2021-06-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja man kan hitta på vilken verklighet man vill bara man själv tror på den, är det inte så?

Ja uppenbarligen, frågan som du kanske kan besvar är, hur känns det?

Citat:
Sålänge du på allvar fortsätter hävda att kvinnor är lika-|eller mer våldsbenägna än vad män är, lämnar jag detta samtal därhän.

Brå

"pdf sida 51"
https://www.bra.se/download/18.9eaaede145606cc8651ff/1399015861526/2014_8_Brott_i_nara_relationer.pdf

Dominance and symmetry in partner violence by male and female university students in 32 nations
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740907001855
Gratis att läsa=
https://commons.wikimannia.org/images/Dominance_and_Symmetry_in_Partner_Violence_by_Male _and_Female_University_Students_in_32_Nations.pdf

Sex Differences in Aggression Between Heterosexual Partners:
A Meta-Analytic Review
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.372.6102&rep=rep1&type=pdf

Även om "brås" havsverk är den udda fågel i samanhanget ovan (dvs i stort ociterad, dvs oanvändbar inom sin "fält", med uselt underbyggda antaganden och substanslösa åsikter, så är källdatan i linje med etablerad forskning , dvs studier med 100 eller 1000 tals citeringar.

Citat:
Finner ingen poäng i att diskutera någonting du önskar vore sant, när det finns en faktiskt verklighet vi andra kan se klart och tydligt.

Så nu när du vet bättre och insett att bara föra att tals 100miljoner människor tror att kvinnor är satte till jorden som sällskap till män , inte för något annat syfte, köper du att en handfull lyckats lura dig att inte "se klart och tydligt"?
Citera
2021-06-13, 08:04
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
För din info. Feminismen klassar det som del av en genusfråga och inte en könsfråga.
Skilj på biologiskt kön och socialt format kön = genus. Tack.

Och nej, om du vill höra vad jag personligen har för orsakgrunder bakom ex. nu kriminalitet så:

1. Socioekonomiska faktorer, dvs utanförskap, fattigdom, dåliga sociala förhållanden m.m. skapar kriminalitet.
2. GENUS, traditionella normer/ förväntningar för maskulinitet, skapar kriminalitet, speciellt synligt i ex. våldsutövning och sexbrott.
Män ska "ta för sig"...vara aktivt drivande, självständig, ego, svara med våld, "handla" istället för att "vara" etc...medan genus för kvinnor är mer passiv, omhändertagande, vara snäll, och "vara" istället för att "handla".
3. Kön, i form av att unga mäns hjärnor mognar senare än flickors, vilket ger att speciellt unga män är extremt riskbenägna, och klarar sämre hålla emot ex. dåliga mansnormer, dåligt grupptryck etc etc.
4. Sen först kommer ev. saker som biologi i form av psykiska sjukdomar, alt. genetiska defekter av olika slag ex. psykopati...OM detta nu är en genetisk betingad faktor.

Där har du min förklaringsmodell för varför vissa individer hemfaller åt kriminalitet och varför dessa individer är överrepresenterad av just unga män, och inte gamla tanter.

Kön är alltså en rätt liten del i min värld, genus större, men störst är socioekonomiska faktorer.

utsätter du 100 flickor och 100 pojkar för dåliga hemförhållanden, fattigdom, socialt utanförskap i form av diskriminering etc.... i ett samhälle med traditionella mansnormer av ovan beskrivna sort....så kommer kanske 20 av pojkarna och 5 av flickorna " trilla dit" och bli kriminella av olika slag, pga ovan.
Och 15 av tjejerna kommer hamna i skit där de blir utnyttjade på olika vis, dvs självdestruktivitet. Och 5 av pojkarna.

Njaee...jag ser det mer som att många kvinnor har fått nog, och numera övergått till samma typ av kritiserande och bitvis generaliserande nedvärderande språkbruk ex. som samhället utsatt kvinnor för genom alla tider.

och! de har faktiskt mer rätt i sak än vad samhället haft gentemot kvinnor.

Män som kön/ grupp, ställer nu till med större problem i samhället än nånsin kvinnor som kön/grupp gjort och gör.
A fact.

Lösningen är ju dock inte att skälla ut individuella män, men...sorry så blir det nu rätt ofta av mänskliga skäl. Inte konstigare än så.

Nja.

”Kvinnor i historien framställs ofta som offer och inte förövare. I slutet av 1800-talet var kvinnor i själva verket kapabla till ganska grovt våld och de låg bakom majoriteten av alla våldsdåd med dödlig utgång.”

https://www.forskning.se/2020/10/14/fler-kvinnor-an-man-bakom-dodligt-vald-pa-1800-talet/#

Och nja; (FB) Linda Snecker (V): "Vi förutsätter att alla män är våldtäktsmän"

Och i 100% av fallen de senaste 30 åren där en man mördat en partner har mannen haft missbruksproblem och/eller kontakt med psykvården. Så psykisk hälsa har varit avgörande för ”mäns våld mot kvinnor.”
Citera
2021-06-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Nja.

”Kvinnor i historien framställs ofta som offer och inte förövare. I slutet av 1800-talet var kvinnor i själva verket kapabla till ganska grovt våld och de låg bakom majoriteten av alla våldsdåd med dödlig utgång.”

https://www.forskning.se/2020/10/14/fler-kvinnor-an-man-bakom-dodligt-vald-pa-1800-talet/#

Och nja; (FB) Linda Snecker (V): "Vi förutsätter att alla män är våldtäktsmän"

Och i 100% av fallen de senaste 30 åren där en man mördat en partner har mannen haft missbruksproblem och/eller kontakt med psykvården. Så psykisk hälsa har varit avgörande för ”mäns våld mot kvinnor.”

Kvinnor under 1800 talet var
1. Extremt utsatta för socioekonomiska dåliga förhållanden, kvinnor var oftast utan vettiga möjligheter att klara egen försörjning ex.
2. Konstant diskriminerade och utsatta för ex. sexuellt våld och trakasserande utan att ha samhällets stötta bakom sig.
3. Utöver detta så var det kvinnor och endast kvinnor som skulle ta ansvar för konsekvenser av mänsklig sexualitet, frivillig eller påtvingad där den enda lösningen ofta var att ta livet av spädbarn.

Så de bockar i alla fält vad jag beskrev som främsta orsakerna till attmänniskor tar till våld och/ eller kriminalitet.

Och snälla rara….sluta återanvända skit från fria tider.
Senast redigerad av Merapi 2021-06-13 kl. 09:46.
Citera
2021-06-13, 09:52
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Kvinnor under 1800 talet var
1. Extremt utsatta för socioekonomiska dåliga förhållanden, kvinnor var oftast utan vettiga möjligheter att klara egen försörjning ex.
2. Konstantdiskriminerade och utsatta för ex. sexuellt våld och trakasserande utan att ha samhällets stötta bakom sig.
3. Utöver detta så var det kvinnor och endast kvinnor som skulle ta ansvar för konsekvenser av mänsklig sexualitet, frivillig eller påtvingad där den enda lösningen ofta var att ta livet av spädbarn.

Så de bockar i alla fält vad jag beskrev som främsta orsakerna till attmänniskor tar till våld och/ eller kriminalitet.

Fast det motsäger fortfarande din ”fakta”;

”Män som kön/ grupp, ställer nu till med större problem i samhället än nånsin kvinnor som kön/grupp gjort och gör.
A fact.”

Och det du räknar upp som försvar är ju något som pågår i oförminskad skala mot gruppen män. Kommer du försvara gruppen män på samma sätt?

Och den största orsaken, om vi pratar om etniskt svenska och nordeuropéer, till våld mot kvinnor från män är psykisk ohälsa. Kvinnor väljer medvetet och omedvetet att ta in män i sina liv som har psykiska problem och blir förvånade av resultatet. Fortfarande så är det kvinnor som styr över relationsmarknaden och det finns gott om varningstecken att förkovra sig i, ändå ska män som grupp belastas för vad ett fåtal avvikande individer gör sig skyldiga till.
Citera
2021-06-13, 09:59
Medlem
Citat:
Det finns ingen feminism eller feministisk teori som hävdar "alla män"....är kriminella, våldsbrottslingar, våldtäktsmän etc etc....
Detta är ett antifeministiskt halmbygge.

Och fan obegripligt att man kan sitta 2021 och inte fatta grunderna av en så pass utbredd och välkänd ideologi som feminism.

Sen tycker jag TS borde förklara för sig, varför sitter det 70-88% i fängelserna som INTE har BPD?
Vad gör DE där? OM nu kriminalitet och våldsutövning endast kan förklaras av psykisk sjukdom?

Och hur kommer det sig nu igen? att psykiskt sjuka kvinnor INTE, alls i samma höga grad, blir våldtäktsmän, misshandlar eller mördar sin partner för att han vill skiljas, köper sex av sextrafficking män, sextrakasserar unga killar på sin arbetsplats, groomar barn etc etc....

hmm?

Skälen till att vissa blir kriminella/ ägnar sig åt våld...är komplexa, det kan INTE förklaras endast via en faktor.

Kön och genus (där feminismen kommer in) är dock uppenbart inblandat, eftersom det nu är en sån våldsam överbefolkning av just män på fängelser.

Psykisk sjukdom kan också vara en delfaktor, men förklarar absolut inte nån helhet.

Mycket bra sammanfattat!
ALLA kvinnor som vill ha jämlikhet mellan könen och lika lön är feminister. Det är en missuppfattning att feminister är manshatare eller att de skulle generalisera på samma sätt som TS och många andra här gör vad det gäller det kvinnliga släktet.
Kolla hur många trådar som skrivits på Flashback som innehåller ordet "kvinnor" eller "feminister" tillsammans med något generaliserande påstående som bygger på TS eget kvinnohat. Patetiskt.

Dessutom kan jag inte se att psykisk ohälsa gör brott bättre på något sätt - det är en förklaring men ingen ursäkt och bör naturligtvis straffas.
Citera
2021-06-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast det motsäger fortfarande din ”fakta”;

”Män som kön/ grupp, ställer nu till med större problem i samhället än nånsin kvinnor som kön/grupp gjort och gör.
A fact.”

Och det du räknar upp som försvar är ju något som pågår i oförminskad skala mot gruppen män. Kommer du försvara gruppen män på samma sätt?

Och den största orsaken, om vi pratar om etniskt svenska och nordeuropéer, till våld mot kvinnor från män är psykisk ohälsa. Kvinnor väljer medvetet och omedvetet att ta in män i sina liv som har psykiska problem och blir förvånade av resultatet. Fortfarande så är det kvinnor som styr över relationsmarknaden och det finns gott om varningstecken att förkovra sig i, ändå ska män som grupp belastas för vad ett fåtal avvikande individer gör sig skyldiga till.

Det citatet från mig, gällde nutid.
Visserligen gällde det säkerligen även 1800, eftersom ”ställa till med problem” nu är en vidare definition än enkom mordstatistik.

Och nä
Svenska män av idag är överhuvudtaget inte utsatta för de saker jag raddade upp över kvinnors sits 1800.
Skärp dig tack.

Berätta nu varför ”psykisk ohälsa” faktorn inte leder till samma konsekvenser för kvinnor i vårt samhälle.
Varför skjuter inte en gravt deprimerad, borderline etc etc kvinna en kula i skallen på sin man när han vill skiljas?

Hmm?

Psykisk sjukdom är säkerligen en delfaktor, men nä! det förklarar inte varför där sitter en sån överväldigande majoritet män i svenska fängelser.

Sen tycker jag fan du ska ta dig en ordentlig fundering på varför en mans psykiska sjukdom som enligt dig leder till att HAN ex dödar någon skulle vara kvinnors ansvar och fel?
Senast redigerad av Merapi 2021-06-13 kl. 10:52.
Citera
2021-06-13, 14:04
Medlem
Citat:
Det citatet från mig, gällde nutid.
Visserligen gällde det säkerligen även 1800, eftersom ”ställa till med problem” nu är en vidare definition än enkom mordstatistik.

Kvinnor är ju som grup en oerhörd belastning på vällfärdsamhället ställt till vad de tillför.

Citat:
Och nä
Svenska män av idag är överhuvudtaget inte utsatta för de saker jag raddade upp över kvinnors sits 1800.
Skärp dig tack.

svensk män lider ju avmånga problem på samma sätt som de gjorde på 1800 talet, dör oftare och tidigare, mördas av sina mammor, förvärsarbetar mer och i farligare men nödvändiga roller, har ett ansvar att finansierar vällfärden och ger de svagare en dräglig möjlighet.

Citat:
Berätta nu varför ”psykisk ohälsa” faktorn inte leder till samma konsekvenser för kvinnor i vårt samhälle.
Varför skjuter inte en gravt deprimerad, borderline etc etc kvinna en kula i skallen på sin man när han vill skiljas?

Varför skulle det inte göra det, kvinnor mördar ju män, och dominans aspekten av relationsvåld är ju likvärdig över könen, män är måhända marginellt brutala, men vi pratr ju om exempelöst få individer. det blekner ju tex i jämförelsen med kvinnors dödliga våld mot barn och bebisar historiskt (eller idag för den delen)

Citat:
Hmm?
det kan väll inte vara något av det jag nämt som är nyheter för dig, möjligen tycker du genom någon rationalisering inte att det är relvant, men det är likväl sant.

Citat:
Psykisk sjukdom är säkerligen en delfaktor, men nä! det förklarar inte varför där sitter en sån överväldigande majoritet män i svenska fängelser.

Nä, självklart är det än delfaktor, vi pratar om oerhört få individer, och när vi tittar på oerhört få individer i ytterkanterna av normalfördelningen (tex de objektivt mest framgångsrika (typ nobellpristagre, atleter, akumulerad rikednom eller annat valfritt och de objektivt minst framgångsrika (typ de som sitter inlåsta för brott), så finner vi större likheter de individerna imellan än sina artfränder imitten av normalfördelningen, oavsett kön....

Citat:
Sen tycker jag fan du ska ta dig en ordentlig fundering på varför en mans psykiska sjukdom som enligt dig leder till att HAN ex dödar någon skulle vara kvinnors ansvar och fel?

På samma sätt som det är ditt fel om du hoppar in bland lejonen på zoo och kastar sten på dem, det är även sant omvänt, dvs vilket ansvar män som mördas av sina psykiskt sjuka partners kan tänkas ha.

Fuck whit crazy.... you get crazy...

det är ju dock väldigt ovanligt, det vanligaste är ju att de båda har ett eller flera problem, innan och i samband med att våldet blir dödligt.
Citera
2021-06-14, 07:24
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ja man kan hitta på vilken verklighet man vill bara man själv tror på den, är det inte så?
Sålänge du på allvar fortsätter hävda att kvinnor är lika-|eller mer våldsbenägna än vad män är, lämnar jag detta samtal därhän. Finner ingen poäng i att diskutera någonting du önskar vore sant, när det finns en faktiskt verklighet vi andra kan se klart och tydligt.
Nej, det är vad postmodernister hävdar. Jag hävdar att det är helt fel och vi lyder under fysikens lagar och vår biologi.
Nu är det så här, Moment. Du har fel, jag har rätt och jag kan bevisa det för dig.

Med världens största underlag av statistik, av människor som jobbat med våld i nära relationer i fem decennier, som startade det första skyddsboendet för kvinnor i världen, men som möttes av exakt din reaktion när hon ville göra samma sak för män.
Men eftersom du är faktaresistent, får du hennes beskrivning av hur våldet ser ut:
https://www.humanrightsaction.org/violence/Pizzey/english.html
Citera
2021-06-14, 07:53
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ok, intressanta uttalanden. Du menar alltså att det är ok för kvinnor att slå män, om man inte håller med är man ingen riktig man?

Men ok, om du anser att en örfil är likställt med lite oskyldigt "häftigt temperament" då är det alltså ok att jag och andra män örfilar sin fru?

Jag skulle väl inte gå i taket för en örfil om man hade förtjänat den, det vill säga gjort något svinigt som att vara otrogen eller provocerat fram det medvetet.
Det är ju dock väldigt väldigt viktigt att det stannar vid en örfil här, och inte går över i grövre våld av något slag, samt att man inte tar i för kung och fosterland.

Det är ju här det största problemet ligger, att en del män tappar fattningen totalt och har kraft att orsaka oåterkallelig skada på kvinnan, vilket kvinnan i sin tur inte kan göra på mannen utan tillhyggen. Därför är mäns våld mot kvinnor ett betydligt större problem än vice versa.
Citera
2021-06-14, 07:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja uppenbarligen, frågan som du kanske kan besvar är, hur känns det?

Brå

"pdf sida 51"
https://www.bra.se/download/18.9eaaede145606cc8651ff/1399015861526/2014_8_Brott_i_nara_relationer.pdf

Dominance and symmetry in partner violence by male and female university students in 32 nations
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740907001855
Gratis att läsa=
https://commons.wikimannia.org/images/Dominance_and_Symmetry_in_Partner_Violence_by_Male _and_Female_University_Students_in_32_Nations.pdf

Sex Differences in Aggression Between Heterosexual Partners:
A Meta-Analytic Review
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.372.6102&rep=rep1&type=pdf

Även om "brås" havsverk är den udda fågel i samanhanget ovan (dvs i stort ociterad, dvs oanvändbar inom sin "fält", med uselt underbyggda antaganden och substanslösa åsikter, så är källdatan i linje med etablerad forskning , dvs studier med 100 eller 1000 tals citeringar.

Så nu när du vet bättre och insett att bara föra att tals 100miljoner människor tror att kvinnor är satte till jorden som sällskap till män , inte för något annat syfte, köper du att en handfull lyckats lura dig att inte "se klart och tydligt"?

Se mitt svar till stormensnabb.
Citera
2021-06-14, 08:00
Avslutad
Citat:
Jag skulle väl inte gå i taket för en örfil om man hade förtjänat den, det vill säga gjort något svinigt som att vara otrogen eller provocerat fram det medvetet.
Det är ju dock väldigt väldigt viktigt att det stannar vid en örfil här, och inte går över i grövre våld av något slag, samt att man inte tar i för kung och fosterland.

Det är ju här det största problemet ligger, att en del män tappar fattningen totalt och har kraft att orsaka oåterkallelig skada på kvinnan, vilket kvinnan i sin tur inte kan göra på mannen utan tillhyggen. Därför är mäns våld mot kvinnor ett betydligt större problem än vice versa.

Det var inte min fråga. Kvinnor initierar våld oftare än män och du likställde det med 'hett temperament'. Således, är det ok om en man ger en kvinna en örfil oprovocerat eller först?
Citera
2021-06-14, 08:05
Medlem
Citat:
Se mitt svar till stormensnabb.

Så örfila är okej, men det grova våldet, slag, sparkar, med tilhygge osv är inte okej? (det är nämligen likvärdigt det med)

"skillnaden" ligger egentligen bara i det sexuella våldet. och då är ju inte kvinnors mot mäns våld obetydligt i samanhanget, iochmed att det utgör den mindre biten av våld i nära relationer.

Utsatthet (brås raport länkad ovan), internationella sifror pekar på liknande, dvs män i relationen är Fö ca 70% av fallen, kvinna i relationen i ca 30% vid sexullt relationsvåld. Så vi är en bra bit ifrån babbeluringar och överrepresentation av grova sexualbrot.
Totalt Kvinnor Män
Sexualbrott 0,4 0,6 0,2
Grovt sexualbrott 0,2 0,3 0,1

Hur tror du barn hanterar situtaionen som ser pappa "sansa" sin obstinata partner med några välplaserade lavetter, eller för den delen det omvända?

för du menar väll inte att "problemet" är så litet så vi ska nöja oss med att prata om någon enstaka kvinna som mördas av sin man och någon enstaka man som mördas av sin kvinna, för då borde vi prata om trä och verkstadsindustri mycket mer.....

Eller är det precis det du menar?
Senast redigerad av slö 2021-06-14 kl. 08:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in