2021-06-14, 14:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglife36948
Den produkten som dom säljer är inte olaglig varken att inneha eller bruka, det är inte heller någon av produkterna från nordicmedcan.se eller justbob.com hur det ligger till med försäljningen av deras produkter i andra hand är jag inte säger på eftersom det är det jag har startat den här tråden för.
Fast jag har pratat med det ledande industrihampa företaget i Sverige och enligt dom är det inte olagligt. Och jag har ju enbart pratat om att sälja deras hampa vidare dvs dom som har tillstånd att sälja det till mig vilket jag har sagt hela tiden så jag antar då att det är lagligt att sälja produkten vidare. Vet inte varför ni pratar om industrihampa som ej har fått tillstånd att sälja för jag har bara pratat om dom som har tillstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det stämmer säkert att deras produkter är lagliga, jag har inte påstått något annat. Jag har bara påpekat att du får ett extra ansvar om du avser att sälja vidare produkter och att det då är viktigt att veta om att all hampa med en låg thc-halt inte per automatik är laglig, vilket var något du verkade påstå.

Du får inneha och till och med bruka laglig produkt men gör du något med den för att dela upp den i doser eller annars försöker att underlätta konsumtionen av den så riskerar du att begå ett narkotikabrott. Gränserna är strikta och inte helt enkelt att ha koll på. Du är alltså väldigt begränsad sett till vad du kan göra med produkten, vilket var vad jag påpekade. Det finns en anledning till varför sidorna du är inne på inte säljer färdiga jointar till folk.

Du framstår som en idiot när du ber om råd på ett juridikforum och väljer att direkt förkastar dem och komma med attityd och en partisk källa som motbevisning när du får kommentarer. De sidor du läser och köper ifrån ger så positiv och vag information som de kan utan att passera gränsen för vad som är lagligt, detta för att de vill sälja sin produkt. Om du någon gång åtalas kan du räkna med att sidorna endast hävdar att deras produkter är tänkta som rökelser eller motsvarande och inte för att röka för att uppnå ett rus.
Citat:
tack för det svaret det va svaret jag sökte från början.
Fast nordicmedcan.se måste ändå få sälja färdigrullade jointar eftersom deras produkter är 100% lagliga att röka vilket jag fått intyg ifrån. Medans justbob.com säljer sina produkter som enbart är avsedda som samlarobjekt och inte är ''avsedda'' för att röka.

Vi kan säga såhär: det är lagligt att köpa industrihampa som är odlad med tillstånd, och det är även lagligt att äta den eller sätta eld på den.

Det är däremot inte lagligt att avdela den i doser, vilket man gör om man rullar en joint, enligt rättsfallet ovan.

Det finns nog en anledning till att CBD i Stockholm har följande i sin FAQ:
"Hampan vi säljer är en ren jordbruksråvara, ej att betrakta som livsmedel, kosttillskott eller medicin. Föremålet med produkten är dekorativt och aromatisk. Vi friskriver oss ansvar från hur konsumenten väljer att använda produkten." (fetstil tillagd)
Senast redigerad av Kallebrogen 2021-06-14 kl. 14:41.
Citera
2021-06-14, 14:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns inga "EU-lagar" och Sverige erkänner inte några "EU-lagar". Du måste ha tillstånd att handla och odla med industrihampa (som är det enda du får handla med). Cannabis är medicinskt preparat.

Finns en klar och tydligt instruktion här:
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/hampa-cannabis-sativa?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Cannabis sativa klassas generellt som både narkotika och läkemedel. Det är en snårskog att sedan sortera ut vad du får sälja med eller utan tillstånd. Bara att läsa instruktionen som listar allt.

MEd tanke på att du intresserar dig för CBD så gäller detta:

Eftersom att de inte klassas som livsmedel så klassas de som just narkotika eller läkemedel. Vilket utgör tillståndskrav.
Citat:
Länken du skicka finns inte äns och jo det finns EU lagar som t.ex att alla som bor i EU länder får åka till vilket EU land som helst utan visum.
Sök på justbob.com så kan du läsa på tydligare om att det är lagligt som samlarobjekt i hela EU.
Citat:
Försöker du säga att läkemedelsverket har krypterade länkar eller vad säger du?
Problemet var det som kom efter ? i länken. Det verkar funka om man redan har en session startad, men annars laddar inte sidan. Prova länken utan, Thuglife: https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/hampa-cannabis-sativa
Citera
2021-06-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vi kan säga såhär: det är lagligt att köpa industrihampa som är odlad med tillstånd, och det är även lagligt att äta den eller sätta eld på den.

Det är däremot inte lagligt att avdela den i doser, vilket man gör om man rullar en joint, enligt rättsfallet ovan.

Det finns nog en anledning till att CBD i Stockholm har följande i sin FAQ:
"Hampan vi säljer är en ren jordbruksråvara, ej att betrakta som livsmedel, kosttillskott eller medicin. Föremålet med produkten är dekorativt och aromatisk. Vi friskriver oss ansvar från hur konsumenten väljer att använda produkten." (fetstil tillagd)
Okej fast nordicmedcan.se har ju produkter som är avsedda som kosttillskott enligt dom så det låter ju konstigt
Citera
2021-06-14, 14:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Okej fast nordicmedcan.se har ju produkter som är avsedda som kosttillskott enligt dom så det låter ju konstigt
Vad är det för konstigt med det? Det är ju som sagt lagligt att äta grejerna.
Citera
2021-06-14, 14:46
Medlem
Aja whatever jag fick svaren jag behövde tack för det iaf
Citera
2021-06-14, 14:57
Medlem
Citat:
Problemet var det som kom efter ? i länken. Det verkar funka om man redan har en session startad, men annars laddar inte sidan. Prova länken utan, Thuglife: https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/hampa-cannabis-sativa
Okej fast jag har inte lagt till thuglife i den länken. Det va nån av er som gjorde. Hade hen skapat länken utan att lägga till thuglife så hade den ju funkat. Bara att dethär låter bättre i en manipulativ synvinkel.
Citera
2021-06-14, 15:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Okej fast jag har inte lagt till thuglife i den länken. Det va nån av er som gjorde. Hade hen skapat länken utan att lägga till thuglife så hade den ju funkat. Bara att dethär låter bättre i en manipulativ synvinkel.
Hahah, nej, du missförstår mig. Jag snackade om utan "?..." som stod i länken som den först lades upp.

När jag sade "Prova länken utan, Thuglife" så använda jag ditt namn för att rikta det mot dig. Typ som "Prova länken utan, Pelle" eller "Prova länken utan, Janne." Du heter ju trots allt Thuglife36948 här. Ber om ursäkt om jag var oklar på något sätt.

PS. Jag skulle uppskatta om du inte kallade mig manipulativ. Jag har inte manipulerat någon. Jag har varit helt ärlig och bara försökt vara hjälpsam i den här tråden.

Och för att faktiskt försvara Methos så tror jag inte att han jäklades med länken heller. Jag tror att han bara kopierade vad som stod i URL-fältet och klistrade in här. De flesta siter funkar även om du råkar inkludera en sån sträng som var i den här adressen, så det var inget konstigt att han gjorde så. Bara Livsmedelsverket som har lite kass hemsida.
Senast redigerad av Kallebrogen 2021-06-14 kl. 15:26.
Citera
2021-06-14, 15:10
Medlem
Citat:
Hahah, nej, du missförstår mig. Jag snackade om utan "?..." som stod i länken som den först lades ups.

När jag sade "Prova länken utan, Thuglife" så använda jag ditt namn för att rikta det mot dig. Typ som "Prova länken utan, Pelle" eller "Prova länken utan, Janne." Du heter ju trots allt Thuglife36948 här. Ber om ursäkt om jag var oklar på något sätt.

PS. Jag skulle uppskatta om du inte kallade mig manipulativ. Jag har inte manipulerat någon. Jag har varit helt ärlig och bara försökt vara hjälpsam i den här tråden.

Och för att faktiskt försvara Methos så tror jag inte han jäklades med länken heller. Jag tror han bara kopierade vad som stod i URL-fältet och lade in. De flesta siter funkar även om du råkar inkludera en sån sträng som var i den här adressen, så det var inget konstigt att han gjorde så. Bara Livsmedelsverket som har lite kass hemsida.
haha du försöker inte manipulera? Haha det meddelandet du skrev nyss är ännu värre.

Bara att en korkad människa kan inte se vad du och Methos använder för taktik för manipulation.

Den taktiken ni använder är att förvirra och missleda.
Citera
2021-06-14, 15:17
Medlem
Livsmedelsverket har ingenting med den första länken att göra. Det var bara ett manipulativ drag. Från antiflummarna.
Flummare vs antiflummare 2-0
Citera
2021-06-14, 15:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hahah, nej, du missförstår mig. Jag snackade om utan "?..." som stod i länken som den först lades upp.

Och för att faktiskt försvara Methos så tror jag inte att han jäklades med länken heller. Jag tror att han bara kopierade vad som stod i URL-fältet och klistrade in här. De flesta siter funkar även om du råkar inkludera en sån sträng som var i den här adressen, så det var inget konstigt att han gjorde så. Bara Livsmedelsverket som har lite kass hemsida.
Citat:
haha du försöker inte manipulera? Haha det meddelandet du skrev nyss är ännu värre.

Bara att en korkad människa kan inte se vad du och Methos använder för taktik för manipulation.

Den taktiken ni använder är att förvirra och missleda.
Citat:
Livsmedelsverket har ingenting med den första länken att göra. Det var bara ett manipulativ drag. Från antiflummarna.
Flummare vs antiflummare 2-0
Eh, va? Jag har absolut inte försökt manipulera någon i den här tråden. Vad är det du ser som manipulativt?
Citera
2021-06-14, 15:31
Medlem
Och det som iaf är klarställt är att nordicmedcan.se.
: Deras produkter är lagliga att röka och äta.

Och att Justbob.com
: Deras produkter är lagliga att köpa som samlarobjekt. Fast tveksamt ifall dom får säljas i färdiga jointar.

Och att cbdisthlm.com
Är lagligt att köpa och röka och det säljs även i en affär på regeringsgatan 55 i Stockholm

Och att. Det är häller inte säkert att det är olagligt att sälja dessa 3 butikers varor vidare fast det har jag inte fått svar på.
Citera
2021-06-14, 16:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Och det som iaf är klarställt är att nordicmedcan.se.
: Deras produkter är lagliga att röka och äta.

Och att Justbob.com
: Deras produkter är lagliga att köpa som samlarobjekt. Fast tveksamt ifall dom får säljas i färdiga jointar.

Och att cbdisthlm.com
Är lagligt att köpa och röka och det säljs även i en affär på regeringsgatan 55 i Stockholm

Och att. Det är häller inte säkert att det är olagligt att sälja dessa 3 butikers varor vidare fast det har jag inte fått svar på.
All industrihampa är laglig att äta. Du kan även röka den genom att sätta eld på den och andas in röken, men att rulla jointar är olagligt.

Vilken affär som säljer det gör ingen skillnad så länge industrihampan är lagligt odlad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in