Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Ooh touchy touchy.
Var jag elak?
Allt jag säger är att det finns större tänkare än Jordan Peterson.
Du får gärna reda bland hans påståenden och förklara för mig vad han menar. Jag skrev ett långt inlägg till "Slö" där jag bemötte vad Jordan Peterson säger i klippen.
Jag har fortfarande inte sett några bevis på en "galen allians mellan "feministerna och radikalislamisterna"
Eller menar han att de är allierade bara för att "feministerna" inte protesterar mot islam dygnet runt?
Sveriges regering säger sig vara feministisk, men den enda politiker jag någonsin hört kritisera Saudiarbien på allvar är Jonas Sjöström.
Det är nog det Jordan Peterson menar. Alla dessa vapenaffärer från svenskt och amerikanskt håll med Saudiarbien och att de släpps in i FN med mera.
Personligen hade jag gärna sett att Saudiarbien blev helt utfrusna, men det finns saudiska prinsar som äger och handlar med några av de största bolagen/märkena i världen.
Jag svarade på min egen fråga. Med "feministerna" menar Jordan Peterson såklart regeringarna i väst.
Isåfall förhastade jag mig när jag kallade honom "korkad".
Han gör det för att peka på hyckleriet,
-"vi behöver mer menskonst i tunnelbanan" = viktigt
-"strikta sharialagar förvandlar i princip kvinnor i ett helt land (flera faktiskt) till något som kan likställas, eller i praktiken, är slaveri/livegenskap" = vi protester mot det nv , kanske, om vi fått igenom Manskatten, och femenistisk snörjning...
Sen är det ju bara en observation av ett fenomen Jordan spekulerar i, Det är ju Gad Saads fråga till "womens movment" i USA, Jag har inte heller fått någon bättre förklaring även om hans rationella spekulationer (eller fraudianska) inte har den substans som Jordans arbete i övrigt.
Och det är ju en knivig fråga om man ska svara rationellt på den, varför är mer menskonst eller inkvoterade kvinnor i filmindustrin viktigtare för kvinnorörelsen än Muslimska kvinnors ofrihet ?
Och det är som du säger, inte "smart (geo)politiskt/ekonomiskt" att ta ställning mot saudiarabien, men varför en "löst sammanhållen "revoulutionär" grupp" skulle ta den "smarta politiska" ställningen blir ju mycket märkligt.
Sen är nog Jordan en av vår tids största tänkare, men det kryllar ju av dem numera, så det blir ju inte lika "ballt" som att höra till den "gruppen" som historiskt lyfts med det epitetet.
Inte för att goa Kalle "är du femenist? -Nej" Bildt är dum, men även han har ju nämts som "top 100" stora tänkare