2021-06-12, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag läste artikeln och jag reagerade på en sak. Varför använder de i vissa fall ett snitt på de senaste 5 åren och i bland jämför 2020 siffror med 2019?

Vi hade ju en minskad dödlighet i Sverige, speciellt sett till att vi har en ökad befolkning samtidigt liksom 2019 var ett år med låg dödlighet. Så siffrorna blir olika när man jämför med alternativen 2019 och ett 5 års snitt. Nu tänker jag att dödligheten ofta påverkas av hur stark influensan är. Men för mig ser det lite konstigt ut när man blandar så när man jämför, finns det en anledning till detta, är det alltid så här man gör?

Det blir inga jätte stora skillnader när man jämför 5 års snittet på självmord istället för enbart 2019. 5 års snittet för själv mord ligger på 1212, vi skulle alltså även där fått en mindre skillnad om man jämför med snittet. Men det är kanske även intressant att se att minskningen håller även om man räknar på snittet. Liksom antal totalt avlidna för 2019 är 88766. Jag tycker att det är ok att jämföra med både snitt och förväntade siffror. Och tycker inte att det är något skumt, kanske ska förtydliga det. Utan bara är lite fundersam till varför man inte använder samma jämförelse. Att jämföra hela dödligheten med enbart 2019 hade ju blivit konstigt då det året hade så låg dödlighet.

Självmord statistik socialstyrelsen.
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/resultat.aspx

Bra poäng. Har inte tittat på allt. Kan mycket väl vara felaktigheter speciellt att bara jämföra mellan 1 år.

Men ändå var ju poängen med att folk trodde självmord skulle stiga under Pandemin vilket de inte gjort. Såklart skall man också som du menar jämföra med flera år. Sen vet vi inte hela effekterna av allt förrän kanske 3-10 år eller mer på den psykiska hälsan. Pga sekundär effekter som sker på samhällen under än kris - kommer säkert finnas trådar mellan dessa.
Senast redigerad av rawjudge 2021-06-12 kl. 06:07.
Citera
2021-06-12, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/regeringens-arbete-med-coronapandemin/regeringens-plan-for-avveckling-av-restriktioner/

Planen kommer spricka den indiska mutationen kommer göra så att dom nuvarande borttagna restriktionerna blir aktuella igen.

Löfvén som sa att vi går mot pandemins slut

Kommer säkert vara 2 steg fram 1 steg bakåt å vice verse hela tiden. Inget kommer bli helt svart å vitt vad dom än säger.
Citera
2021-06-12, 06:46
Medlem
arbetets avatar
Intressant. Här är en med lång-COVID som blivit smittad igen:

Jonna Gustavsson
@Jonnaviola
Det var inget skov. Jag har fått Covid-19 igen. Anledningen till att jag testade mig var huvudvärk. Har inte haft huvudvärk av LC. Förra gången hade jag hosta och ont i halsen vid insjuknadet.
https://twitter.com/Jonnaviola/status/1403274872806121473?s=20

Hon är lärare i Värmland och det verkar handla om den indiska varianten:
Skolutbrott med deltavarianten i Karlstad. Jag är lärarare och blev troligtvis smittat på jobbet.
https://twitter.com/Jonnaviola/status/1403299567240679429?s=20

Skyddet verkar alltså inte alltid vara 100% efter genomgången sjukdom mot delta-mutationen. Liknande som vid dem som bara fått en spruta.

Hursomhelst så visar det nog att vi som haft sjukdomen tagit rätt beslut som vaccinerat oss ändå.
Citera
2021-06-12, 06:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja som jag sa tidigare så borde Sverige ha väntat med att öppna upp tills Juli eller Augusti för att ha koll på den indiska mutationen. Risken är nu att det blir en ordentlig spridning om ett par veckor. Vi kommer att hamna där England är nu i Juli antagligen.

Skrev för två dagar sedan om 71 fall nu är det redan över 300 om den är mycket mer smittsam än alfa så kan den grassera bland ovaccinerade. Det är unga som festar och rör sig ute och de som inte fått vaccin ännu.
Vet inte om FHM är mer oroade än de vill medge. Jag tycker man ska vara det. Om delta kanske gillar sommar och värme.

Tycker inte man kan avfärda det som konspiration, att kineserna släppt ut en "förbättrad" variant hos ärkefienden i Indien. Indien har potential att bli världens stora underentreprenör och pryltillverkare, den roll som Kina har i dag.
Citera
2021-06-12, 06:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intressant. Här är en med lång-COVID som blivit smittad igen:

Jonna Gustavsson
@Jonnaviola
Det var inget skov. Jag har fått Covid-19 igen. Anledningen till att jag testade mig var huvudvärk. Har inte haft huvudvärk av LC. Förra gången hade jag hosta och ont i halsen vid insjuknadet.
https://twitter.com/Jonnaviola/status/1403274872806121473?s=20

Hon är lärare i Värmland och det verkar handla om den indiska varianten:
Skolutbrott med deltavarianten i Karlstad. Jag är lärarare och blev troligtvis smittat på jobbet.
https://twitter.com/Jonnaviola/status/1403299567240679429?s=20

Skyddet verkar alltså inte alltid vara 100% efter genomgången sjukdom mot delta-mutationen. Liknande som vid dem som bara fått en spruta.

Hursomhelst så visar det nog att vi som haft sjukdomen tagit rätt beslut som vaccinerat oss ändå.

Det kan inte vara så att de blivit smittade igen. Nej de blev aldrig av med sin covid-19, den gömde sig i kroppen och lyckas sedan återkomma när antikropparna försvagades. Har säker att göra med hur starkt immunförsvar man har.

Vi känner igen det från förkylningar och influensor. Man tror man är frisk med så dyker det upp igen.
Citera
2021-06-12, 07:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det kan inte vara så att de blivit smittade igen. Nej de blev aldrig av med sin covid-19, den gömde sig i kroppen och lyckas sedan återkomma när antikropparna försvagades. Har säker att göra med hur starkt immunförsvar man har.

Vi känner igen det från förkylningar och influensor. Man tror man är frisk med så dyker det upp igen.
Har du fakta eller är det gissningar att förkylningar och influensa kan bli kvar i kroppen och man återinsjuknar när antikropparna avtar?
Citera
2021-06-12, 07:32
Medlem
arbetets avatar
Så här ser det ut i världen:

BNO Newsroom
@BNODesk
Global COVID-19 vaccinations:

(Partially) vaccinated*:
▓▓░░░░░░░░░░░░░
14.63% (+0.27)

Fully vaccinated:
▓░░░░░░░░░░░░░░
6.21% (+0.09)

*To reach 70% at current rate:
245 days (-12): February 11, 2022
https://twitter.com/BNODesk/status/1403525808505896965?s=20
Citera
2021-06-12, 07:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Men det händer. Här är en lista med bekräftade fall:

COVID-19 reinfection tracker

Kod:
CASES	DEATHS	RECOVERED    AVERAGE INTERVAL  
96	3	63		115 days

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/

Här är misstänkta fall:

Suspected cases of COVID-19 reinfection

Kod:
CASES	DEATHS				
56,184	277

https://bnonews.com/index.php/reinfection-tracker-suspected-cases/

Edit:

150 fall av misstänkta återinfektioner i Sverige:

https://bnonews.com/wp-content/uploads/2021/01/11162020SwedenReinfection.png
Senast redigerad av arbetet 2021-06-12 kl. 07:51.
Citera
2021-06-12, 07:49
Medlem
Varför känns det just nu som lugnet före den riktiga stormen ? nya mutationer som sprids snabbare ! ser man folk på stan och i olika sammanhang är det kaos och folk struntar i Corona nu ! samhället öppnar upp och blåser faran över och allt detta medan den indiska mutationen sprider sig som en digerdöd över hela Europa ??!! Fotbolls em över europa med stora folksamlingar tvärs och kors...ja man tar sig för pannan verkligen....!!!
Citera
2021-06-12, 08:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Någon som lyssnat på Fohms 100 625 kronor per avsnitt vaccin podd?

I början är den pinsam. Programledaren pratar långsamt och tydligt, som om podden är för låg intelligenta eller för personer med dåliga språk kunskaper, men en bit in i programmet pratar de i all fall normalt. Podden har inget nytt och komma med. Jag tror inte många av er skulle lära er något av att lyssna på den. Men det kan ju vara intressant rent historiskt. Den håller i all fall högre standard en det där sms vi fick. Allt är också väldigt, väldigt trevligt.

De pratar vid ett tillfälle om att det finns personer som har blivit smittade och även inlagda trots att de var full vaccinerade. Men de 67 fullvaccinerade som avlidit med covid nämner de inte ens. Sådant förstår jag inte. Man måste ju när man pratar om ett ämne nämna även det som inte är bra, gärna ta med siffrorna och vilket datum dessa var korrekta och även gärna lägga ut länken var man kan följa.

De nämner att nio av tio vill vaccinera sig och att det är invandrarna som inte vaccinerar sig. Så vilka riktar de sig då till? Jag tror inte det är jätte många invandrare som lyssnar på denna podden och de där nio behöver de väl knappast övertala. Podden kostar ju ändå 4000kr per minut att spela in.

Den är i all fall inte lika illa som Fohm vaccin kampanj för svininfluensan. Då skulle vi ju vaccinera oss för annars skulle många bebisar dö. Att inte vaccinera sig då var ju nästan likställt med bebis mord. Den kan de ju knappast dra till med nu.

Man undrar ju lite vad de ska fylla de andra 7 avsnitten med. Jag tyckt de tömde ut det mesta redan nu, men detta avsnitt var kanske ett introduktions avsnitt och kommande avsnitt blir mer ingående i olika aspekter och då också mer intressanta?

https://pod.space/vaccinpodden/varfor-ska-jag-vaccinera-mig
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-12 kl. 08:47.
Citera
2021-06-12, 09:05
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du fakta eller är det gissningar att förkylningar och influensa kan bli kvar i kroppen och man återinsjuknar när antikropparna avtar?

De flesta har varit med om det och "vet" att det är så. Virus som håller sig dolt går självklart inte att "bevisa" att det finns kvar. Finns starka skäl att anta att det är en hypotes som stämmer.

Man behöver nog vara fullständigt frisk under en längre tid, flera månader, för att vara säker på att man verkligen är det och därefter kan man tala om återinfektion genom ny smitta.

Finns vissa cancerformer som trycks ner så långt av bromsmediciner att de håller sig bort ett år utan medicin sedan kommer det tillbaks, tar ny fart. Några har varit symptomfria i många år men det går inte att säga att det inte finns där ändå. I och för sig är mutationer och virus eller bakterier skilda saker men jag är säker på att deras förmåga att hålla sig dolt vara "nästan borta" med inte riktigt, förekommer i alla former av infektioner.
Citera
2021-06-12, 09:20
Medlem
Citat:
De flesta har varit med om det och "vet" att det är så. Virus som håller sig dolt går självklart inte att "bevisa" att det finns kvar. Finns starka skäl att anta att det är en hypotes som stämmer.

Man behöver nog vara fullständigt frisk under en längre tid, flera månader, för att vara säker på att man verkligen är det och därefter kan man tala om återinfektion genom ny smitta.

Finns vissa cancerformer som trycks ner så långt av bromsmediciner att de håller sig bort ett år utan medicin sedan kommer det tillbaks, tar ny fart. Några har varit symptomfria i många år men det går inte att säga att det inte finns där ändå. I och för sig är mutationer och virus eller bakterier skilda saker men jag är säker på att deras förmåga att hålla sig dolt vara "nästan borta" med inte riktigt, förekommer i alla former av infektioner.

Intressant! Min läkare har samma tes, att viruset har gömt sig under biofilm i cellerna och att immunförsvaret därför inte kommer åt det. Som tur är finns det en hel del vanliga läkemedel som kan "avmaskera" biofilmen så kroppen kommer åt de sista resterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in