2021-06-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Instagram: https://ibb.co/Mn4HPcJ

Du har rätt i att möjligheterna att dra till konståkningen ökas m.h.a. egen firma, och det kan förklara behovet av 2 bilar i firman.
Är inte Julia ute på egna "snickaruppdrag" så ser inte jag nyttan av 2 fordon i firman.

Konståkningen förresten, märkligt att hon fortsätter att plöja ner pengar i det nu när bostaden verkligen ligger risigt till.
De flesta hade nog satt skridskorna på paus till ekonomin är på rätt köl igen.
Det är precis det hon inte är, hon är ju P snickarlärling
Har en bekant boende i samma kommun, som är involverad i hockeyn, det blev kortslutning när jag nämnde om hen hört talas om J och konståkningsklubben. Trodde hen skulle få en hjärtattack..
Citera
2021-06-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är precis det hon inte är, hon är ju P snickarlärling
Har en bekant boende i samma kommun, som är involverad i hockeyn, det blev kortslutning när jag nämnde om hen hört talas om J och konståkningsklubben. Trodde hen skulle få en hjärtattack..

Julia skrev:

”Har en hyrbil för 1500 sek i månaden som jag hyrt också för bolaget också som används för bolagets verksamhet och som också betalas av bolaget, tillsammans med hyresavtalet. ”

En del av bolagets verksamhet är att sälja skridskor etc. Och när man ändå är ute på dessa ”försäljningsturneer” till något konståkningsjippo för amatör-vuxen-åkare så kan man ju passa på att vara med själv också och åka. 😌

Så extrabilen - som eventuellt hyrs till underpris från t ex Julias föräldrar - behöver inte vara till ”bifirman” eller ”dotterbolaget” utan till det företaget startades för från första början: konståkningen.
Citera
2021-06-15, 15:23
Medlem
Låter som att ni börjar fatta vilken jävla egoist Julia är och vad hon är beredd att göra för sitt eget intresse. Hon kastar pengar på åka skridskor istället för att försörja sina barn. Och all hennes energi går åt till att hitta kluriga sätt att lura till sig pengar och saker.
Citera
2021-06-15, 17:38
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Employee13
Låter som att ni börjar fatta vilken jävla egoist Julia är och vad hon är beredd att göra för sitt eget intresse. Hon kastar pengar på åka skridskor istället för att försörja sina barn. Och all hennes energi går åt till att hitta kluriga sätt att lura till sig pengar och saker.

Sant! De enda gångerna Julia blev märkbart ledsen i programmet var när:

1. Konståkningen var i fara
  2. Bilarna skulle säljas
  3. Cyklarna skulle säljas och Peter ej kunde gå med i cykelklubben (vilket P inte ens verkade vilja vara med i

Inte en enda gång hörde jag att hon uttryckte oro för sina barns skull. Att föräldrarna pytsar in pengar titt som tätt måste ju vara enbart för barnbarnens skull.
Citera
2021-06-15, 17:43
Medlem
Ograsts avatar
Citat:

2. Bilarna skulle säljas
  3. Cyklarna skulle säljas och Peter ej kunde gå med i cykelklubben (vilket P inte ens verkade vilja vara med i

Inte en enda gång hörde jag att hon uttryckte oro för sina barns skull. Att föräldrarna pytsar in pengar titt som tätt måste ju vara enbart för barnbarnens skull.

Det var ju synd om P som inte hade någon riktig hobby. Undrar hur mycket deras förändras behövt lägga ut på deras hus? Det är de det är synd om, för de kommer aldrig få tillbaka sina pengar.
Citera
2021-06-15, 17:51
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det var ju synd om P som inte hade någon riktig hobby. Undrar hur mycket deras förändras behövt lägga ut på deras hus? Det är de det är synd om, för de kommer aldrig få tillbaka sina pengar.

"JAG vill ju att Peter ska gå med i cykelklubben".
Som förälder gör man ju sitt yttersta för att hjälpa sina barn.
Men hade jag varit Peter eller Julias förälder hade jag krävt en förändring i deras livsstil innan jag lassat in pengar.

Någon som har koll om deras föräldrar är smått förmögna eftersom de så lättvindigt har sponsrat?
Eller kanske är det Julia som har manipulerat och sagt att de vänder på varenda femöring, men ändå går det inte runt.

Undrar Julias reaktion om Peter skulle dra i handbromsen. Jag antar att hon skulle bli väldigt känslosam, ömsom be ömsom hota för att få sin vilja igenom.

(har själv varit i en relation med en väldigt manipulativ och kontrollerande människa, och känner igen mkt av beteendet)
Citera
2021-06-15, 18:34
Medlem
Demyxs avatar
Citat:

2. Bilarna skulle säljas

Om jag minns rätt var hon t.o.m. mer än villig att sälja barnens saker. Hon pratade om att sälja någon konsol (Playstation eller Xbox tror jag), och att de säkert hade mer än en. Så helt ok om barnen blir av med sin hobby, bara hon får fortsätta med sina. Det är åtminstone så det verkar, sen vet man förstås inte om ungarna ens är intresserade av tv-spel eller om de bara köpt på sig en massa sånna saker för att man "ska" ha det och att det typ är status att äga det.

Det jag dock fortfarande inte begriper är varför hela livet hängde på att få åka "konståkning" på privatlektioner. Hon kan fortfarande ägna sig åt sitt brinnande intresse på egen hand, under en period åtminstone, så vad är problemet?
Citera
2021-06-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demyx
Om jag minns rätt var hon t.o.m. mer än villig att sälja barnens saker. Hon pratade om att sälja någon konsol (Playstation eller Xbox tror jag), och att de säkert hade mer än en. Så helt ok om barnen blir av med sin hobby, bara hon får fortsätta med sina. Det är åtminstone så det verkar, sen vet man förstås inte om ungarna ens är intresserade av tv-spel eller om de bara köpt på sig en massa sånna saker för att man "ska" ha det och att det typ är status att äga det.

Det jag dock fortfarande inte begriper är varför hela livet hängde på att få åka "konståkning" på privatlektioner. Hon kan fortfarande ägna sig åt sitt brinnande intresse på egen hand, under en period åtminstone, så vad är problemet?

Hon kanske förvägrades skridsko- och/eller konståkningslektioner när hon var liten. Hon fick kanske aldrig vara (is)prinsessa under den period i livet då det är normalt att småflickor lever ut sina Rosa Drömmar. Det blev ett trauma, och sedan blev det så här.... 😝

https://youtu.be/8YYoUeHdLNE
Senast redigerad av ModPodge 2021-06-15 kl. 19:55.
Citera
2021-06-16, 11:15
Medlem
Gavins-Friends avatar
Har tänkt på en sak i programmet. Sällan man ser att de snackar om mobiler och abonnemang? De som är med i lyxfällan känns som de som har den senaste iPhone (inte Android för det är för smarta människor) som kostar typ 17 lax och säkert med horribel avbetalningsplan (inte köpt på rea) och med svindyrt abonnemang hos tele2 eller nånting och med massa surf de inte använder.

När de ska försöka få in pengar snabbt. Exempel: sälj telefonen för 13 säger vi om den kostade 17k direkt. Då ska den betalas av med 0% ränta men de har i det exemplet förlorat 4k men fått in bra med pengar under veckan lyxfällan är där. Förhandla sen ner abonnemangskostnaden och försök byta till lägre surf. Köp ny mobil för typ 1500kr. Är inte det smart?

Jag själv exempelvis betalar av en mobil för 249kr som jag såklart köpte under black friday. Nu har jag några månader kvar och för att kunna avsluta abonnemanget behöver jag betala en slutfaktura på hela beloppet, I mitt fall 249kr x 7mån. Jag kan antingen byta operatör till typ vimla och spara runt en tusenlapp per år eller ringa tele2 och "hota" med att lämna och få ner priset.

För inte fan glider folk i lyxfällan runt med en Nokia 3310?
Citera
2021-06-16, 21:12
Medlem
Citerar tidigare inlägg angående vad som, enligt uppgift, skrevs på Julias fam-konto på Insta.

Någon på Insta som skriver till Julias familje-Insta:

”Du kanske kan tigga lite mer pengar och lura folk på? Och sedan fortsätta spendera dessa på resor till skridskoläger och dyra isdanslektioner? Bara ett tips.. ”

Fam Andersson-kontot svarar:
”Den här typen av kommentarer får vi för att vi jobbar och kämpar och faktiskt försöker lösa vår situation.

Han är varnad ( antar att det är en han eftersom det är en manlig figur på profilbilder) och vågar man inte ens visa sitt ansikte så antar jag att det är den här typen av troll som förekommer lite överallt.

Jag kommer att blockera honom och detta får vara exempel till andra att jag inte tolererar den här typen av kommentarer på vårt instagramkonto.”

Om det är så att Julia (fortfarande) vill att folk ska skänka dem pengar så är ju frågan om skridskolägret i sommar högst relevant, även om den förstås framställs på ett plumpt vis. Pga klumpigheten hos frågeställaren kan J tyvärr bara avfärda denne som ett troll m m.

Om huset säljs på auktion i mitten av juli när måste de då vara ute ur huset? Hur lång tid får man på sig? Undrar när lägret i USA är.
Citera
2021-06-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Har tänkt på en sak i programmet. Sällan man ser att de snackar om mobiler och abonnemang? De som är med i lyxfällan känns som de som har den senaste iPhone (inte Android för det är för smarta människor) som kostar typ 17 lax och säkert med horribel avbetalningsplan (inte köpt på rea) och med svindyrt abonnemang hos tele2 eller nånting och med massa surf de inte använder.

När de ska försöka få in pengar snabbt. Exempel: sälj telefonen för 13 säger vi om den kostade 17k direkt. Då ska den betalas av med 0% ränta men de har i det exemplet förlorat 4k men fått in bra med pengar under veckan lyxfällan är där. Förhandla sen ner abonnemangskostnaden och försök byta till lägre surf. Köp ny mobil för typ 1500kr. Är inte det smart?

Jag själv exempelvis betalar av en mobil för 249kr som jag såklart köpte under black friday. Nu har jag några månader kvar och för att kunna avsluta abonnemanget behöver jag betala en slutfaktura på hela beloppet, I mitt fall 249kr x 7mån. Jag kan antingen byta operatör till typ vimla och spara runt en tusenlapp per år eller ringa tele2 och "hota" med att lämna och få ner priset.

För inte fan glider folk i lyxfällan runt med en Nokia 3310?

Det nämns ibland att dom förhandlat med sånna grejer och fått ner priserna men inte ofta nej men dom säger ju upp abonnemang också men nämner det kanske inte specifikt
Citera
2021-06-17, 16:48
Medlem
Mer från Julia (konståkerskans) instagram:

Citat:
Citat:
Hur ser det ut om ni förlorar huset? Står ni i bostadskö, kan ni bo tillfälligt hos någon vän eller släkting? Tänker på ett back-up boende, så ni inte står bostadslösa 😔
Vi har en plan. Vi står i flera bostadsköer men med betalningsanmärkningar är det bara att glömma att få lägenhet där men med tanke på att man måste stå i över 10 år så har vi inte kommit så långt. Huset ägs av bolaget, säljs huset så överklagar vi det till hovrätten. Det finns en hovrättsdom som talar för vår fördel men vi väntar på avgörande i tingsrätten. Det bästa vore om vi kunde få ihop så mycket pengar att vi kan betala men om det inte går så har vi en plan. Vi har mycket jobb med byggfirman så den går riktigt bra. Alla rykten till trots. Att vara en duktig snickare lönar sig i längden och Peter är riktigt bra på att göra det han gör. Så jag ångrar inte en enda sekund att jag valde att driva vidare mitt företag ( till skillnad mot vad folk tror så är det jag som äger båda bolagen) och ensam ägare.

"Planen" verkar alltså vara att överklaga till Hovrätten och få rätt där. Känns riktigt stabilt...

För övrigt intressant att hon skryter om att hon äger bolaget ensamt. Vem vill anlita ett byggbolag där en lärling är VD och ensam ägare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in