2021-03-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Ja, precis, den fria viljan kan ju bara verka i nutid.
Okej, så vad som än händer är den fria viljan? Typ om en sten rullar nedför en kulle? Eller är det bara när människor tittar på menyn och tar en mcfeast?
Citera
2021-03-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Okej, så vad som än händer är den fria viljan? Typ om en sten rullar nedför en kulle? Eller är det bara när människor tittar på menyn och tar en mcfeast?
Ja, de beslut vi fattar kommer från den fria viljan. Det är min uppfattning.
Citera
2021-03-05, 12:01
Medlem
Citat:
Det är min uppfattning.
Jo, fast var kom den ifrån?
Citera
2021-03-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ja, de beslut vi fattar kommer från den fria viljan. Det är min uppfattning.

Nej, däremot från den egna viljan och den är inte fri.
Citera
2021-03-07, 14:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Nej, däremot från den egna viljan och den är inte fri.

Fri från vad?
Citera
2021-03-10, 01:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Den så kallade determinismen anser jag vara så kallad "patologisk vetenskap" och det finns många fysikaliska exempel på det.

Determinismen säger att alla fysikaliska processer teoretiskt sett är förutsägbara och reversibla, vilket är fullständigt fel på det att t.ex en enskild atom av grundämnet Uran sönderfaller helt slumpmässigt till grundämnet Torium. Det kan ske nu, eller så kan det dröja en evighet. Baklänges kan inte processen uppträda alls. Inga förutsättningar kan påverka sannolikheten för när det skall inträffa.

Det finns många processer i naturen som på samma sätt är helt oförutsägbara och irreversibla på samma vis, och där anser jag människans exakta framtida beteenden inbegrips, dvs. man kan icke exakt förutsäga en människas framtida handlingar ens teoretiskt.

Det finns många luckor i förståelsen av verkligheten och fysiken.

Ett banalt exempel kan vara att en atom av grundämnet Kalium-40 sönderfaller i kroppen på en människa och orsakar cancer, helt naturligt. Hur skulle man kunna förutsäga denna människas framtida handlingar enligt determinismen, när det är omöjligt att förutsäga en sådan genetisk skada, skulle den uppkomma genom ett sådant sönderfall av en atom ?

I skolan lärde de mig denna idiotiska irrlära, men nu har jag blivit klokare.

De lärde mig massor av annat dumt också, som att t.ex salpetersyra kan inte ha en koncentration över 68%, när sanningen är att den kan ha en koncentration av ~100 %, så kallad WFNA eller vitrykande salpetersyra. Den kostade c:a 350 kr. per liter från Kebo-Grave i slutet av 70-talet.
Senast redigerad av Knivur-273 2021-03-10 kl. 02:07.
Citera
2021-03-10, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Den så kallade determinismen anser jag vara så kallad "patologisk vetenskap" och det finns många fysikaliska exempel på det.

Determinismen säger att alla fysikaliska processer teoretiskt sett är förutsägbara och reversibla, vilket är fullständigt fel på det att t.ex en enskild atom av grundämnet Uran sönderfaller helt slumpmässigt till grundämnet Torium. Det kan ske nu, eller så kan det dröja en evighet. Baklänges kan inte processen uppträda alls. Inga förutsättningar kan påverka sannolikheten för när det skall inträffa.

Det finns många processer i naturen som på samma sätt är helt oförutsägbara och irreversibla på samma vis, och där anser jag människans exakta framtida beteenden inbegrips, dvs. man kan icke exakt förutsäga en människas framtida handlingar ens teoretiskt.

Det finns många luckor i förståelsen av verkligheten och fysiken.

Ett banalt exempel kan vara att en atom av grundämnet Kalium-40 sönderfaller i kroppen på en människa och orsakar cancer, helt naturligt. Hur skulle man kunna förutsäga denna människas framtida handlingar enligt determinismen, när det är omöjligt att förutsäga en sådan genetisk skada, skulle den uppkomma genom ett sådant sönderfall av en atom ?

I skolan lärde de mig denna idiotiska irrlära, men nu har jag blivit klokare.

De lärde mig massor av annat dumt också, som att t.ex salpetersyra kan inte ha en koncentration över 68%, när sanningen är att den kan ha en koncentration av ~100 %, så kallad WFNA eller vitrykande salpetersyra. Den kostade c:a 350 kr. per liter från Kebo-Grave i slutet av 70-talet.
Jodå, determinism är en fantasi. Ibland användbar. Så vad säger du om fri vilja?
Citera
2021-03-10, 14:11
Medlem
Under en middag i mina tidiga tonår läste min farfar en vers som gick ungefär så här:

Vår blick är skum och föga vi förstå. Vår fot oss blott bär dit vi måste gå, ty ännu har ingen orsakslagen rubbat och du kallar vad jag gör synd ändå.

Versen gjorde intryck på mig och jag diskuterade den efteråt med min farfar som var beläst. Han menade att viljefrihetsproblemet, som ju dikten handlade om, måste lösas genom att visa att det inte finns någon motsättning mellan fri vilja och determinism. Hans ord har följt mig genom åren, men jag har aldrig riktigt lyckats se lösningen.
Citera
2021-03-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Alla fysikaliska processer anses reversibla och att instabila isotoper sönderfaller oftare än de nybildas från sina beståndsdelar beror enbart på att processerna inte uppnått jämvikt bara några futtiga miljarder år efter Big Bang. Det finns helt enkelt för många isotoper i förhållande till beståndsdelarna. Vänta 10¹⁰⁰ år så kommer isotoperna att nybildas i samma takt som de sönderfaller.

Fri vilja är bara möjlig i universums ungdom när entropigradienten gör att processer är vanligare åt ena hållet än det andra. När universum blir äldre kommer det inte längre vara möjligt att fatta logiska beslut och således inte heller att veta vad man vill. När värmedöden slutligen inträffar får belackarna av fri vilja äntligen rätt, dock en pyrrhusseger de aldrig kommer glädjas åt.
Senast redigerad av WbZV 2021-03-10 kl. 22:57.
Citera
2021-03-10, 23:40
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Under en middag i mina tidiga tonår läste min farfar en vers som gick ungefär så här:

Vår blick är skum och föga vi förstå. Vår fot oss blott bär dit vi måste gå, ty ännu har ingen orsakslagen rubbat och du kallar vad jag gör synd ändå.

Versen gjorde intryck på mig och jag diskuterade den efteråt med min farfar som var beläst. Han menade att viljefrihetsproblemet, som ju dikten handlade om, måste lösas genom att visa att det inte finns någon motsättning mellan fri vilja och determinism. Hans ord har följt mig genom åren, men jag har aldrig riktigt lyckats se lösningen.

Det var en fin vers. Jag tror också att vi löser viljefrihetsproblemet genom att demonstrera att motsättningen mellan viljefriheten och determinismen blott är skenbar. Om jag (t ex) dricker kaffe på grund av att jag faktiskt vill ha kaffe, kanske detta är fullt tillräckligt.

Det faktum att någonting är förutsägbart eller ofrånkomligt betyder ju inte nödvändigtvis betyda att det inte samtidigt också är fritt. Jag dricker ju trots allt mitt kaffe eftersom jag vill ha kaffe. Det är ju min längtan efter kaffe som får mig att sträcka mig efter koppen på bordet.
Citera
2021-03-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Det var en fin vers. Jag tror också att vi löser viljefrihetsproblemet genom att demonstrera att motsättningen mellan viljefriheten och determinismen blott är skenbar. Om jag (t ex) dricker kaffe på grund av att jag faktiskt vill ha kaffe, kanske detta är fullt tillräckligt.

Det faktum att någonting är förutsägbart eller ofrånkomligt betyder ju inte nödvändigtvis betyda att det inte samtidigt också är fritt. Jag dricker ju trots allt mitt kaffe eftersom jag vill ha kaffe. Det är ju min längtan efter kaffe som får mig att sträcka mig efter koppen på bordet.

Ja, i den riktningen finns lösningen.
Citera
2021-03-11, 02:26
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer

Tack för ett för tråden sällsynt insiktsfullt inlägg!
Tänk vilken lyckans ost du är - av naturen tilldelad en sådan raritet som beläst farfar..

Ingen här vill argumentera för att fri vilja inbegriper förmåga att välja farfar, gissar jag.
Men jag kan givetvis ha fel i det - människans dumhet vet inga gränser.

OT:
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-11 kl. 02:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in