2021-06-13, 14:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
"tydligen"
Well, well..

Det här med ambulanstransport plus sjukhusvistelsen i direkt anslutning till julaftonsfirandet är väl på inget vis belagt?
Finns väl inget skäl att ta dessa EA-uppgifter för sanna?
Man bör ta hennes uppgifter med en stor nypa salt. Detta är dock en bra grej att ljuga om, för det går inte att kontrollera på lagligt vis.
Citera
2021-06-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men inget av det är ett erkännande av våldtäkt.
Både jag och Leif GW Persson ser det som ett erkännande. Att du inte ser det som ett erkännande skiter jag i.

Varför skulle han "ta på sig ansvaret" och "se sig själv som en idiot" om det nu hade varit ett frivilligt och ömsesidigt samlag från bådas håll?

Stolpskottet har erkänt. Finns inget att diskutera. Värdelös diskussion.
Citera
2021-06-13, 15:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciprus
Både jag och Leif GW Persson ser det som ett erkännande. Att du inte ser det som ett erkännande skiter jag i.

Varför skulle han "ta på sig ansvaret" och "se sig själv som en idiot" om det nu hade varit ett frivilligt och ömsesidigt samlag från bådas håll?

Hahaha.. du & GW mot hela världen. Jag förstår att det känns bittert.
Citera
2021-06-13, 15:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
"tydligen"
Well, well..

Det här med ambulanstransport plus sjukhusvistelsen i direkt anslutning till julaftonsfirandet är väl på inget vis belagt?
Eftersom allt som har med sjukvård att göra är sekretessbelagt blir det svårt att kontrollera, och det är kanske det hon räknar med. Vet inte vad som krävs för att få det bekräftat eller dementerat.

Sen går det väl alltid att göra en Odell och fejka ett psykiskt sammanbrott om det är så att man vill bli hämtad och inlagd för att stärka sitt case.

Lite hårt spekulera om något kan ha fejkats om det nu inte var så, men med tanke på allt annat så går det inte att utesluta.
Citera
2021-06-13, 15:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Han tyckte att han inte ens borde ha haft frivilligt, fullt samtyckt sex med henne. Detta ångrade han att de hade haft. Och tydligen tyckte han att trots att hon tog initiativet och var den något mer drivande så skulle han ändå ha sagt nej. Att efteråt ångra att man haft sex med någon implicerar inte att något brott begåtts.

Om GW ångrar och erkänner att han åt tre deciliter gräddsås för mycket så betyder det inte att han begick ett brott när han slickade i sig de sista välsmakande dropparna. Hajjar du? Man kan ångra och be om ursäkt även för saker som inte utgör ett brott.

GL skiljer sig därmed från många män som nog tycker att det bara är att ta för sig när det bjuds. Och fete tunge GW blir grön av avund på den fortfarande smärte, vältränade, ungdomlige Lambertz medan GW sitter där som en uppkomling med feta rätter och stort gods men ohyggligt oattraktiv i sin enorma kroppshydda. Visst är GW en sorglig figur i jämförelse.

GLs idéer om Quick ger jag dock inte mycket för, men det är en helt annan sak.
Citera
2021-06-13, 15:43
Medlem
Varför skulle någon falskt anklaga honom eller någon alls för våldtäkt? Det är ingenting som kvinnor tjänar på. Våldtäktsoffer får alltid skit så det vore helt hjärndött att göra något som man vet att man bara kommer få skit och hat för. Så har det varit i alla tider.

Kvinnor som har mod nog att polisanmäla våldtäktsmän trots att de mycket väl vet om att de kommer att bli anklagade för att ljuga och bli nedtystade ska HYLLAS. Mer sådant behövs i samhället. Så kanske fler unga tjejer också vågar anmäla fanskapen.

GL förtjänar att bli kastrerad och utvisas från Sverige. Inga våldtäktsmän i Sverige, tack.
Senast redigerad av ciprus 2021-06-13 kl. 15:46.
Citera
2021-06-13, 15:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Den andra delen av det jag fetat:
Eller kanske snarare upplagt för en honey trap?

Den första delen av det jag fetat:
Du är medveten om att det finns tydliga indikationer på att EA inte var ens i närheten av GL:s berusningsgrad?
Du är medveten om att det finns en beskrivning av att EA till en kumpan?/väninna?/ pojkvän? sänder ett sms med texten: "Göran är aspackad"?
Ett sånt meddelande skickas inte från nån som, enligt egen och hennes ombuds uppgift, är citat "däckad".
Eller vad tror du?
Jag är medveten om att det finns många konstigheter i det här fallet, som t ex de bådas berusningsgrad. Enligt EA var Lambertz aspackad medan han själv säger att han bara blev ganska berusad under kvällen. Han säger att hon blev ganska berusad medan hon påstår att hon blev däckad. Den bevisning som finns är väl videosamtalet där EA ska ha slocknat och videosekvensen på de båda där de verkar vara rejält dragna men fullt vakna.

Vem som skrev sms:et kan tyvärr inte bevisas utan det är ord mot ord. Vid det här laget borde alla som följt fallet ha klart för sig att ingen av parterna säger hela sanningen och bara sanningen. Eftersom förundersökningen är sekretessbelagd förblir många frågor obesvarade.
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu vet ju ingen i tråden hur E funkar mentalt. Det blir en massa spekulationer.

Jag avskyr hur som helst infantilisering av psykiskt sjuka människor. Det finns få psykiskt sjuka som är ansvarsbefriade. Ok, om du är djupt deprimerad, psykotisk eller tokmanisk kan du inte hjälpa vad du gör. Men oftast har man ett vuxenansvar, oavsett om man är störd, skadad etc.

Att kräva att andra ska fatta att man inte vill (infoga valfri sexuell avart här) när man skriker "Ja! Mer mer!" det är faktiskt helkonstigt. Andra kan inte gissa att man egentligen inte vill, pga en psykisk störning.

Och vad gäller att tvångsmässigt ha sex med människor man inte är attraherad av, vet jag inte vad jag ska säga. Detta är kanske intressant i ett terapisammanhang. Men ingen annanstans.

Om jag får spekulera själv, tror jag att denna E (som uppebarligen har en hjärna) tänkte utnyttja GL (eventuellt tillsammans med kumpaner) men någonting felade. Det blev nog inte riktigt som E tänkt sig. Att E hade en agenda och att hon har brunt mjöl i påsen, tar jag för givet ..

Vad GL:s plan var fattar ju alla. Han hoppades på kladdkväll + eventuell efterrätt.

Och E visste såklart att GL var på G.. han hade väl varnat dessutom, vilket kan anses bussigt, mitt i eländet. Han är inte Guds bästa barn, men han varnade iaf för sitt kladdande, eller hur han nu sa..

Så heelt borta och oinformerad var väl inte E när kvällen började.
Det handlar över huvud taget inte om att infantilisera eller befria människor med psykisk ohälsa från ansvar. Som du säkert vet är våra fängelser fulla av fångar med missbruksproblem och psykisk ohälsa. Det är bara en liten del av alla som döms för brott som döms till rättspsykiatrisk vård. Polisens kunskapsintresse är inte förståelse utan man utreder brott. I vissa fall försvåras utredningen av att de inblandade parterna var påverkade av alkohol/droger och dessutom lider av psykisk ohälsa. Lambertz-fallet kanske är exempel på ett sådant, svårutrett fall. Dissociation av olika slag är exempelvis inte ovanligt vid EIPS, dvs minnesluckor. För att kunna utreda sådana fall behöver polisen en viss kunskap o h förståelse, förutom att det blir tidsödande utredningar.

Så vitt jag vet tar inte polisen hänsyn till en t ex en person säljer sex eller har sex i självskadande syfte när man utreder brott. Att domstolar inte gör det finns det exempel på. Däremot är förståelsen helt nödvändig om man vill försöka förebygga brottslighet.

Edit: Förstår inte riktigt hur det kan vara "bussigt att varna för att man blir kladdig på fyllan. För mig är det en självklarhet att man inte ska ta på någon som inte vill bli tagen på. Man blir inte ansvarsbefriad i takt med att man dricker alkohol. Om man som Lambertz är medveten om att impulsen att kladda finns lägger man inte över ansvaret på den andre, vilket han gör när han varnar, utan man behärskar sig och kan man inte de måste man avstå från alkohol.

EA borde naturligtvis heller aldrig åkt hem till Lambertz på julafton och druckit alkohol med honom givet förutsättningarna.
Senast redigerad av DoraF 2021-06-13 kl. 16:03.
Citera
2021-06-13, 15:45
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
GL skulle kunna ställa sig framför dig med en skylt där det står "JA, jag våldtog henne, det hände. Jag är ledsen för det och känner mig som en idiot, men det hände" och du hade ändå inte fattat att en våldtäkt hade begåtts.

Jag har en stark misstanke om att jag har en högre förståelse för våldtäktsoffer än vad du har. Och jag är övertygad om att du är ung och lost in translation.

De kvinnor och män som tidigare har varit i pratet om gråzonen och nu iom samtyckeslagen benämns offer är något helt annat än det här, men jag antar att det är dem du försöker appellera till. Det här är dock inget sånt ärende och det här är inte ens i någon gråzon. Det här är psykiatri och det här "brottsoffret" är gärningsmannen.

Du har ännu ingen aning om försäkringsbolagens ersättning vid anmälan om våldtäkt? Oavsett dom.
Citera
2021-06-13, 15:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Varför skulle en ung kvinna frivilligt ligga med den där saken? Han är inte bara dubbelt så gammal, han ser inte klok ut.
För chansen att få ett skadestånd motsvarande ca en årsinkomst för henne om hon falskanmäler honom för våldtäkt, kanske?

En kille hon anmälde 2018 blev dömd att betala 100 000 i skadestånd till henne. Han överklagade och friades i Hovrätten, så hon fick inga pengar, men 100 000 är normalt skadestånd tydligen. Utöver det verkar försäkringsbolag betala ut en stor summa även utan fällande dom.

Så man kan inte blunda för att det kan finnas ekonomiska motiv att snärja en man, ha samtyckt sex, fabricera bevis, och sen falskanklaga honom för våldtäkt.
Citera
2021-06-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man bör ta hennes uppgifter med en stor nypa salt. Detta är dock en bra grej att ljuga om, för det går inte att kontrollera på lagligt vis.
Precis min poäng.
EA lät i sms-trafik med GL antyda att hon drabbats av nånting plötsligt/allvarligt, men hon styrkte inte på något vis att hon verkligen var inlagd.

Avsikten var, enligt mitt förmenande, att få GL att tro att hon drabbats av ett 'nervous break down' och det fanns en lätt doft av suicidalitet hängande i luften.
Oavsett vilket, så lyckades ju EA få GL i obalans och han började i sms förbanna sig själv för sitt, i hans ögon, olämpliga beteende på julaftonsnatten. Typ eftertankens kranka blekhet..

I vilket fall som helst, kunde sms-trafiken dem emellan användas som tecken på att GL gått över gränsen och Kalla fakta var naturligtvis inte sena att servera tittarna exakt detta!

======================

@EA: Vi vet att du läser här.
Jag vill därför vädja till dig att sluta bete dig så förkastligt och omoraliskt som du under flera år har gjort och denna tråd visat förfärande exempel på.

Att ljuga om våldtäkt, av vilket skäl du än vill anföra, är att allvarligt skada tilltron till riktiga våldtäktsoffers uppgifter. Du trampar på systerskapet mellan kvinnor. Du tycks göra det för snöd vinnings skull.
Du borde skämmas!
Citera
2021-06-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För chansen att få ett skadestånd motsvarande ca en årsinkomst för henne om hon falskanmäler honom för våldtäkt, kanske?

En kille hon anmälde 2018 blev dömd att betala 100 000 i skadestånd till henne. Han överklagade och friades i Hovrätten, så hon fick inga pengar, men 100 000 är normalt skadestånd tydligen. Utöver det verkar försäkringsbolag betala ut en stor summa även utan fällande dom.

Så man kan inte blunda för att det kan finnas ekonomiska motiv att snärja en man, ha samtyckt sex, fabricera bevis, och sen falskanklaga honom för våldtäkt.
Precis så som FedupFlorence skriver så är det här psykiatri så läs på om reviktimisering vet jag. Det är ett vanligt psykologiskt fenomen bland våldtäktsoffer.

Nej. Man ska inte blunda för att det "kan vara" ett försök att "snärja en man".

Men man ska däremot blunda för att han kan vara en våldtäktman? Trots att han t. om. erkänt gärningen på sms? Just precis.
Citera
2021-06-13, 16:06
Medlem
Citat:
"tydligen"
Well, well..

Uppgiften om att EA medvetslös (?) åkt in akut 2 dygn efter "våldtäckten" publicerades i Expressen. Om jag inte minns fel så var det samma dag som EAs "vän" anmälde GL för våldtäckt.

I ett sms tillbaka skrev kvinnan att hon var inlagd på sjukhus efter händelserna och att hon hade kommit in akut med ambulans på annandagen. Hon skrev också att hon inte mådde bra av det som inträffat.

Göran Lambertz ville då höra mer om hennes mående och skrev att han var orolig för hennes tillstånd, enligt Expressens uppgifter.
Någon dag senare hade de kontakt igen, enligt uppgift. Kvinnan berättade då hon hade varit medvetslös och fortfarande låg kvar på sjukhus.

Hon skrev också att hon ville ha ett löfte från Göran Lambertz: Att han aldrig skulle ha sex med henne någon mer gång. Han skrev tillbaka att han lovade det och att han var beredd att ta på sig ansvaret och att han själv varit en ”idiot”.

Lambertz advokat Ola Salomonsson skriver i ett sms till Expressen att han inte kan kommentera konversationen: ”Jag vet inget om sms-konversation så jag kan ändå ej kommentera den”.

https://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-sms-med--kvinnan-kallade-henne-min--dotter-och-sig-sjalv-idiot/
Senast redigerad av 90510 2021-06-13 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in