Citat:
Du får tro vad du vill men det här är inget som jag har hittat på, utan en upplevelse av en kvinna som idag är närmare 80 år som var med på den här skallgången där B.W var ledare och hon hörde vad hon hörde. Samma sak hörde en man som också var delaktig i skallgången som var bekant med Helenas föräldrar. Tyvärr död idag. Det här är alltså hennes upplevelse av det som hände, ingen annans! Jag bara förmedlar! Sedan kan jag givetvis inte svara för eventuella feltolkningar av situationen där och då. Men jag tar det en gång till, så här skrev hon:"Hej!
Jag var med på den första skallgången som utgick ifrån Ekuddenområdet. Jag var tidigt på plats och träffade en äldre man som också ville ställa upp eftersom han kände föräldrarna till Helena. Han hette ******* i efternamn (glömt hans förnamn) men är tyvärr död nu.
Vid första stoppet i skallgången så hoppade Björn upp på en sten så han skulle ses o höras o vi, *******och jag stod väldigt nära. Björn redogjorde för hur vi skulle fortsätta gå. Efter det pratade han med några yngre som stod intill o sa o visade hur Helena tappade sin sko när hon skulle springa iväg. Han gjorde en liten halvpiruett på stenen där han stod för
att visa hur hon skulle ha fastnat med skon.
Det var allt han sa som ******* och jag uppfattade och jag sa till ******* : "hur kan han veta hur hon tappade skon?"
******* höll med o sa att det undrade han med.
Vi fortsatte skallgången men vi tänkte på detta båda två. Jag berättade det för min man när jag kom hem o han sa detsamma som mina tankar var.
Jag nämnde detta till en före detta jobbarkompis som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men hon sa att Björn varit inne på förhör. Hon visste vem han var. Jag själv bodde i Mariestad 5 år och kände inte så många och många år sen vi flyttade därifrån. Vi flyttade därifrån 1995. Men ... jag har aldrig glömt detta.
Det var allt. Men jag minns piruetten och hur hon skulle ha tappat skon på för sätt mycket väl. Det är många år sen men vissa små ord följer med som man tycker är märkliga.
Jag, min man o ******* gick en skallgång till men då var inte Björn ledare.
Detta som jag berättat för dig nu är det som jag fortfarande minns.
Detta för nog inte fallet framåt tyvärr men visst är det märkligt att någon kan berätta o visa hur hon tappat skon om de inte varit intill?
Ha en bra dag ...
Hälsningar *****"