklart inte tror jorden är platt.
Citera
2021-06-14, 00:29
Medlem
Citat:

Bygger vidare på Jazzils pedagogiska scenario.

Samma långa vajer med Turning Torso i bortre änden, men anta nu att en fullstor kopia av Turning Torso kallat Sillens torn är byggt vid den ände av vajern där du står.

A. Du står på taket av Sillens torn med ögonen 2 meter ovanför taket. Vajern spänns till en rak linje mellan 2 meter höga stolpar på taket av vardera torn och en stark ljuskälla placeras vid vajerns fästpunkt 2 meter ovanför taket på Turning Tirso
Fråga 1: Kommer ljuset från vajerns fästpunkt 2 meter ovanför taket på Turning Torso gå parallellt med vajern mot fästpunkten 2 meter ovanför taket på Sillens torn där du står och tittar längs med vajern som är i ögonhöjd med dig?
Fråga 2: Kommer du kunna se ljuset vid vajerns fästpunkt om ljuskällan är stark nog?
Fråga 3: Kommer du kunna zooma in ljuskällan och vajerns fästpunkt med en Nikon P1000 i höjd med vajern?

B. Vajern sänks parallellt på båda tornen och du fortsätter befinna dig exakt i ögonhöjd med vajern. Sänkningen av vajern upphör när den precis tangerar horisonten.
Vajern befinner sig nu X meter upp på såväl Turning Torso som Sillens torn och du står också med ögonen på höjden X och tittar längs med den sträckta vajern som precis tangerar horisonten Y meter bort från dig.
Fråga 1: Kommer ljuset från vajerns fästpunkt X meter upp på Turning Torso gå parallellt med vajern mot fästpunkten X meter upp på Sillens torn där du står och tittar längs vajern som är i ögonhöjd med dig?
Fråga 2: Kommer du kunna se ljuset vid vajerns fästpunkt om ljuskällan är stark nog?
Fråga 3: Kommer du kunna zooma in ljuskällan och vajerns fästpunkt med en Nikon P1000 i höjd med vajern?
Fråga 4: Förändras avståndet till horisonten när du använder kameran?

C. En husflyttarfirma sätter hjul på Turning Torso och flyttar tornet så det nu befinner sig dubbelt så långt bort från dig. Vajerns längd dubblas och den fästs återigen X meter upp på Turning Torso.
Du befinner dig på exakt samma observationsplats i Sillens torn med ögonen på höjden X meter och tittar längs med den nu dubbelt så långa vajern som går i en rak linje till fästpunkten X meter upp på Turning Torso.
Eftersom du inte flyttat på dig är din observationsplats helt oförändrad och därmed befinner sig horisonten fortfarande Y meter bort från dig. Avståndet till horisonen är alltså oförändrat.
Fråga 1: Kommer ljuset från vajerns fästpunkt X meter upp på Turning Torso gå parallellt med vajern mot fästpunkten X meter upp på Sillens torn där du står och tittar längs vajern som är i ögonhöjd med dig?
Fråga 2: Kommer du kunna se ljuset om ljuskällan vid vajerns fästpunkt är stark nog?
Fråga 4: Tangerar vajern fortfarande horisonten Y meter bort från dig?
Fråga 5: Om ljuskällan inte syns, varken med ögonen eller kameran, och vajern inte längre tangerar horisonten kommer ljuskällan bli synlig igen om fästpunkten på Turning Torso flyttas uppåt tills vajern återigen tangerar horisonten Y meter bort från dig?
Befinner sig fästpunkten på Turning Torso då på en höjd som är högre än punkten X på Sillens torn?

Svara bara ärligt på frågorna, inga utsvävningar eller svammel.
Senast redigerad av Prudent 2021-06-14 kl. 01:27.
Citera
2021-06-14, 08:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nja, det bevisar att något hindrade oss att se den nedre delen tidigare. Horisonten. Det bevisar självfallet inte en kurvatur, men vi kan låtsas om det, om det får dig att må bättre?
Något döljer den nedre delen. Vad är det?
Vi kallar den horisont och förklarar den som en effekt av jordens krökning.
Du har ingen förklaring till hur nedre delen an döljas av en plan yta.
Alltså är jordens krökning en rimlig förklaring.
Citera
2021-06-14, 09:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
https://images.app.goo.gl/UJwVzTp5ayh8NAAP8

Din tur! Visa mig en bild på hur det ska se ut på en platt jord. Det här blir spännande!
Ingenting skymmer de nedre delarna i dessa bilder. Precis så skulle det se ut om jorden vore platt.
Det stämmer inte med vad vi observerar.
Citera
2021-06-14, 09:37
Medlem
LightCameraActions avatar
Om man endast tror på det man ser med blotta ögat kan man också förneka mikrokosmos som är uppbyggt på liknande sätt som makrokosmos. Nu kan ju vem som helst skaffa ett mikroskop men inte placera ett teleskop i rymden. Jävla trams diskussion.
Citera
2021-06-14, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Något döljer den nedre delen. Vad är det?
Vi kallar den horisont och förklarar den som en effekt av jordens krökning.
Du har ingen förklaring till hur nedre delen an döljas av en plan yta.
Alltså är jordens krökning en rimlig förklaring.

En "rimlig förklaring" är verkligen inte nog för att jag ska acceptera att jag lever på en snurrande boll.
Citera
2021-06-14, 09:57
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
En "rimlig förklaring" är verkligen inte nog för att jag ska acceptera att jag lever på en snurrande boll.
Massor klumpar ihop sig på grund av gravitation vilket skapar klotformade objekt med hög dragningskraft.
Citera
2021-06-14, 09:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det finns dock andra saker som klart bevisar att jorden är ett klot t ex avstånden på södra halvklotet, ekvatorns längd i förhållande till avståndet nordpolen-ekvatorn, att en gyrokompass fungerar (Skulle inte fungera på en stationär värld oavsett form), coriolis kraften och det faktum att det går att mäte avståndet till månen t ex med laser osv. så oavsett hur horisonten fungerar så vet jag att jag befinner mig på ett roterande klot.
Citera
2021-06-14, 10:29
Medlem
Citat:

Om du vill ta reda på om jorden snurrar eller inte så är din ensidiga fokusering på horisonten ytterst tveksam. Jag förslår att du i stället fokuserar på saker som pendlar, gyros, stjärnhimlen eller vädersystem.

Visste du att till och med en av de mer kända plattjordarna, Bob Knodel, har lyckats mäta upp jordens rotation? A fifteen degree per hour drift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in