2021-06-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Men min fråga var varför SOA, med all denna information på handen ända sedan tingsrätten, plötsligt skulle tro att SD var skyldig efter fällande dom i hovrätten?

Tror man på någons oskuld utifrån en viss bevisning så ändrar man väl inte åsikt för att någon annan tolkar bevisen annorlunda (speciellt inte om tingsrätten tolkat den som man själv) såvida det inte kommer fram nya, starkare bevis?

Vad skulle det vara? Teliakillens vittnesmål?
- Vad i det skulle ha fått SOA att tvivla isof?

Eller var det vad andra skulle tro som störde honom?
Dvs inte hans egna uppfattning om SDs skuld eller oskuld - utan den vanära en fällande dom ev. skulle åsamka hans familj?

-Men detta hade ju inte bekymrat honom mer tidigare än att han visade sig inför riksmedia som åhörare och lunch buddie i rätten...

Han var såklart medveten om att misstron mot SD var stor och spridd.
- Han läser säkert både NA och kvällstidningarna. Kanske även denna tråd.
SOA är en kappvändare vad gäller övermakten. Han är den sista generationen som har enorm tilltro till läkare och jurister. Säger dessa något så ifrågasätter SOA inte det. Vi ifrågasätter, men inte 30- och 40-talister.. med vissa undantag.
Säger TR att SD är oskyldig så ÄR SD oskyldig enligt SOA. Nu blev han fälld enligt HR så varför skulle SOA säga emot.

SOA är inte en bildad man. Han är säkert klok på sitt sätt, men han har respekt för myndighetsbeslut. Spekulerar...
Citera
2021-06-11, 20:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte annat än hålla med dig!

Men eftersom det finns spekulationer i tråden om att hon kan ha bipolaritet (och jag förmodar då att kopplingen blir att det har med mordet att göra? Alltså, inte så att jag riktigt hänger med här i svängarna vad man tror) vore det skönt att man kommer till skott med vad som är:

- fakta
- spekulationer

om HD som mebrottsling.

Jag tror att jag har hamnat i någon liknande situation som med Lena, att jag starkt ogillar när personer smutskastas på mycket vaga grunder, såsom att Lena hade flera parallella förhålanden med flera olika gifta män.

Jag kämpade hårt för att visa att det inte fanns något belägg för detta.

Visst, HD har betett sig skumt, rent av ljugit.

Men jag har en stark ovilja att dra människor i smutsen, där det inte tydligt skrivs utt at det är en spekulation eller att man visar genom citat, länkar hur man kommit fram till att det är fakta.

Igår skrev @piastrone ett inlägg som återigen fick mig att känna en stark motvilja till att låta saker skrivas ut oemotsagt om det finns möjlighet att visa att det kan förhålla sig på annat sätt.

HD är endå ensamstående förälder till två unga indiivder som just har förlorat sin pappa och som har en pappa som är dömd för mord. Ingen lätt tillvaro för dessa barn och för HD. Hon kanske t o m är inlagd?

Jag mår riktigt dåligt av det här.

Helst skulle jag vilja prata om domen, som långt ifrån är granskad.

Tänker på alla dessa unga som nu får fira sin student utan en av sina föräldrar.

Citat:
Jag tror att jag har hamnat i någon liknande situation som med Lena, att jag starkt ogillar när personer smutskastas på mycket vaga grunder, såsom att Lena hade flera parallella förhålanden med flera olika gifta män.

Jag kämpade hårt för att visa att det inte fanns något belägg för detta.

Ja, du kämpar hårt för att förstå och försvara alla kvinnor och att lägga all skuld på männen.

När du gör det förminskar du kvinnorna till svaga, dumma våp som inte kan ta ansvar för sina egna liv. Det är kränkande mot alla kvinnor (och män).

Dessutom tror du att du är en bättre människa p.g.a. det, att du är god, medan de som ser en annan verklighet är onda.

Jag tror att det beror på att du skriver om hur du vill att det ska vara och när t.ex. jag skriver om negativa saker om LW så tror du att jag skriver om hur jag vill att det ska vara och då är jag ond. Men jag skriver om det jag ser av LW i det material om henne som hon lämnat efter sig; FB, Insta, GC-loggen + allt material i FUP. Jag har hela tiden haft samma bild av LW. En narcissistisk egoist som struntade i sina barn, föräldrar o.s.v. När FUP kom bekräftades allt jag skrivit innan + att det var ännu mycket värre än vad jag hade trott.

Men du och majoriteten i tråden har aldrig varit intresserade av sanningen om LW. Ert enda intresse är att försvara henne i alla lägen, trots att ni inte har en aning. Att hon är död förändrar inte hur hon var medan hon levde.

Nu är LW och SD döda och då ger sig flocken på den enda överlevande i detta drama; HD. Trots att de vet att hon har psykiska problem. Och trots att de vet vad SD och LW utsatt henne för. Det är skrämmande. Jag tror inte att de kommer vara nöjda förrän HD också begår självmord. Vilket jag verkligen hoppas att hon inte gör.
Citera
2021-06-11, 20:38
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ser man på det ekonomiska så var HD och svärföräldrarna rena guldgruvan för SD jämfört med LW som hankade sej fram på en lön. Jag tror SD ganska tidigt insåg att ett liv med LW skulle innebära att han fick offra mycket av det svärföräldrarna hjälpte till med.

LW förstod inte att pengarna kom från HD och hennes föräldrar. Hon var avundsjuk på allt HD hade och alla resor de åkte på. LW trodde att det var SD som betalade och att HD fick allt gratis utan att bidra med mycket själv när hon var sjuk. LW ville inte enbart ha SD utan också allt annat HD hade. Om SD lämnat HD för LW så hade hon nog blivit besviken när hon förstod var pengarna kommit ifrån.

Hon klagade på att hennes adoptivföräldrar hade haft låg status och inte så mycket pengar. Riktigt motbjudande, tycker jag. Särskilt som de gav henne 50K när hon var långtidssjukskriven. Och att bedöma sina föräldrar efter vilken status de hade och hur mycket/lite pengar de hade. Vad spelar det för roll? Om hon ville ha bättre status och mer pengar så borde hon väl ha skaffat sig en annan utbildning istället för att jaga en karl som kunde ge henne det? Vad är det för fel på kvinnor egentligen?
Citera
2021-06-11, 20:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så minns jag det också.
Fläckarna hade inte undersökts därför att polisen inte hade specificerat att just de fläckarna skulle undersökas, om jag minns rätt.
Igen undrar jag vilka poliser som var inblandade.

Som jag minns det var det åklagaren som gav tydliga direktiv till forensikerna med uppmaning om att naturligtvis måsta alla kläderna undersökas för det, det och det.

Direktivet ska finnas med i någon bilaga, men orkar och hinner inte leta rätt på det.

Så om minnet inte sviker mig, undersöktes kjolen på nytt och då såg man spermafläckarna.

Hoppas jag inte minns fel här.
Citera
2021-06-11, 20:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Som jag minns det var det åklagaren som gav tydliga direktiv till forensikerna med uppmaning om att naturligtvis måsta alla kläderna undersökas för det, det och det.

Direktivet ska finnas med i någon bilaga, men orkar och hinner inte leta rätt på det.

Så om minnet inte sviker mig, undersöktes kjolen på nytt och då såg man spermafläckarna.

Hoppas jag inte minns fel här.
Jag minns det ungefär som du.
Fläcken blev inte undersökt i första vändan utan åklagaren var tvungen att säga till om att den skulle undersökas.
Då skickades den in i en andra vända.

Det är konstigt att poliserna inte själva fattar vad som behöver undersökas utan att åklagaren måste säga till dem.
Citera
2021-06-11, 20:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skulle kanske mer korrekt skrivit inte uppenbart synlig för det tror jag den knappt var. En ljus fläck på en ljus lite klockad kjol i linnetyg. Men upplagd på ett bord och under fingranskning visst.

Ordet visuellt i samband med fläcken har fastnat, så det har funnits i samband med kjolen. Visst skickades den tillbaka på förnyad DNA undersökning?

Du kan se bilderna i FUP.
A 157/16-17
Citera
2021-06-11, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Precis, de spelar inte i samma liga så att säga, LW var i en mycket mer utsatt situation då han endast lurade henne i så många år. Löften hit och dit, resa till Himalaya, guldsmycken osv.
HD var den han ville upprätthålla sin falska fasad med och när det blev besvärligt så måste LW utraderas. (Bort med problemet)

Ja jäklars så sund TG ser ut på bilderna!
Hade denna dokumentation kommit försäkringskassan till känna så hade HD aldrig fått ut sjukpenning, det är fakta.
Då t.om cancersjuka tvingas tillbaka i arbete är det ett under att hennes sjukskrivning har fått fortgå.

Hur lång är förresten preskriptionstiden för bidragsbrott?
Eller hur.
Det är verkligen inte jämförbart rakt av, alt att åberopa det vittne som diskuterar relationer i TR.

För övrigt försvinner motivet kring HD rätt rejält. Den som verkar begripa det hela bäst är målsägandebiträdet och hon pressar SOA och HD rejält.
Att hon varit deprimerad och är sjuk betvivlar jag inte men kolla på bilden från juli 2012 när hon står i klättersele och ha i åtanke det som sägs i förhör om när hon säger hon är som sämst?
Citera
2021-06-11, 20:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Angående fläcken på kjolen: Tror att det kan ha funnits mer sperma i gräset runt Lenas kropp, men att det - pga de 4 dagar som förflöt från mordet tills hon hittades - hade försvunnit pga vädrets makter.

Ja, vem vet.
Jag har inte koll på hur sperma förstörs av ljus, torka fukt osv när det gäller DNA:t. Att det är sperma (deteterbart för en hund eller med olika reagenser kan vara lite svårt att använda i en rätt om DNA:t inte kan matchas.
Citera
2021-06-11, 20:52
Medlem
Citat:
Du kan se bilderna i FUP.
A 157/16-17

Tack.

Jag tror dig.
Citera
2021-06-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
”Och som sagt det finns inga bevis för att han varken kunnat nåt lösen eller faktiskt loggat in.”

Han kunde lösenorden, det har både han och Lena berättat.

Du tänker när han berättar i tingsrätten att han nog kunde lista ut det med nån kombination av ord och siffror? Att det skulle krävas drygt 300 försök osv.

Och LW har väl varit inne på nåt att han evtl kunde ändra musik på hennes nätverkshårddisk.

Finns säkert nån referens till som relaterar till lösenord.

Men det är inte bekräftat att han kunde svepmönster till mobilen, Google lösenord, datorns lösenpin eller lösenord till Windows eller inlogg till One:s webmejl.

Rätten har resonerat sig fram till att han kunde dem högst troligt.

IT-forensikern ser ut att ha gjort en lista på sparade lösenord. Extraherat från webläsaren Chrome då antagligen.

Nu framgår inte i protokollet till vilka konton de lösen går. Ännu en svaghet i underlagen från IT-avdelningen.

Men syftet var främst att visa på att hon hade haft samma lösen länge.

I de flesta tjänster kan man se när lösen ändrades senast. Ser inte att det är redovisat för Google-kontot men kan ha missat.

LW kan dock ha haft andra lösen som inte var sparade.

Så det är inte helt bekräftat hur bra koll han hade.

Inloggningen, om den alls gjorts, 05:23 finns det inga bevis för att han loggat in utan där har de följt sin indiciekedja och baserat den på vad som vore rimligt.
Citera
2021-06-11, 21:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, du kämpar hårt för att förstå och försvara alla kvinnor och att lägga all skuld på männen.

När du gör det förminskar du kvinnorna till svaga, dumma våp som inte kan ta ansvar för sina egna liv. Det är kränkande mot alla kvinnor (och män).
Skulden ligger alltid hos mördaren, vare sig det är en man eller kvinna. Jag ser inte kvinnor som dumma våp utan anser att HD mycket väl kan ha varit aktivt inblandad i mordet. Men hon har kommit undan.

Citat:
[...]

Men du och majoriteten i tråden har aldrig varit intresserade av sanningen om LW. Ert enda intresse är att försvara henne i alla lägen, trots att ni inte har en aning. Att hon är död förändrar inte hur hon var medan hon levde.
Oavsett vad du tycker om LW när hon levde så förtjänade hon inte att dö. Därför är det helt oväsentligt att du kritiserar henne och hittar på lögner om vad hon har gjort.

Citat:
Nu är LW och SD döda och då ger sig flocken på den enda överlevande i detta drama; HD. Trots att de vet att hon har psykiska problem. Och trots att de vet vad SD och LW utsatt henne för. Det är skrämmande. Jag tror inte att de kommer vara nöjda förrän HD också begår självmord. Vilket jag verkligen hoppas att hon inte gör.
HD har uppenbarligen psykiska problem.
Menar du att det frikänner henne från ansvar om hon har varit delaktig i det här mordet?

Om hon har någon tanke på någon annan än sig själv, dvs om hon tänker på sina barn, så begår hon inte självmord.
Citera
2021-06-11, 21:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
LW förstod inte att pengarna kom från HD och hennes föräldrar. Hon var avundsjuk på allt HD hade och alla resor de åkte på. LW trodde att det var SD som betalade och att HD fick allt gratis utan att bidra med mycket själv när hon var sjuk. LW ville inte enbart ha SD utan också allt annat HD hade. Om SD lämnat HD för LW så hade hon nog blivit besviken när hon förstod var pengarna kommit ifrån.

Hon klagade på att hennes adoptivföräldrar hade haft låg status och inte så mycket pengar. Riktigt motbjudande, tycker jag. Särskilt som de gav henne 50K när hon var långtidssjukskriven. Och att bedöma sina föräldrar efter vilken status de hade och hur mycket/lite pengar de hade. Vad spelar det för roll? Om hon ville ha bättre status och mer pengar så borde hon väl ha skaffat sig en annan utbildning istället för att jaga en karl som kunde ge henne det? Vad är det för fel på kvinnor egentligen?
Menar du att HD och SD levde på HD:s föräldrar?
I nästa stycke säger du att LW jagade en karl som kunde ge henne vad hon ville ha.
Hur ska du ha det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in