2021-06-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om du vill ta reda på om jorden snurrar eller inte så är din ensidiga fokusering på horisonten ytterst tveksam. Jag förslår att du i stället fokuserar på saker som pendlar, gyros, stjärnhimlen eller vädersystem.

Visste du att till och med en av de mer kända plattjordarna, Bob Knodel, har lyckats mäta upp jordens rotation? A fifteen degree per hour drift.

Jordens rotation har ingenting att göra med dess påstådda sfäriska form. Men det är intressant hur ni vill vinkla det så.
Citera
2021-06-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
En "rimlig förklaring" är verkligen inte nog för att jag ska acceptera att jag lever på en snurrande boll.
Citat:
Jordens rotation har ingenting att göra med dess påstådda sfäriska form. Men det är intressant hur ni vill vinkla det så.

Jordens rotation har onekligen en hel del att göra med om du lever på något som snurrar eller inte. Och tack vare Bob (och miljontals andra) vet vi att jorden snurrar. Och att den snurrar med 15 grader per timme.

När det gäller jordens form så kan man använda samma gyro för att konstatera att jorden inte är platt. Det är till och med så att gyrokompassens funktion bygger på en sfärisk jord - om jorden är platt skulle inte gyrokompassen fungera. Och eftersom de fungerar vet vi att jorden inte är platt.

Så med hjälp av något så enkelt som en gyrokompass kan vi avfärda dina teorier.
Citera
2021-06-14, 13:13
Medlem
withnonam3s avatar
Senaste FE debunken som tydligen blev för mycket för en plattjordare som gick tillbaka till att tro att jorden är rund igen. Stark bevisning som involverar Blackpool Tower och Berg i bakgrunden. Vill man fortfarande tro att jorden är platt så ska man nog undvika denna...
Citera
2021-06-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Senaste FE debunken som tydligen blev för mycket för en plattjordare som gick tillbaka till att tro att jorden är rund igen. Stark bevisning som involverar Blackpool Tower och Berg i bakgrunden. Vill man fortfarande tro att jorden är platt så ska man nog undvika denna...

Ännu ett argument som involverar imaginära kurvor som orsak till varför något ser ut som det gör bortom horisonten?

Ja du, nu måste jag verkligen ge upp mitt ifrågasättande av sagda imaginära kurvor.

Starka bevis, verkligen.
Citera
2021-06-14, 14:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ännu ett argument som involverar imaginära kurvor som orsak till varför något ser ut som det gör bortom horisonten?

Ja du, nu måste jag verkligen ge upp mitt ifrågasättande av sagda imaginära kurvor.

Starka bevis, verkligen.
Varför hänger du upp dig så mycket på horisonten? Finns som sagt massor med andra bevis för jordens form som t ex avstånden på södra halvklotet, ekvatorns längd, dom ljusa sommarnätterna långt ner på södra halvklotet osv som alla är betydligt starkare bevis än horisonten. Oavsett vilka optiska fenomen som skulle kunna fejka en horisontlinje så kan inga optiska fenomen påverka avstånden på södra halvklotet och ekvatorns längd och att det är kortare runt längs 60° sydlig bredd än längs med ekvatorn. Helt korrekt på globjorden medan plattjorden skulle ha den längsta breddgraden vid 90° syd.
Citera
2021-06-14, 15:11
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:

Starka bevis, verkligen.

Ja det är extremt starkt bevis för att jorden inte är platt. Hur ska man förklara bergens höjd och vinkeln från tornet annars? Det skulle kräva att bergen befinner sig i en gigantiskt jättegryta och att terrängen är orsaken men Blackpool är enligt den omvända plattjordaren ganska plant.Var tveksam till den heliocentriska modellen hur mycket du vill men lägg ner den där pannkakan.
Citera
2021-06-14, 15:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Starka bevis, verkligen.

Tja, du har ju exakt 0 andra förklaringar till fenomenet. Patetiskt att yra om ’imaginära kurvor’ när du inte ens försöker komma med alternativ förklaring.
Citera
2021-06-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Ja det är extremt starkt bevis för att jorden inte är platt. Hur ska man förklara bergens höjd och vinkeln från tornet annars? Det skulle kräva att bergen befinner sig i en gigantiskt jättegryta och att terrängen är orsaken men Blackpool är enligt den omvända plattjordaren ganska plant.Var tveksam till den heliocentriska modellen hur mycket du vill men lägg ner den där pannkakan.

Du finner det inte det minsta intressant att bergen tycks sakna ens en hint av lutning jämfört med tornet? Det ska ju trots allt gömma sig bakom en kurva, inte sant?
Citera
2021-06-14, 15:37
Medlem
Citat:
Du finner det inte det minsta intressant att bergen tycks sakna ens en hint av lutning jämfört med tornet? Det ska ju trots allt gömma sig bakom en kurva, inte sant?

Hur mycket bör det luta?
Citera
2021-06-14, 15:49
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:

Den lutningen är gissningsvis så pass minimal att det inte går att avgöra med synen.
Citera
2021-06-14, 16:00
Medlem
Citat:
Bergssidor har en naturlig tendens att luta in mot toppen av berget...
Förklara hur du kan se att bergen saknar lutning jämfört med tornet?
Hur mycket lutning i grader är det du tycker saknas?

Det saknas svar på frågorna:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Facit:
Senast redigerad av Prudent 2021-06-14 kl. 16:18.
Citera
2021-06-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hur mycket lutning i grader är det du tycker saknas?

Jag tycker det ser ut som 0 graders lutning, vad tycker du det ser ut som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in