2021-06-13, 12:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Hamas har nyligen skrytit med hur många raketer de har, så visst har de mer att erbjuda. Och självmordsbombare. De kanske för omväxlings skull skulle prova att erbjuda fred istället för att använda terror? Du vet, en sådan där wild and crazy ide?
Israel har det absolut största ansvaret för att konflikten fortsätter.
Citera
2021-06-13, 12:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad fan menar du nu? Stora delar av världen gjorde vad? De flesta länder hade pogrom mot judar. Arabvärlden gjorde sig av med närmare 100% av alla judar. Idag är det bara Storbritannien, Frankrike och Sverige som har judar i närheten av de antal som de hade 1939.
Du har aldrig funderat varför judarna gör sig omöjliga där de vistas, trots att de ofta haft otroliga privilegier med ensamrätt på vissa marknader så lyckas de alltid gå för långt till slut.
USA hade erfarenhet utav den stora immigrantvågen ryska judar som kommit tidigare efter att de inte var önskvärda där längre. Den vågen lade under sig alkoholsmugglingsmarknaden med tillhörande maffia, samt uppköp utav hela sprittillverkningsmarknaden, som de senare förstörde med fulsprit osv,.
Citera
2021-06-13, 12:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du har aldrig funderat varför judarna gör sig omöjliga där de vistas, trots att de ofta haft otroliga privilegier med ensamrätt på vissa marknader så lyckas de alltid gå för långt till slut.
USA hade erfarenhet utav den stora immigrantvågen ryska judar som kommit tidigare efter att de inte var önskvärda där längre. Den vågen lade under sig alkoholsmugglingsmarknaden med tillhörande maffia, samt uppköp utav hela sprittillverkningsmarknaden, som de senare förstörde med fulsprit osv,.

Vad i helvete är det du insinuerar? Var fan har du läst att "judar gör sig omöjliga där de vistas trots otroliga privilegier"? Ditt vidriga jävla lilla kräk. Hoppas du blir våldtagen av en arab.
Citera
2021-06-13, 12:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vad i helvete är det du insinuerar? Var fan har du läst att "judar gör sig omöjliga där de vistas trots otroliga privilegier"? Ditt vidriga jävla lilla kräk. Hoppas du blir våldtagen av en arab.
I Ryssland så hade de i princip ensamrätt på sprittillverkning samt rättigheterna att bedriva värdshusrörelser utav Tsaren. Denna koppling till alkoholen förde de med sig till USA när de förlorade privilegierna i ryssland. Majoriteten ryssar levde under värre förhållanden än judarna.
Citera
2021-06-13, 12:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Israel har det absolut största ansvaret för att konflikten fortsätter.

Ett litet steg iallafall, att även om vi nog inte är överens om hur mycket var och en är ansvarig så säger du att inte bara Israel har ansvar.
Citera
2021-06-13, 12:21
Medlem
Citat:
Och du litar på Hamas? Konflikten är det som Hamas lever på, tycker du verkligen Hamas är ett sådant bra exempel på respekt för mänskliga rättigheter att du vill se mer av dem? Kolla var de ligger på demokrati index och pressfrihet. Och du vill ha mer av det?

Vill du ta parti för palestinier, fine, bra. Försvara Hamas? Svårt att göra men många försöker.

Hade palestinier inte levt under ockupation och apartheid hade Hamas inte haft samma stöd. Hamas uppmuntrades av Israel som motvikt till PLO.

Den part som tydligast visat att man ej kan lita på är israeliska regimen. De har aldrig visat vilja att acceptera -67 års gränser.
Citera
2021-06-13, 12:24
Medlem
Giant Squids avatar
Ska man titta på judarnas äldsta historia i USA så får man gå tillbaks till tiden då de europeiska handelsbolagen upprättade Fort och handelsplatser för att samla in naturtillgångar bla, från indianerna. Även sk, pälshandel. I början så utbytte pälshandlare sprit mot päls med indianerna, men då var det främst högstaklassig rom som man tagit in i landet från Karibien.
Men sedan dök det upp ett gäng tvivelaktiga aktörer som istället för den fina romen bytte eldvatten av dödlig karaktär så om indianerna inte dog blev blinda. Handeln med indianerna blev skrupellös. Gissa vilka dessa nya pälsjägare var?
Citera
2021-06-13, 12:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
I Ryssland så hade de i princip ensamrätt på sprittillverkning samt rättigheterna att bedriva värdshusrörelser utav Tsaren. Denna koppling till alkoholen förde de med sig till USA när de förlorade privilegierna i ryssland. Majoriteten ryssar levde under värre förhållanden än judarna.

Nej. I Ryssland så var det Tsaren som hade ensamrätt på sprittillverkning. Sluta med dina jävla antisemtiska floskler.
Citera
2021-06-13, 12:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Handeln med indianerna blev skrupellös. Gissa vilka dessa nya pälsjägare var?

Om du ska komma med antisemitiska anklagelser förväntar jag mig att du kommer med trovärdiga källor. Jag ger dig en chans innan jag rapporterar dig.
Citera
2021-06-13, 12:32
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Hade palestinier inte levt under ockupation och apartheid hade Hamas inte haft samma stöd. Hamas uppmuntrades av Israel som motvikt till PLO.

Den part som tydligast visat att man ej kan lita på är israeliska regimen. De har aldrig visat vilja att acceptera -67 års gränser.

Bara så att jag hänger med, försvarar du Hamas eller gillar du dom inte?

1967 hade vi även Khartoum deklarationen och därefter Arafat som aldrig missade en chans, att missa en chans. Tror att det också kan ha med saken att göra.

Men du är ok med 67 års gränser, så du accepterar en Judisk stat i regionen?
Citera
2021-06-13, 12:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ett litet steg iallafall, att även om vi nog inte är överens om hur mycket var och en är ansvarig så säger du att inte bara Israel har ansvar.
Eftersom du fultolkade det jag skrev, så skriver jag nu istället att Israel har hundra procent ansvar.
Citera
2021-06-13, 12:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Om du ska komma med antisemitiska anklagelser förväntar jag mig att du kommer med trovärdiga källor. Jag ger dig en chans innan jag rapporterar dig.
Som ingång till ämnet så kan du börja med att läsa Jews & Booze Becoming American in the Age of Prohibition av Marni Davis. Boken har vunnit 2014 Sami Rohr Prize for Jewish Literature from the Jewish Book CouncilTraces American Jews.

Annars kan du läsa och finna länkar i denna djuplodade arkiverade flashback tråd startad utav ett geni.
(FB) Alkohol & Tobaksindustrins judiska historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in