2021-06-13, 10:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Är det inte jävligt onödigt att diskutera vad som orsakade Erikens hjärtstillestånd? Ni kommer ingenstans. Det blir enbart spekulationer.

Inte ens läkarna på sjukhuset vet orsaken till det som inträffade. Det måste genomföras tester innan det kan bekräftas.

Det kommer väl utredas. Högst troligen som det är i de flesta fallen är det något medfött. Som kanske kan opereras. Högst osäkert dock om han någonsin kan spela boll igen. Han hade ju extrem tur att bara överleva.
Citera
2021-06-13, 10:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frsgrd
Men vad är felet? Det finns olika typer av hjärtstopp!? Att förlita sig på en hjärtstartare är ju livsfarligt. På barn tex så är det i princip ALDRIG en defibrilerbar rytm. Barn kommer då i princip ALDRIG tillbaka till livet med hjälp av en stöt. Man ger dom inte ens en stöt och hoppas på de bästa utan man fortsätter bara HLR. Och deras liv räddas med HLR och läkemedel.
Sluta bara säg att man kör HLR för att hålla igång cirkulationen och få igång hjärtat med en deff. Det är ju inte ens i närheten av korrekt. Man kör HLR FÖR ATT FÅ IGÅNG HJÄRTAT.

I ditt specifika fall hade gubben en arytmi som gick och deffa på, om du inte hållit igång cirkulationen mekaniskt hade han dött. Grymt bra jobbat! Han hade dock lika gärna kunna haft asystoli, vilket är lika troligt och då hade man aldrig deffat och han hade troligtvis dött. Men en deff hade inte kunnat rädda livet. Man hade inte ens testat deffa. En deff hade inte hjälpt, vet inte hur många fler sätt man kan säga de på?

Sen ska du köra 30x2, inte 10x2. Och jag har som sagt kört HLR x antal gånger.
Du har övertygat mig, jag ska aldrig någonsin försöka mig på hlr om jag inte hinner gå en läkarutbildning innan så jag vet om jag blåser i onödan, dödar den döende eller håller honom vid liv, lika bra att låta bli att ringa 112 också för det finns aldrig rätt utrustning i närheten om det inte sker i en ambulans eller inne på akuten.
Citera
2021-06-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frsgrd
Men sluta sluta sluta 😂 mina ögon blöder
Ja det är inte så underligt - om du tror att man kan återstarta ett hjärta med HLR. Du lider säkert av fler unika medicinska åkommor.
Citera
2021-06-13, 10:36
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det kommer väl utredas. Högst troligen som det är i de flesta fallen är det något medfött.

Henke Lundqvist hade väl också medfött hjärtfel? Bara slumpen att han inte kollapsade i någon match.
Citera
2021-06-13, 10:42
Medlem
htsolna08s avatar
- Från dagen vi värvade honom var det mitt jobb att testa honom varje år. Och hans tester fram till 2019 var helt normala. Där var inga tydliga underliggande hjärtfel. Jag kan garantera det för jag var ansvarig för utredningarna, säger han enligt Reuters.

När han såg de hemska bilderna från Parken blev han chockad - och började ifrågasätta sig själv.

- Jag tänkte: "Gud, är det något vi missat? Men jag har tittat tillbaka på alla testresultat, och allt såg perfekt ut.

https://www.fotbollskanalen.se/em-2021/efter-eriksen-kollapsen-tottenham-lakaren-oroad-gud-ar-det-nagot-vi-missat/
Citera
2021-06-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Henke Lundqvist hade väl också medfött hjärtfel? Bara slumpen att han inte kollapsade i någon match.

Det finns ett antal olika hjärtfel. Henkes var ju att en klaff läkte. Han och läkarna var medveten om hjärtfelet i åratal.
Citera
2021-06-13, 10:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo det hemska. Inget som man liksom vet. Det krävs ju att något som det här sker eller i Henkes fall att det mer av en slump upptäcks.
Citera
2021-06-13, 10:59
Medlem
Hemsk upplevelse för Eriksen, men det var en jävla mediapådrag måste jag säga. Så ovanligt är det väl knappast att fotbollsspelare får problem med pumpen?

Abdelhak Nouri i Ajax låg väl i koma i närmare tre år? Miklos Feher i Benfica, Piermario Morosini, finns ju hur många pro-players som helst bara de senaste åren.
Citera
2021-06-13, 11:20
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
var inte helt hjärstopp...men svag puls..nu vid medvetande o mår hyfsat enl media
+1

På TV4 hävde deras reporter stående nära Rigshospitalet att landslagsläkaren uppgav stabilt läge och att snabba försämringen berodde på hjärtsvikt.

https://www.tv4play.se/program/13345619/13345619

Antingen felhörning av reporter eller så försök från fotbollsledningen att slippa betala rehah m m är min gissning:

De två saker jag genast börjar fundera då någon bara lätt medelålders får hjärtsvikt är genetik/missbildning eller för mycket intag av uppåtdroger i några år.

Har drabbade dansken varit känd för hårt partyliv tidigare ?
Citera
2021-06-13, 11:26
Avslutad
Citat:

Henke Lundqvist opererade en hjärtklaff eller om det var två, vilket kräver 6 månaders vila.
Jag har själv fått gått igenom samma procedur.
Man sätter då in en mekanisk hjärtklaff, alternativt en grisvariant.
Det kräver sedan att man käkar blodförtunnande medel, waran och innebär slutet på karriären, eftersom man inte bör drabbas av blödningar.
Har han ett medfött hjärtfel som denna(hjärtklaff fel, blåsljud) kan Corona vaccinet vara farligt eftersom vi inte vet hur det påverkar blodet från individ till individ, läkare säger att man kan få blodproppar av Corona vaccinet eftersom det bildas för mycket röda blodkroppar.
Har man då redan ett medfött hjärtfel så kanske det bara säger pang och han svimmar av på grund av ansträngning, för hög puls, alternativt ojämn hjärtrytm orsakat av klaff felet, orsakat av blodropp på grund av för många röda blodkroppar.
Citera
2021-06-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ja det är inte så underligt - om du tror att man kan återstarta ett hjärta med HLR. Du lider säkert av fler unika medicinska åkommor.

Vad exakt menar du? Jag har återstartat hur många hjärtan som helst med hlr, och utan defibrillator. Det är lite så de går till, antingen har man ett hjärtstopp och man har en ”rytm” som går att deffa på eller så har man inte det och då gör man bara HLR. Är så konfunderad över att detta är så svårt att förstå?
Citera
2021-06-13, 12:08
Medlem
Gavins-Friends avatar
Självklart har han inte visat upp några hjärtproblem tidigare. Tror ni de hade låtit honom spela isf.? Det spelas tusentals matcher varje år i professionella ligor utan att sånt här händer. Det är maximal otur om man kan kalla det så. Det sker men det är extremt sällan.

Självklart spelar han aldrig igen. Skulle vara en helt idiotisk risk. Det enda positiva är att han haft en lång och framgångsrik karriär trots ung ålder och att han tjänat ihop bra pengar som räcker livet ut. Skulle vara fullkomligt idiotiskt att riskera något igen även om alla resultat skulle vara helt perfekta. Tyvärr, men det viktigaste är att han lever och verkar må bra under omständigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in