2021-06-12, 15:59
  #505
Medlem
Mini case-studie:
Citat:
Next week #Illinois lawmakers plan to pass new #Energy Bill that will provide $694M to prevent early closure of 6 Exelon #nuclear reactors at 3 power plants. This support will add nearly 3M lbs/yr of new #Uranium fuel demand for the next 20+ years
https://twitter.com/quakes99/status/1403345408672235521

Citat:
Uranium mining in the United States produced 173,875 pounds (78.9 tonnes) of U3O8 in 2019, 88% lower than the 2018 production of 1,447,945 pounds (656.8 tonnes) of U3O8 and the lowest US annual production since 1948. The 2019 production represents 0.3% of the anticipated uranium fuel requirements of the US's nuclear power reactors for the year.

Delstaten Illinois bestämmer sig för att behålla kärnkraften i 20 år till utöver vad som tidigare planerats. Reaktorerna i den delstaten ensamt behöver mer bränsle per år än vad som producerades i hela USA under 2019 och 2018 tillsammans. Nu vet jag att urangruvorna i USA gått på sparlåga de senaste åren, men som exempel under 2008 vilket var toppen under förra uranboomen producerade USA bara runt 5 miljoner pund!
https://en.wikipedia.org/wiki/Uranium_mining_in_the_United_States#/media/File:U.S._uranium_concentrate_production_(1949-2017)_(30156275437).png
Citera
2021-06-12, 18:53
  #506
Medlem
Appia har ju dragit som bara fan senaste tiden, borde man plocka av där och fylla på i forum energy som gått sämre tro?
Citera
2021-06-13, 13:06
  #507
Medlem
Okej så Sprotts Uran ETF kommer alltså att fungera som följande.

Om "aktiepris X antal aktier" < värdet på det uran dom håller = Ta in mer pengar och köp mer uran
Om "aktiepris X antal aktier" > värdet på det uran dom håller = Sälj uran och dela ut pengar till ägare

Spot marknaden för uran är ju som vi vet minimal och alla känner alla.

Så tex Denison köper uran på spotmarknaden, detta höjer priset på uran, den prishöjningen tvingar Sprott att köpa uran på spotmarknaden, som i sin tur ytterligare höjer priset på uran, vilket i sin tur ökar värdet på det uran Denison köpte först som nu skulle kunna belåna detta för att köpa mer uran.

Och på detta har vi allt det fundamentala som talar för uppgång på spotmarknaden.

Sprott kommer att verka som en jävla katalysator på uran priset, detta kan ju balla ur på riktigt och snabbare än vi tänkt

Hur mycket uran vågar man ha i portföljen?
Citera
2021-06-13, 14:33
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Okej så Sprotts Uran ETF kommer alltså att fungera som följande.

Om "aktiepris X antal aktier" < värdet på det uran dom håller = Ta in mer pengar och köp mer uran
Om "aktiepris X antal aktier" > värdet på det uran dom håller = Sälj uran och dela ut pengar till ägare

Spot marknaden för uran är ju som vi vet minimal och alla känner alla.

Så tex Denison köper uran på spotmarknaden, detta höjer priset på uran, den prishöjningen tvingar Sprott att köpa uran på spotmarknaden, som i sin tur ytterligare höjer priset på uran, vilket i sin tur ökar värdet på det uran Denison köpte först som nu skulle kunna belåna detta för att köpa mer uran.

Och på detta har vi allt det fundamentala som talar för uppgång på spotmarknaden.

Sprott kommer att verka som en jävla katalysator på uran priset, detta kan ju balla ur på riktigt och snabbare än vi tänkt

Hur mycket uran vågar man ha i portföljen?
Tidigare var jag rätt skeptisk till Uranium Participation Corp (kändes inte lika sexigt eller explosivt som resten) men förutsatt att uranspotten drar över 100 kommer aktien att gå upp 2-300% och det garanterat vilket gör risken låg att ligga tungt jämfört med att köpa GoviEx eller liknande för 50.000. Dvs det är en garanterad uppgång förutsatt att uranpriset går upp (vilket väl är den säkraste delen i hela uran bullmarket tesen), en annan fördel är att genom att köpa UPC (snart Sprott Uranium Trust) bidrar man till att blåsa upp priset mer på uran.

Det är kanske mer potential för uppgång i juniorerna men risken är högre och många är ordentligt värderade redan.

Funderar därför på att blanda in mer UPC i min uranportfölj. Vad är din take?
Citera
2021-06-13, 15:07
  #509
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Okej så Sprotts Uran ETF kommer alltså att fungera som följande.

Om "aktiepris X antal aktier" < värdet på det uran dom håller = Ta in mer pengar och köp mer uran
Om "aktiepris X antal aktier" > värdet på det uran dom håller = Sälj uran och dela ut pengar till ägare

Spot marknaden för uran är ju som vi vet minimal och alla känner alla.

Så tex Denison köper uran på spotmarknaden, detta höjer priset på uran, den prishöjningen tvingar Sprott att köpa uran på spotmarknaden, som i sin tur ytterligare höjer priset på uran, vilket i sin tur ökar värdet på det uran Denison köpte först som nu skulle kunna belåna detta för att köpa mer uran.

Och på detta har vi allt det fundamentala som talar för uppgång på spotmarknaden.

Sprott kommer att verka som en jävla katalysator på uran priset, detta kan ju balla ur på riktigt och snabbare än vi tänkt

Hur mycket uran vågar man ha i portföljen?
Jag ser den stora risken med uran som all den tid som man är exponerad för att de smäller ett kärnkraftverk i shitholistan. Kanske nåt av de som får förlängda tillstånd i nån av alla USA:s U-landsliknande delstater? Om Sprotts maskin snabbar på detta ser jag det som ett argument för att man ska kunna ha en högre andel i det.

Tycker det verkar rimligt att utgå ifrån att detta kommer accelerera hela förloppet, även toppen och nedgången efter overshooten. Det är nog det man måste börja fundera på, hur förändras skeendet och hur kommer det se ut när man ska börja dra sig ur.

Många pratar om 2-4 år, alltså jag har jättesvårt att se hur det skulle kunna pågå så länge? Sure vi kan få en lång bullmarknad i uran senare om det inte blir nån olycka i alla jävla kärnkraftverk som ska byggas och förlängas, det ser man ju på alla prognoser om utbud och efterfrågan men har man profiterat på den första spajken så finns det ingen anledning att ligga tung i Uran sen under längre tid. Precious metals next tänker jag, särskilt om man har gjort "livsförändrande" vinster.
Citera
2021-06-13, 15:08
  #510
Medlem
Nu har G7 enats om att fasta ut kolkraften och att inte finansiera några fler kolkraftverk i tredje världen. Kommer nog att ge en uppsving i naturgas men nog gör det kärnkraft mer attraktivt också. Speciellt i redan kärnkraftspositiva länder.

Inget slutdatum var formellt satt, men EU och UK verkar tycka att 2030 är lämpligt. Det kommer i sin tur att öka incitamenten för bla Polen och UK att snabba på sin utbyggnad av kärnkraften. Kan det också bli så att länder som Belgien, Spanien och Nederländerna väljer att köra sina reaktorer längre också?

https://omni.se/g7-vill-fasa-ut-kol-men-har-inte-enats-om-slutdatum/a/EpORg3
Citera
2021-06-13, 15:16
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Tidigare var jag rätt skeptisk till Uranium Participation Corp (kändes inte lika sexigt eller explosivt som resten) men förutsatt att uranspotten drar över 100 kommer aktien att gå upp 2-300% och det garanterat vilket gör risken låg att ligga tungt jämfört med att köpa GoviEx eller liknande för 50.000. Dvs det är en garanterad uppgång förutsatt att uranpriset går upp (vilket väl är den säkraste delen i hela uran bullmarket tesen), en annan fördel är att genom att köpa UPC (snart Sprott Uranium Trust) bidrar man till att blåsa upp priset mer på uran.

Det är kanske mer potential för uppgång i juniorerna men risken är högre och många är ordentligt värderade redan.

Funderar därför på att blanda in mer UPC i min uranportfölj. Vad är din take?

UPC handlas sedan nyheten att Sprott tar över till en premium på ca 10% men det kan man nog leva med. Sen ser jag det precis som du dvs går spotten till 100 så gör man sig motsvarande procent i UPC. Aktien kommer vara nr 1 för större investerare som vill in på uran marknaden och det kommer driva spotpriset. Eftersom uranmarknaden och dess bolag är så små så finns det inget alternativ, kan ju inte köpa 20% av nått uranbolag bara sådär.
Här finns ju ingen företags specifik risk och inte heller någon likviditets risk, så tror man på spot 100(jag lutar mer mot 200 nu) så kan man 3x till väldigt liten risk.

Miners kommer såklart gå väldigt mycket bättre än råvaran men så är det ju alltid men med tradeoffen att man tar på sig högre risk.

Kommer som jag förstått ta 2-4 månader innan Sprott är uppe och kör, och även går att handla på NYEX. Kommer folk positionera sig i miners innan det? Jag lutar åt det.

Alternativet är väl att man sätter ihop en egen Uran ETF med 8-10 bolag för att komma ner i företagsrisk och välja sådana företag med hygglig likviditet. Men är såklart inte det lättaste då det knappt finns några bolag och vissa av dom handlas det knappt i.

Men UPC borde man gå riktigt tungt in i om man tänker lite R/R.
Vad kan uran gå ned till i värsta fall?
Hur högt kan det gå i bästa fall?

Tycker nog våran egen uranexpert UraniumMan borde kunna hjälpa oss att i detta läget med en Ur-anus ETF eller kanske 3 olika Normie, YOLOER och Retard



Totala värdet för alla uranbolag är idag 29B USD = 239 Miljader sek
SEB är värt 237 Miljader.

Den första genererar 10% av världens energi och den andra lånar ut pengar till bolånetorkar i lilla Sverige.
Citera
2021-06-13, 15:20
  #512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag ser den stora risken med uran som all den tid som man är exponerad för att de smäller ett kärnkraftverk i shitholistan. Kanske nåt av de som får förlängda tillstånd i nån av alla USA:s U-landsliknande delstater? Om Sprotts maskin snabbar på detta ser jag det som ett argument för att man ska kunna ha en högre andel i det.

Tycker det verkar rimligt att utgå ifrån att detta kommer accelerera hela förloppet, även toppen och nedgången efter overshooten. Det är nog det man måste börja fundera på, hur förändras skeendet och hur kommer det se ut när man ska börja dra sig ur.

Många pratar om 2-4 år, alltså jag har jättesvårt att se hur det skulle kunna pågå så länge? Sure vi kan få en lång bullmarknad i uran senare om det inte blir nån olycka i alla jävla kärnkraftverk som ska byggas och förlängas, det ser man ju på alla prognoser om utbud och efterfrågan men har man profiterat på den första spajken så finns det ingen anledning att ligga tung i Uran sen under längre tid. Precious metals next tänker jag, särskilt om man har gjort "livsförändrande" vinster.
Jag har ungefär samma syn och har inget intresse av att fortsätta hålla och hoppas på att 10 dubbla vinsten (jag har inte pumpat in nog med pengar för att kunna bli ekonomiskt oberoende på en uran bull ändå så jag tar hellre en säker vinst än sitter kvar länge och hoppas på ett galet rally som när som helst kan punkteras). När det känns som att marknaden börjar kylas av säljer jag oavsett om jag då är upp 50% eller 500%, blir att utvärdera det på minst månadsbasis då det kan gå fort ner också (i alla fall aktiepriserna, spotten förblir stabilare). Finns fundamenta där för långsiktigt stabilt uranpris (ex att det går upp till 80 USD och platåar där) behåller jag nog Kazatomprom och kanske någon junior som nu är stabil producent till de priserna, men det får vi se. På längre sikt (10+ år) tror jag dessutom att tekniken har kommit till det stadiet att kärnbränslet kan köras mycket längre, och börjar positiva nyheter om SMR 4e generationen komma ut om några år kommer det också att hålla tillbaka uranpriset från att gå helt bananas.

På riktigt lång sikt håller jag helt med om ädelmetaller, tror långsiktigt mer på stabila ädelmetallsbolag än vad jag gör på uran.
Citera
2021-06-13, 15:23
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag ser den stora risken med uran som all den tid som man är exponerad för att de smäller ett kärnkraftverk i shitholistan. Kanske nåt av de som får förlängda tillstånd i nån av alla USA:s U-landsliknande delstater? Om Sprotts maskin snabbar på detta ser jag det som ett argument för att man ska kunna ha en högre andel i det.

Tycker det verkar rimligt att utgå ifrån att detta kommer accelerera hela förloppet, även toppen och nedgången efter overshooten. Det är nog det man måste börja fundera på, hur förändras skeendet och hur kommer det se ut när man ska börja dra sig ur.

Många pratar om 2-4 år, alltså jag har jättesvårt att se hur det skulle kunna pågå så länge? Sure vi kan få en lång bullmarknad i uran senare om det inte blir nån olycka i alla jävla kärnkraftverk som ska byggas och förlängas, det ser man ju på alla prognoser om utbud och efterfrågan men har man profiterat på den första spajken så finns det ingen anledning att ligga tung i Uran sen under längre tid. Precious metals next tänker jag, särskilt om man har gjort "livsförändrande" vinster.

Jo Sprotts maskin som dom sätter upp kommer i ett sånt läge att förstärka nedgången enormt. När jag läste hur den skulle fungera och ihop med hur liten marknaden är fick jag "the big short" flashbacks angående CDOs. Men vi är i början av husbubblan här och så länge vi slipper härdsmältor så är det uppåt som gäller.
Citera
2021-06-14, 08:50
  #514
Medlem
smoerreboms avatar
Bra start på veckan
Who cares? Let them get wiped out-Chamath är med
Citera
2021-06-14, 11:23
  #515
Medlem
bajssprutans avatar
Såg också i morse att Chamath hoppat på tåget. Oavsett vad man har för åsikt om honom är en sak säker, inflytande har han.

Läste också att kineserna har läckage av radioaktiv gas ur en reaktor och det franska bolaget som driver skiten larmade för att de bara höjer gränsvärdena för att slippa stänga för reparation.

Just därför bör shitholeländer inte själva få drifta reaktorer. Hoppas det inte går boom.
Citera
2021-06-14, 11:30
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Såg också i morse att Chamath hoppat på tåget. Oavsett vad man har för åsikt om honom är en sak säker, inflytande har han.

Läste också att kineserna har läckage av radioaktiv gas ur en reaktor och det franska bolaget som driver skiten larmade för att de bara höjer gränsvärdena för att slippa stänga för reparation.

Just därför bör shitholeländer inte själva få drifta reaktorer. Hoppas det inte går boom.

Chamath är stort att han rekar uran även om han är speciell. Skulle nog säga att han är nr 2 när det kommer till inflytande över en viss grupp, och vi vet ju redan vem som är nr 1 och han kommer nog han med så småning om.

Intressant dag Chamath VS utsläpp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in