2021-06-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Tyckte att man såg det i livesändningen. Efter kompressionerna, endast ett kort ögonblick Men hela kroppen hoppade upp. Vet inte om det går att få fram den sekvensen i efterhand, men ska kika lite senare.

Jo så var det - kroppen hoppade upp/till liggandes.
Citera
2021-06-12, 21:17
Medlem
xrlpyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Tyckte att man såg det i livesändningen. Efter kompressionerna, endast ett kort ögonblick Men hela kroppen hoppade upp. Vet inte om det går att få fram den sekvensen i efterhand, men ska kika lite senare.
Ja, flera har tydligen sett det, jag har ingen anledning att tvivla på det.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Kika på datan, kika på datan blablabla...

Kan vi lita på datan, då? Finns det inte oerhört mäktiga krafter som tjänar riktigt grova pengar på de här vaccinationerna?

För övrigt, det är inte många årtionden sedan tobaksbolagen tog fram data som visade att rökning var helt ofarligt. Egna forskare om fram till egna resultat och sedan blev det "datan". För att det fanns grova pengar i potten.

Vad ska vi lita på då? Dina killgissningar?

Suck.
Citera
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Du menar att läkarna gjorde hjärtkompressioner trots att Eriksen hade puls?

Med det vi såg, inledande hjärtkompressioner följt av defibrilering så pekar precis allt mot ett plötsligt HJÄRTSTOPP.

För det första ingår inte ens att kolla pulsen när man genomför HLR. Hjärtstopp bedömer man baserat på om personen andas eller inte.

För det andra så används en defibrilator endast om det finns en elektrisk aktivitet, dvs någon form av rytm. Ett hjärta som inte har elektrisk aktivitet, dvs flatline går inte att defibrillera. Då utför man kompressioner för att pumpa blod till hjärnan i väntan på en rytm, samt sprutar adrenalin.

Hjärtstartare är ett förvirrande ord då den inte startar ett hjärta som står helt still, utan nollställer en elektrisk felrytm tillbaka till sinusrytm.
Citera
2021-06-12, 21:19
Medlem
Sant, han blev hjärtstartad på plan. Vi är fyra grabbar som ser matchen och alla såg det. Där och då hade jag inte trott att han skulle klara sig

Tur att det gick bra...
Citera
2021-06-12, 21:22
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
För det första ingår inte ens att kolla pulsen när man genomför HLR. Hjärtstopp bedömer man baserat på om personen andas eller inte.

För det andra så används en defibrilator endast om det finns en elektrisk aktivitet, dvs någon form av rytm. Ett hjärta som inte har elektrisk aktivitet, dvs flatline går inte att defibrillera. Då utför man kompressioner för att pumpa blod till hjärnan i väntan på en rytm, samt sprutar adrenalin.

Hjärtstartare är ett förvirrande ord då den inte startar ett hjärta som står helt still, utan nollställer en elektrisk felrytm tillbaka till sinusrytm.

Att dom körde i honom en adrenalinspruta är inte omöjligt då det skulle förklara varför hans ögon var så pass uppspärrade på den bild som togs när dom körde ut honom på båren.

Trodde först att det berodde på chock men adrenalin känns ju rätt troligt nu när du säger det.
Citera
2021-06-12, 21:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Tack. Äntligen någon som presenterar lite teorier.

Blodtrycksfall... det svimmar man väl bara av alternativt blir yr?
Killen såg inte avsimmad ut tycker jag.

Han låg ju med öppna ögon och vissa muskler såg ut som att de spände sig lite. Inte riktigt som ett krampanfall direkt, ett väldigt litet kanske isåfall. Mest troligt att det berodde på att dom körde hjärtstataren på honom.

Vad för sorts infektion kan sätta sig på hjärtat men i övrigt lämna fysiken i bra skick och sen helt plötsligt få hjärtat att stanna?

Legala mediciner, vilken medicin skulle kunna orsaka detta? Hjärtstillestopp pga överansträngning efter intag av ADHD-medicin är väl det jag kommer på såhär på rak arm.

Vaccin (hjärtinflammation), finns det något annat som känns troligt som kan orsaka detta?

Medfött hjärtfel: någon som vet vilka sorts medfödda hjärtfel som kan uppstå helt plötsligt och som man sedan kan få igång hjärtat efter man drabbats? Kan han omedvetet haft nå knas-arytmi (eller vad det heter) som kan uppstå helt plötsligt som fick hjärtat att stanna?

Doping, vet inte tillräckligt om vad en fotbollsspelare skulle dopa sig med för att detta ska hända så plötsligt. Någon annan?

Medfött hjärtfel har varit den vanligaste dödsorsaken bland fotbollsspelare som har dött på plan. Däremot har screeningen av det här ökat kraftigt.

Det faktum att man fick igång hjärtat igen tycker jag också talar emot.

Jag utesluter inte medfött hjärtfel, men det troligaste är nog ändå att det här orsakades av vaccinet.
Citera
2021-06-12, 21:25
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frsgrd
Var tvungen att flika in här, då du iaf skrev 2 helt felaktiga inlägg 😂. Om man nu så överdrivet ihärdigt ska leka kunnig inom sakämne så kan man ju åtminstone ha någorlunda rätt. HJÄRTSTOPP (tar också caps så du förstår att vi pratar om samma sak) är antingen asystoli (du vet den där raka linjen man alltid deffar på på tv..) eller PEA (pulslös elektrisk aktivitet), INGEN av dessa tillstånd går att deffa på, eller går går det men du slösar tid och får inget som helst resultat då hjärtat står still. Det som bryter detta hjärtstopp är HLR, alltså kompressioner och inblås, och med fördel adrenalin i.v (och behandla den medicinska bakomliggande orsaken till hjärtstoppet). Att deffa på dessa är totalt meningslöst och görs varken på eller utanför sjukhus. Även helt automatiskt defibrillator (sånna som finns ute i samhället) läser av vilket typ av hjärtstopp de är och deffar bara om det är Vf/Vt

Dvs den andra typ av HJÄRTSTOPP; ventrikelflimmer eller ventrikeltaky. Dessa MÅSTE du deffa på för att få en chans att få tillbaka en normal sinusrytm. Hlr kommer tveksamt få hjärtat att slå över till normal rytm men absolut livsviktigt för att hålla igång cirkulationen.

Detta är mitt jobb och har kanske varit på 50-100 hjärtstopp som jag varit hands on på.
Så nu har du lärt dig något nytt. Din info var lite livsfarlig då de som faktiskt räddar liv är snabb HLR (… och deff där deffas ska)

Det är ungefär detta jag hävdat hela tiden i tråden.
Man påbörjade hjärtkompressioner följt av defibrilering.
Hjärtkompressioner för att upprätthålla cirkulation, och hjärtstartare för att få igång hjärtat.

Någon påpekade att Eriksen inte alls hade HJÄRTSTOPP, därav diskussionen.
Citera
2021-06-12, 21:30
Medlem
Citat:
Det är ungefär detta jag hävdat hela tiden i tråden.
Man påbörjade hjärtkompressioner följt av defibrilering.
Hjärtkompressioner för att upprätthålla cirkulation, och hjärtstartare för att få igång hjärtat.

Någon påpekade att Eriksen inte alls hade HJÄRTSTOPP, därav diskussionen.

Det är inte någorlunda vad du hävdar. Och du verkar fortfarande inte förstå skillnaden. I 50% av alla typer av hjärtstopp (finns 4) så deffar man absolut inte. Det är aldrig ”kompressioner i väntan på deff”. Det är kompressioner ELLER kompressioner och deff. Båda scenarierna räddar liv. Hjärtkompressioner och inblås räddar liv. Plattorna ska alltid på snabbt som fan i vilket fall. För rytmen kan ändras under hjärtstoppet.

Nu är jag ihärdig för jag ser ett skräckscenario där du är på ett hjärtstopp och tänker ”äh skit samma vi är ute i skogen, här finns ingen deff” och avbryter. Du har ingen aning om vilken typ av rytm de är och i 2 av 4 fall ska du absolut inte deffa. Punkt.
Citera
2021-06-12, 21:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji

I medicinska termer så visst, men i folkmun sägs ju att hjärtat stannat.
Hjärtstopp är ju någon slags elektriskt kaos där hjärtat saknar förmåga att pumpa blod.

Diskussionen handlade om huruvida Eriksen drabbats av HJÄRTSTOPP eller inte.
Då dyker vissa medicinskt pålästa upp och ska hävda att det finns massor av olika typer hjärtstopp.
Citera
2021-06-12, 21:37
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frsgrd

Nu är jag ihärdig för jag ser ett skräckscenario där du är på ett hjärtstopp och tänker ”äh skit samma vi är ute i skogen, här finns ingen deff” och avbryter. Du har ingen aning om vilken typ av rytm de är och i 2 av 4 fall ska du absolut inte deffa. Punkt.

Avbryter?!
Det du ska göra om någon drabbas av hjärtstopp i skogen är givetvis hjärtkompressioner för att upprätthålla cirkulation och larma ambulans som kommer med defibrilator, men tyvärr är oddsen dåliga om det händer ute i skogen så klart.
Citera
2021-06-12, 21:41
Medlem
Citat:
Avbryter?!
Det du ska göra om någon drabbas av hjärtstopp i skogen är givetvis hjärtkompressioner för att upprätthålla cirkulation och larma ambulans som kommer med defibrilator, men tyvärr är oddsen dåliga om det händer ute i skogen så klart.

Haha MEN va fan.. återigen ”kommer med defibrillatorn”
I rest my case.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in