2021-06-14, 13:25
Medlem
Jag välkomnar Sordins idéer...har tänkt i samma banor.
Jag vet att det genomförts ett flertal dyk efter detta makabra paket😳
Jag vet dock vare sig var eller när, detta vet Polisen.
Jag var ju inne på att ”rekrytera” en sjöuggla som borde kunna filma utan större svårigheter!
Citera
2021-06-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Varför tror du han tagit höjd för det innan?
Troligare att när värsta adrenalinet lagd sig tänk att om någon ev sett henne gå in i bilen så kan utspridandet av saker verka som någon kan ha överfallit henne efter hon blivit avsläppt. Kan vara en chansning under morgonen i ren desperation.
Med tanke på att en vit bil kör in vid lekplatsen och sen ut igen vid den kritiska tidpunkten så är väl det mest troliga att det är GM som kör in för att lägga den livlösa/döda Helena i bilen. Att det då faller ut småsaker ur väskan/byxorna/koftan är det troligaste sättet som prylarna hamnar där och inte att det planteras efteråt.
Citera
2021-06-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Självklart är detta tipset jätteintressant. Vet du om polis har noterat det? Har de fått namn på vem de kan höra i frågan?
Jag skulle jättegärna höra din teori från vad som hände från det att Stadt stängde tills båtfärden ägde rum!?

Jag har haft regelbunden kontakt med KallFall-gruppen och de har visat stort intresse.
Jag vet inte vad som hände-men det finns intressanta ledtrådar som borde kunna ge något vettigt👀
Citera
2021-06-14, 14:08
Medlem
Någon som vet när "brovittnet" berättade om sina iakttagelser för polisen? Var det dagen efter försvinnandet? En vecka? Månad?
Citera
2021-06-14, 14:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Med tanke på att en vit bil kör in vid lekplatsen och sen ut igen vid den kritiska tidpunkten så är väl det mest troliga att det är GM som kör in för att lägga den livlösa/döda Helena i bilen. Att det då faller ut småsaker ur väskan/byxorna/koftan är det troligaste sättet som prylarna hamnar där och inte att det planteras efteråt.

BW kan ändå ha kastat ut Helena's sandaler längs med kostigen medans UA hämtade plånboken. Det var ett ypperligt läge att stärka misstankarna att det hela handlade om ett överfall. Han kanske insåg att det kunde finnas spår kvar efter HA vid lekplatsen, efter att kroppen lastats in bilen så varför inte försöka få det att se ut som att Helena var förföljd eller jagad.
Att BW dagen efter hade möjlighet att ensam gå ut och kolla vid lekparken och kostigen kan ha gett honom det försprång han behövde för att komma undan, det går ju inte att utesluta. Glöm heller inte hur osannolikt "insatt" BW var under skallgången vid kostigen. Han ställde sig på en sten och visade hur det hade gått till när Helena tappade sandalena!! för det visste tydligen han!? Det fanns dom som reagerade på hans konstiga beteende. Sjäv tycker jag att BW's agerande under skallgången stärker misstankarna att det var han själv som kastade ut sandalerna längs med stigen när UA var i Töreboda och hämtade plånboken.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-14 kl. 15:02.
Citera
2021-06-14, 15:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Någon som vet när "brovittnet" berättade om sina iakttagelser för polisen? Var det dagen efter försvinnandet? En vecka? Månad?

Ett par dagar efter försvinnandet, veckan efter som jag minns det, 3-5 dagar kanske.
Citera
2021-06-14, 15:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse

Enligt avsnitt tre i radioprogramserien (cirka 16:30 in i programmet) ringde det kvinnliga vittnet till polisen dagarna efter försvinnandet. Det låter ju fullt rimligt eftersom kvinnan sannolikt inte fick veta om försvinnandet förrän tidigast på tisdagen när TSL kom ut med nyheten.
Citera
2021-06-14, 15:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vad skulle poängen vara att vilseleda och få det hela att se ut som ett överfall när kroppen är borta?

En GM kan göra irrationella saker i ett utsatt, pressat läge, i synnerhet om det var någon som stod Helena nära. Ingen i den närmsta umgängeskretsen, systrarna m.fl. skulle i sin vildaste fantasi tro att t.ex. BW jagade Helena genom kohagen så hon sprang för sitt liv och sparkade av sig sandalerna i ren panik...

Själva poängen med vilseledningen är alltså att om HA blev förföljd, attackerad och överfallen i kohagen kunde BW "omöjligen" vara gärningsmannen.
Citera
2021-06-14, 15:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Så BW tog alltså redan under natten höjd för att han möjligen skulle få chansen att ostört plantera bevis i efterhand genom att behålla Helenas skor, ringar, cerat och ett tuggummipaket? Genialt, och iskallt.

Nej, det kan väl vara något han kom på under morgontimmarna när paniken började komma. Småsaker som ringar, cerat och ett tuggummipaket kan givetvis ha fallit ur HA's fickor eller ur väskan om hon lastades in i en bil vid lekplatsen. Men om hon vid lastningen även tappade sandalerna så såg GM givetvis det och tog med dom i bilen. Varken genialt eller iskallt, mer en självklarhet om man nu är GM.
Citera
2021-06-14, 15:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
BW kan ändå ha kastat ut Helena's sandaler längs med kostigen medans UA hämtade plånboken. Det var ett ypperligt läge att stärka misstankarna att det hela handlade om ett överfall. Han kanske insåg att det kunde finnas spår kvar efter HA vid lekplatsen, efter att kroppen lastats in bilen så varför inte försöka få det att se ut som att Helena var förföljd eller jagad.
Att BW dagen efter hade möjlighet att ensam gå ut och kolla vid lekparken och kostigen kan ha gett honom det försprång han behövde för att komma undan, det går ju inte att utesluta. Glöm heller inte hur osannolikt "insatt" BW var under skallgången vid kostigen. Han ställde sig på en sten och visade hur det hade gått till när Helena tappade sandalena!! för det visste tydligen han!? Det fanns dom som reagerade på hans konstiga beteende. Sjäv tycker jag att BW's agerande under skallgången stärker misstankarna att det var han själv som kastade ut sandalerna längs med stigen när UA var i Töreboda och hämtade plånboken.

Min fetning: Säger Kvasta-Sara, ja ... Återigen: VET du att den informationen är korrekt? Själv upplever jag Kvasta-Saras uppradande av "superbombnyheter" i tråden (varav denna om sökandet på söndagen är en av dem) som smått osannolika. En sådan "superbombnyhet" hade kanske kunnat kännas ok, men inte så många. Men, visst kan den vara sann (de vara sanna), men det är bättre att utrycka sig med stor reservation som "om informationen om XXXXCCCC skulle vara sann" ...

Du måste förstå att du inte hur som helst kan "slå fast" allt som en massa användarnamn skriver. I din iver att "naila" BW, riskerar du att plantera en lång rad av trådsanningar. Jag har ingenting emot att du spånar, testar olika infallsvinklar och så (det gör vi alla), men försök att undvika alla "bergsäkra" uttalanden. Det var samma sak med ebeneeze22:s inlägg om den "nattliga båtturen", "exet" och "tvättmaskinen". Du skriver om de händelserna som om de vore bekräftade från polisen, men så är ju inte fallet. Vad vet du/vi om ebeneezer22:s uppriktighet/agenda? Vi behöver alla vara varsamma med vad andra glatt kastar ur sig i tråden.
Citera
2021-06-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej, det kan väl vara något han kom på under morgontimmarna när paniken började komma. Småsaker som ringar, cerat och ett tuggummipaket kan givetvis ha fallit ur HA's fickor eller ur väskan om hon lastades in i en bil vid lekplatsen. Men om hon vid lastningen även tappade sandalerna så såg GM givetvis det och tog med dom i bilen. Varken genialt eller iskallt, mer en självklarhet om man nu är GM.
Men vänta lite nu. Var inte tesen att GM placerat ut sakerna i efterhand för att få det att se ut som om skogsstigen var händelsernas centrum? Vad skulle annars vitsen vara att förstärka intrycket av en brottsplats på den reella brottsplatsen?
Citera
2021-06-14, 16:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Säger Kvasta-Sara, ja ... Återigen: VET du att den informationen är korrekt? Själv upplever jag Kvasta-Saras uppradande av "superbombnyheter" i tråden (varav denna om sökandet på söndagen är en av dem) som smått osannolika. En sådan "superbombnyhet" hade kanske kunnat kännas ok, men inte så många. Men, visst kan den vara sann (de vara sanna), men det är bättre att utrycka sig med stor reservation som "om informationen om XXXXCCCC skulle vara sann" ...

Du måste förstå att du inte hur som helst kan "slå fast" allt som en massa användarnamn skriver. I din iver att "naila" BW, riskerar du att plantera en lång rad av trådsanningar. Jag har ingenting emot att du spånar, testar olika infallsvinklar och så (det gör vi alla), men försök att undvika alla "bergsäkra" uttalanden. Det var samma sak med ebeneeze22:s inlägg om den "nattliga båtturen", "exet" och "tvättmaskinen". Du skriver om de händelserna som om de vore bekräftade från polisen, men så är ju inte fallet. Vad vet du/vi om ebeneezer22:s uppriktighet/agenda? Vi behöver alla vara varsamma med vad andra glatt kastar ur sig i tråden.

Jag vet vad som gäller magistern och försöker undvika att slå fast saker. Det finns dock ingen som kommer i närheten av dig och hur du har påverkat och styrt tråden. Vad vet vi egentligen om din uppriktighet/ agenda? Jag upplever inte att ebenezzer22 har en agenda men det är givetvis upp till var och en att bedöma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in