2021-06-13, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xrlpyt
Och det finns ju i vilket fall inget som tyder på att det är bättre att få covid-19 och potentiellt få hjärtinflammation av viruset, än av vaccinet. Så ...
Ja men man behöver ju inte få viruset. Är det 1 på 10 som haft det i Sverige kanske? Vi säger 15/100 för att många kanske inte blivit testade, men tar du vaccinet så utsätter du dig ju garanterat för dessa risker, antagligen varje år framöver när du ska ta en ny dos.
Citera
2021-06-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrArpeggio
Kan man tänka sig att unga män är betydligt mer fysiskt aktiva än äldre och att det är den fysiska ansträngningen som triggar hjärtmuskelinflammationen på samma sätt som en vanlig infektion och samtidig träning ökar risken mångfalt?

Kanske kommer man komma fram till att man bör vänta med fysisk ansträngning en period efter vaccineringen. Vi får se...

Jag tror knappast att den fysiska ansträngningen orsakar en hjärtmuskelinflammation.

Däremot så kan du ha fått en hjärtmuskelinflammation och en vältränad kanske inte känner av den så mycket. Kroppen kanske känns lite segare men du utför din idrott/träning ändå och då kan det gå fort utför.t.
Citera
2021-06-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ugh det är läskigt det där. Jag har lite oregelbunden puls ibland och kan känna att det hoppar till lite obehagligt nån gång då och då. Har tänkt att det mest beror på koffein och nikotin men man vet ju aldrig

Kolla upp det. Det började så för mig.
Citera
2021-06-13, 00:39
Medlem
Jag tror inte vi ska ropa hej ännu. Antonio Puerta vaknade 2 gånger från HLR 2007 men dog 2-3 dagar senare på sjukhus.

Så att säga att Eriksen klarade sig. Det vet vi inte mycket om ännu.
Citera
2021-06-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Jag tror inte vi ska ropa hej ännu. Antonio Puerta vaknade 2 gånger från HLR 2007 men dog 2-3 dagar senare på sjukhus.

Så att säga att Eriksen klarade sig. Det vet vi inte mycket om ännu.

Jo fast Antonio kollapsade direkt efter igen i omklädningsrummet och fick hjärnskador och därefter organsvikt, så det går inte att jämföra. Eriksen befinner sig på sjukhus och vid relativt god hälsa.
Citera
2021-06-13, 00:40
Medlem
xrlpyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ugh det är läskigt det där. Jag har lite oregelbunden puls ibland och kan känna att det hoppar till lite obehagligt nån gång då och då. Har tänkt att det mest beror på koffein och nikotin men man vet ju aldrig

Det där låter som så kallade extraslag (läs på vårdguiden och se om symptomen stämmer), och är i de allra flesta fallen helt ofarligt. Hade en period själv för flera år sedan där jag råkade ut för det nästan dagligen i flera veckor, fruktansvärt obehagligt eftersom det känns som att hjärtat slutar slå (finns en fysiologisk förklaring till det) och man vet inte om det kommer igång igen.. Men flera EKG visade enbart just extraslag och efter en tid upphörde de och jag har inte känt av det på flera år som sagt.
Senast redigerad av xrlpyt 2021-06-13 kl. 00:43.
Citera
2021-06-13, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag tror knappast att den fysiska ansträngningen orsakar en hjärtmuskelinflammation.

Däremot så kan du ha fått en hjärtmuskelinflammation och en vältränad kanske inte känner av den så mycket. Kroppen kanske känns lite segare men du utför din idrott/träning ändå och då kan det gå fort utför.t.

Om du har en infektion i kroppen och tränar hårt så kan hjärtat påverkas av detta. Det kan leda till hjärtmuskelinflammation, men det räcker att hjärtat är liye påverkat av det och att du sedan anstränger dig hårt. Om det nu uppkommer för första gången.

Annars kan det som jag skrev tidigare vara något som man har anlag för och som ibland uppkommer spontant. Lyssnar man då inte på kroppen så kan man få hjärtstop.
Citera
2021-06-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det är jättevanligt. Helt ofarligt i de allra flesta fall som jag förstått det.
Eller så är det farligt, bäst att kolla upp det.
Citera
2021-06-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Fast träning vid infektion ökar väl risken för hjärtmuskelinflammation? Även om man kan drabbas ändå. Min tes är att ett ev vaccin kan påverka kroppen liknande därav att främst unga män drabbas. De pressar kroppen hårdare än äldre efter vaccinationen och drabbas oftare av detta. Kanske kan det vara en förklaring även till det som hände CE?
Citera
2021-06-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kolla upp det. Det började så för mig.

Det skadar ju absolut inte att han gör det, men faktum är att det är otroligt vanligt med dessa symtom och i de allra flesta fall helt ofarligt. Bara att läsa alla trådar på Flashback där folk sprungit till läkaren titt som tätt med EKG och allt vad det är och läkarna har påpekat att det är vanligt och inget farligt. Både jag och min tjej får så då och då. Min pappa hade det under en period och kollade upp det, men var inget mer med det. Vissa tar Inderal för att minska symtomen och så är det inget mer med det.

Säger inte att folk nödvändigtvis ska skita i det, men det är onödigt också att skrämma upp alla hypokondriker då det är en extremt vanlig grej, även bland helt friska människor.
Citera
2021-06-13, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eller så är det farligt, bäst att kolla upp det.

Som sagt, i de allra flesta fall helt ofarligt och MYCKET vanligt bland befolkningen i stort. Återigen, massor med folk i trådar som kollat upp det och i princip alla får svar att det är normalt och ofarligt. Men visst, är man orolig är det bara att kolla upp det. Inget mer med det.

Edit: Eriksson verkar ju uppenbarligen inte haft det och lär ha kollats med EKG regelbundet, så det hjälpte inte honom.
Citera
2021-06-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jo fast Antonio kollapsade direkt efter igen i omklädningsrummet och fick hjärnskador och därefter organsvikt, så det går inte att jämföra. Eriksen befinner sig på sjukhus och vid relativt god hälsa.

Relativt god hälsa. Hade allt varit bra hade han inte varit på sjukhus. Så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in