Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Den andra delen av det jag fetat:
Eller kanske snarare upplagt för en honey trap?
Den första delen av det jag fetat:
Du är medveten om att det finns tydliga indikationer på att EA inte var ens i närheten av GL:s berusningsgrad?
Du är medveten om att det finns en beskrivning av att EA till en kumpan?/väninna?/ pojkvän? sänder ett sms med texten: "
Göran är aspackad"?
Ett sånt meddelande skickas inte från nån som, enligt egen och hennes ombuds uppgift, är citat "däckad".
Eller vad tror du?

Jag är medveten om att det finns
många konstigheter i det här fallet, som t ex de bådas berusningsgrad. Enligt EA var Lambertz aspackad medan han själv säger att han bara blev ganska berusad under kvällen. Han säger att hon blev ganska berusad medan hon påstår att hon blev däckad. Den bevisning som finns är väl videosamtalet där EA ska ha slocknat och videosekvensen på de båda där de verkar vara rejält dragna men fullt vakna.
Vem som skrev sms:et kan tyvärr inte bevisas utan det är ord mot ord. Vid det här laget borde alla som följt fallet ha klart för sig att ingen av parterna säger hela sanningen och bara sanningen. Eftersom förundersökningen är sekretessbelagd förblir många frågor obesvarade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Nu vet ju ingen i tråden hur E funkar mentalt. Det blir en massa spekulationer.
Jag avskyr hur som helst infantilisering av psykiskt sjuka människor. Det finns få psykiskt sjuka som är ansvarsbefriade. Ok, om du är djupt deprimerad, psykotisk eller tokmanisk kan du inte hjälpa vad du gör. Men oftast har man ett vuxenansvar, oavsett om man är störd, skadad etc.
Att kräva att andra ska fatta att man inte vill (infoga valfri sexuell avart här) när man skriker "Ja! Mer mer!" det är faktiskt helkonstigt. Andra kan inte gissa att man egentligen inte vill, pga en psykisk störning.
Och vad gäller att tvångsmässigt ha sex med människor man inte är attraherad av, vet jag inte vad jag ska säga. Detta är kanske intressant i ett terapisammanhang. Men ingen annanstans.
Om jag får spekulera själv, tror jag att denna E (som uppebarligen har en hjärna) tänkte utnyttja GL (eventuellt tillsammans med kumpaner) men någonting felade. Det blev nog inte riktigt som E tänkt sig. Att E hade en agenda och att hon har brunt mjöl i påsen, tar jag för givet ..
Vad GL:s plan var fattar ju alla. Han hoppades på kladdkväll + eventuell efterrätt.
Och E visste såklart att GL var på G.. han hade väl varnat dessutom, vilket kan anses bussigt, mitt i eländet. Han är inte Guds bästa barn, men han varnade iaf för sitt kladdande, eller hur han nu sa..
Så heelt borta och oinformerad var väl inte E när kvällen började.
Det handlar över huvud taget inte om att infantilisera eller befria människor med psykisk ohälsa från ansvar. Som du säkert vet är våra fängelser fulla av fångar med missbruksproblem och psykisk ohälsa. Det är bara en liten del av alla som döms för brott som döms till rättspsykiatrisk vård. Polisens kunskapsintresse är inte
förståelse utan man utreder brott. I vissa fall försvåras utredningen av att de inblandade parterna var påverkade av alkohol/droger och dessutom lider av psykisk ohälsa. Lambertz-fallet kanske är exempel på ett sådant, svårutrett fall. Dissociation av olika slag är exempelvis inte ovanligt vid EIPS, dvs minnesluckor. För att kunna utreda sådana fall behöver polisen en viss kunskap o h förståelse, förutom att det blir tidsödande utredningar.
Så vitt jag vet tar inte polisen hänsyn till en t ex en person säljer sex eller har sex i självskadande syfte när man utreder brott. Att domstolar inte gör det finns det exempel på. Däremot är förståelsen helt nödvändig om man vill försöka förebygga brottslighet.
Edit: Förstår inte riktigt hur det kan vara "bussigt att varna för att man blir kladdig på fyllan. För mig är det en självklarhet att man inte ska ta på någon som inte vill bli tagen på. Man blir inte ansvarsbefriad i takt med att man dricker alkohol. Om man som Lambertz är medveten om att impulsen att kladda finns lägger man inte över ansvaret på den andre, vilket han gör när han varnar, utan man behärskar sig och kan man inte de måste man avstå från alkohol.
EA borde naturligtvis heller aldrig åkt hem till Lambertz på julafton och druckit alkohol med honom givet förutsättningarna.