2021-06-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Hemsk upplevelse för Eriksen, men det var en jävla mediapådrag måste jag säga. Så ovanligt är det väl knappast att fotbollsspelare får problem med pumpen?

Abdelhak Nouri i Ajax låg väl i koma i närmare tre år? Miklos Feher i Benfica, Piermario Morosini, finns ju hur många pro-players som helst bara de senaste åren.

Det är Fotbolls-EM, hela Europa följer mästerskapet, inte bara de mest inbitna fotbollsnördarna.. Dessutom var det inte en spelare i mängden, utan Danmarks storstjärna som skulle leda landet i turneringen, en aktad fotbollsspelare runt om i världen..
Citera
2021-06-13, 12:18
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
+1

På TV4 hävde deras reporter stående nära Rigshospitalet att landslagsläkaren uppgav stabilt läge och att snabba försämringen berodde på hjärtsvikt.

https://www.tv4play.se/program/13345619/13345619

Antingen felhörning av reporter eller så försök från fotbollsledningen att slippa betala rehah m m är min gissning:

De två saker jag genast börjar fundera då någon bara lätt medelålders får hjärtsvikt är genetik/missbildning eller för mycket intag av uppåtdroger i några år.

Har drabbade dansken varit känd för hårt partyliv tidigare ?

Christian Eriksen är ingen typisk dansk festprisse, tvärtom lever ett lugnt familjeliv vid sidan av fotbollen. Så inte troligt det är festandet i detta fall,
Det hade varit mer troligt om det hänt Niklas Bendtner eller Preben Elkjear eller Stig Töfting att man tänkt droger och fylla , om du minns dem..
Citera
2021-06-13, 12:21
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Olyckor och katastrofer --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2021-06-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Självklart har han inte visat upp några hjärtproblem tidigare. Tror ni de hade låtit honom spela isf.? Det spelas tusentals matcher varje år i professionella ligor utan att sånt här händer. Det är maximal otur om man kan kalla det så. Det sker men det är extremt sällan.

Självklart spelar han aldrig igen. Skulle vara en helt idiotisk risk. Det enda positiva är att han haft en lång och framgångsrik karriär trots ung ålder och att han tjänat ihop bra pengar som räcker livet ut. Skulle vara fullkomligt idiotiskt att riskera något igen även om alla resultat skulle vara helt perfekta. Tyvärr, men det viktigaste är att han lever och verkar må bra under omständigheterna.

Jag tänker lite likadant! Om det rör sig om ett hjärtstopp pga hjärtfel så har jag oerhört svårt att se att han kan/får fortsätta karriären. När detta hände handbollsspelaren Joacim Ernstsson 2014, så stoppades han från fortsatt handbollsspelande bara några dagar senare.
Citera
2021-06-13, 12:32
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ja, det är på denna nivån frågan bör ligga. Inte "va!?orsakar corn flakes hjärtstopp? Det är nämligen vad han åt till frukost! Undvik kellogs!"

Inters CEO har dessutom bekräftat att han inte ens är vaccinerad
He did not have COVID and was not vaccinated either. At this moment, Eriksen is under the guidance of the Danish medical staff and it is right that they release information, but I can say the Inter medical staff have been in contact with them from the start.”
https://football-italia.net/marotta-eriksen-sent-inter-teammates-message/amp/?__twitter_impression=true

CE vaxade sluter av maj enligt många på nätet. Alltså säkert efter han lämnat inter.

Nu är danmark ute ur em. Tycker där är för många tävlingar i fotboll när man bara tänker jaja nya tag imorgon. Em är trots allt bara var 4 år. I andra sporter kan din karriär vara över vid en förlust. Jag menar man kan bry sig och och samtidigt prestera eller iallfall vinna för sin lagkamrat. Jag låter kanske känslokall men det är trots allt flera 100tals miljoner på spel.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2021-06-13 kl. 12:37.
Citera
2021-06-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hallå "läkarn", du skojar va?? Det är klart att man kan återstarta ett hjärta genom HLR???
Tänk dig att på de allra flesta ställen där hjärtstopp sker så finns ingen defibrillator - Och när väl ambulanspersonal kommit med detta så är det ju i 9 fall av 10 försent, men trots detta överlever personer. Så det är klart att man kan rädda liv endast genom HLR????
Nix, du kan hålla en människa i liv med HLR, men för att starta hjärtat måste du ha ström.
Citera
2021-06-13, 12:34
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Ja det är du för han var inte vaccinerad. Rövhål!

https://football-italia.net/marotta-eriksen-sent-inter-teammates-message/amp/?__twitter_impression=true

Så varför gick en av deras läkare ut igår och bekräftade att han nyligen blivit vaccinerad?

Är det dålig kommunikation i Inter?
Citera
2021-06-13, 12:37
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hallå "läkarn", du skojar va?? Det är klart att man kan återstarta ett hjärta genom HLR???
Tänk dig att på de allra flesta ställen där hjärtstopp sker så finns ingen defibrillator - Och när väl ambulanspersonal kommit med detta så är det ju i 9 fall av 10 försent, men trots detta överlever personer. Så det är klart att man kan rädda liv endast genom HLR????

Nej, du återstartar inte hjärta med HLR.
Det är endast för att hålla någon vid liv tills någon med hjärtstartare startar om hjärtat igen.
Hjärtat får felaktiga signaler och behöver en elektrisk "stöt" för att "nollställas" och börja fungera normalt igen.
När det gäller syrebrist och lung-delen så är det ju annorlunda.

"Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp förlorar omedelbart blodcirkulationen, vilket leder till hjärnskador pga av syrebrist om inte någon i omgivningen omedelbart gör hjärt-lungräddning. Hjärt-lungräddningen håller igång blodcirkulationen så att syresättningen i kroppen bibehålls. För att starta om hjärtat behövs en strömstöt från en hjärtstartare"

Länk:
https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/hjart-lungskolan/hjart-lungraddning/
Senast redigerad av duden83 2021-06-13 kl. 12:40.
Citera
2021-06-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Nej, du återstartar inte hjärta med HLR.
Det är endast för att hålla någon vid liv tills någon med hjärtstartare startar om hjärtat igen.
Hjärtat får felaktiga signaler och behöver en elektrisk "stöt" för att "nollställas" och börja fungera normalt igen.

"Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp förlorar omedelbart blodcirkulationen, vilket leder till hjärnskador pga av syrebrist om inte någon i omgivningen omedelbart gör hjärt-lungräddning. Hjärt-lungräddningen håller igång blodcirkulationen så att syresättningen i kroppen bibehålls. För att starta om hjärtat behövs en strömstöt från en hjärtstartare"

Länk:
https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/hjart-lungskolan/hjart-lungraddning/

Absolut! Uttryckte mig fel, råkade använda ordet "återstarta". Sorry!
Citera
2021-06-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkonomiskKatastrof
Nix, du kan hålla en människa i liv med HLR, men för att starta hjärtat måste du ha ström.

Absolut! Uttryckte mig fel, råkade använda ordet "återstarta". Sorry!
Citera
2021-06-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frsgrd
Vad exakt menar du? Jag har återstartat hur många hjärtan som helst med hlr, och utan defibrillator. Det är lite så de går till, antingen har man ett hjärtstopp och man har en ”rytm” som går att deffa på eller så har man inte det och då gör man bara HLR. Är så konfunderad över att detta är så svårt att förstå?

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Diverse skitnödiga foliehattar i tråden börjar genast profitera på händelsen och göra det till en antivaccinationstråd genom att obefogat fantisera om att spelaren skulle ha fått covid19-vaccin och att detta skulle vara orsaken till tillståndet. Det är lite samma sak som att hävda att frukostintaget eller vad som helst som den drabbade spelaren kommit i kontakt med innan eller under matchen specifikt skulle orsakat tillståndet. Nu om det dessutom visar sig att spelaren inte alls varit vaccinerad så hoppas jag att dessa vedervärdiga foliebyfånar krälar tillbaka under den sten där de kröp fram ifrån.

Det är faktiskt en inte helt otrolig slutsats givet att hans läkare i Tottenham påstår att han inte har några kända hjärtproblem mellan åren 2013 - 2020
Citera
2021-06-13, 12:55
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Jag tyckte mig se tydligt att dom använde en defibrillator efter att först gjort hjärtkompressioner, så att hans hjärta hade stannat är det väl inga tvivel om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in