2021-06-15, 18:44
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo då. Är du inte vaccinerad så får du problem med tuffe Uffe. Inget jobb inom vården, inte gå på konsert osv osv.

Diskriminering på ren svenska.

Och det är inte bara här hemma man hör dessa tongångar kan jag meddela.
Vad är det för fel på dig? Kan du peka var i artikeln detta står? Nej givetvis inte.
Det är fria fantasier i huvudet på dig. Sök vård på närmsta psykklinik.

Satan vad lättlurade och korkade ni foliehattar är…..
Citera
2021-06-15, 18:48
Medlem
Citat:
Om en ovaccinerad diskrimineras så till den milda grad att det blir omöjligt att verka i samhället så är det likställt med tvång.

Det håller absolut på att bli verklighet.

Det är fullt möjligt för en ovaccinerad person att leva och verka i samhället precis som en vaccinerad. Möjligen måste pcr-test tas före resor men det är inte att likställa med diskriminering.
Citera
2021-06-15, 18:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är fullt möjligt för en ovaccinerad person att leva och verka i samhället precis som en vaccinerad. Möjligen måste pcr-test tas före resor men det är inte att likställa med diskriminering.

Inte om tuffe uffe får som han vill. Då blir det diskriminering. Och det är påväg att hända även utanför våra gränser.

Plus dessa vaccinpass som är på g.
Citera
2021-06-15, 18:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Kom ni i håg diskussionen vi hade om hur eftersläpningarna på SIR såg ut?

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, men förra veckan är ju inte fullständig. De första dagarna är nog det och där visar det ju snarare ca 14 nyinskrivna per dag. Man kan ju jämföra det med trovärdigheten att det bara kommer landa på 2 nyinskrivna för 30 maj. De där tre sista dagarna förra veckan kommer ju självklart att skrivas upp. Så det kommer ju inte alls snitta på 10 nyinskrivna per dag förra veckan snarare kanske runt 14.

Så här ser det alltså ut en så länge.

24 maj, 14st nyinskrivna personer.
25 maj, 14st nyinskrivna personer.
26 maj, 15st nyinskrivna personer..
27 maj, 14st nyinskrivna personer.
28 maj, 8st nyinskrivna personer.
29 maj, 6st nyinskrivna personer.
30 maj, 2st nyinskrivna personer.

Det är ju så uppenbart inte fullständigt efter torsdagen. Jag brukar alltid räkna med ca en vecka innan SIR är fullständigt, gör inte du det?

Så här såg det alltså ut den första juni. Jag brukade räkna med en vecka innan siffrorna är fullständiga. Men det verkar ju vara helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kom till 3 till efter vi hade vår konversation. 2 st den 29/5 och 1 den 30/5. 76 totalt och i snitt 10 per dag, som jag skrev.

Förra veckan är det hittills 28 registrerade vårdtillfällen. Jag tror att det inte är särskilt lång eftersläpning längre eftersom det numera rör sig om så få personer. Skåne har 1 nytt IVA-fall förra veckan, Sthlm har 6 och VG har 4.

Drar till med att det trillar in 4 till och att vi hamnar runt 30-35 vårdtillfällen förra veckan, vilket innebär att vi nu är nere 4-5 per dag. En ytterligare halvering jmf veckan innan.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Min uppfattning är att i de större regionerna har det tidigare inte släpat mycket. När det har släpat är det främst på helger.

En vecka senare hade det alltså ploppat upp til 76st (3+). Jag tänkte att det var klart då. Men nu gick jag in på SIR bara för att se om det verkligen var så, och OJ vad förvånad jag blev.....

Så här ser det ut nu (siffran för den 29 maj kan vara 8 också beroende på om vi ser till unika personer eller vård tillfällen).
2021-05-24
14
2021-05-25
14
2021-05-26
16
2021-05-27
15
2021-05-28
10
2021-05-29
9
2021-05-30
4

Sammanlagts 82 st.

Är det någon av er som vet när dessa lades på? Hur lång tid får man egentligen då räkna med fören SIR är någorlunda fullständig? Kan detta ha med problemen med SmiNet att göra att det är därför det tagit så lång tid eller är det alltid sådana eftersläpningar? Det är helt klart svårt att avvända SIRs siffror i realtid.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-15 kl. 18:58.
Citera
2021-06-15, 18:57
Medlem
Citat:
Inte om tuffe uffe får som han vill. Då blir det diskriminering. Och det är påväg att hända även utanför våra gränser.

Plus dessa vaccinpass som är på g.

Nej det blir det inte. Han argumenterade endast för att tidigarelägga lättnader av restriktioner för de personer som är fullvaccinerade.

För att återgå till huvudfrågan: det bedrivs ingen tvångsvaccinering i Sverige. Tror man detta har man en begränsad verklighetsuppfattning.
Citera
2021-06-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju snarare så att det inte sprids lika lätt när skolorna stänger för sommaren.

Jag vet att du i denna tråden haft dille på skolorna, trots att andra skribenter har kommit med väldigt relevanta inspel om vad som främst påverkar kurvorna. Om du inte inser att viruset har väldigt svårt att spridas när värmen är hög och folk är utomhus (vilket skolavslutningen iofs bidrar till) så tycker jag att du är ute och cyklar.
Citera
2021-06-15, 18:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Vad är det för fel på dig? Kan du peka var i artikeln detta står? Nej givetvis inte.
Det är fria fantasier i huvudet på dig. Sök vård på närmsta psykklinik.

Satan vad lättlurade och korkade ni foliehattar är…..

Han har yttrat det tidigare och röt till mot vårdpersonal som inte ville vara försökskaniner.

Foliehatt? Till skillnad mot vissa andra är jag inte orolig för covid.
Citera
2021-06-15, 19:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej det blir det inte. Han argumenterade endast för att tidigarelägga lättnader av restriktioner för de personer som är fullvaccinerade.
diskriminering med andra ord. Hur mer tydligt kan det bli?

Citat:
För att återgå till huvudfrågan: det bedrivs ingen tvångsvaccinering i Sverige. Tror man detta har man en begränsad verklighetsuppfattning.

Nej det är helt sant, men börjar man inskränka ovaccinerades friheter är det mer eller mindre en tvångsåtgärd.
Citera
2021-06-15, 19:07
Medlem
Citat:
diskriminering med andra ord. Hur mer tydligt kan det bli?

På vilket sätt är det diskriminering? Det kan bli oändligt mycket mer tydligare.

Nej det är helt sant, men börjar man inskränka ovaccinerades friheter är det mer eller mindre en tvångsåtgärd.

Vilka friheter åsyftas? Det går inte att få det till tvångsvaccinering bara för att du försöker forcera dina argument.
Citera
2021-06-15, 19:10
Medlem
severustheemperors avatar
Covid är inte SARS...........

Exclusive: Former CDC director believes COVID-19 came from Wuhan lab
https://www.youtube.com/watch?v=Z89OtQT9RpI
Citera
2021-06-15, 19:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilka friheter åsyftas? Det går inte att få det till tvångsvaccinering bara för att du försöker forcera dina argument.

Om man inte kan gå på krogen, teater och konserter etc utan vaccinpass, så är man satt under en orimlig press som ovaccinerad.

Om man är vaccinerad eller ej är en privatsak som ingen har att göra med, mer än möjligen ens läkare vid behov.
Citera
2021-06-15, 19:21
Medlem
Citat:
Om man inte kan gå på krogen, teater och konserter etc utan vaccinpass, så är man satt under en orimlig press som ovaccinerad.

Om man är vaccinerad eller ej är en privatsak som ingen har att göra med, mer än möjligen ens läkare vid behov.

"Orimlig press" är inte samma sak som tvång. Därutöver så kan du gå på krogen, teater och konserter utan vaccinpass så jag har svårt att förstå vad du anser är orimligt i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in