2021-06-15, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men väldigt korkat då att hålla en förevisning om var och hur Helena tappade skorna så att folk hörde och började undra. Ska vi ens tro på Kvasta-Saras "supernyhet"?
Du får tro vad du vill men det här är inget som jag har hittat på, utan en upplevelse av en kvinna som idag är närmare 80 år som var med på den här skallgången där B.W var ledare och hon hörde vad hon hörde. Samma sak hörde en man som också var delaktig i skallgången som var bekant med Helenas föräldrar. Tyvärr död idag. Det här är alltså hennes upplevelse av det som hände, ingen annans! Jag bara förmedlar! Sedan kan jag givetvis inte svara för eventuella feltolkningar av situationen där och då. Men jag tar det en gång till, så här skrev hon:

"Hej!
Jag var med på den första skallgången som utgick ifrån Ekuddenområdet. Jag var tidigt på plats och träffade en äldre man som också ville ställa upp eftersom han kände föräldrarna till Helena. Han hette ******* i efternamn (glömt hans förnamn) men är tyvärr död nu.

Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för
att visa hur hon skulle ha fastnat med skon.

Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?"

******* höll med o sa att det undrade han med.

Vi fortsatte skallgången men vi tänkte på detta båda två. Jag berättade det för min man när jag kom hem o han sa detsamma som mina tankar var.
Jag nämnde detta till en före detta jobbarkompis som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men hon sa att Björn varit inne på förhör. Hon visste vem han var. Jag själv bodde i Mariestad 5 år och kände inte så många och många år sen vi flyttade därifrån. Vi flyttade därifrån 1995. Men ... jag har aldrig glömt detta.

Det var allt. Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl. Det är många år sen men vissa små ord följer med som man tycker är märkliga.

Jag, min man o ******* gick en skallgång till men då var inte Björn ledare.
Detta som jag berättat för dig nu är det som jag fortfarande minns.

Detta för nog inte fallet framåt tyvärr men visst är det märkligt att någon kan berätta o visa hur hon tappat skon om de inte varit intill?
Ha en bra dag ...
Hälsningar *****"
Citera
2021-06-15, 23:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Du får tro vad du vill men det här är inget som jag har hittat på, utan en upplevelse av en kvinna som idag är närmare 80 år som var med på den här skallgången där B.W var ledare och hon hörde vad hon hörde. Samma sak hörde en man som också var delaktig i skallgången som var bekant med Helenas föräldrar. Tyvärr död idag. Det här är alltså hennes upplevelse av det som hände, ingen annans! Jag bara förmedlar! Sedan kan jag givetvis inte svara för eventuella feltolkningar av situationen där och då. Men jag tar det en gång till, så här skrev hon:

"Hej!
Jag var med på den första skallgången som utgick ifrån Ekuddenområdet. Jag var tidigt på plats och träffade en äldre man som också ville ställa upp eftersom han kände föräldrarna till Helena. Han hette ******* i efternamn (glömt hans förnamn) men är tyvärr död nu.

Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för
att visa hur hon skulle ha fastnat med skon.

Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?"

******* höll med o sa att det undrade han med.

Vi fortsatte skallgången men vi tänkte på detta båda två. Jag berättade det för min man när jag kom hem o han sa detsamma som mina tankar var.
Jag nämnde detta till en före detta jobbarkompis som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men hon sa att Björn varit inne på förhör. Hon visste vem han var. Jag själv bodde i Mariestad 5 år och kände inte så många och många år sen vi flyttade därifrån. Vi flyttade därifrån 1995. Men ... jag har aldrig glömt detta.

Det var allt. Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl. Det är många år sen men vissa små ord följer med som man tycker är märkliga.

Jag, min man o ******* gick en skallgång till men då var inte Björn ledare.
Detta som jag berättat för dig nu är det som jag fortfarande minns.

Detta för nog inte fallet framåt tyvärr men visst är det märkligt att någon kan berätta o visa hur hon tappat skon om de inte varit intill?
Ha en bra dag ...
Hälsningar *****"

Intressant, när och hur kom du i kontakt med den här kvinnan?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-15 kl. 23:25.
Citera
2021-06-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Instämmer helt.
Dock var det väl flera som sett henne promenera hemåt över torget?
Det är ju det som blir vilseledande när t ex GW VET att hon hoppa in i en bil.
Nja ! Det är ett vittne som sett henne promenera över bron med den numer så kände pilot ! Eller rätta mig om jag är ute och cyklar nu ? Det stämmer ju inte i så fall om att polisen har en teori att hon hoppat in i en bil utanför hotellet !
Det som jag reagerade på i boken , är att denna pilot har ju i princip gjort många fel och misstänkta drag genom att säga att inte träffat Helena , kände inte henne , minnesluckor , vägra advokat pga hans identitet då funnits för allmänheten ) men egentligen så var det ett otroligt dumt val eftersom om han varit oskyldig , tagit hjälp av advokat och som han själv säger … blivit avskriven som misstänk … eftersom han är det enligt honom själv . Pilot är ju het klart en stor kandidat bland misstänkta ! Men det finns flera högintressanta också enligt kalla fall och polisen . Det som är lite konstigt är …. Denna pilot möter Ulrika titt som tätt i staden för han bor kvar ! Men Ulrika säger även ….. det är många som vet vem han är och att han är fortfarande aktuell hos polisen ? Denna tråd har varit aktiv i åratal och inte en endaste Mariestad innevånare el fd har skrivit här vem denna pilot är ??? Är detta inte lite märkligt ?
Citera
2021-06-15, 23:55
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tycker att vittnet som hörde skriket , mannen och kvinnan som kom på cykel och såg bilen parkerad på cykel vägen , killarna i bilen varav den ena killen var son till polischefen i Mariestad .. dessa tre vittnen tror jag är 100% korrekta . Däremot bro vittnet känns lite svajigt ” eftersom t.o.m. polisen inte riktigt tagit detta på allvar utan även har en av flera teorier att Helena kan ha hoppat in i en bil redan på torget , frivilligt någon hon kände .

Det var inte bara ett skrik som vittnet hörde, hon som först den 16 juni var säker på att det var Helena hon hörde.

Citera
2021-06-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det var inte bara ett skrik som vittnet hörde, hon som först den 16 juni var säker på att det var Helena hon hörde.

Ja vet att det var mer än ett skrik …
Citera
2021-06-16, 00:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vem är MO som var med på fotografiet tillsammans med BW och MK, är det någon som har mer info om honom?

Delade han också bostad med BW och MK under fotbolls EM -92?

Hittade lite info i tråden från 2020. MO = Mat*ias Ols*on, har tydligen en bror i ungefär samma ålder, bodde vid tidpunkten för försvinnandet lite utanför stan och bröderna hade tillgång till båt.

Dom här två passar som handsken in på beskrivningen av GW's gärngingsmän. När dom togs upp till diskussion senast så tystnade det direkt och tråden fortsatte sen i vanlig ordning att älta vidare dom gamla namnen. Det fanns alltså inget intresse att spinna vidare på dessa bröder? Hur kan det komma sig? Varför dog diskussionen om bröderna Ol*son ut i princip direkt?
Det om något är ju märkligt, mycket märkligt...

Ok, vi får väl se igen nu om någon vaknar, om det finns något intresse för dessa bröder
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-16 kl. 00:10.
Citera
2021-06-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Instämmer helt.
Dock var det väl flera som sett henne promenera hemåt över torget?
Det är ju det som blir vilseledande när t ex GW VET att hon hoppa in i en bil.
Efterlyst -96, Helena hoppar in i en bil EFTER torget vid österlånggatan/kungsgatan efter att ha setts promenera ENSAM över torget.
Citera
2021-06-16, 00:51
Medlem
Citat:
Hittade lite info i tråden från 2020. MO = Mat*ias Ols*on, har tydligen en bror i ungefär samma ålder, bodde vid tidpunkten för försvinnandet lite utanför stan och bröderna hade tillgång till båt.

Dom här två passar som handsken in på beskrivningen av GW's gärngingsmän. När dom togs upp till diskussion senast så tystnade det direkt och tråden fortsatte sen i vanlig ordning att älta vidare dom gamla namnen. Det fanns alltså inget intresse att spinna vidare på dessa bröder? Hur kan det komma sig? Varför dog diskussionen om bröderna Ol*son ut i princip direkt?

Ok, vi får väl se igen nu om någon vaknar, om det finns något intresse för dessa bröder

Undrar då om en av dessa skulle kunna va ” pilot ?
Såg någon hoppade in i tråden och sa att en fem barns morsa från Norrland ( Ska vi va petig är jag från Jämtland och Östersund ) vi kan inte veta ett skit om detta fall ? Nej såklart alla vi här gissar / spekulerar eftersom i principen har vi mfl inte ett endaste att gå på mer än media har gått ut med . Om någon suttit på svaret så hade denna tråd varit stängd och så länge som den är öppen så gissar jag att det kommer teorier och misstänkta gå flera varv till om och om och om igen …
Personligen tror jag ” pilot är den ena och den andra körde Helena och pilot ! Bröder el kompisar och idag delar de en hemlighet .
Ulrikas fd pojkvän tog sitt liv kan han varit pilots kompis ? Kan han varit en av GW misstänkta och som Ulrika försvarade och blev riktig irriterad när GW sa det?
Säg att det är det ? Fd pojkvännen och pilot , Pojkvän till en kompis till systrarna ! Tänkte han följa m Helena hem eftersom han visste att hans flickvän redan var hemma hos Ulrika ? Reda ut bråket de haft …
Nu vet jag inte om pilot är pojkvännen till just Helenas kompis , men det hade varit en anledning att de slog följe och en kompis / bror till pilot erbjuder de skjuts från hotellet till Helenas hem ?
Ja bara fantasi spekulationer men det är det enda vi har …
Citera
2021-06-16, 00:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Frågan är ju bara om någon vet något om de här bröderna ... Jag vet inget om dom. Det behöver kanske inte vara märkligare än att ingen vet något/så mycket om dom?!
Var det för övrigt inte du som för några dagar sedan skrev att "snart kommer någon att styra bort diskussionen från BW" och typ "jag bara väntar"? Och nu är det du själv som styr bort från BW och går på bröderna O. Ja, där ser man!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-06-16 kl. 01:13.
Citera
2021-06-16, 00:54
Medlem
Citat:
Enligt avsnitt tre i radioprogramserien (cirka 16:30 in i programmet) ringde det kvinnliga vittnet till polisen dagarna efter försvinnandet. Det låter ju fullt rimligt eftersom kvinnan sannolikt inte fick veta om försvinnandet förrän tidigast på tisdagen när TSL kom ut med nyheten.
Jag minns att det nämndes på radion. Minns inte vad de sade en de kunde ha varit före TSL.
Citera
2021-06-16, 00:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Efterlyst -96, Helena hoppar in i en bil EFTER torget vid österlånggatan/kungsgatan efter att ha setts promenera ENSAM över torget.

Om detta skulle vara sant (men då gäller det verkligen att den som iakttog detta med bestämdhet såg att det var just Helena som satte sig i bilen), blir det problem med brovittnet. Och polisen verkar trots allt hysa stor tilltro till det vittnet. Knepigt, detta.
Citera
2021-06-16, 00:57
Medlem
Citat:
Om detta skulle vara sant (men då gäller det verkligen att den som iakttog detta med bestämdhet såg att det var just Helena som satte sig i bilen), blir det problem med brovittnet. Och polisen verkar trots allt hysa stor tilltro till det vittnet. Knepigt, detta.
GW går på detta vittne och det är väl därför som han helt förkastar brovittnet. Jenven var ju inte heller så säker på brovittnet, tror han uttryckte att "det var högst osäkert" att det var Helena som gått på bron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in