Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Extraslag beror på att andra nervknutor i hjärtat än sinusknutan initierar/skickar pulser och driver hjärtslagen. Samma källa kan ibland helt ta över och om den då slutar driva så är det inte säkert att sinusknutan kommer tillbaka som chef.
I mitt fall började det med extra hjärtslag när jag tränade. Sedan fick jag extra hjärtslag till och från även när jag inte tränade. Sedan fick jag spontana förmaksflimmer då och då (ingen sinusrytm). Det måste följas upp.
Fast det är helt normalt att hjärtats celler (och celler i lungvenerna t o m) kan starta ett hjärtslag, det är som en backup om sinusknutan skulle lägga av. Sinusknutan håller en viss takt, och om den faller under rytmen så kan ett hjärtslag startas från andra punkter i hjärtat som helt enkelt "hinner före". Det är därför det är vanligt med extraslag hos extremt vältränade individer som har en låg vilopuls, och det typiska vid godartade extraslag är att de blir färre när pulsen går upp (dvs tvärtemot din erfarenhet).
Det som sker vid förmaksflimmer är inte (i typfallet) att sinusknutan nödvändigtvis inte gör sitt jobb, eller har blivit av med jobbet som du skriver, utan bara att andra områden i förmaken är överdrivet aktiva. En av behandlingarna (som ni väl varit inne på i tråden) mot förmaksflimmer är just att bränna eller frysa just sådana områden, så att sinusknutan åter kan ta över taktpinnen.