2021-06-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Relativt god hälsa. Hade allt varit bra hade han inte varit på sjukhus. Så enkelt är det.

Klart han är på sjukhus efter en sådan grej, är du dum på riktigt? Det ska göras tester och uppföljning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrlpyt
Det där låter som så kallade extraslag (läs på vårdguiden och se om symptomen stämmer), och är i de allra flesta fallen helt ofarligt. Han en period själv för flera år sedan där jag råkade ut för det nästan dagligen i flera veckor, fruktansvärt obehagligt eftersom det känns som att hjärtat slutar slå (finns en fysiologisk förklaring till det) och man vet inte om det kommer igång igen.. Men flera EKG visade enbart just extraslag och efter en tid upphörde de och jag har inte känt av det på flera år som sagt.

Extraslag beror på att andra nervknutor i hjärtat än sinusknutan initierar/skickar pulser och driver hjärtslagen. Samma källa kan ibland helt ta över och om den då slutar driva så är det inte säkert att sinusknutan kommer tillbaka som chef.

I mitt fall började det med extra hjärtslag när jag tränade. Sedan fick jag extra hjärtslag till och från även när jag inte tränade. Sedan fick jag spontana förmaksflimmer då och då (ingen sinusrytm). Det måste följas upp.
Citera
Medlem
xrlpyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Ja men man behöver ju inte få viruset. Är det 1 på 10 som haft det i Sverige kanske? Vi säger 15/100 för att många kanske inte blivit testade, men tar du vaccinet så utsätter du dig ju garanterat för dessa risker, antagligen varje år framöver när du ska ta en ny dos.

Det blir ju en avvägning i så fall, är man säg medelålders och uppåt (med någon/några riskfaktorer) kanske vaccinet är att föredra jämfört med covid? Det tror jag inte någon vet svaret på.
Citera
2021-06-13, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Som sagt, i de allra flesta fall helt ofarligt och MYCKET vanligt bland befolkningen i stort. Återigen, massor med folk i trådar som kollat upp det och i princip alla får svar att det är normalt och ofarligt. Men visst, är man orolig är det bara att kolla upp det. Inget mer med det.

Edit: Eriksson verkar ju uppenbarligen inte haft det och lär ha kollats med EKG regelbundet, så det hjälpte inte honom.

Ja, mycket vanligt. Men hos en del så leder det till hjärtstopp. Inte helt ovanligt i min släkt har det visat sig. Min farfar dog av det. Min far överlevde tack vare HLR. Jag har inte råkat ut för det än...
Citera
2021-06-13, 00:48
Medlem
Talespins avatar
Fler och fler som skriver att han nyss har vaccinerat sig.

Kan detta stämma tro?
Citera
2021-06-13, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Extraslag beror på att andra nervknutor i hjärtat än sinusknutan initierar/skickar pulser och driver hjärtslagen. Samma källa kan ibland helt ta över och om den då slutar driva så är det inte säkert att sinusknutan kommer tillbaka som chef.

I mitt fall började det med extra hjärtslag när jag tränade. Sedan fick jag extra hjärtslag till och från även när jag inte tränade. Sedan fick jag spontana förmaksflimmer då och då (ingen sinusrytm). Det måste följas upp.

Ditt fall är ditt fall, men precis som personen du citerade säger så är det mycket vanligt och i de allra flesta fallen helt ofarligt. Har du svårt att förstå att det är vanligt förekommande eller vad är grejen? Vi fattar att du tycker att man ska kolla upp det och att det du drabbades av var jättehemskt, men faktum kvarstår - helt ofarligt och normalt i de allra flesta fallen.
Citera
2021-06-13, 00:50
Medlem
Citat:
Ja, mycket vanligt. Men hos en del så leder det till hjärtstopp. Inte helt ovanligt i min släkt har det visat sig. Min farfar dog av det. Min far överlevde tack vare HLR. Jag har inte råkat ut för det än...

Ja, men det är ganska troligt att det rör sig om en helt annan typ av arytmi i ditt fall och inte den vanligt förekommande typen som nästan alla känner av ibland. Särskilt vid stressiga perioder eller perioder av hård träning.
Citera
2021-06-13, 00:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Vissa säger att mesta tyder på att han är ovaccinerad, andra säger raka motsatsen. Skulle han vara vaccinerad så kan jag mycket väl tänka mig att han skulle vara tvungen att ljuga om det för att inte avskräcka folk från att ta det här otestade vaccinet.

Det är inte lätt, skönt att han klarade sig i alla fall.

Det här inlägget är så roligt i kvadrat. Skulle han ha blivit vaccinerad, trots att inget tyder på det, men om nu alla interspelare är vaccinerade och det finns rapport i media om det, så ska spelarna fortfarande ljuga om att de har blivit vaccinerade?

Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2021-06-13 kl. 00:57.
Citera
2021-06-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Israel’s Health Ministry says young men ages 16-24 are potentially 25 times more likely to develop myocarditis after getting the Pfizer vaccine."

http://www.keweenawreport.com/featured/israel-says-pfizer-vaccine-probably-causes-myocarditis-in-young-men-2/

Fruktansvärda siffror.

Ta läs lite mer i artikeln du hänvisade till så kommer en liten annan bild fram. I artikeln så nämner de bland annat att risken ligger på mellan 1 till 3000 och 1 till 6000 för att få hjärtmuskelinflammation jämfört med normalpopulationen. Så risken är alltså under en promille att få en hjärtmuskelinflammation om man har tagit covid vaccin. Har man dessutom upptäckt en hjärtmuskelinflammation är den relativt lätt att behandla.

Vidare så har man bara undersökt två fall hittills och det har inte gett något övertygande resultat.

Är dessa siffror oroande. Ja det är så pass oroande att man måste studera detta vidare. Men det är knappast så pass oroande inte ska ta vaccinet. Vilket de även nämner i artikeln.
Citera
2021-06-13, 00:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Fler och fler som skriver att han nyss har vaccinerat sig.

Kan detta stämma tro?

Finns inget som tyder på det i dagsläget. Lite Twitternonsens mest.
Citera
2021-06-13, 01:00
Medlem
xrlpyts avatar
Citat:

Fast det är helt normalt att hjärtats celler (och celler i lungvenerna t o m) kan starta ett hjärtslag, det är som en backup om sinusknutan skulle lägga av. Sinusknutan håller en viss takt, och om den faller under rytmen så kan ett hjärtslag startas från andra punkter i hjärtat som helt enkelt "hinner före". Det är därför det är vanligt med extraslag hos extremt vältränade individer som har en låg vilopuls, och det typiska vid godartade extraslag är att de blir färre när pulsen går upp (dvs tvärtemot din erfarenhet).

Det som sker vid förmaksflimmer är inte (i typfallet) att sinusknutan nödvändigtvis inte gör sitt jobb, eller har blivit av med jobbet som du skriver, utan bara att andra områden i förmaken är överdrivet aktiva. En av behandlingarna (som ni väl varit inne på i tråden) mot förmaksflimmer är just att bränna eller frysa just sådana områden, så att sinusknutan åter kan ta över taktpinnen.
Citera
2021-06-13, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ja, men det är ganska troligt att det rör sig om en helt annan typ av arytmi i ditt fall och inte den vanligt förekommande typen som nästan alla känner av ibland. Särskilt vid stressiga perioder eller perioder av hård träning.

Just därför man skall kolla upp det. Även om det är ovanligt så är det bättre att fånga upp det tidigt. Det tog läkarna runt tre år att hitta orsaken för mig och hade jag inte haft loggar från pulsbandet så hade de nog avfärdat det direkt. Skrivbordsgrannen på jobbet har liknande problem och medicineras med betablockerare. Eventuellt att jag skall få medicin också, eller så bränner de av nerver i hjärtat.

Om man har anlag för "tjockt blod" (höga halter av blodplättar, som jag har) eller blodproppar pga högt kolesterol (som jag har ärftligt betingat) så kan man få blodproppar av extraslagen. (ja, jag har dragit nitlotten i DNA-lotteriet)

Som sagt var, kolla upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in