2021-06-16, 09:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det gör jag inte alls. Det jag förespråkar är att äta kost som håller dig frisk. De flesta verkar inte ha den kunskapen med tanke på att övervikt och fetma bara ökar. Äter du bra mat behöver du i princip inga läkemedel.

Att leva hälsosamt fungerar på samma sätt. Du kan påverka din egen risknivå genom att skaffa dig kunskap om kost och hälsa.

Så i helvete jag gör. Jag väljer att inte delta i experimentet innan det är klart. Det är inte att åka snålskjuts. Det är kunna använda hjärnan och tänka själv.

Jag kan mkt väl tänka mig att vaccinera mig om några år när de långsiktiga effekterna av vaccinet är utredda.

Att vilja vänta ska respekteras och det är inte att åka snålskjuts. Gör vad du vill så gör jag som jag vill.
SÅ frugan som har astma kan kasta medicinerna om hon fortsätter äta den bra kosten vi redan äter?

Kan tillägga att hon springer ca 1 mil 3 gånger i veckan och tränar på gym övriga dagar. Ja det förbättrar astman mm men fortfarande behövs mediciner.

Socker finns inte i vår mat sedan många år och äter inga snabba kolhydrater mm.
Mycket fisk, grönsaker mm. Ingen snabbmat här alls.

Alla smitare blir aggressiva när de kritiseras för det, även du.
Du förespråkar att vi ska ha fortsatt smittspridning i samhället bara för du är livrädd för vaccin.
Ja det är tur att sådana idéer tillhör minoritetsgrupper i samhället.
Citera
2021-06-16, 09:23
Medlem
Attendos kritiserade vd: Vår personal har gjort sitt bästa

Attendos VD ger intervju rörande covid-skandalerna på Sabbatsbergsbyn.

Citat:
Personal larmar om överdödlighet och missförhållanden på boenden.

Det privata omsorgsbolaget tar emot ett niosiffrigt coronastöd från skattebetalarna och delar ut miljonbonus till cheferna.

Efter det tvingas koncernchefen Martin Tivéus ha säkerhetsvakter runt hemmet dygnet runt.

Det är många som vill ha svar. Hur många dog egentligen på Sabbatsbergsbyns äldreboende? Varför skrev Attendo till de anhöriga att de separerade sjuka och friska när de inte hade personal nog att göra det? Har det bedrivits vård eller vanvård i det privata omsorgsbolagets regi?

I P1-dokumentären ””Det illojala vårdbiträdet” berättar Attendoanställda Stine Christophersen hur hon kallades till huvudkontoret efter att ha larmat Expressen om missförhållanden på äldreboendet.

Sabbatsbergsbyn beskrevs i kvällstidningsartikeln som ett slagfält där nästan hälften av de boende på fyra avdelningar avled i covid-19 under ett par veckors tid.

I brev till de anhöriga påstod Attendo att de bedrev så kallad kohortvård, där smittade vårdas separat, men personalen var underbemannad. De kunde inte hålla i sär sjuka och friska. De hann inte ens få i alla tillräckligt med vatten eller sitta vid deras dödsbädd, enligt radiodokumentären.

BETALLÄNK:

https://www.dn.se/sverige/attendos-kritiserade-vd-var-personal-har-gjort-sitt-basta/

REFERENSER:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1712975

https://sverigesradio.se/avsnitt/1712976
Senast redigerad av NurseRatched 2021-06-16 kl. 09:24. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-06-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Den här delta varianten verkar förjävlig. Hade en läkare på besök igårkväll och han sa att öven vaccinerade drabbas rätt hårt men det är svårt att veta om underliggande orsaker osv. Men om nu delta får fäste och vi go little nuts i sommar så har vi en fjärde våg i höst och vinter.

Snälla.. Varenda variant som har dykt upp ska enligt läkare, forskare och allt där till ha varit domedagsvarianten. Oron kring den här lär dö ut lika snabbt som de andra.
Citera
2021-06-16, 09:44
Medlem
Pandemin fortsätter att gå på rätt håll i Skåne. Inför onsdagens pressträff har Skåne rapporterat att både antalet positiva och totala andelen positiva covid-prover har minskat.

– Andelen positiva prover fortsätter minska och andelen positiva i egenprovtagningen var totalt 3,4 procent. Högsta andelen positiva prover ser vi i åldersgruppen 15-19 år med 7,9 procent och 20-29 åringar med 4,9 procent, medan andelen är lägre bland vuxna över 30 år och bland yngre än 14 år, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Region Skåne, i ett pressmeddelande.
Citera
2021-06-16, 10:03
Medlem
Är det någon som kommer ihåg hur lång tid det tog från att den Brittiska varianten spreds på flera orter
tills det att Fohm gick med på att den hade blivit den dominerande varianten i hela landet.

Frågan kommer av att Karin Tegmark Wisell Fohm inte utesluter nya åtgärder om det blir ett "större mönster" av Delta varianten.

Den har ju visat sig vara duktig på att sprida sig även i länder med sommar klimat. Jag har svårt att tro
på nya restriktioner införs under Juli men väntar man för länge så blir det ännu svårare att begränsa
spridningen.
Citera
2021-06-16, 10:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
SÅ frugan som har astma kan kasta medicinerna om hon fortsätter äta den bra kosten vi redan äter?
När har jag sagt det? Jag pratar om folk i allmänhet, inte just astmatiker.

Citat:

Kan tillägga att hon springer ca 1 mil 3 gånger i veckan och tränar på gym övriga dagar. Ja det förbättrar astman mm men fortfarande behövs mediciner.
Ja fast det betyder inte att alla behöver mediciner. Det går nämligen att undvika genom att leva hälsosamt i de flesta fall. Du kan tillochmed bli av med medicinering om du gör livsstilsförändringar.

Citat:
Socker finns inte i vår mat sedan många år och äter inga snabba kolhydrater mm.
Mycket fisk, grönsaker mm. Ingen snabbmat här alls.
Det låter klokt.

Citat:
Alla smitare blir aggressiva när de kritiseras för det, även du.
Jag är ingen smitare för att jag inte vill delta i experimentet. Snarare är det väl ni zero-covid och munskyddsfanatiker som är de mest aggressiva i debatten. Jag vill bara leva som vanligt och gå vidare med mitt liv. Det går ganska bra och det är härligt att se många slänga det där förbannade munskyddet.

Citat:
Du förespråkar att vi ska ha fortsatt smittspridning i samhället bara för du är livrädd för vaccin.
Alla får göra som de vill. Är du rädd för smittan får du gå med munskydd och stanna hemma exakt hur mycket du vill. Men du ska inte tvinga oss andra att delta i experiment och stanna hemma bara för att du är rädd för att bli smittad. Det är nämligen inte jag. Jag har redan haft covid och som för de flesta andra var det inget speciellt.

Citat:
Ja det är tur att sådana idéer tillhör minoritetsgrupper i samhället.
mm alla är inte dumma får som lyder minsta vink och kan tänka själv. Det är och förblir ett experiment som pågår. Gör vad du vill så gör jag som jag vill.

Det är mkt möjligt att jag kommer att vaccinera mig, men absolut inte nu förrän studierna är 100% klara.
Citera
2021-06-16, 10:13
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla får göra som de vill. Är du rädd för smittan får du gå med munskydd och stanna hemma exakt hur mycket du vill. Men du ska inte tvinga oss andra att delta i experiment och stanna hemma bara för att du är rädd för att bli smittad. Det är nämligen inte jag. Jag har redan haft covid och som för de flesta andra var det inget speciellt.
Så där lät det på rökarna som blev upprörda för att de inte fick göra som de ville och röka på krogen. "om du inte vill lukta rök så kan du stanna hemma. Men du skall inte tvinga oss andra att göra på ett visst sätt bara för att du är rädd för att få cancer eller stinka äckel-rök. Det är nämligen inte JAG!" Demokrati och solidariskt ansvar är inget som imponerar på dig, va? Du behöver inte vaccinera dig, ingen kommer tvinga dig, men då får du acceptera att demokratin bestämmer vilka förutsättningar som gäller.
Citera
2021-06-16, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Så där lät det på rökarna som blev upprörda för att de inte fick göra som de ville och röka på krogen. "om du inte vill lukta rök så kan du stanna hemma. Men du skall inte tvinga oss andra att göra på ett visst sätt bara för att du är rädd för att få cancer eller stinka äckel-rök.
Lite skillnad på rök och virus. Och dessutom har jag redan haft covid och hade antikroppar sist jag kollade. Så jag går inte runt och sprider något jävla virus. Virus går inte att förbjuda eller stoppa. Vi måste acceptera deras existens och lära oss att leva med dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är nämligen inte JAG!" Demokrati och solidariskt ansvar är inget som imponerar på dig, va? Du behöver inte vaccinera dig, ingen kommer tvinga dig, men då får du acceptera att demokratin bestämmer vilka förutsättningar som gäller.

Än så länge är det ingen större skillnad vad jag kan se och jag tror inte att vi kommer dra det lika långt som andra länder. Det är en mycket sorglig utveckling med interna vaccinationspass. Särskilt när vaccinerna inte ger fullt skydd.
Citera
2021-06-16, 10:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Hur orolig ska man vara för delta-varianten?

– Man ska inte som enskild person oroa sig utan tvärtom se att man har ett bra skydd om man vaccinerat sig med en dos och väldigt bra skydd med två doser, säger Eva Melander.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-haller-presskonferens-om-coronalaget-7

Men om man är ovaccinerad? Ska man oroa sig då?

Citat:
Patienterna tycks bli sjukare och deras tillstånd försämras snabbare, enligt läkarna. Många får feber.
https://www.sydsvenskan.se/2021-06-15/delta-sprids---18-miljoner-testade-pa-3-dagar
Senast redigerad av Chantre 2021-06-16 kl. 10:49.
Citera
2021-06-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Är det någon som kommer ihåg hur lång tid det tog från att den Brittiska varianten spreds på flera orter
tills det att Fohm gick med på att den hade blivit den dominerande varianten i hela landet.

Frågan kommer av att Karin Tegmark Wisell Fohm inte utesluter nya åtgärder om det blir ett "större mönster" av Delta varianten.

Den har ju visat sig vara duktig på att sprida sig även i länder med sommar klimat. Jag har svårt att tro
på nya restriktioner införs under Juli men väntar man för länge så blir det ännu svårare att begränsa
spridningen.
Sverige kommer ordagrant stängas ner så mycket som det bara går ex campingplatser badstränder etc.

Dumjävlarna i regeringen som planerade för öppna upp
Citera
2021-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-haller-presskonferens-om-coronalaget-7

Men om man är ovaccinerad? Ska man oroa sig då?

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-15/delta-sprids---18-miljoner-testade-pa-3-dagar
Olika bud hela tiden den ena experten säger det den andra säger något annat.

Löfvén vakna för helvete du har inte grepp om coronapandemin!
Citera
2021-06-16, 10:56
Medlem
95 på IVA bara.

Angående Delta. I storbrittanien har man ju vaccinerat alla 50+ med både en och två doser.

Hur ser dödligheten ut där borta nu när Delta tagit över sedan ett par veckor? Har sjukhusinläggningar och död ökat?

För det är till 99% yngre/ovaccinerade som får delta där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in