2021-06-16, 08:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Överskott av vad?

Näringsverksamhet?
Nej, inte skärskilt. 140 tusen är inget man lever odödligt på, sedan så ska ju skatt och egen avgifter betalas på det. Eller är det en sido-inkomst?

Kapital?
Ja, det är en duglig avkastning.

Överskott av näringsverksamhet. Huvudinkomst. Men det var ju pandemi så inte konstigt att det blev ganska dåligt. Kunde dock ha varit mycket värre.

Om jag har räknat rätt så blev det ca 25% egenavgifter + skatt av överskottet. Kan det verkligen stämma?
Senast redigerad av JustZlatan 2021-06-16 kl. 08:39.
Citera
2021-06-16, 09:56
Medlem
JustZlatans avatar
En till fråga. Årets debiterade preliminärskatt baseras på inkomstdeklaration 2019. Kommer den ändras automatiskt nu när jag har gjort deklarationen för 2020?

Och kommer jag få tillbaka överbliven summa? För preliminärskatten jag har betalat detta år är typ dubbelt så mycket än vad jag borde göra.
Citera
2021-06-16, 13:10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En till fråga. Årets debiterade preliminärskatt baseras på inkomstdeklaration 2019. Kommer den ändras automatiskt nu när jag har gjort deklarationen för 2020?

Och kommer jag få tillbaka överbliven summa? För preliminärskatten jag har betalat detta år är typ dubbelt så mycket än vad jag borde göra.

Nej du måste själv skicka in en ny preliminär deklaration för 2021 om du vill ändra.

De minskar kommande månader.
Citera
2021-06-16, 20:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Nej du måste själv skicka in en ny preliminär deklaration för 2021 om du vill ändra.

De minskar kommande månader.

Okej. Men jag antar att jag kommer få tillbaka pengar som jag har betalat in för mycket utav?
Citera
2021-06-16, 21:21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Okej. Men jag antar att jag kommer få tillbaka pengar som jag har betalat in för mycket utav?

Ja, det låter som det blir en stor skatteåterbäring.

Dock så kommer pengarna vid juni 2022.
Citera
2021-06-16, 21:30
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ja, det låter som det blir en stor skatteåterbäring.

Dock så kommer pengarna vid juni 2022.

Det vore första gången på 6 år i såna fall. De senaste 5 åren har jag betalar massor av kvarskatt.
Citera
2021-08-02, 17:14
Medlem
Har någon fått sitt slutskattebesked idag?
Citera
2021-08-02, 18:01
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sertra

Jag fick mitt. Mvh
Citera
2021-08-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Jag fick mitt. Mvh

Hmm skönt för dig. Inte jag 🙁. Har de hela veckan på sig att skicka eller hur är det? Det stod olika datum på deras hemsida, man blir inte klok.
Citera
2021-08-02, 18:06
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Hmm skönt för dig. Inte jag 🙁. Har de hela veckan på sig att skicka eller hur är det? Det stod olika datum på deras hemsida, man blir inte klok.

Kanske värt att nämna att jag använder digital brevlåda (Kivra) annars lär brevet nog trilla ner imorgon/onsdag.

Så det är antagligen lungt, du kommer ha dina pengar i veckan någon gång 😉
Citera
2021-08-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Kanske värt att nämna att jag använder digital brevlåda (Kivra) annars lär brevet nog trilla ner imorgon/onsdag.

Så det är antagligen lungt, du kommer ha dina pengar i veckan någon gång 😉
Tack! Jag ska kolla min Kivra imorgon, de skriver 3-6 augusti på hemsidan. Man får lita på det antar jag.
Citera
2021-08-02, 18:43
Medlem
Citat:

Jag har inte fått något ännu, jag har "min myndighetspost". Väntar med spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in