Citat:
Ursprungligen postat av
mystikern87
Vi är många som druckit lite för mycket och kanske rentav hamnat i bråk. Men att sparka en liggande person i huvudet a'la straffspark två gånger efter varandra kan knappast förklaras med att han var "offer för omständigheterna". Sånt gör inte folk som inte har någon empatistörning eller andra psykiska problem..
Ja jag håller med om att våldet i sig är klart överdrivet, vilket i sig säkerligen kan komma av underliggande faktorer som du själv är inne på. Jag är inte tillräckligt kompetent inom området för att säga vad som är normalt och inte, men jag tänker mig att en individ som har underliggande personlighetsstörning av någon större grad borde visa på större anti-sociala beteenden än att man vid ett tillfälle ballar ur.
Den erfarenhet jag har är att personer med aggressioner tenderar till att hamna i slagsmål inte bara en gång och att det första bråket inte slutar med att man går all in Edward Norton i American History X. Det borde ju rimligen finnas gott om exempel från närstående och folk som stött på honom i utemiljöer som vittnar om detta utöver ett tillfälle där det verkar ha rått något kaotiskt vevande från majoriteten av deltagarna.
Så för egen del är jag inte övertygad om att han är en fullblodspsykopat utifrån en dom, även om våldet i sig är grovt och klandervärt. Jag kanske helt enkelt befunnit mig i miljöer där våldsanvändning varit mer förekommande och att jag omgett mig med folk med anti-social personlighetsstörning i större grad än dig (och gemene man) för att detta i sig ska sticka ut för mig.
För mig har alkoholtäta miljöer i min ungdom varit starkt förknippat med att det ofta varit någon som ballar ur, även om jag själv inte varit delaktig i händelsen.
Det jag försökte säga är att herrn säkerligen är en av många män som inte borde dricka alkohol för att de kan inte bete sig. Det är alldeles för många sådana män ska gudarna veta, inte för att det tar ansvar från en individ i det enstaka fallet.
Sen säger jag att det behövs mer information om omständigheterna som nu lett till att han häktats för att det ska gå och säga att det finns någon korrelation hos individen och dennes förutsättningar. Det kan vara slumpen som gjort att han hamnat i två olika situationer där han begått brott.