2021-08-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChemEng
Jag har inte ftt ngot nnu, jag har "min myndighetspost". Vntar med spnning.
Ja det blir spnnande som sagt.
Frr i tiden kunde man se om deklarationen var frdig hanterad eller under behandling p mina sidor. Numera kan man se inte se nt ledtrd alls. Det r bara vnta.
Citera
2021-08-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sertra
Ja det blir spnnande som sagt.
Frr i tiden kunde man se om deklarationen var frdig hanterad eller under behandling p mina sidor. Numera kan man se inte se nt ledtrd alls. Det r bara vnta.

Tydligen blir inte min deklaration klar i den hr omgngen. Konstigt, fr jag har inte alls ftt ngra frgor.
Citera
2021-08-17, 12:44
Medlem
Ringde skatteverket idag fr att hra hur det gr med handlggningen av deklarationen. Fick besked att de inte ens pbrjat handlggningen av min deklaration inlmnad i mars. Undrar hur detta kommer sig.
Citera
2021-08-17, 19:50
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsfrid
Ringde skatteverket idag fr att hra hur det gr med handlggningen av deklarationen. Fick besked att de inte ens pbrjat handlggningen av min deklaration inlmnad i mars. Undrar hur detta kommer sig.

Troligen s bor du i ett omrde som r under punktgranskning, alt kvotgranskning. Oftast r det reseavdrag som ska granskas.

Deklaratiner som inte ska grankas godknns normalt autmatiskt.
Citera
2021-08-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Troligen s bor du i ett omrde som r under punktgranskning, alt kvotgranskning. Oftast r det reseavdrag som ska granskas.

Deklaratiner som inte ska grankas godknns normalt autmatiskt.

Men om det vore s att jag var under ngon typ av granskning hade vl handlggningen pbrjats? Nu fick jag ju beskedet att det inte hade skett ngon handlggning i rendet.
Citera
2021-08-25, 17:55
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsfrid
Men om det vore s att jag var under ngon typ av granskning hade vl handlggningen pbrjats? Nu fick jag ju beskedet att det inte hade skett ngon handlggning i rendet.

Tror de har till december p sig att gra klart.

I r s verkar fokus vara p att kontrollera delar av deklarationer dr detta r deklarerat:

1. Hyresimkomster av privatbostad

2. Inkomst av E-handel (fretag).

3. Nya rut-tjnster (avdrag) (tvtt av mbler, transport av mbler till terbruk samt enklare tillsyn av bostad.

4. Avdrag fr grn teknik.

Har du deklarerat ngot av ovanstende?
Citera
2021-08-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Tror de har till december p sig att gra klart.

I r s verkar fokus vara p att kontrollera delar av deklarationer dr detta r deklarerat:

1. Hyresimkomster av privatbostad

2. Inkomst av E-handel (fretag).

3. Nya rut-tjnster (avdrag) (tvtt av mbler, transport av mbler till terbruk samt enklare tillsyn av bostad.

4. Avdrag fr grn teknik.

Har du deklarerat ngot av ovanstende?

Nej, men dremot en hel del krypto. Jag skrev dessutom max antal ord under "vriga upplysningar" s mjligtvis kan det vl s att det r det som orsakat drjsmlet. Jag har ocks lst att de har till december p sig att bli klara, s det blir vl att vnta ngra mnader till.
Citera
2021-09-10, 20:03
Medlem
Jag fick mitt beslut om slutlig skatt idag, 10 september. Allt blev precis som jag hade hade hoppats och trott. Skatteverket hade inte ndrat ngot i mina uppgifter och heller inte stllt ngon frga under handlggningen. Jag r sjlvklart glad att ha ftt beslutet men undrar nd varfr handlggningen tog s lng tid. Jag fick 15000 kronor tillbaka.
Citera
2021-09-11, 12:55
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemEng
Jag fick mitt beslut om slutlig skatt idag, 10 september. Allt blev precis som jag hade hade hoppats och trott. Skatteverket hade inte ndrat ngot i mina uppgifter och heller inte stllt ngon frga under handlggningen. Jag r sjlvklart glad att ha ftt beslutet men undrar nd varfr handlggningen tog s lng tid. Jag fick 15000 kronor tillbaka.

Gjorde du ngra ndringar eller bifogade bilagor? Lmnade du deklarationen elektroniskt eller p papper?
Citera
2021-09-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Gjorde du ngra ndringar eller bifogade bilagor? Lmnade du deklarationen elektroniskt eller p papper?

Jag hade slt ngra jttegamla aktiefonder. Drfr ville jag att vinsten skulle rknas som 80 % av frsljningsvrdet. Detta kallas fr schablonmetoden och enligt vad jag hade lst skulle det vara tilltet att gra s. Ntbanken dr jag hade de hr fonderna klarade inte av att rapportera in p detta sttet utan jag var tvungen att skriva in det under vrigt.

Annars ndrade jag inget och jag lmnade in elektroniskt. S jag hade faktiskt trott att de skulle vara klara litet tidigare.
Citera
2021-09-12, 10:57
Medlem
Hej

Jag jobbar borta mn-tors och kr mellan 70-100 mil i veckan.
Jag ker OFTAST firmabil, men med jmna mellanrum blir det min privatbil.
Har sklart firmans tankkort.

Blir ju en hel del jvla bil i ret, och dessutom fr jag inte betalt dessa 18.5kr av firman. De tycker det r "jobbigt" med allt pappersarbete som kommer.

Detta kan jag vl deklarera? Jag kan enligt lag endast deklarera fr dessa som krs med privatbil, men jag tnkte kra en fuling och lgga p alla dessa med firmabilen ocks..

Funkar?
Citera
2021-09-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hej

Jag jobbar borta mn-tors och kr mellan 70-100 mil i veckan.
Jag ker OFTAST firmabil, men med jmna mellanrum blir det min privatbil.
Har sklart firmans tankkort.

Blir ju en hel del jvla bil i ret, och dessutom fr jag inte betalt dessa 18.5kr av firman. De tycker det r "jobbigt" med allt pappersarbete som kommer.

Detta kan jag vl deklarera? Jag kan enligt lag endast deklarera fr dessa som krs med privatbil, men jag tnkte kra en fuling och lgga p alla dessa med firmabilen ocks..

Funkar?

Det fungerar, dock rekommenderar jag inte att gra avdrag fr resor. D rsinkomsten blir betydligt lgre!

Drar du tex av 50.000kr i resor s kommer dem ven dra av 50.000kr p rsinkomsten. Varfr vet jag inte men sjukt r det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in