2021-05-26, 18:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus81
Jag dubbel kollade på mina beslut och det verkar du har rätt, den senaste studiemedel beslut är inte sammanhängande med de övriga perioder.

Så jag tror det kört nu :/ , men hur fan tänker de alltså? om man abryter en kurs så är det för 100 % att han inte kommer få betyg på den, så varför skriver de att man kan få studiemdel på nytt då..
Man kan få det om man har särskilda skäl.

Man kan ju också "läka" bristen på studieresultat genom att fixa poängen på annat sätt. T.ex. kan man göra prövningar i andra ämnen tills man har poängen, eller läsa kurser som ger poängen fast utan studiestöd. Man kan också gå ner på en lägre nivå, d.v.s. till grundnivå i ditt fall.

Om jag minns rätt så "förlåts" också bristande studieresultat efter 10 år, men det är ju väldigt länge.
Citera
2021-05-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
, eller läsa kurser som ger poängen fast utan studiestöd.

Så om jag klarar de 200 poäng som jag kommer läsa under sommaren utan stuidestöd, så kommer jag bli beviljad Studiemedel när jag ansöker därefter?
Citera
2021-05-26, 19:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus81
Så om jag klarar de 200 poäng som jag kommer läsa under sommaren utan stuidestöd, så kommer jag bli beviljad Studiemedel när jag ansöker därefter?
Så länge poängen är på gymnasienivå och inte på grundnivå, och din studieresultatbrist inte överstiger 200 poäng, så borde bristen vara "läkt" så fort de 200 poängen rapporterats in till CSN.

Sen måste du ju givetvis uppfylla alla andra krav för studiestöd, men just bristen på studieresultat borde inte längre hindra dig.
Citera
2021-05-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
CSN kräver endast att man är registrerad på kursen, inte att man klarar av momenten.

Inget återkrav kommer om man har varit registrerad för den omfattningen man sköt för.

Däremot så kan det bli problem att söka studiemedel i framtiden om man inte fått godkänt.

1. CSN kräver endast att man är registrerad på kursen, inte att man klarar av momenten.
Det är denna del som jag varit mest förvirrad kring. CSN skriver ju en del om "obligatorisk närvaro" och sånt på sin hemsida. Har du någon insikt om hur man ska tolka det där med "obligatorisk närvaro"? Studerar på högskola btw.

2. Inget återkrav kommer om man har varit registrerad för den omfattningen man sköt för.
Låter ändå rimligt. Om livet går snett och man missar några seminarium (och således förlorar rätten att skriva tentan) så borde man väl få möjligheten att göra rätt för sig nästkommande termin innan pappa staten kommer och ska ha cash tillbaka?
Citera
2021-05-27, 01:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlericbjorkegren
1. CSN kräver endast att man är registrerad på kursen, inte att man klarar av momenten.
Det är denna del som jag varit mest förvirrad kring. CSN skriver ju en del om "obligatorisk närvaro" och sånt på sin hemsida. Har du någon insikt om hur man ska tolka det där med "obligatorisk närvaro"? Studerar på högskola btw.
Såvitt jag vet så gäller det där mest gymnasie- och grundskola som rapporterar in närvaro till CSN. Jag tror inte några högskolor eller universitet gör det, utan där kollar de på om du slutför kursen eller ej.

Så du kan få återkrav om du hoppar av eller på annat sätt åker ur kursen.

Så länge du gör klart den bör du inte få återkrav, men du kan få problem med framtida studiestödsansökningar om du inte klarat av nog med högskolepoäng för att uppfylla kravet på studieresultat.
Citera
2021-05-27, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Såvitt jag vet så gäller det där mest gymnasie- och grundskola som rapporterar in närvaro till CSN. Jag tror inte några högskolor eller universitet gör det, utan där kollar de på om du slutför kursen eller ej.

Så du kan få återkrav om du hoppar av eller på annat sätt åker ur kursen.

Så länge du gör klart den bör du inte få återkrav, men du kan få problem med framtida studiestödsansökningar om du inte klarat av nog med högskolepoäng för att uppfylla kravet på studieresultat.

Tusen tack för dina svar! Har studerat på universitet i lite mer än fyra år nu så är sedan tidigare bekant med 75% regeln men har aldrig tidigare åkt på svårigheter med dessa seminarier. Riktigt synd att CSN inte bara laddar upp en pdf på 200 sidor där allt klargörs in på minsta lilla detalj så att experter som du inte behöver ödsla din tid.
Senast redigerad av carlericbjorkegren 2021-05-27 kl. 02:29.
Citera
2021-05-27, 02:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlericbjorkegren
Tusen tack för dina svar! Har studerat på universitet i lite mer än fyra år nu så är sedan tidigare bekant med 75% regeln men har aldrig tidigare åkt på svårigheter med dessa seminarier. Riktigt synd att CSN inte bara laddar upp en pdf på 200 sidor där allt klargörs in på minsta lilla detalj så att experter som du inte behöver ödsla din tid.
Jag skulle inte kalla mig själv för expert, men tack för de vänliga orden, och lycka till!
Citera
2021-05-27, 20:36
Medlem
foursQuares avatar
Tjena!

Jag läser fyra enskilda kurser om 31hp den här terminen, med beviljat studiemedel för 20v.
Jag är rädd att jag kommer kugga tentorna på två av kurserna för 16hp.
Jag ska skriva omtentor i augusti.

Utöver det har jag även sökt program till hösten.

Min fråga lyder:
Om jag kuggar tentorna nu, men löser omtentorna i augusti. Kommer jag kunna få CSN till hösten igen då? Blir jag återbetalningsskyldig?

Tack på förhand.
Citera
2021-05-27, 21:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foursQuare
Tjena!

Jag läser fyra enskilda kurser om 31hp den här terminen, med beviljat studiemedel för 20v.
Jag är rädd att jag kommer kugga tentorna på två av kurserna för 16hp.
Jag ska skriva omtentor i augusti.

Utöver det har jag även sökt program till hösten.

Min fråga lyder:
Om jag kuggar tentorna nu, men löser omtentorna i augusti. Kommer jag kunna få CSN till hösten igen då? Blir jag återbetalningsskyldig?

Tack på förhand.
Du borde inte bli återbetalningsskyldig om du kuggar tentorna. Det blir man i allmänhet bara om man hoppar av eller skrivs ut från kursen.

Så fort de godkända högskolepoängen rapporterats in till CSN så är det lugnt med studieresultatskraven.
Citera
2021-05-27, 21:38
Avslutad
Hej!
Jag studerar en kurs på gymnasienivå på 100P, 75% studietakt, 6 veckor.

Jag har fått utbetalt pengar från CSN för hela perioden, har endast sökt bidrags delen.

Om jag skulle förlänga kursen tillexempel 50% eller 25% utan att söka mer CSN bidrag för den dom förlängda veckorna / tiden, kommer CSN vilja ha tillbacks pengar som dom har betalt ut från mig då?
Senast redigerad av Smarree88 2021-05-27 kl. 21:45.
Citera
2021-05-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waiting4superman
Tror vi pratar förbi varandra lite här. Min fråga har inte att göra med att "få CSN för kommande terminer" utan den handlar om ÅTERKRAV/ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET till CSN(jag känner redan till 75% regeln).
Om jag t.ex. går en kurs som jag får CSN-bidrag för och blankt skiter i att lämna i uppgifter/tentor, kommer jag bli skyldig att betala tillbaka de pengar jag fått från CSN under denna period då?
(Om inte du menar att man blir skyldig att betala tillbaka pengar till CSN om man inte klarar 75% av poängen, vilket är väl felaktigt?)

Du kommer bara få återkrav från CSN om du missar att registrera dig på kursen/komma på upprop. Alternativt om lärosättet på något sätt skulle avregistrera dig på kursen.
Citera
2021-05-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Hej!
Jag studerar en kurs på gymnasienivå på 100P, 75% studietakt, 6 veckor.

Jag har fått utbetalt pengar från CSN för hela perioden, har endast sökt bidrags delen.

Om jag skulle förlänga kursen tillexempel 50% eller 25% utan att söka mer CSN bidrag för den dom förlängda veckorna / tiden, kommer CSN vilja ha tillbacks pengar som dom har betalt ut från mig då?

Ja, det finns en risk för det eftersom att du då studerar mindre för dem veckor som du har sökt bidrag för. Det enklaste är att du hör av dig till CSN så korrigerar dem i sådana fall din ansökan så slipper du strul längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in