Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag har bott i många länder i världen, och jag rankar Sverige, Danmark, Norge som världens rikaste länder att bo i som barnfamilj. Snäppet under det USA, Schweiz, Holland. Berätta om dina egna erfarenheter med att bo och arbeta i andra länder.
Jamen nu handlar detta om du säger att du rankar Sverige som ett av världens rikaste länder när det är väldigt långt ifrån att vara det på riktigt. Så då är det en subjektiv känsla du har och som gäller ditt liv, och det är väl jättebra men det är inget vidare för en kvantitativ analys.
Att vara fattig (både på kapital och potential) gör att man får en oerhört mycket bättre situation i Sverige än i USA, speciellt om man har barn. Det är en riktigt tuff sits i hela USA och kan vara helt okej eller till och med bra sits i Sverige. Men det gör inte att den fattiga i det exemplet är rik, den är fortfarande fattig så det gör inte att vi bör kalla svenskar rika. Sverige har i princip samma fördelning mellan fattig/rik som Ryssland har, och båda länderna har starka stater som ser till att det fortsätter vara så. Så precis som i Ryssland finns det såklart en hel del otroligt rika svenskar. Men medianen är fattig (nåja, medioker), och inte ens medelvärdet är något att hänga i granen.
Sen är det helt enorm skillnad på Norge och Sverige idag. Norrmän
är rika. Både i medel och median. Om detta styrde bostadspriserna skulle det vara
otroligt mycket dyrare i Norge.
Egna kuriosa erfarenheter är att amerikansk medelklass har det bättre än svensk överklass (dvs krasst att de har råd med kvalitet som inte finns att köpa här, pengar eller ej). Men det är för att jag bara har bott i rika delar av USA. Det är orealistiskt att någon del av Sverige skulle konkurrera med det, men vi hade antagligen kommit närmare om inte svensk stat dikterade kapitalet och gjorde 90% av befolkningen monetärt svag.