Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
De flesta har varit med om det och "vet" att det är så. Virus som håller sig dolt går självklart inte att "bevisa" att det finns kvar. Finns starka skäl att anta att det är en hypotes som stämmer.
Man behöver nog vara fullständigt frisk under en längre tid, flera månader, för att vara säker på att man verkligen är det och därefter kan man tala om återinfektion genom ny smitta.
Finns vissa cancerformer som trycks ner så långt av bromsmediciner att de håller sig bort ett år utan medicin sedan kommer det tillbaks, tar ny fart. Några har varit symptomfria i många år men det går inte att säga att det inte finns där ändå. I och för sig är mutationer och virus eller bakterier skilda saker men jag är säker på att deras förmåga att hålla sig dolt vara "nästan borta" med inte riktigt, förekommer i alla former av infektioner.
Influensan som kommer årligen är av en viss genuppsättning och skulle man ha den kvar dold i kroppen och leda till förnyad sjukdom skulle den gå att spåra via genuppsättningen som då skiljer sig mot andre influensor som just då är aktuella.
Finns vad jag vet inga bevis för att det skulle vara så.
Jag har de senaste 25 åren tagit influensavaccin och aldrig under dessa år fått influensa. Det skumma är att jag väldigt sällan blir förkyld numera och då det händer går den över på någon dag och leder sällan till feber.
Detta till skillnad från då jag var yngre och då hade en 5-6 förkylningar årligen med sjukdagar från jobbet.
Nej jag tror inte på dina teorier om dolt virus.
Dock vet jag att herpes kan dölja sig i kroppen men knappast influensa och förkylningar.