2021-06-09, 10:11
  #5413
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det verkar stämma från Reuters-artikeln att omkring 20K Tesla-bilar såldes i Kina under maj månad, men som nån skrev ovan så framgår ju däremot inte hur mycket beställningar som gjorts i maj.
Det framgår däremot att konkurrensen ökar mer och mer, som jag nämnt i tidigare inlägg.



Känns dessutom som att Kinesiska staten har bestämt sig för att jävlas med Tesla? Eller har de en poäng?
Är man en fullständig foliehatt genom att antyda att NSA kan få tillgång till data från Teslas bilar precis som de kan med alla amerikanska nättjänster?
Problemet är inte om Tesla sakta ökar, står still eller minskar i Kina. Skall nuvarande värdering vara ens i närheten att uppfyllas om 7-8 år så måste Teslas försäljning i Kina, Europa, Nordamerika etc växa mycket kraftigt årligen. Vidare måste solceller och batterilagring växa väldigt kraftigt de med och alla tre benen leverera rejäla överskott. Allt detta skall åstadkommas samtidigt med att Tesla vräker in enorma summor i laddnätverk och nya fabriker.
Citera
2021-06-09, 10:24
  #5414
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är inte om Tesla sakta ökar, står still eller minskar i Kina. Skall nuvarande värdering vara ens i närheten att uppfyllas om 7-8 år så måste Teslas försäljning i Kina, Europa, Nordamerika etc växa mycket kraftigt årligen. Vidare måste solceller och batterilagring växa väldigt kraftigt de med och alla tre benen leverera rejäla överskott. Allt detta skall åstadkommas samtidigt med att Tesla vräker in enorma summor i laddnätverk och nya fabriker.

Jo, jag har redan konstaterat det och tror till och med att vår främsta Teslavän Powr håller med om det, alltså att Teslas värdering förutsätter: 1) att batteriverksamheten blir dominerande och 2) självkörande bilar blir väldigt stort inom högst 5 år.

Att Tesla på traditionellt sätt kan växa in i värderingen genom att sälja mycket elbilar kan man nog helt och hållet glömma, om man tror på det förstår man inte hur marknadsekonomi fungerar.

Edit: Solceller också, right? Det är en annan konkurrensutsatt marknad. Stor potential, men många som tävlar. Svårt att ha stora förhoppningar på Tesla i den delen. Spretigt företag, spretig "grundare".
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2021-06-09 kl. 10:27.
Citera
2021-06-10, 16:52
  #5415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, jag har redan konstaterat det och tror till och med att vår främsta Teslavän Powr håller med om det, alltså att Teslas värdering förutsätter: 1) att batteriverksamheten blir dominerande och 2) självkörande bilar blir väldigt stort inom högst 5 år.

Att Tesla på traditionellt sätt kan växa in i värderingen genom att sälja mycket elbilar kan man nog helt och hållet glömma, om man tror på det förstår man inte hur marknadsekonomi fungerar.

Edit: Solceller också, right? Det är en annan konkurrensutsatt marknad. Stor potential, men många som tävlar. Svårt att ha stora förhoppningar på Tesla i den delen. Spretigt företag, spretig "grundare".
Ja företag brukar i regel belönas på börsen om de fokuserar på en kärnverksamhet som de gör riktigt bra. Det är så ett företag tjänar pengar. Man kan helt enkelt inte vara bra på allt, så jag kan tänka mig att även tesla kommer spreta mindre om ett par år.
Citera
2021-06-13, 14:16
  #5416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ja företag brukar i regel belönas på börsen om de fokuserar på en kärnverksamhet som de gör riktigt bra. Det är så ett företag tjänar pengar. Man kan helt enkelt inte vara bra på allt, så jag kan tänka mig att även tesla kommer spreta mindre om ett par år.

Jag har sagt detta tidigare i tråden men jag tror elon skiter fullständigt i att göra aktieägare rika. Ta istället bezos han har en annan inställning, vilket är att tjäna så mycket pengar som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Montanah 2021-06-13 kl. 14:21.
Citera
2021-06-13, 14:54
  #5417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Jag har sagt detta tidigare i tråden men jag tror elon skiter fullständigt i att göra aktieägare rika. Ta istället bezos han har en annan inställning, vilket är att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Tesla kommer behöva visa att de kan tjäna pengar motsvarande värderingen. Därmed så kommer dom så småningom behöva skära bort de bitar som inte är lika lönsamma. Det är lika självklart som det är enkelt. Investerare kommer inte sitta år ut och år in och vänta på att en halvdöd gren ska bära frukt.
Citera
2021-06-13, 23:37
  #5418
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Tesla kommer behöva visa att de kan tjäna pengar motsvarande värderingen. Därmed så kommer dom så småningom behöva skära bort de bitar som inte är lika lönsamma. Det är lika självklart som det är enkelt. Investerare kommer inte sitta år ut och år in och vänta på att en halvdöd gren ska bära frukt.

Det borde betyda att solcellstaken och "hus-batterierna" försvinner. Men jag tror det vore för stor prestigeförlust för att Musk ska gå med på det, även om styrelse och aktieägare skulle vilja det. Är det nåt Musk har så är det ego och är det nåt det egot älskar så är det att hyllas som frälsare för att han försöker rädda mänskligheten. Att lägga ner "miljöprofilerade" delar av verksamheten för att de inte drar in några pengar vore inte kompatibelt med den skapade bilden.
Citera
2021-06-14, 01:03
  #5419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ja företag brukar i regel belönas på börsen om de fokuserar på en kärnverksamhet som de gör riktigt bra. Det är så ett företag tjänar pengar. Man kan helt enkelt inte vara bra på allt, så jag kan tänka mig att även tesla kommer spreta mindre om ett par år.
Mm men ett par år är för lite ("ett par" betyder 2). Under överskådlig tid kommer vi pusha gränserna i dessa områden, och under den tiden kommer den som kan leverera allt nästan garanterat leverera bäst produkter och tjänster medan de andra får pussla in sina fyrkanter i de ringar som finns osv.

Elon själv har tidigare gissat att det är tillverkning som kommer vara Teslas positionering i slutändan.
Citera
2021-06-14, 10:39
  #5420
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det borde betyda att solcellstaken och "hus-batterierna" försvinner. Men jag tror det vore för stor prestigeförlust för att Musk ska gå med på det, även om styrelse och aktieägare skulle vilja det. Är det nåt Musk har så är det ego och är det nåt det egot älskar så är det att hyllas som frälsare för att han försöker rädda mänskligheten. Att lägga ner "miljöprofilerade" delar av verksamheten för att de inte drar in några pengar vore inte kompatibelt med den skapade bilden.
Om man ska ge Tesla "benefit of the doubt" så är det väl inte omöjligt att batteridelen (solcellerna tror jag inte) avknoppas som ett eget börsbolag. Men då kommer krävas stora nyemissioner innan den delen kan bli cash flow-positiv (om någonsin).
Citera
2021-06-18, 21:43
  #5421
Medlem
raskenss avatar
Först skrotar Musk Plaid+ med historierevisionismargument att Plaid är lika bra och gör många köpare sura då dom ville ha extra batteripacket. Nu har det visat att dom använder gummibandsmetoder för att komma under 2 sek 0-60mph.

https://www.youtube.com/watch?v=HAmv2IO9row
Citera
2021-06-18, 21:50
  #5422
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, jag har redan konstaterat det och tror till och med att vår främsta Teslavän Powr håller med om det, alltså att Teslas värdering förutsätter: 1) att batteriverksamheten blir dominerande och 2) självkörande bilar blir väldigt stort inom högst 5 år.

Att Tesla på traditionellt sätt kan växa in i värderingen genom att sälja mycket elbilar kan man nog helt och hållet glömma, om man tror på det förstår man inte hur marknadsekonomi fungerar.

Edit: Solceller också, right? Det är en annan konkurrensutsatt marknad. Stor potential, men många som tävlar. Svårt att ha stora förhoppningar på Tesla i den delen. Spretigt företag, spretig "grundare".


Hur ser solcellsproduktionen ut egentligen? Är inte en förkrossande majoritet av alla celler tillverkade i Kina i gigantiska kiselsmedjor, sen skeppas dom till väst där många , bla Tesla monterar dom. Kommer man inte åt produktionen av kärnteknologin så tror jag inte Tesla kan bli ledande i solceller heller dom blir en av många monteringsfirmor.
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-06-18 kl. 21:58.
Citera
2021-06-19, 02:06
  #5423
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur ser solcellsproduktionen ut egentligen? Är inte en förkrossande majoritet av alla celler tillverkade i Kina i gigantiska kiselsmedjor, sen skeppas dom till väst där många , bla Tesla monterar dom. Kommer man inte åt produktionen av kärnteknologin så tror jag inte Tesla kan bli ledande i solceller heller dom blir en av många monteringsfirmor.
Nä just det. Solcellsdominans för Tesla är osannolikt
Citera
2021-06-20, 10:57
  #5424
Medlem
illuminas avatar
Q2 snart slut, vad tror ni om resultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in