Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Så om du har en lägenhet värd 3mkr, varav lån 2mkr,
Om jag har en fastighet med marknadsvärde 3 MSEK och en skuld på 2 MSEK och inga andra tillgångar och skulder så är mina nettotillgångar 1 MSEK (minus eventuell latent skatt).
Givet vad du skriver är detta för komplicerat för dig.
Du verkar inte ha någon som helst förståelse för koncept som nettotillgång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
och säljer den och får 3 mkr då äger du 3 mkr? För du ägde ju lägenheten?
Nej, jag får inte 3 MSEK. Du har uppenbarligen aldrig varit med om en bostadsaffär.
Köparen lämnar en likvid om 3 MSEK, men 2 MSEK går till långivaren för att denne skall släppa panten.
Jag erhåller en likvid på 1 MSEK. (Om köparen också vill pantsätta bostaden måste de båda långivarna skifta pant och köpeskilling som en atomär operation).
Mina nettotillgångar är fortfarande 1 MSEK (minus eventuell latent skatt).
Om du är kvar i grundskolan förstår jag om detta är för komplicerat. Men då borde du vara mindre avfärdande och mer kunskapssökande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Eller kan du erkänna att det finns begränsningar i ägandet för den som har sin bostad/vara pantsatt?
Nej, det finns inte.
Men den som köpt en fastighet vet att man förbinder sig att hålla fastigheten försäkrad. Det är dock ingen begränsning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Tips: du äger bara 1 mkr eftersom din skuld finns kvar fast du sålt lägenheten. Som du alltså inte ägde till 100% för då hade du kunnat göra vad du ville med pengarna.
Du bör försöka förstå grundläggande koncept innan du delar ut tips till andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
I själva verket äger du aldrig en BR, du äger en andel i en förening som tillsammans äger alla lägenheterna, och rätten att bo i just din BR. Men nu närmar vi oss nog max för vad din hjärna klarar av att ta in.
Det står fastighet i det du citerar. Här visar du att du inte heller förstått vad en fastighet är. En BR är inte en fastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jo, han har ett begränsat förståelse-span.
Jag har hyggliga kunskaper om dina och andras begränsade kunskaper och förmåga att utföra logiska operationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Förr i tiden var alla tydligare med att man inte "ägde" sin villa om den var belånad till 50%. Därför blir vi födda i gamla tider glada när vi betalat av lånet. Då äger vi fastigheten.
Förr i tiden hade folk 7 år folkskola, vara en betydande del ägnades åt katekesen. De hamnar i kategorin ej gått ut grundskolan. Så jag förstår mycket väl att en del sådan hamnar rejält fel när de skall tänka.
Fö har jag inte träffat på föreställningen om att man inte skulle äga bostaden, förrän det svamlats om i div kommentarsfält.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Låne-ekonomier har i motsats ganska förskräckliga slut om man ser historiskt t.ex år 1993, år 2000, eller år 2008.
Här visar du att du saknar kunskaper om tidigare lågkonjunkturer.
Vad har 1993 med lån att göra? Inget. Där var problemet fast växelkurs och övervärderad valuta.
Vad har 2000 med lån att göra? Inget. Där var problemet övertro på att vinsterna för IT-relaterade bolag skulle komma snabbare än vad de gjorde.
Dina inlägg bara staplar det ena felet efter det andra.