2021-06-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Substans har tillförts, men du bemöter den inte.

Inför du fri vilja, dvs möjligheten att någon typ av vilja styr ett val, så har du också infört kausalitet.

Kausalitet innebär antingen oändlig regress, eller äkta slump. Inget av det kan anses vara fri vilja.

Därmed har du nått en motsägelse, och det var felaktigt att införa fri vilja.
Du tycker så ja, men vad du tycker ger föga substans till påståendet att pöbeln inbillar sig när de anser sig ha fri vilja. Varför skulle inte ditt tyckande vara inbillning om pöbelns tyckande är det?
Citera
2021-06-15, 19:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag talar inte endast ur mitt eget perspektiv, jag försöker även tala på motdebattörens språk/vy.

Killgissning. Men tror de flesta håller med om att man tex inte kan ändra sin sexuella läggning för en dag, eller prova en dag hur det känns att vara nazist. Eller ordna så man automatiskt blir sugen på att träna på morgonen innan jobbet...
Ok, den sista delen av mitt inlägg svarade du på: killgissning.

Men första delen svarade du ju inte på alls, så gör gärna ett till försök. Här kommer det igen:

‐-----------------

Ok. Du är inte dualist.

Men vad menar du då med "vi" och "styr" och "vår vilja?" i "att vi inte styr vår vilja", där du ju uppenbarligen skiljer mellan "vi" och "vår vilja". Hur då? Jag förstår att en dualist kan göra en sån distinktion, men hur kan man göra en sån utan att vara dualist?

Den enda icke-dualistiska tolkning jag kan komma på av "att vi inte styr vår vilja" är "att vår vilja inte styr vår vilja", vilket jag tycker låter som nonsens.
Citera
2021-06-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hjärnans dynamik är nog lite mer komplex än jordens enkla snurr, det måste väl även du förstå. Läs på om komplexitet, så kanske du faktiskt lär dig något nytt som även du kommer finna fascinerande. Det händer liksom grejer av ett helt annat slag i återkopplande system än i linjära. Har man sin intuition bara från det senare är det väldigt mycket som helt enkelt går att förstå.

Hjärnan är lika komplicerad som hela universum men likväl lika determinerad.
Citera
2021-06-15, 20:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon

Universum är dock inte determinerad enligt någon fysiker överhuvudtaget. Newtons klockverksuniversum är inte längre aktuell som model för Universum.

Ifall vi går till lite mer galna påståenden som Donald Hoffmans, där medvetandet skapar simulationen av materia så blir det ju ännu mer galet. Då blir Universum och hjärnan bara del av medvetandets fantasi, och vem vet hur en sådan fantasi skapas ur intet?
Citera
2021-06-15, 20:17
Medlem
Citat:
Hjärnans dynamik är nog lite mer komplex än jordens enkla snurr, det måste väl även du förstå. Läs på om komplexitet, så kanske du faktiskt lär dig något nytt som även du kommer finna fascinerande. Det händer liksom grejer av ett helt annat slag i återkopplande system än i linjära. Har man sin intuition bara från det senare är det väldigt mycket som helt enkelt går att förstå.

Jo, men gravitation är också mer av en gåta än du verkar ana...

Och det går lika lite att gömma magiska saker bakom "komplexitet", som det går att gömma de bakom tex Gud.
Citera
2021-06-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du tycker så ja, men vad du tycker ger föga substans till påståendet att pöbeln inbillar sig när de anser sig ha fri vilja. Varför skulle inte ditt tyckande vara inbillning om pöbelns tyckande är det?

Ett logiskt resonemang är inte "tyckande". Och som vanligt avstår du från att visa felet i logiken.
Citera
2021-06-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ett logiskt resonemang är inte "tyckande". Och som vanligt avstår du från att visa felet i logiken.
Jag har gjort det ett antal gånger, men det är ganska tröttsamt när du gång efter gång snyter fram floskler ur näsan och kallar det logik.
Citera
2021-06-15, 20:38
Medlem
Citat:

Men första delen svarade du ju inte på alls, så gör gärna ett till försök. Här kommer det igen:

‐-----------------

Ok. Du är inte dualist.

Men vad menar du då med "vi" och "styr" och "vår vilja?" i "att vi inte styr vår vilja", där du ju uppenbarligen skiljer mellan "vi" och "vår vilja". Hur då? Jag förstår att en dualist kan göra en sån distinktion, men hur kan man göra en sån utan att vara dualist?

Den enda icke-dualistiska tolkning jag kan komma på av "att vi inte styr vår vilja" är "att vår vilja inte styr vår vilja", vilket jag tycker låter som nonsens.

Jo, jag svarade ju att det behövs ibland för att möta motdebattörer, och kan tillägga att "vi" är fullgoda abstraktionsnivåer för samtalsämnet.
Citera
2021-06-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag har gjort det ett antal gånger, men det är ganska tröttsamt när du gång efter gång snyter fram floskler ur näsan och kallar det logik.

Så var faller logiken i inlägg #7834? (Jag är seriöst intresserad)

(FB) Fri vilja - samlingstråd
Citera
2021-06-15, 20:48
Medlem
Citat:
Så var faller logiken i inlägg #7834? (Jag är seriöst intresserad)

(FB) Fri vilja - samlingstråd

Citat:
Kausalitet innebär antingen oändlig regress, eller äkta slump. Inget av det kan anses vara fri vilja.

Att inget av det kan anses vara fri vilja är inte logik utan rent skärt tyckande. När du själv inte förstår skillnaden mellan logik och tyckande så blir det bara tröttsamt. Som att diskutera rättstavning med en analfabet.
Citera
2021-06-15, 20:51
Bannlyst
Citat:
Jo, men gravitation är också mer av en gåta än du verkar ana...

Och det går lika lite att gömma magiska saker bakom "komplexitet", som det går att gömma de bakom tex Gud.

Det verkar som om de tänker: "Om jag slänger in lite esoteriska termer som de inte begriper, så framstår jag som väldigt smart, och då kanske jag kan få dem att gå med på att det finns fri vilja".
Citera
2021-06-15, 20:52
Medlem
Citat:

‐-----------------

Ok. Du är inte dualist.

Han kanske ska få svara själv, men min tolkning är att han menar att vi inte kan påverka våra känslor till 100% med vårt intellekt. Man kan tänka sig att våra beslut är produkten av en siffra från system E (emotionella) och system I (intellektet). Om du blir uppringd och tillfrågad om du vill följa med ut och jogga så gör system I en beräkning som du kan följa. Du vet hur den går till, vilka regler den följer osv. System I ger dig en siffra, låt säga 30.

Om vi tänker att allt över 70 innebär att du beslutar dig för att följa med och jogga. Allt under 70 innebär att du säger nej. I ditt medvetande har du räknat fram siffran 30 i system I. Men du svarar ändå ja. Du känner det som att du gjort ett fritt val, att du skrivit över system I. Men beslutet var produkten av system I och system E. Och du vet nästan ingenting om de program, algoritmer, kompileringar osv som sker i system E. Det följer bestämda regler, men de är till största delen okända för dig. Det som hänt när du tackat ja är att system E räknat fram en siffra på 3. Produkten av 3 och 30 är 90, dvs över 70. Det känns som om du har fri vilja, men det enda som hänt är att ett system med okända regler bidragit med input. Bara för att du inte vet hur system E räknade fram siffran 3 betyder det inte att den är framtrollad av en fri vilja.

Dina två system talar med varandra och påverkar varandras beräkningar. Men det han menar (tror jag, rätta mig om jag har fel) är att det är extremt svårt att få system I att påverka system E så mycket att beräkningen i det systemet leder till en siffra hög nog att vilja gå ut och jogga om inte system I redan är ganska högt. Hade vi känt till hur system E fungerade, detaljerna i programmeringen osv så hade vi kanske kunnat det (dvs system I hade kunnat göra det). Men eftersom vi inte gör det har vi svårt att ge oss själva lusten att vilja ge oss ut och jogga.

Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Jag tror inte frågan om universums determinism är avgjord, men du kanske vet bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in