Jag gissar på att det antingen har att göra med något medfött hjärtproblem eller pågrund av någon medicinering.
Jag hajade t.ex. till när Nicklas Bäckström blev avstängd från ishockeyfinalen i Sotji 2014 pga. för höga värden pseudoefedrin i blodet.
Det är inom NHL (där han normalt spelar i sitt klubblag) mer eller mindre tillåtet att ta pseudoefedrin mot allergi och för att lindra vissa förkylningssymtom, men inte (som jag förstod det) tillåtet inom IIHF.
Jag tänkte att det lär ju inte vara så jättenyttigt att spela högintensiv ishockey (eller någon annan fysisk påfrestande sport för den delen) med efedrin i kroppen, då det sätter hjärtat under tung belasting:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14742827/
Citat:
Conclusions: It is well documented that ephedra, through its sympathomimetic effects, can cause a range of cardiovascular toxicities including myocarditis, arrhythmias, myocardial infarction, cardiac arrest, and sudden death.
Det kanske är vanligt inom forbollen också, att om man känner sig lite hängig tar en dos av sitt recept på efedrin för att "friskna till" lite.
Finns säkert en uppsjö andra läkemedel också som kan påverka hjärtat negativt vid fysisk anstränging.
Dessutom om man tar ett läkemedel, t.ex. Efedrin, för att dölja diverse symtom från t.ex. allergi och förkylningar, så lär även den underligande allergi, förkylning, eller vad det nu må än vara, även potentiellt påverka hjärtat negativt vid fysisk anstränging.
Kan ju även vara en kombination av medfött hjärtfel och någon medicinering.
Men det ska bli intressant och se vad läkarna kommer fram till.