Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Tidigare var jag rätt skeptisk till Uranium Participation Corp (kändes inte lika sexigt eller explosivt som resten) men förutsatt att uranspotten drar över 100 kommer aktien att gå upp 2-300% och det garanterat vilket gör risken låg att ligga tungt jämfört med att köpa GoviEx eller liknande för 50.000. Dvs det är en garanterad uppgång förutsatt att uranpriset går upp (vilket väl är den säkraste delen i hela uran bullmarket tesen), en annan fördel är att genom att köpa UPC (snart Sprott Uranium Trust) bidrar man till att blåsa upp priset mer på uran.
Det är kanske mer potential för uppgång i juniorerna men risken är högre och många är ordentligt värderade redan.
Funderar därför på att blanda in mer UPC i min uranportfölj. Vad är din take?
UPC handlas sedan nyheten att Sprott tar över till en premium på ca 10% men det kan man nog leva med. Sen ser jag det precis som du dvs går spotten till 100 så gör man sig motsvarande procent i UPC. Aktien kommer vara nr 1 för större investerare som vill in på uran marknaden och det kommer driva spotpriset. Eftersom uranmarknaden och dess bolag är så små så finns det inget alternativ, kan ju inte köpa 20% av nått uranbolag bara sådär.
Här finns ju ingen företags specifik risk och inte heller någon likviditets risk, så tror man på spot 100(jag lutar mer mot 200 nu) så kan man 3x till väldigt liten risk.
Miners kommer såklart gå väldigt mycket bättre än råvaran men så är det ju alltid men med tradeoffen att man tar på sig högre risk.
Kommer som jag förstått ta 2-4 månader innan Sprott är uppe och kör, och även går att handla på NYEX. Kommer folk positionera sig i miners innan det? Jag lutar åt det.
Alternativet är väl att man sätter ihop en egen Uran ETF med 8-10 bolag för att komma ner i företagsrisk och välja sådana företag med hygglig likviditet. Men är såklart inte det lättaste då det knappt finns några bolag och vissa av dom handlas det knappt i.
Men UPC borde man gå riktigt tungt in i om man tänker lite R/R.
Vad kan uran gå ned till i värsta fall?
Hur högt kan det gå i bästa fall?
Tycker nog våran egen uranexpert
UraniumMan borde kunna hjälpa oss att i detta läget med en Ur-anus ETF eller kanske 3 olika Normie, YOLOER och Retard
Totala värdet för alla uranbolag är idag 29B USD = 239 Miljader sek
SEB är värt 237 Miljader.
Den första genererar 10% av världens energi och den andra lånar ut pengar till bolånetorkar i lilla Sverige.