2021-06-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Våra diskussioner om fallet är just gemensamma där allas vinklingar och bidrag varit lika värdefulla. Inte sällan har något till synes mer ovidkommande i ett senare läge visat sig vara en oslipad diamant.

Jag är nog inte helt med på att allas bidrag i tråden varit lika värdefulla men det är helt ok att ha olika åsikter om den saken.
Citera
2021-06-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svarade på följande från honan6 som jag då fetade i texten:
"Hon har tydligen varit aktiv med att GC:a och det verkar som att hon fortsätter i sina vanliga banor och agerar precis som om ingenting har hänt."

Med ett citat ang hur hon resonerade då han häktades.

Det vill säga inget som du behöver älta.

Tänkte ju mest på om du tycker det var opassande eller ej med GC under häktning eller hovrättsförhandling.
Citera
2021-06-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det var den.

A165A/16:

"På ficklocket på vänster benficka iakttogs en ljus/vitaktig besudling vilken också
fluorescerade vid belysning med forensisk ljuskälla. Besudlingen var välavgränsad och
mätte cirka 0,3x0,2 cm i storlek. Vid förprövning erhölls indikation som för sperma.
I ett område cirka 2 cm från nederkanten och något till vänster om mittsömmen, iakttogs
två välavgränsade ljusa/vitaktiga besudlingar/fläckar som mätte cirka 0,3-0,5 cm i
storlek. Vid förprövning erhölls ingen indikation som för sperma.
"

//

"På kjolens avigsida/framsida, i höjd med nedre delen av vänster benficka, iakttogs en
cirka 2x I centimeter stor ljus/vitaktig besudling vilken också fluorescerade vid
belysning med forensisk ljuskälla. Vid förprövning erhölls indikation för sperma.
"

Angående fläcken på kjolen: Tror att det kan ha funnits mer sperma i gräset runt Lenas kropp, men att det - pga de 4 dagar som förflöt från mordet tills hon hittades - hade försvunnit pga vädrets makter.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-11 kl. 16:33.
Citera
2021-06-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det var den.

A165A/16:

"På ficklocket på vänster benficka iakttogs en ljus/vitaktig besudling vilken också
fluorescerade vid belysning med forensisk ljuskälla. Besudlingen var välavgränsad och
mätte cirka 0,3x0,2 cm i storlek. Vid förprövning erhölls indikation som för sperma.
I ett område cirka 2 cm från nederkanten och något till vänster om mittsömmen, iakttogs
två välavgränsade ljusa/vitaktiga besudlingar/fläckar som mätte cirka 0,3-0,5 cm i
storlek. Vid förprövning erhölls ingen indikation som för sperma.
"

//

"På kjolens avigsida/framsida, i höjd med nedre delen av vänster benficka, iakttogs en
cirka 2x I centimeter stor ljus/vitaktig besudling vilken också fluorescerade vid
belysning med forensisk ljuskälla. Vid förprövning erhölls indikation för sperma.
"

Skulle kanske mer korrekt skrivit inte uppenbart synlig för det tror jag den knappt var. En ljus fläck på en ljus lite klockad kjol i linnetyg. Men upplagd på ett bord och under fingranskning visst.

Ordet visuellt i samband med fläcken har fastnat, så det har funnits i samband med kjolen. Visst skickades den tillbaka på förnyad DNA undersökning?
Citera
2021-06-11, 16:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Skulle kanske mer korrekt skrivit inte uppenbart synlig för det tror jag den knappt var. En ljus fläck på en ljus lite klockad kjol i linnetyg. Men upplagd på ett bord och under fingranskning visst.

Ordet visuellt i samband med fläcken har fastnat, så det har funnits i samband med kjolen. Visst skickades den tillbaka på förnyad DNA undersökning?
Så minns jag det också.
Fläckarna hade inte undersökts därför att polisen inte hade specificerat att just de fläckarna skulle undersökas, om jag minns rätt.
Igen undrar jag vilka poliser som var inblandade.
Citera
2021-06-11, 16:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ser man på det ekonomiska så var HD och svärföräldrarna rena guldgruvan för SD jämfört med LW som hankade sej fram på en lön. Jag tror SD ganska tidigt insåg att ett liv med LW skulle innebära att han fick offra mycket av det svärföräldrarna hjälpte till med.
De var nog viktiga känslomässigt också.
De stödde honom och ställde upp på ett sätt som hans egna föräldrar inte verkar ha gjort.
Citera
2021-06-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ja, jag tror att det var som garant för det sistnämnda som HD var mest värdefull. SD var väl medveten om att HD var SOAs favoritdotter och att hamna i onåd hos HD skulle kunna sätta stopp för hans sötebrödsdagar på Folketorp. Han var beroende av HD och hon var Prinsessan till Kungariket.
Vid skilsmässan avpolleterades han även som svärson till SOA. Undra vad som sved värst?

Avpolleterades som svärson på pappret ja, men de behandlade ju honom som sonen de aldrig fick även efter skilsmässan.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-11 kl. 17:25.
Citera
2021-06-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Angående fläcken på kjolen: Tror att det kan ha funnits mer sperma i gräset runt Lenas kropp, men att det - pga de 4 dagar som förflöt från mordet tills hon hittades - hade försvunnit pga vädrets makter.
Det kan det ha funnits, har i bakhuvudet någonstans att sperma endast kan påvisas i ca: 48h. Om det gäller i vegetation eller på/i en kropp låter jag vara osagt då jag ej kan styrka vad som gäller.

Och tack notknapparen för att du hittade rätt information, man blir lätt virrig med så omfattande läsning. Spermafläckar var alltså synliga på kjolen.
Citera
2021-06-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den som konstant är i en underlägsen position är LW.
Inte HD.

Varav tiden vid djup depression inte är jämförbar från och med 2017 och framöver.

Oavsett om han behåller HD av praktiska skäl.

Det är inte HD som ligger brunt till när han kör sitt RT sen långt innan mars 2017.
Det ökar däremot mer frenetiskt pga att HD kartlagt och avslöjat dem:
Som kräver full insyn i hans konton och livslångt kontaktförbud.

Han tror att HD inte vet om otroheten före 2017.
Han tror att han är smartare än henne.
Iom att han tror detta så fortsätter han med LW, om än mer orolig att upptäckas.
Han tror att han vet vart han har HD men tycks missa att hon inte är ett manipulativ offer längre och har frisknat till ordentligt.

Om SD vore livsfarlig för HD och relaterat till riskbeteende är det som bäddat för fara:
Att vara otrogen.
Att ta ut skilsmässa, flytta och fortsätta ljuga.
Att leende roa sig med en ny partner, ligga ihop och åka på hotellweekend - för att sen åka ut i skogen eller ensam utomlands med SD.

År efter mordet så suktar SD efter HD som roar sig med sillen och ligger på hotell.
Samtidigt lovar hon att han ska få åka med henne nästa gång.
Ååh, säger SD. ❤️

Det sker ingenting mot HD i de faser som är som farligast för en kvinna.

Den som tystades ner och mördades var LW, för att SD blev farlig när HD tog ut skilsmässa.
Drömkvinnan som han vill ha tillbaka men troligen aldrig fick.

"Den som tystades ner och mördades var LW, för att SD blev farlig när HD tog ut skilsmässa."

För att HD hade en funktion och genom det ett värde för SD ja.

"Som kräver full insyn i hans konton och livslångt kontaktförbud."

Kontaktförbudet instiftade hon vad jag minns innan skilsmässan.
Citera
2021-06-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag är nog inte helt med på att allas bidrag i tråden varit lika värdefulla men det är helt ok att ha olika åsikter om den saken.

Min erfarenhet av teamarbete leder till att det främjas bäst av ett gemensamt arbete mot ett mål, slutresult. Så jag ser inte värdet av att jämföra och väga enskildas insats. Just det verkar vara viktig beståndsdel i SD/HDs jakt på FTF - tävlingsmomentet.

I Efterhanden kan man förstås se vad som varit av avgörande vikt. I detta fall så var nytillkommande information och Teliakillens erfarna redogörelse/analys av mobilplatsdata det som ledde till HRs fällande dom.
Citera
2021-06-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det kan det ha funnits, har i bakhuvudet någonstans att sperma endast kan påvisas i ca: 48h. Om det gäller i vegetation eller på/i en kropp låter jag vara osagt då jag ej kan styrka vad som gäller.

Och tack notknapparen för att du hittade rätt information, man blir lätt virrig med så omfattande läsning. Spermafläckar var alltså synliga på kjolen.

Jag läste i tråden att sperma kan hittas även efter tvätt i tvättmaskin🤔 Eller var det bara blod?🤔 Nu blir jag osäker. Men att det bara ska kunna påvisas efter 48 h låter mycket tveksamt.

Tänk exempelvis på trosorna som ligger Smokey så varmt om hjärtat, de som låg i LWs tvättkorg... Hundar kunde ju nosa upp sperma i ett trapphus efter en våldtäkt i ett annat fall och där hade det nog passerat 48h med minst det dubbla vill jag minnas)
Citera
2021-06-11, 17:29
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Min erfarenhet av teamarbete leder till att det främjas bäst av ett gemensamt arbete mot ett mål, slutresult. Så jag ser inte värdet av att jämföra och väga enskildas insats. Just det verkar vara viktig beståndsdel i SD/HDs jakt på FTF - tävlingsmomentet.

I Efterhanden kan man förstås se vad som varit av avgörande vikt. I detta fall så var nytillkommande information och Teliakillens erfarna redogörelse/analys av mobilplatsdata det som ledde till HRs fällande dom.

Jag har förstått det som att Avel var den som lyckades skicka in allt material som gjorde att dessa Teliakillar fick mycket att kolla upp så att domen blev fällande ?

Så vi får nog ge honom en viss heder i att SD åkte fast ?!
Senast redigerad av landbandy 2021-06-11 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in