Sunset har ställt en fråga till mig hur det är att tipsa polisen, ställt i relation till tipset som någon skulle ha lämnat redan 1992 om Helena.
Låt mig svara lite längre än Sunset har tänkt sig...
1. 19911206-07 Deltagande i polisarbete i Gbg
Detta datum fick jag följa med polisen en fredag-lördagnatt i Göteborg som en del i en utbildning. Jag fick skriva på en fullständig sekretessförbindelse, men kan väl avslöja så mycket att körandet över en vägbula i polisbil i 100 km/h var nattens höjdpunkt. Det hela skedde ett halvår innan Helena försvann. Det som slog mig var hur farbror Blå fick åka in på stationen och ägna sig åt pekfingervalsen så fort de gjort ett ingripande, som inte handlade om banalare ting som att t.ex. lugna ett lägenhetsbråk. På direkt fråga om varför de inte använde dator fick jag svaret att polisen inte litade på säkerheten.
Detta har en bäring på Bickans inlägg #10173. Bickan skriver att i rapporten efter att ha fört berusade PK hem så "anmäler de sig lediga för nya uppdrag omedelbart efter detta". I mina öron låter det märkligt att skriva ned en sådan sak på en pappersblankett. Att polisen datoriserats så kraftigt på ett halvår har jag svårt att tro. Men för att ta saker seriöst har jag begärt ut samma handling. Jag räknar med att inte få den och kommer att delge tråden konversationen kring detta. Jag tror nämligen att detta register, som Bickan påstår sig fått utdrag från, gallras inom ett fåtal år. Polisen har mycket starka krav på sig att gallra uppgifter om brott så att låta personuppgifter skvalpa från 1992 till 2016, när Bickan var i farten, tror jag inte riktigt på. Bickan känns inte trovärdig, så jag synar!
2. Försök att anmäla ett mord
Jag har faktiskt försökt att anmäla ett mord men protokollet handlade inte om mord utan om huruvida en bekant för mig utsatts för hot. Den mördade var bror till Alpha som jag såg och hörde tala med Jörgen, en god vän till mig. Min mening var att Alpha hade en pistol i fickan. Förhöret handlade enbart om huruvida Jörgen utsatts för hot av icke identifierbar Alpha. Alla uppgifter om mordet saknas helt i protokollet, som enligt Alhpa begåtts av "hans brors egna" medan polisen trodde det var självförvållat. Skälet till att Alpha diskuterade detta med min bekant var att min bekant också drabbats av mord i familjen. Att polisen tog detta som ett hotförsök mot min vän är bara hur tokigt som helst.
3. Tips kring mordet på Ida F i Trollhättan
Sunset menar att jag agerat på visst sätt för att få polisen att verkligen ta på allvar mitt tips om platsen där en mördare bränt sina kläder.
Detta vill jag nyansera. När Ida F saknades så skickade jag tidigt in ett tips om en misstänkt plats. Jag använde då eget namn. Jag blev uppringd och tagen på allvar. Men tipset visade sig vara ointressant för fallet. Jag fortsatte att leta efter Ida och gjorde vissa iakttagelser. Men eftersom jag via medlemsskap i vissa föreningar för män känner en del kriminalare så blev det hela lite pinsamt för mig, så jag tipsade anonymt. Det avgörande tipset var anonymt och därmed fick jag ingen känsla för om tipset var bu eller bä. Att polisen inget gjorde fick mig att tro att det var bä, så jag gav det en andra chans genom att läcka vissa uppgifter på Flashback. En flitig användares dotter knäckte en text som fanns på en lapp av tvättlappstyp på plagget. Vips så visste tråden att det var en viss spcifik fotbollströja och ett tu tre så skickade någon en bild på misstänkt gärningsman i just den tröjan.
Sensomoralen i detta är att om du lämnar ett tips anonymt så bäddar du för att ditt tips skall läggas åt sidan.
3. Tips kring mord långt ifrån mig
Jag har via flashback kommit att inse saker och har anmält detta till polisen och blivit tagen på stort allvar, men förövaren är fri.
4. Tips om annat mord
Jag har på ett sätt som jag inte vill nämna kommit över uppgifter som klart pekar på viss gärningsman rörande ett mord. Jag har trots tips till polisen aldrig kallats till förhör. Jag har diskuterat tipset med en bekant pensionerad kriminalare som sträckte sig så långt som att säga att man visste vem som begått mordet men saknade bevis. Mitt tips rörde inte misstänkt gärningsman och därmed är det ointressant.
5. Hanna och bilen som åkte iväg i Helena fallet.
När jag ringde Hanna om hennes iakttagelser i Kohagen så sade jag att det finns olika uppgifter om hon hört eller inte hört en bil åka iväg. Hon blev då närmast förbaskad och svarade att "Det har jag sagt till polisen. Det har de antecknat." Saken är bara den att Hannas vittnesmål lämnades till tingsrätten i samband med ErAn:s häktning. Vi kan nu se vad polisen antecknade och förhörande poliser har helt missat att föra vidare denna uppgift. Senare tids poliser saknar därför all möjlighet att se sambandet mellan Hannas observation och observationen av bilen som körde in på Mariegärdes väg eller för den delen den återkomst som Loudamus vittne iakttagit. Jag har dock skickat polisen en redogörelse av mitt samtal med Hanna.
Med ovanstående fem punkter är mitt svar till Sunset att det är lite slump om man skall bli tagen på allvar. Om polisen har låst sig för en viss modell så kan det egna tipset negligeras totalt. Det är alltså fullt möjligt att någon 1992, vid fel tillfälle, lämnat ett fullkomligt korrekt tips som ignorerats för att det t.ex. inte involverade ErAn.
Givet vad jag nämner ovan är jag också extremt tveksam till Bickans uppgifter. Säg att en äldre farbror ger ett tips som inte tas på allvar, det kan jag tro. Men att intresserad allmänhet som talar med polisen skall få ut förhörsprotokoll och andra uppgifter ur en pågående utredning finner jag extremt svårt att tro. I Ida-fallet lyssnade polisen mycket noga på vad jag hade att berätta men de diskuterade aldrig teorier med mig. Min uppfattning är att Bickan för vidare uppgifter som finns i tråden och sammanställer dem på ett intelligent sätt. Beträffande PU:s förehavanden på natten fiskar de däremot så mycket att jag undrar om de alls talat med UK och SB. JJ
kan de ha talat med men även det kan vara en andrahandsuppgift.
Bcikan är visserligen tidigt ute med vittnet som sett Helena på bron, men de påstår att Helena och sällskap vänt och gått tillbaka. Det är exakt tvärtemot vad polisen säger när de presenterar denna iakttagelse för allmänheten. Helena och sällskap skall ha passerat bron. Bickan behöver därför synas!
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunset
Det är möjligt att informationen inte skulle leda någon vart, men det kan man ju inte veta om man inte kollar upp tipset. Bättre att kolla och sedan avfärda om det inte ger något.
Att folk skriver i tråden "jag vet vad som hände och var hon är" är ju en helt annan sak än ett tips som är inlämnat till polisen så det går knappast att jämföra.
Vi kan väl höra med ReimerDenYngre (om han vill skriva) hur det är när man lämnar ett tips till polisen som man tycker att de bör kolla upp, men som de struntar i och också hur han gjorde för att få fart på dem.
Länken till podden som Arn1960 la in i morse hade även någon (kommer inte ihåg vem) lagt in någon eller några dagar tidigare, men det inlägget försvann. Nu har någon rapporterat Arn1960's inlägg för 1.01. Reklam och annonsering. Enligt mig så är det uppenbart att någon skribent inte känner sig bekväm med att denna länk finns i tråden.