2021-06-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Är det någon som tagit upp att de tre senaste hjärtstoppen på plan (Blind, Nouri, Eriksen) alla har gemensamt att de spelat i Ajax vid en ung ålder? Är ju ändå ett sjukt sammanträffande?!

Ytterliga ett sammanträffande är att dansken Thomas Delaney var på planen när både Nouri och Eriksen kollapsade.

När Nouri kollapsade 2017 så spelade Delaney i Werder Bremen som mötte Ajax.
Citera
2021-06-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ytterliga ett sammanträffande är att dansken Thomas Delaney var på planen när både Nouri och Eriksen kollapsade.

När Nouri kollapsade 2017 så spelade Delaney i Werder Bremen som mötte Ajax.

Illuminati confirmed!
Citera
2021-06-17, 17:36
Medlem
Ribblods avatar
Citat:
Mest troligen så fick han störning på hjärtrytmen så att det inte klarade av att pumpa blodet lika bra, dvs det som brukar kallas hjärtflimmer och tippade omkull. Men fortfarande klarade hjärtat att pumpa lite blod och han hade puls. Mest troligen så ökade flimret efter någon minut och då tappade han pulsen. Det är inget konstigt med det utan är nog ett rätt så normalt förlopp.

En släktning till mig tippade omkull på hade då en puls på över 200. Vi kallade på ambulans och när den kom så la hjärtat av och de var tvungen att använda hjärtstataren. Det hen fick var hjärtflimmer och det var därför pulsen var väldigt hög. När ambulansen kom så hade flimret ökat så pass mycket att det inte klarade av att pumpa. Nu lever hen med en ICD.
När hjärtat rusar och hamnar i flimmer så får hjärtstartaren ge två smällar. En för att stanna hjärtat & rusningen och en för att starta hjärtat igen.

Citat:
Mest troligen så är det slutspelat för Eriksen. Men det finns en professionell fotbollsspelare med en ICD som spelar i Ajax och Holländska landslaget. Så det är inte helt säkert att han slutar spela fotboll på professionell nivå.

Om jag förstod dig rätt så tog det ett halvår för dig att återhämta. Jag antar att det var efter att du hade påbörjat behandlingen och eventuellt blivit opererad.

Har det tagit ett halvår för dig så lär det ta längre tid för Eriksen innan han är form att spela en match. Ska man klara av det i hans ålder när det inte finns så många år kvar på karriären med en ICD i kroppen så krävs det ett riktigt starkt psyke.
Stämmer. Man känner att kroppen blir redo men nästa dag är det tre steg tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Beklagar. Hur är det idag gällande träning? Är det mest lätt motion som får upp pulsen något som gäller eller kan man tex jogga och köra lättare intervaller där pulsen blir högre?

Angående Eriksen så tror jag inte att han fick en infarkt, utan att det handlar om ett dolt hjärtfel. Om jag förstått det rätt så kan det vara svårt att upptäcka dolda hjärtfel hos vältränade idrottsmän.
tack. Jag kan träna och ta ut mig men inte alls på samma sätt som när jag var idrottare. Skulle Eriksen ha liknande fel som mig så är det garanterat slut.
Citera
2021-06-17, 17:38
Medlem
wwrs avatar
Vaccinet som tog en till 🤣🤣🤣 *nej*
Det är oftast rytmrubbningar i hjärtat. Skidåkare har stupat eller presterat extremt dåligt ibland, kanske ibland utlöst av doping med astmamediciner.

Billan stupade i en tävling i Piteå. Opererades två gånger. Brink körde bort en ointaglig stafettledning.

Kalla körde som en kärring en gång i Finland pga förmaksflimmer för ett par år sedan. Överdos kanske En del i norska landslaget har "hjärtproblem".

Vinteridrottarna använder astmamediciner. Även simmarna. Jag vet inte hur det är med fotbollsspelarna.
Senast redigerad av wwr 2021-06-17 kl. 17:45.
Citera
2021-06-17, 20:14
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Inte hela världen. Bara att sluta med fotboll och erkänna att han är vek. Börja med knyppling istället. Finns kanske EM och VM i det med.
Citera
2021-06-18, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Alltså jag förstår vad ni säger, fallen är olika med olika anledningar och bakgrund men det ändrar inte faktum att tre fotbollspelare har haft uppmärksammade problem med hjärtat, två har fått ICD inopererade och en hade otur nog att bli en grönsak och de har alla växt upp i Ajax ungdomssystem.

Jag säger verkligen inte att det är ett solklart fall, har inte alls tillräckligt med information för att dra den slutsatsen men visst måste ni hålla med om att det är ett jävligt märkligt sammanträffande?
Mycket märklig slump är det, ja! Värt att grunna vidare på!
Hoppas nu CE klarar sig fortsättningsvis!
Citera
2021-06-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jepp, sjukt störande med denna smörja... Vågar inte tänka på vad som skett om han dött! Då hade de väl ställt in hela skiten, trots att man aldrig gjort detta i något annat sportevenemang. Varför daltas det så mycket med fotbollsspelare - de är kärringar, allihopa (inte CE - inte det jag menar, men...)! Se bara på om de bär ut någon på bår i NHL, eller i den alpina sporten där benen står åt alla håll - tror du de vill sluta spela/åka då? Allt har tydligen med mediabevakningen att göra - här har vi världens mest bevakade sport och då kan vi såklart inte matas med hemska bilder i samband med detta. Reklampengar kan ju för fasiken gå tappt!

Vill självklart att CE skall komma undan detta med hälsan i behåll och att han kan återuppta sin karriär, men snälla;

Gå vidare NU!

Hahahaha! Skrattar högt, riktigt underhållande o roligt som så väldigt sant!!

Glad att jag inte är ensam om dessa tankar!
Citera
2021-06-18, 23:13
Medlem
Han är i alla fall utskriven från sjukhuset efter att ha genomfört sin operation. Nu väntar nog ett antal tuffa månader, rent psykiskt.
Citera
2021-06-18, 23:50
Medlem
Eriksen är utskriven nu från sjukhuset.
https://www.svt.se/sport/fotboll/christian-eriksen-utskriven

Mest troligen så kan Eriksen inte fortsätta att spela för Inter. I den Italienska ligan så får man inte ha ICD inopererad.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/christian-eriksen-kan-tvingas-lamna-italien/
Citera
2021-06-19, 00:07
Medlem
Citat:
Eriksen är utskriven nu från sjukhuset.
https://www.svt.se/sport/fotboll/christian-eriksen-utskriven

Mest troligen så kan Eriksen inte fortsätta att spela för Inter. I den Italienska ligan så får man inte ha ICD inopererad.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/christian-eriksen-kan-tvingas-lamna-italien/

Då får han väl operera bort den. Risken är väl liten att samma sak upprepas. Han har ju spelat tusentals matcher i livet utan hjärtstopp. Och skulle det hända dör han i alla fall med fotbollsskorna på.
Citera
2021-06-19, 03:10
Medlem
Är okunnig på området, och vet inte om det har det tagits upp tidigare, men hur vanligt är det att man är vid sina sinnens fulla bruk och talbar så kort tid som Christian Eriksen uppgavs vara efter ett hjärtstillestånd som bör påverka alla kroppens funktioner mer eller mindre?
Citera
2021-06-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Då får han väl operera bort den. Risken är väl liten att samma sak upprepas. Han har ju spelat tusentals matcher i livet utan hjärtstopp. Och skulle det hända dör han i alla fall med fotbollsskorna på.

Faktum är att det är en möjlighet. Det beror ju på vad han får för diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in