Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Se där, trots att SE uppenbarligen avfärdades på felaktiga eller "obegripliga" grunder (enligt KP) 1986/87:
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/
"
I anledning av ovanstående kunde det hållas för visst att Engström uppehållit sig brottsplatsen enligt egen utsago"
så menar du alltså att JA lyckades putsa till sitt vittnesmål ett par tre år senare. Ja hans polare LL kunde ju till och med tala om färgen på den lilla handledsväskan i ett YT-klipp ytterligare ett antal år senare, så varför inte.
I de blindas rike är den enögde kung.
När TP gjorde sitt stora intåg i statens utredning av Palmemordet sammanföll det med att de (troligen) satt de absolut svagaste korten på uppdraget.
Det skulle nog inte förvåna många om TP inofficiellt haft rollen som spaningsledare, medan HM och KP ägnat sig åt helt andra göromål - alternativt att även de är mentalt ika väck, men det har jag svårt att tro.
Ett exempel:
Man hade tydligen en idé om att SE satt på bevakning i sitt rum på Skandia när Palme var på middag på slottet med prins Bertil - detta läste jag på annat håll i dag.
Teorin var att operationen fick avbrytas då SE via någon oklar källa fått vetskap om att Palme hade livvaktsskydd.
Han stämplade enl Häggström PM ut från Sveavägen 44 tio minuter innan Palme lämnade slottet.
Alltså: vad är det fråga om?
Vem kläckte denna fullständigt galna idé, och varför följdes den ens upp?
Isborrmannen i Hedemora, fruns påstådda busringningar till präst ang observation vid Snickarbacken, skrävlandet på Skandia den 3/3, väskköpet i Norrtälje, kopplingar till Storlien och Oslo?
Säger inte detta något om övrigt upptåg som de hittat på?
Huvudvridningen från trappkrönet, och alla bortförklaringar av hur han kunnat känna till saker som verkligen hände.
Misskrediteringen av alla vittnen som säger fel: d.v.s att han inte är gm.
Exfrun nekade till all inblandning de anklagar henne för.
Ingen kan förstå att han gick och bar på ett vapen på dryga kilot och ingen har sett det puta fram varken ur rock eller väska.
Samtliga bekanta som tycker att utpekandet är absurt, och de har rätt.
Hans skjutvana från 50-talet - med gevär, och hans militära anställning som inte på minsta sätt var kopplad till militär verksamhet, är till den grad överdriven att det är fullständigt vansinnigt. Ä
Trams om att han varit vid Grand ett par minuter innan han stämplade ut, funderingar på att han varit i gamla stan med WT och den snabbt uppkomna teorin om att han i stället stått och gnisslat tänder utanför Grand, ja listan kan göras hur lång som helst.
Allt är produkter av fantasifulla spinndoktorer, men hur når man fram med förnuftsargument?
Jag bryr mig inte om vad som är den egentliga lösningen, även om jag kan se många tänkbara motivbilder.
Det är tyvärr så att Engströmutpekandet förstärker bilden av samma typ av mörkläggningsteorier de med utpekandet av Engström ville stävja, och ni påhejare som lägger ner stor möda på att försvara galenskapen befäster bilden av att det ligger en sjuk agenda bakom.
KP vet säkert, annars hade han inte suttit på pressträffen och sett ut som något som för tankarna till arslet på en babian.
Det är ni som är i KP, MG och TP:s lag som har uppgiften att dra detta fullständigt vansinniga projekt i mål, vi andra kollar bara hur det går, och det ser ut att gå trögt.
Att dylik galenskap skulle kunna uppstå ur ett LSD rus är jag med på, men inte i en statlig utredning av mordet på en statsminister - dessutom inte där den nuvarande statsministern närmast är lyrisk över nedläggningen.