Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
Om du vill ha svar på det så får du först förklara likheterna då jag inte ser några.

Tycker du inte att det är lite problematiskt att du inte ser det som är uppenbart för de flesta? Varför förneka fakta i verkligheten? Vad i all sin dar är det för vits med det? På det viset lurar du dig själv.
Palestina är ockuperat, nästan 5 miljoner människor lever under dagligt förtryck från Israel.
Gaza är ett utomhusfängelse, eller ett gigantiskt koncentrationsläger kan man ju säga. Israel kontrollerar alla transporter in till Gaza.
Nu är dessa miljoner människor svårt traumatiserade igen efter Israels bombardemang som dödade ca 250 personer och jämnade 2000 hus med marken. Ytterligare tusentals hus är drabbade.
Så här har läget varit i Gaza i decennier.
Jag tror inte att det är någon överdrift att säga att lidandet i Gaza är lika stort som i de nazistiska koncentrationslägren. Det är kanske rentav större. Det är förstås svårt att veta.
Men säkert är att kommande generationer kommer att höra berättelser om
Förintelsen i Gaza för lång tid framåt. Och lika säkert är att Israels ledare kommer att kallas fascister, barbarer, barnamördare mm.
Det finns fler likheter,
Soffsvek nämnde flera, men jag nöjer mig med detta. Jag tycker att du för en gångs skull skall låta bli att vifta bort det vi skriver om den palestinska situationen. Du framställer dig själv som lite dum faktiskt.
Försök att se situationen ur palestiniernas perspektiv!
Israel ockuperar hela Palestina, det är rena rama sanningen. Israel bryter mot internationell rätt och de har förhindrat 2-statslösningen, som man kom överens om.