2021-06-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Israel är på många eller de flesta sätt det bästa landet.

“We must use terror, assassination, intimidation, land confiscation, and the cutting of all social services to rid the Galilee of its Arab population.”

Who said? 5738 Diaspora
Citera
2021-06-15, 06:41
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
“We must use terror, assassination, intimidation, land confiscation, and the cutting of all social services to rid the Galilee of its Arab population.”

Who said? 5738 Diaspora

Vem sa?

Judar fick medborgerliga rattigheter i Sverige 1870, ungefar samma tid som zigenare. Bada besluten felaktiga o maste aterkallas.

(Ang att Judar åker till Israel) Hoppas alla varldens judar horsammar ropet. Tycker att araber kan klara jobbet battre an nassarna - fan vad manga overlevde.

Jo, HeadsOn.
Citera
2021-06-15, 07:09
Avstängd
Citat:
En liten skillnad är ju att Kuwait var och är en självständig stat, medan ett självständigt Palestina aldrig funnits innan 1988. Men ja överlag ogillar jag intervention men kan såklart komma på bra exempel eller när jag hade önskat att det gjorts.
Så i grunden är det snarare du som försvarar Saddam, struntar i internationella lagar och tycker att den starke skall få göra som han vill. Gäller detta även på lokal nivå? Att vi avskaffar polisen och låter rånare och rånoffer själva diskutera igenom hur de skall fördela sin egendom?
Citat:
Och Israel ligger geografiskt i MÖ, deras historia bokstavligen talat är därifrån. De har allierade och vänner där,
Eh? Israel vänner i MÖ är det ont om. De har lyckas förhandla fram en kall fred med några av staterna, det är allt.
Citat:
Ha ha, du får bara nöja dig med mitt svar.

Ja, tydligen får jag acceptera att du inte klarar av att erkänna att Israel ockuperar Palestina. Det skulle väl sabba din version där Hamas är den stora skurken och allt blir frid och fröjd om vi bara låter Israel expandera vidare.
Citera
2021-06-15, 07:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det har ju inte bara rört sig om några fredliga demonstrationer. Bosättare har ju dagligen fysiskt attackerat både kvinnor barn och äldre samt trängt in på Al Aqsa området och in i moskeen.

Du kanske ska sluta läsa Facebook-fakenews? Moskeområdet är förbjudet för judar. Det var araber som stod för våldsamheterna i moskeen efter uppmaning av Hamas som planerade våldsamheterna och koordinerade det med "nyhetstjänsterna" som du konstant citerar. Källkritik, bitte.
Citera
2021-06-15, 08:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Tack för ett bra och förklarande inlägg. Men varför ockuperar inte USA de oljerika länderna istället för Israel. Alltså alla länder med oljeutvinningar där i mellanöstern?
Känns ju lite fjuttigt att bara styra och ställa i Israel menar jag. Om de skulle ta över alla länder där nere som de gjort med Israel vore väl det bra? Vill Sovjet lägga sig i kan de väl dela upp länderna bara?
USA har krigat i regionen sedan 11e september. Först Afghanistan, sedan Irak, Libyen och Syrien. Det finns dokument som visar att planen är att ersätta regeringarna i flera länder. USA vill kontrollera oljan, Israel vill expandera. Israel bombar i Syrien då och då.
Nu har inte USA:s krig lyckats så bra, men de har fortfarande militär i flera länder, förutom terroristerna i al-qaida och IS.
Och man har lyckats skrämma iväg en massa människor till Europa.
Nej, USA:s agerande leder inte till något gott för dessa länder och dess befolkningar. USA är mer hatat än någonsin.
Citera
2021-06-15, 08:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Om du vill ha svar på det så får du först förklara likheterna då jag inte ser några.
Tycker du inte att det är lite problematiskt att du inte ser det som är uppenbart för de flesta? Varför förneka fakta i verkligheten? Vad i all sin dar är det för vits med det? På det viset lurar du dig själv.

Palestina är ockuperat, nästan 5 miljoner människor lever under dagligt förtryck från Israel.

Gaza är ett utomhusfängelse, eller ett gigantiskt koncentrationsläger kan man ju säga. Israel kontrollerar alla transporter in till Gaza.
Nu är dessa miljoner människor svårt traumatiserade igen efter Israels bombardemang som dödade ca 250 personer och jämnade 2000 hus med marken. Ytterligare tusentals hus är drabbade.
Så här har läget varit i Gaza i decennier.

Jag tror inte att det är någon överdrift att säga att lidandet i Gaza är lika stort som i de nazistiska koncentrationslägren. Det är kanske rentav större. Det är förstås svårt att veta.
Men säkert är att kommande generationer kommer att höra berättelser om Förintelsen i Gaza för lång tid framåt. Och lika säkert är att Israels ledare kommer att kallas fascister, barbarer, barnamördare mm.
Det finns fler likheter, Soffsvek nämnde flera, men jag nöjer mig med detta. Jag tycker att du för en gångs skull skall låta bli att vifta bort det vi skriver om den palestinska situationen. Du framställer dig själv som lite dum faktiskt.
Försök att se situationen ur palestiniernas perspektiv!

Israel ockuperar hela Palestina, det är rena rama sanningen. Israel bryter mot internationell rätt och de har förhindrat 2-statslösningen, som man kom överens om.
Citera
2021-06-15, 08:31
Medlem
humanlifes avatar
Hur skall man kunna byggt upp Gaza igen, när Israel stoppar alla transporter? De har inte ens byggt klart efter det förra anfallet.

Rebuilding under siege: How Israel's blockade hinders the reconstruction of Gaza

Rebuilding under siege: How Israel's blockade hinders the reconstruction of Gaza (alaraby.co.uk)
Citera
2021-06-15, 08:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror inte att det är någon överdrift att säga att lidandet i Gaza är lika stort som i de nazistiska koncentrationslägren. Det är kanske rentav större. Det är förstås svårt att veta.
Jo, det är en absurd överdrift. Det är illa nog i Gaza, men försök inte jämföra med nazisternas koncentrationsläger. Befolkningen i Gaza ökar trots allt. Där nazisterna ville svälta ihjäl judarna gör Israel exakta beräkningar på hur mycket mat de måste släppa in för att de skall klara sig:
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-19975211
Citera
2021-06-15, 09:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jo, det är en absurd överdrift. Det är illa nog i Gaza, men försök inte jämföra med nazisternas koncentrationsläger. Befolkningen i Gaza ökar trots allt. Där nazisterna ville svälta ihjäl judarna gör Israel exakta beräkningar på hur mycket mat de måste släppa in för att de skall klara sig:
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-19975211
Lidande går inte att mäta och egentligen borde man inte jämföra. Men jag tror att människornas upplevelser i Gaza är lika traumatiserande som de var i koncentrationslägren. En faktor som gör det värre är att detta har pågått så länge. Det är ett långsamt, plågsamt folkmord istället för svält och gaskammare. Jag tror att många kanske hade föredragit den snabba processen, om slutet är detsamma.
Citera
2021-06-15, 09:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jo det är vad det handlar om, double standard. Israel döms hårdare än andra länder.
Nej, det är totalt fel. Israel slipper undan när andra länder får sanktioner. FN fördömer Israels ockupation och bosättningar, men det stannar ju där.

Citat:
Vi håller inte med varandra om allt men att konflikten kostat alldeles för många människoliv och lidande, absolut, håller med. Därför vill jag se en fredlig lösning av den.

Det finns inga bevis för att palestinierna är på gränsen till utrotning, eller kan du komma med några?
Israel driver ett långsamt folkmord. De vill inte ha en palestinsk stat, trots att det finns avtal om det. Det finns inga som helst tecken på att Israel tänker göra några eftergifter för palestinierna, de gör tvärtom allt de kan för att försvåra deras liv och ta deras mark bit för bit.

De tränger undan palestinierna i Västbanken, väl medvetna om att det provocerar. När det går för långt hotar Hamas med raketer och det räknar Israel kallt med. Då kan de bomba Gaza igen.
Det enda som stoppar deras bomber är omvärldens vrede, därför blir folkmordet långsamt.

Man förstår ju av ditt och Melange resonemang här att palestinierna bara är något man vill bli av med. De skall bort, de är underlägsna, men konstigt nog framställs de som farliga, trots att de är maktlösa. De är sämre människor på alla sätt och judarna har ju rättigheter som inga andra, de står över lagar och internationell rätt.
Hittills har det här synsättet fungerat för att Väst backar upp Israel och media döljer sanningen. Men er syn på andra människor är förskräcklig, ni är ju rasister.
Citera
2021-06-15, 11:02
Medlem
sankmarks avatar
Det finns bara en lösning. Skilj på människor med olika former av galenskap, dvs religionerna.

Alla muslimer flyttar till muslimska länder, ex. Iran, Saudi, Afghanistan, Pakistan, så får dom just det de eftersträvar ex. odemokrati, moralpoliser, könsstympning, sjal, burka eller svart säck obligatoriskt, förtryck och ofrihet för tjejer/kvinnor och i många fall misär och fattigdom. Kristna, judar och övriga uppgår i Israel. De får helt enkelt leva med Israels galenskap såsom demokrati, teknisk utveckling, jämställdhet, jämlikhet och frihet i ord och tanke.

Svårare är det inte, skilj på människor med olika religioner.
Senast redigerad av sankmark 2021-06-15 kl. 11:16.
Citera
2021-06-15, 11:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att palestinierna har rätt att göra precis det du säger att israeler inte har rätt att göra?
Är det inte på palestinsk mark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in